معاون امور فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با انتقاد از اینکه ما گاهی اوقات در امور تربیتی به ظاهرسازی اکتفا می کنیم، افزود: از آسیب های جدی و غیر قابل انکار نظام آموزش و پرورش ما این است که به اعطای بینش به دانش آموزان توجه نمی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در آیین اختتامیه یادواره سیره عملی امام خمینی (س) گفت: یکی از نکاتی که به عنوان یک اصل مهم تربیتی به ویژه در تربیت اسلامی مورد توجه قرار می گیرد، تحول باطن است. یعنی کاری کنیم که نه تنها قوای ظاهری فرد در خدمت هدف ما قرار گیرد، که باطن و نفس او هم در رفتار و اعتقادات متحول شود.

معاون امور فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) اعطای بینش و ایجاد انگیزه را از روش های دستیابی به تحول باطن عنوان کرد و افزود: متأسفانه ما بعضی وقت ها فکر می کنیم با ارائه معلومات و مکتوبات می توانیم اعطای بینش کنیم. این اعطای دانش است و اعطای بینش نیست. این از آسیب های جدی و غیر قابل انکار نظام آموزش و پرورش ما است. یعنی حجمی از اطلاعات را بدون ایجاد زمینه برای تحول باطن به دانش آموزان ارائه می دهیم.

وی با تأکید بر اینکه آسیب شناسی نظام تربیت رسمی و غیر رسمی باید در کنار هم انجام شود، اظهار داشت: امام خمینی (س) باطن مخاطب را مورد هدف قرار داد و هم خودش از ظواهر عبور کرده بود و هم به ظاهرسازی در مخاطب بسنده نمی کردند. اما ما خیلی وقت ها به ظاهر سازی اکتفا می کنیم.

کمساری گفت: هنر بزرگ امام این بود که تحول باطنی و درونی در انسان ایجاد کرد. همان کاری که پیامبر اسلام (ص) کرد. پیامبر حرکتی شکل داد که مس وجود انسان های بدوی را به طلا تبدیل کرد. وقتی امام انقلاب اسلامی را شروع می کند تحول در دل و باطن انسان ها است که جوانان را تبدیل به انسان هایی می کند که در تاریخ کشور افتخار ایجاد کردند.

وی افزود: هنر امام این بود که ضمیر انسان ها را متحول کرد. نه تنها در ایران اسلامی بلکه در اقصی نقاط جهان آدم هایی هستند که با دیدن اثر و یا نوشته ای از امام متحول می شوند. امروز خمینیون نیجریه از جمله کسانی هستند که با الهام از امام خمینی (س) مسلمان شده اند.

معاون امور فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با اشاره به خاطره ای که محمد اصفهانی از امام خمینی بیان کرده، تصریح کرد: در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی قرار بود عده ای از دانش آموزان مدرسه علوی تابلویی را به امام هدیه دهند. امام جلسه رسمی را تعطیل کردند تا با نماینده این دانش آموزان که محمد اصفهانی بود دیدار کنند. این رفتارها است که در انسان تحول ایجاد می کند. رهبری که می خواهد بر دلها حکومت کند نمی تواند با اهرم های فشار این کار را انجام دهد.

عیسی فرهادی نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دولت، با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش، تأکید کرد: جای اینگونه کارها قطعا در آموزش و پرورش است. چون امام قبل از اینکه رهبر و مرجع تقلید باشد، معلم بود و معلم ماند. یک انسان معمولی که پیامبر و حتی معصوم نیست زندگی خود را برای رضای خدا بنا می گذارد جایگاهی را پیدا می کند که در ابعاد مختلف زندگی الگو می شود و حرکتی که شروع کرده منجر به انقلابی می شود که مسیرش با تمام انقلاب ها متفاوت است و به سمت رشد و بالندگی انسان و حقانیت این حرکت را بدون وابستگی به شرق و غرب ایجاد کرد.

فرماندار تهران گفت: در این برهه ای که دنیا دارد و ماهواره و فضای مجازی که بخش اعظم فساد را به وجود آورد اگر انقلاب ما نبود کسی نمی داند چه بلایی بر سر دنیا می آمد. انقلاب ما بحث فلسطین را زنده کرد. نامگذاری روز قدس و بعد مقاومت مردم فلسطین باعث شد که عالم اسلام از بحث فلسطین جدا نشود.

فرماندار تهران: آموزش و پرورش باید تعلیم و تربیت را بر اساس سیره امام قرار دهد

وی ضمن بیان اینکه آموزش و پرورش باید تعلیم و تربیت را بر اساس سیره امام قرار دهد، افزود: رسالت آموزش و پرورش بسی سنگین است. 12 سال این کودک در اختیار آموزش و پروش قرار می گیرد؛ که اگر موفق باشد می تواند تأثیر سوء نا بسامانی های اجتماعی را از بین ببرد.

فرهادی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش زیرساخت بالندگی کشور است، ابراز امیدواری کرد: سیره امام الگویی برای جوانان کشور باشد و جوانان کشور نیز با بهره گیری از این سیره الگویی برای جوانان سایر کشورها باشند.

همچنین حمیدرضا کفاش گفت: نسل ما همان کودکان گهواره ای هستیم که امام فرمود، سربازان من در گهواره هستند؛ که امروز به عنوان مخزنی از تجربیات نظام و انقلاب در اقصی نقاط ایران و جهان خدمت می کنند.

مقاومت امروز مدیون امام است

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امام در جهان معجزه کرد، یادآور شد: امروز نهضت های آزای بخش جهان با یاد و نام و تصویر امام استوار در برابر قدرت های جهانی می ایستند و با چهره نورانی امام لحظه ای از مقاومت نمی ایستند. مقاومت امروز مدیون امام است. تفکر و اندیشه انقلابی امروز جهان برگرفته از تفکر و اندیشه امام است.

وی با تأکید بر اینکه سال ها و قرن ها وقت لازم است تا بتوانیم این اندیشه را به جهانیان معرفی کنیم، افزود: امام انسان کامل است و معرفی امروز ما از انسان کامل برگرفته از امام است. ما فقیه، فیلسوف، مرجع تقلید، عالم و انقلابی زیاد داشتیم. اما مجموع خصلت های خوب در کمتر انسانی جمع می شود. اگر امام جاودانه است چون انسان ممتازی بود که وجود خودش را در ابعاد مختلف تربیت کرده بود. ما نیازمند چنین انسان هایی برای هدایت جامعه هستیم. امروز گروهک هایی که فقط یک بعد از دین را درک کردند مصیبت جهان اسلام شدند. ابن ملجم امروز در تفکر یک بعدی داعش و طالبان خود را نشان می دهد.

اقرار معاون وزیر آموزش و پرورش

کفاش تأکید کرد: به نوجوانان و جوانانی که در این همایش شرکت کردند باید بگویم که ابعاد مختلف زندگی امام را مورد کنکاش قرار دهید. امام در عین مدیر بودن عارف است. مجموعه افعال امام را در کنار هم به صورت یک بسته ببینیم و به نسل جدید عرضه کنیم. نسل امروز به سمت انسان های جامع نگر گرایش دارند. متأسفانه باید اقرار کنیم در برخی موارد آن گونه که شایسته امام بوده نتوانستیم کار کنیم.

وی ادامه داد: برخی از جوانان ممکن است امام را به عنوان یک چهره انقلابی خشن ببینند؛ برای همین فاصله می گیرند. امامی که در مقابل استکبار سخت مبارزه می کرد همان امامی است که در برابر کودکان شهدا اشک می ریخت و در دلها نفوذ می کرد. خواهش من این است که کتاب خاطرات بانوی امام را تهیه کرده و برای دانش آموزان به عنوان یک الگو معرفی کنند.

این مقام مسئول خطاب به دست اندرکاران آموزش و پرورش تأکید کرد: امام مرز انقلابی گری را تدبیر و اندیشه می دانست. امام مرز انقلابی گری و افراطی گری را هم خوب درک می کرد و هم خوب تدوین کرد. بین انقلابی و افراطی فرق است. افراطی سهمی برای دیگران قائل نیست و برای رسیدن به اهداف شخصی حتی به آرمان ها پشت می کند. اما انقلابی دیگران را دوست دارد و حتی به کسانی ک مثل او فکر نمی کنند حمله نمی کند. امام شخصیت هایی را که به حضور می پذیرفتند خطوط را روشن می کرد. اما ذره ای به کسی توهین نمی کرد. ما وظیفه داریم امام را آنگونه که بود و هست به نسل جدید معرفی کنیم.

به گزارش جماران، در ابتدای این مراسم پری سیما سادات ماجدی گفت: این طرح از مهر ماه سال 1394 آغاز به کار کرد و در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و سایر ابعاد زندگی امام را به دانش آموزان معرفی کردیم تا در راستای تدوین الگوی ایرانی - اسلامی قدم برداریم.

مدیر آموزش و پرورش منطقه 3 تهران در مورد استقبال از این طرح نیز اظهار داشت: این برنامه با استقبال خوبی در رشته های شعر، نقاشی، خوشنویسی و سایر رشته ها روبه رو شد. برای این کار 2 هزار اثر به آموزش و پرورش منطقه 3 تهران ارسال و 3 مرحله داوری و بهترین آثار انتخاب شد. از این میان 161 نفر از دانش آموزان، اولیا و کارمندان آموزش و پرورش مورد تقدیر قرار می گیرد.

بر اساس این گزارش، تقدیر از برگزیدگان این طرح برنامه پایانی این مراسم اختتامیه بود.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.