در فرهنگ اسلام موضوع خدمت رسانى به مردم؛ خصوصاً صالحان و مؤمنان از جایگاه ویژه‏اى برخوردار است. اولیاى الهى همواره در خدمت به خلق پیش قدم بوده و به پیروان خویش سفارش نموده‏اند که در انجام این فریضه مهم که از عالى‏ترین درجات دیندارى است همت گماشته و در نفع رسانى به مردم ولو با خدمتى اندک از هیچ کوششى دریغ نورزند

امام خمینی (ره) در اندیشه سیاسی خود اساس تشکیل حکومت اسلامی را مقدمه برای واجبات دیگری برمی شمارد و در استدلال های ایشان در کتاب ولایت فقیه، این استدلال که تشکیل حکومت، مقدمه انجام واجبات خداوند است، جایگاه ویژه ای دارد.
این عمل چندان با اهمیت است که پیامبر اکرم (ص) میزان محبوبیت نزد خدا را وابسته به آن دانسته و مى‏فرماید: بهترین مردم کسى است که براى دیگران سودمندتر باشد.
امام خمینی (ره) در اندیشه سیاسی خود اساس تشکیل حکومت اسلامی را مقدمه برای واجبات دیگری برمی شمارد و در استدلال های ایشان در کتاب ولایت فقیه، این استدلال که تشکیل حکومت، مقدمه انجام واجبات خداوند است، جایگاه ویژه ای دارد. این انگاره از حکومت، هرگز تحلیل های تئوری قدرت در اندیشه سیاستمداران را برنمی تابد، به ویژه آنکه از نگاه یک رهبر مذهبی به این معنی است که فضای خدمت به جامعه گسترده تر شود و از مجرای تشکیل حکومت بتوان در گستره جامعه، زمینه خدمات رسانی را به عموم و به ویژه آسیب پذیرترین اقشار، فراهم آورد.امام خمینی (ره) بی آنکه خود را نیازمند حفظ پیرامونی مردم بداند، اندیشه خدمت به آنان را جزو وظیفه خویش تلقی می کرد و بسیارند نامه های خصوصی ایشان به دیگران که متضمن همین معنی هستند. بارها تعبیر اینکه "خدمتگزار همه هستم" در کلام ایشان جاری شد و این نبود جز آنکه ایشان به این جمله باورداشت، و مردم نیز این را باورداشتند. برخی از تعابیر ایشان را در ذیل می آوریم تا این باور را از درون کلمات ایشان بکاویم.
«امیدوارم دعا کنید که کوتاهی نکنم» «من هر جا باشم خدمتگزار همه هستم» «من به حق، خدمتگزار شما هستم» «امید است که این آخر عمر در خدمت شما باشم» «تا نفس می کشم، خدمت به شما می کنم» «من تا آنقدر که هستم خدمت می کنم به شما»
آنان که دوران امام خمینی (ره) را درک کرده اند به خوبی می دانند که اصلاح بین امام خمینی (ره) و مردم، مرهون اصلاح بین او و خدا است که «من اصلح بینه و بین ا...، اصلح ا... بینه و بین الناس» هرکه میان خویش با خدا را اصلاح کند، خداوند میان او با مردم را اصلاح خواهد کرد. امام خمینی (ره) اعمال خود را هیچ می پنداشت و هرگز حتی یکبار از او سخنی در ستایش خود شنیده نشد و این واقعا بی نظیر است. «من همیشه این مطلب در ذهنم بوده است که در مقابل ملت ایران که الآن همه چیزشان را دارند در راه اسلام می دهند و در مقابل این پدرهای جوان از دست داده من خدمتی نکرده ام» اساسا چنین نگرشی، به جهان بینی امام خمینی (ره) بر می گردد، چنین نگاهی را در شرح ایشان بر چهل حدیث می توان یافت: «ای مدعی معرفت و جذب سلوک و محبت و فنا، خداوند از لسان پیامبرش فرموده «اولیائی تحت قبائی لایعرفهم غیری» تو اگر از اولیای حق و محبین و مجذوبینی، خداوند می داند، به مردم این قدر اظهار مقام و مرتبت مکن و این قدر قلوب ضعیفه بندگان خدا را از خالق خود به مخلوق متوجه مکن و خانه خدا را غضب ناک مکن». کم نبوده اند مسئولین و روسایی که در جوامع مختلف، برای آنکه خود را مردمی نشان دهند و آرای آینده مردم را از آن خود کنند، سخنان روح نوازی را بر زبان جاری ساخته اند و خواسته اند چنین بنمایانند که مردم در اندیشه آنان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. حکومت های کمونیستی بیش از دیگران با بهره گیری از شگردهای تبلیغاتی خود را دوستدار مردم نشان داده اند و همه را رفیق نامیده اند ولی در نهایت چهره پنهان شده آنان نمایان شده است. چه آنکه در اندیشه آنان حکومت ابزاری برای به قدرت رسیدن بوده است. اما در اندیشه امام خمینی (ره) حکومت مرکب راهواری است که راکب را به خدمت بر خلق خدا می رساند. مقام معظم رهبری بارها در خلال سخنانشان بر این موضوع تاکید کرده اند و تا آنجا که سالی را با نام سال خدمت رسانی نامیده اند و این نشان از آن دارد که ایشان نیز بر همین باور و رای هستند.در اندیشه مردمسالاری دینی، حکومت اهداف چهار گانه تامین عدالت، امنیت،رفاه وتربیت جامعه را دنبال می کند ودر این میان هر تلاشی برای تحقق هریک از این اهداف تلاش در جهت دستیابی به اهداف حکومت اسلامی و مردمسالاری دینی خواهد بود.خدمت در اندیشه امام خمینی یعنی تحقق یافتن عدالت،امنیت،رفاه وتربیت وآموزش در جامعه. که خود در این راه تا واپسین روزهای حیاتش کوشید امید آنکه ما نیز در متحقق ساختن خطوط ترسیم شده از سوی ایشان موفق باشیم.
انتهای پیام
آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.