پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نوسازی جامعه از دیدگاه امام خمینی (ره)

از نظر امام خمینی نوسازی جامعه یا بهسازی جامعه از طریق نقد و انتخاب هوشیارانه پدیده های جدید، متناسب با شرایط اجتماعی - فرهنگی - اقتصادی و با ملاک ها و معیارهای معتبر و همچنین تصحیح و پالایش ارزشها و مفاهیم سنتی از پیرایه های محیطی - اجتماعی با استفاده از متون و متد دینی دست اول و سپس ترکیب متناسب پدیده های جدید با سنتهای پسندیده، صحیح و پیراسته خودی و بومی (عمدتا اسلامی) نه تنها قابل دسترسی و انجام است که یک وظیفه عقلی، دینی و ملی است.

از نظر امام خمینی نوسازی جامعه یا بهسازی جامعه از طریق نقد و انتخاب هوشیارانه پدیده های جدید، متناسب با شرایط اجتماعی - فرهنگی - اقتصادی و با ملاک ها و معیارهای معتبر و همچنین تصحیح و پالایش ارزشها و مفاهیم سنتی از پیرایه های محیطی - اجتماعی با استفاده از متون و متد دینی دست اول و سپس ترکیب متناسب پدیده های جدید با سنتهای پسندیده، صحیح و پیراسته خودی و بومی (عمدتا اسلامی) نه تنها قابل دسترسی و انجام است که یک وظیفه عقلی، دینی و ملی است. آنچه در این رهگذر از دیدگاه امام مهم است این اقدام باید به سنت، تعالیم و معارف اسلامی وفادار باشد و مصالح جامعه و مردم را مد نظر قرار دهد و از وابستگی به اجانب اجتناب نماید. و بین اغراض سیاسی - نفسانی و هواها و تمایلات از یکسو و دست آوردهای دقیق علمی و عقلی تفکیک قائل شود. زیرا آنچه موجب مشوب شدن دست آوردهای علمی - عقلی می گردد و آنها را در تقابل با دیانت اسلام قرار می دهد، همان آمیختگی به هوا و هوس، شهوات و اغراض منفی سیاسی - اجتماعی است. والا در دیدگاه امام پدیده های علمی دقیق ( و نه ظنی و گمانی و یا مشهورات غیر علمی و یا شبه علمی) و عقلانی مغایرت یا تضادی با تعالیم معارف دینی ندارند و دیانت و آموزه های آن نیز تضاد و مغایرتی با علم و عقل، به معنی واقعی و پالایش شده آن، ندارد.
امام خمینی(ره) با طرح نظام جمهوری اسلامی که از تلفیق دو رکن رکین اسلامیت و جمهوریت شکل گرفت، بانی نوآوری در اندیشه ‌سیاسی اسلام گردید. امام خمینی(ره) نظام سیاسی اسلام را نه در قالب یک حکومت نخبگان دینی خواستار بود و نه در شکل جمهوری مطلق. او با طرح نظریه ‌جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش مدل جدیدی را طراحی نمود که عموم مسلمانان با حضور انواع گوناگون سلایق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در چارچوب کلیات نظام سیاسی بتوانند قدرت انتخاب داشته باشند. به تعبیر دیگر، امام راحل به نوعی دموکراسی ایرانی در چارچوب کلیت نظام سیاسی کشور معتقد بودند. آن‌چه این نظر را تقویت می‌کند، موافقت امام خمینی با تشکیل مجمع روحانیون مبارز و انشعاب این جریان روحانی سیاسی از جامعه ‌روحانیت مبارز بود که برخی از بزرگان، این جدایی را درست نمی‌دانستند، اما امام خمینی این موضوع را تأیید نمودند. امام خمینی با طرح موضوع استقلال سیاسی‌، آن هم در سال 1357 که جهان دوقطبی بر روابط بین‌الملل حاکم بود، انقلابی در روابط بین‌الملل به وجود آوردند.
پایان نامه(کارشناسی ارشد)--دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی، نوسازی جامعه از دیدگاه امام
انتهای پیام
آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.