ماه رمضان می‌تواند فرصت بسیار مناسب برای استفاده از رژیم‌های غذایی مناسب برای کاهش و یا تعدیل وزن باشد که بهره‌گیری از روش‌های صحیح تغذیه‌ای و پرهیز از پرخوری یکی از اصول اصول مهم در این زمینه است.

به گزارش جماران به نقل از مهر، روزه گرفتن و تغییر در زمان صرف غذا، باعث می‌شود تا ترکیب غذایی سفره‌ها و همچنین تعداد و حجم وعده‌های غذایی تغییر کند و افراد با تغذیه مناسب خود را برای سپری کردن حدود 15 ساعت روزه‌داری آماده کنند.

در این بین افرادی هم هستند که بدون توجه به اصول تغذیه، شب‌ها را با صرف وعده‌های مختلف و استفاده از غذاها و تنقلات پرکالری سپری می‌کنند تا مشکلی در روز نداشته باشند و ساعات بیشتری را بدون مشکل روزه بگیرند.

رعایت اصل تنوع غذایی از توصیه‌هایی است که متخصصان در ماه رمضان تأکید بیشتری بر آن دارند به طوری که بر مصرف پروتئین، ویتامین‌ها، قند، چربی و املاح در فاصله زمانی افطار و سحر تأکید می‌کنند.

متخصصان تغذیه، مصرف برخی موادغذایی مانند غذاهای پرچرب را مضر دانسته و هشدار می‌دهند نیاز بدن به چربی‌ها در این ماه بطور مختصر افزایش پیدا می‌کند.

بسیارى از افراد چاق به منظور لاغر شدن تحت رژیم‌هاى درمانى هستند و با آمدن ماه مبارک رمضان دچار سردرگمى مى شوند، به طورى که از یک طرف یکسرى محدودیت هاى ویژه غذایى در محدوده هاى خاص زمانى داشتند و حال مى بینند که در ماه مبارک این زمان‌بندى‌ها به هم مى خورد.

البته متخصصان تغذیه اعتقاد دارند که این افراد نباید نگران باشند؛ چرا که رژیم غذایى با چند جابه جایى جزیى و رعایت چند مسئله مهم هیچ تغییرى نمى‌یابد و به همان نتایجى که مقرر بود، دست خواهند یافت.

روزه گرفتن یکی از طرق درمان چاقی است

رامین ناصحی‌فر کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این زمینه گفت: شخص روزه‌دار انسان پیروزی است که ضمن اطاعت از فرمان خدا به تربیت نفس، تقویت اراده، صفای باطن و نزدیک کردن ارتباط خود با خالق میک‌وشد و به هر چه منع شده پشت می‌کند و در خلوت و جلوت خدا را با همه عظمتش حاضر و ناظر می بیند.

وی افزود: روزه علاوه براینکه برای یک شخص سالم دارای منافع بی‌شماری است، در عین حال کودکان، زنان باردار و شیرده و سالمندان درصورت عدم تحمل و مسافرین و بیماران خاص مجاز به گرفتن آن نیست.

ناصحی‌فر ادامه داد: با آنکه روزه گرفتن مخصوص افراد سالم است و بیماران معافیت روزه‌داری دارند، معهذا وسعت دامنه منافع روزه تا افق درمان بعضی از بیماری‌ها امتداد می‌یابد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، روزه گرفتن یکی از طرق درمانی چاقی است که با کتوزیس و بی‌اشتهایی همراه است و منجر به کاهش مشخصی در وزن بدن می‌شود. بنابراین این روزه روش خوبی برای درمان چاقی است.

این کارشناس تغذیه افزود: به علاوه مبتلایان به دیابت ( مرض قند) که وضع مزاجی آنها اقتضا داشته باشد، روزه از همان روزهای اول سبب قطع گلیکوزوری ( وجود قند در ادرار) می‌شود.

وی گفت: سوای از اثرات روحی و جسمی روزه، اثر اجتماعی روزه آنچنان نیرومند است که توانسته ضامن اجرایی خوبی برای هماهنگ ساختن کلیه مسلمانان جهان شود و روز پایان ماه رمضان را عید مسلمانان و کرامت و شرف مسلمانان معرفی کند.

افطار با شیرینی‌جات طبیعی باعث رفع خستگی و تسریع در هضم و جذب می‌شود

ناصحی فر در ادامه توصیه‌هایی نیز برای رژیم غذایی مناسب در ایام ماه مبارک رمضان ذکر کرد که می‌توان به این موضوعات اشاره کرد.

اگر به عنوان افطاریه نقل یا قند و شکر و یا شیرینی‌جاتی که با این مواد درست شده به معده خالی روزه دار رسانیده شود گام موثری در راه آنها به سوی بیماری‌های قلبی و عروقی برداشته شده است و امکان بروز سوءهاضمه نیز وجود دارد .

اما افطار با شیرینی‌جات طبیعی مثل خرما و کشمش چنین مشکلی را ایجاد نمی کند و تازه اینگونه مواد نیرو دهنده خوبی برای بدن به شمار رفته، خستگی را به تأخیر انداخته و به سرعت و سهولت هضم و جذب می افزاید.

شروع و ختم غذا در بوشهر با نمک/ لزوم پرهیز از پرخوری

در اخبار و روایات اسلامی گاهی خوردن مقدار کمی نمک و سرکه قبل و یا بعد از غذا توصیه شده اما ذکر چند نکته خالی از لطف نیست، چنانچه سفره در نقاطی چون بوشهر انداخته شود که هوا گرم و مرطوب است شروع و ختم غذا اگر با نمک باشد بهتر است.

اگر هوای منطقه تنها گرم باشد بر حسب وضع مزاجی نمک یا سرکه انتخاب می شود ولی در نقاط سردسیر مثل خراسان خوردن سرکه بهتر است اما افراط در خوردن این دو ماده نیز مضر است.

از پرخوری در هنگام افطار و سحری جدا خودداری کنید چرا که خطر ورم و التهاب معده در اثر پر شدن معده بعد از گرسنگی روی می‌دهد.

خودداری از نوشیدن و خوردن غذاها و نوشیدنی‌های بسیار گرم یا سرد

درشروع افطار از خوردن غذاهای بسیار سرد و یا بسیار گرم یا نوشیدن آب سرد یا نوشابه های گاز دار خودداری کنید و به نوشیدن آب گرم اکتفا کنید. خوردن چای قبل از افطار یا لااقل 2 ساعت بعد از آن توصیه نمی شود چرا که به جذب آهن خلل وارد می‌شود.

از خوردن آب و مایعات زیاد همراه غذا بپرهیزید. برای پرهیز از تشنگی مفرط، ضمن کمتر خوردن غذاهای شور، در هنگام سحری به خوردن میوه جات توجه بیشتر کنید.

برای رفع یبوست هیچ‌گاه از داروهای مسهل استفاده نکنید. شما می توانید با خوردن میوه‌جات و سبزیجات بیشتر به رفع یبوست اقدام کنید و اگر نتیجه نگرفتید با خیساندن آلو یا انجیر خشک در آب و خوردن آن در موقع افطار یا سحری یبوست را رفع کنید.

استفاده از لبنیات و حبوبات در وعده‌های افطار و سحری

اگر می خواهید همگام با روزه گرفتن لاغر هم بشوید فشار بیش از حد به خود وارد نکنید و اصرار نداشته باشید روزی یک کیلوگرم از وزن خود را کم کنید چرا که با تخلیه ذخایر بدن و با بدنی رنجور و مستعد برای انواع بیماری‌ها مواجه می‌شوید. اگر هفته ای نیم تا یک کیلوگرم کم کنید مطلوب است.

سعی کنید وعده های غذایی شما در موقع سحری یا افطار شامل همه گروه‌های غذایی (لبنیات، گوشت، غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه‌جات ) باشد و تعادل در خوردن را رعایت کنید( کلوا و شربو و لا تسرفوا). ولی غذاهای نرم و سهل الهضم برای افطار مناسب تر هستند.

به بهداشت دهان و دندان خود توجه داشته باشید. سیگار دشمن سلامت شما و همنشینان شماست اگر به آن اعتیاد دارید ماه رمضان بهترین موقعیت برای ترک آن است.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.