پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران: روزنامه های امروز نامه رهبر معظم انقلاب با موضوع برجام، سخنان رییس جمهور و ظریف را در صفحه نخست و به عنوان مهمترین اخبار منتشر کردند؛ از سوی دیگر اکثر روزنامه ها به بررسی تاثیر برجام در روابط و اقتصاد پرداختند و هشدارهای وزیر بهداشت نیز به صورت پررنگ مورد توجه قرار گرفت. همچنین اعتراض اصلاح طلبان و اصولگرایان به ردصلاحیت ها موضوع مشترک صفحات نخست روزنامه ها است.

روزنامه اطلاعات

در پاسخ به نامه رئیس جمهوری اعلام کردند: ابراز خرسندی رهبر معظم انقلاب از میوه مقاومت ملت ایران

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه آقای روحانی رئیس‌جمهوری در باره سرانجام مذاکرات هسته‌ای، با ابراز خرسندی از نتیجه دادن مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و عقب نشینی طرف‌های مقابل در اثر تلاش دانشمندان هسته‌ای و کوشش‌های همه دست‌اندرکاران مذاکرات، بر پنج نکته مهم تأکید کردند.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری

با سلام و تحیت

خرسندی خود را از اینکه مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و تلاش دانشمندان هسته‌‌ای در پیشبرد این صنعت مهم و کوشش خستگی ناپذیر مذاکره‌کنندگان، سرانجام طرف‌های مقابل را که برخی از آنان به دشمنی با ملت ایران شهره‌اند، وادار به عقب‌نشینی و رفع بخشی از آن تحریم‌های زورگویانه کرد، ابراز می‌دارم و از جنابعالی و هیئت مذاکره و شخص وزیر محترم و همه‌ی دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم. عجالتاً نظر جنابعالی را معطوف می‌دارم به اینکه:

اولاً: مراقبت شود که طرف مقابل تعهدات خود را به‌طور کامل انجام دهد. اظهارات برخی از سیاستمداران آمریکائی در این دو سه روز کاملاً موجب بدگمانی است.

ثانیاً: به همه‌ی مسئولان دولتی تذکر داده شود که حلّ مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بی‌وقفه و خردمندانه در همه‌ی بخش‌ها در جهت اقتصاد مقاومتی است و رفع تحریم‌ها به تنهائی برای گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم کافی نیست.

ثالثاً: در تبلیغات توجه شود که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است. نوشته‌ها و گفته‌هائی که سعی می‌کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند با افکار عمومی ملت، صادقانه رفتار نمی‌کنند. رابعاً: همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه‌ی استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است. این را باید همه‌ی ما درسی بزرگ برای همه‌ی قضایا و حوادث در جمهوری اسلامی بدانیم.

خامساً: بار دیگر تأکید می‌کنم که از خدعه و نقض عهد دولت‌های مستکبر بویژه آمریکا در این مسأله و دیگر مسائل غفلت نشود.

موفقیت جنابعالی و دیگر مسئولان کشور را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۲۹دی ۹۴

*** دکتر ظریف خطاب به منتقدان: نباید بذر ناامیدی در کشور بکاریم

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در برنامه نگاه یک که به صورت مستقیم با مردم در ارتباط با برجام و دستاوردهای حاصل از آن سخن می‌گفت در پاسخ به صحبت‌های مجری این برنامه که ابراز تشکر مردم از ظریف را به وی اعلام کرد، گفت: بنده نیز از مردم خوبمان برای حمایت‌ها و مقاومت‌ها و همچنین دعاهایی که در طول دو سال و نیم گذشته برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان انجام دادند تشکر و قدردانی می‌کنم.

دستاورد حاصله را خدمت مقام معظم رهبری، مردم عزیز ایران، ایثارگران و خانواده‌های شهدای هسته‌ای تبریک می‌گویم.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در چند سال اخیر گفت: آنچه که اتفاق افتاد این بود که جمهوری اسلامی‌ایران توانست با قدرت منطق در برابر ۶ قدرت که خود را به غلط نماینده جامعه جهانی می‌دانند بنشیند، گفتگو و از حقوق و خواسته ملت ایران دفاع کند.

ظریف با اشاره به نتایج حاصل از این مذاکرات و تامین منافع ملت ایران در این چارچوب افزود: همه این توفیقات مرهون پایداری و انتخاب هوشمندانه مردم است آنها با مقاومت خود در طی سال‌های گذشته اجازه ندادند که طرف مقابل احساس کند می‌تواند خواست خود را به ملت ایران محقق کند. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان بار دیگر با تشکر از مقام معظم رهبری اظهار کرد: ‌ایشان با دید پدرانه و مشوقانه ما را در این جریان هدایت کردند، دعا کردندو آقای رییس جمهور نیز در این زمینه کمک‌های زیادی را انجام دادند.

ظریف با اشاره به فرصت ایجاد شده برای کشور در نتیجه اجرای برجام تصریح کرد: ما باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم. همه مردم باید از این فرصت استفاده کنند و شریک این فرصت هستند و اکنون تمام کسانی که در عرصه فناوری و مذاکره زحمت کشیده‌اند می‌توانند در برابر این ملت بزرگ احساس کنند که مقداری دین خود را به این مردم ادا کرده‌اند.

وی با اشاره به برخی از اختلافاتی که بعضا در جریان مذاکرات بین گروه ۱+۵ و حتی کشورهای غربی، عضو این گروه پیش آمده است تصریح کرد: گروه ۱+۵ یک مجموعه منسجمی‌نیست. گرچه در سال‌های گذشته به نحوی تلاش کرده بودند که اختلافات درونی خود را بپوشانند ولی در طول این دو سال و نیم مذاکرات شاهد این بودیم که در داخل خود آن‌ها اختلافاتی هست و حتی کشورهای غربی عضو گروه ۱+۵ در مواردی با یکدیگر اختلافات اساسی پیدا می‌کردند.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه در این دور نیز اختلافاتی بین آن‌ها ایجاد شد ادامه داد: این احتمال وجود داشت که کار عقب بیفتد و همکاران ما زحمات سختی را کشیدند که این اتفاق نیفتد. قرار بود که ساعت ۱۱ و نیم صبح به وقت وین به دیدار آقای آمانو برویم و بعد در حدود ساعت ۱۲ الی ۱۲ و نیم بیانیه مشترک از سوی خانم موگرینی و من قرائت شود ولی کار ساعاتی به تعویق افتاد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه در وین غیر از وزرای خارجه ایران و آمریکا وزرای دیگری نبودند و یکی از طرف‌هایی که در وین نبود گفته بود که چه عجله‌ای برای انجام کار هست افزود: ما از این موضوع نگران شده بودیم و به خاطر این که برخی نتوانسته بودند در وین حضور پیدا کنند برخی از این مسایل ایجاد شده بود. در حدود ساعت ۹ و نیم شب مکالمه چند جانبه تلفنی انجام دادیم و توانستیم که موضوع را حل کنیم. وقتی این موضوع حل شد احساس کردیم که بار سنگینی را که بر دوش ما بود برداشته شده است.

وی با بیان اینکه بانک صادرات وسپه به دلایل غیر هسته‌ای تحریم شده بودند ادامه داد: با مذاکراتی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که بانک سپه از طریق شورای امنیت قبل از اجرایی شدن برجام از لیست تحریم‌ها خارج شود.امیدوارم مشکل بانک صادرات نیز در آینده حل شود و تحریم‌های این بانک نیز برطرف شود .

ظریف در پاسخ به این پرسش که در طول مذاکرات حمایت‌ها و انتقادهایی وجود داشته است چقدر انتقادها را منصفانه دیده‌اید گفت: احساس می‌کنم الان باید از فرموده حضرت رسول بدون تشبیه استفاده کنیم که" الیوم یوم المرحمه". امروز روز جشن مردم است و وقت پرداختن به این مسائل نیست.البته از برخی انتقادها خیلی خوشحال نیستم. فکر می‌کنم خیلی منصفانه نبوده است. یک عده‌ای از پستوها هر خبری را پیدا می‌کردند و تیتر می‌زدند و امروز به آن‌ها می‌گویم، تمام کنید. امروز وقت استفاده از برجام است. همه دنیا می‌گوید که ایران پیروز شده است. نگاهی به مطبوعات منطقه کنید یا کاریکاتورهایی که امروز در رسانه‌ها منتشر می‌شود. ببینید چه کسی را پیروز میدان معرفی می‌کنند.

وی گفت: تحریم علیه ایران بیشتر یک فضا بود. آن‌ها به دنبال آن بودند که معامله و همکاری با ایران را هزینه‌بردار کنند و امروز برجام هم یک فضاست. برجام ممدوح است اما مذموم نیست. امروز همکاری با ایران را همه موردتائید قرار می‌دهند حتی کشورهای ۱+۵ که یک روز در شورای امنیت قطعنامه علیه ایران صادر می‌کردند که همه پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران باید باز شود،حال خودشان تائید می‌کنند که با ایران همکاری هسته‌ای خواهند داشت و امروز این همکاری شکل گرفته است.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به ضرورت همدلی و وحدت در میان اقشار و گروه‌های مختلف با اجرایی شدن برجام گفت: من به سهم خودم اولین قدم را برداشتم. به پیشنهاد من از همه مذاکره کنندگان گذشته در ایران و سه کشور اروپایی در اعلامیه مشترک پایانی تشکر کردیم چرا که معتقدم آنچه اتفاق افتاد نتیجه تلاش همه دوستان قبل از ما تاکنون بوده است. ما با یک‌صدا باید از منافع کشورمان دفاع کنیم. وظیفه ما این است فضای ایران را آماده پیشرفت، سرمایه گذاری و توسعه کنیم نه اینکه خودمان منفی بافی کنیم و یا بگوییم «آدم عاقل نمی‌آید در ایران سرمایه گذاری کند». امروز همه دارند می‌گویند امن‌ترین و پرآینده‌ترین محل برای سرمایه گذاری ایران است. بنابراین باید اجازه دهیم با حساب و کتاب نه زمینه‌سازی برای نفوذ و البته با ابتکار عمل سرمایه‌گذاری در کشور گسترش یابد. وی گفت: دولت نیز همین کار را انجام می‌دهد. الان زمانی است که باید بر روی اختلافات خط بکشیم. از امروز برجام اجرایی شده و زمان بهره‌برداری از آن است.

رئیس هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در ادامه در برابر اصرار مجری مبنی بر اینکه پس از منتقدان دلخورید گفت: در محضر ۸۰ میلیون نفر از مردم ایران نمی‌توان دروغ گفت. برخی بعضی حرف‌هایی زدند و احساس کردم دارند در زمین طرف مقابل بازی می‌کنند و داریم گل به خودی می‌زنیم. البته در این میان حتما انتقادهایی بوده که به ما کمک کرده است.

وی ادامه داد:‌ حتما انتقادها کمک کننده بوده است ،اما اینکه برخی می‌آیند می‌گویند کدام آدم عاقل در ایران سرمایه گذاری می‌کند درست نیست. امروز برجام یک واقعیت است و باید فضای امید را در مردم و فعالان اقتصادی ایجاد کنیم یا حداقل ناامیدشان نکنیم. مردم خودشان امیدوارند. پیام‌هایی که از سوی مردم به من می‌رسد حاکی از امید آن‌ها به آینده است و بهبود شرایط و واقعا این سطح از حضور مردم تشکری بی‌حساب دارد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به دیدگاه بسیاری از کارشناسان مبنی بر اینکه از فروپاشی شوروی تاکنون این میزان فضا برای سرمایه گذاری در یک کشور فراهم نشده است تاکید کرد: نباید بذر ناامیدی در کشور بکاریم. مخالفت‌ها امروز ما را به جایی نمی‌کشاند. برجام متعلق به یک گروه و دیدگاه نیست بلکه موفقیت مردم، کشور و حاصل هدایت رهبری است. اگر هدایت رهبری نبود ما امروز را که توانستیم به برجام برسیم در مقابل خود نداشتیم. ایشان زمانی که نیاز بود هشدار دادند و زمانی که نیاز بود حمایت کردند و ما از آن بهره بردیم و می‌بریم. ظریف ادامه داد: مخالفان ما در آمریکا که تاثیر قابل توجهی بر نظام سیاسی آمریکا دارند و یک نمونه از اقدام ایضایی آنها را هم دیدیم (تحریم ۱۱ شرکت و فرد مرتبط با فعالیت‌های موشکی ایران) تلاش دارند القا کنند محیط ایران برای سرمایه گذاری امن نیست و ما به عنوان ایرانی‌های وطن پرست و عاقل نباید بوق و صدای کسانی باشیم که می‌خواهند در دنیا نسبت به ایران توهم و ترس و وحشت ایجاد کنند. وی گفت: ما در برجام و نیز در هیات نظارت بر اجرای برجام به دقت اقدامات طرف مقابل را و موارد نقض را رصد می‌کنیم و در برابر هر خلف وعده می‌دانیم که چه اقدامی‌باید انجام دهیم. در عین حال که مکانیزم‌هایی در داخل برجام، عهدنامه شورای امنیت، دیده شده است.

ظریف با اشاره به واکنش ایران به تحریم اخیر آمریکا در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران گفت:‌علاوه بر اعتراض رسمی‌که از سوی وزارت خارجه منتشر شد ۵ الی ۶ ایمیل اعتراضی به طرف‌های مربوطه فرستادم تا اقدام جبرانی صورت گیرد. وی تاکید کرد: من خطاب به همه می‌گویم به خدمت گذاران‌تان اعتماد کنید. چرا که آن‌ها دنبال اجرای منافع مردم هستند. مقام معظم رهبری با دید خطاپوش‌شان گفتند که این‌ها امین هستند.

وزیر خارجه کشورمان بااشاره به این مطلب که در تعامل اقتصادی با آمریکا منعی نداریم وطبق برجام شعبات کمپانی‌های آمریکایی می‌توانند همکاری با ایران داشته باشند یا حتی بانک‌هایی که شعبه بانک‌های آمریکایی در کشورهای مختلف غیر از آمریکا هستند منعی ندارندافزود: امروز برنامه هسته ای ایران به رسمیت شناخته شده است، تحریم‌ها برداشته شده اند، میلیاردها دلار دارایی ایران آزاد شده است، زندانی‌ها آزاد و برخی دیگر تحت تعقیب نیستند، بانک سپه از تحریم خارج شد و یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار به طور نقد به ایران پرداخت شد و در برابر این اقدامات گروهی از مخالفان سرسخت ایران در آمریکا به دست و پا افتاده اند. آنها به دنبال آن هستند به هر شکل فشارها را در بحث موشکی به ایران وارد کنند. تحریم ۱۱ شرکت و فردی که به لیست تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های موشکی اضافه شدند حدود سه هفته پیش پیگری شد و ما همان موقع به این مساله واکنش نشان دادیم که اگر آنها فشار را به این واسطه به ایران افزایش دهند ما در واکنش توانمندی دفاعی خود را گسترش می‌دهیم.وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد :در هیات نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی ساز و کاری برای رصد اقدامات و تعهدات در نظر گرفته شده است که هر نوع نقض یا اجرای ناقص برجام در چه چارچوبی پاسخ داده شود. اگر اقدامی‌خصمانه خارج از برجام صورت گیرد واکنش به آن اقدام نیز خارج از آن محدوده و در سطح خودش پاسخ داده می‌شود.این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با اشاره به اینکه سیاست‌های غلط آمریکا و عربستان باعث افزایش تنش و ترویج تفکرات افراطی در منطقه شده است در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به تحولات صورت گرفته در روابط ایران و عربستان در چند روز ایران و اخیر اشاره کرد و گفت:‌ ما نباید اجازه بدهیم که عربستان در منطقه به این نوع سیاست خود ادامه دهد. البته اقداماتی که در تهران و مشهد در برابر اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران صورت گرفت به هیچ وجه قابل قبول نیست و مقامات مختلف کشورمان این اقدامات را محکوم و اعلام کردند این نوع اقدامات به نوعی اقدام علیه ایران است.رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه ایران به دنبال تنش با هیچ کشوری نیست و دنیا این موضوع را فهمید تاکید کرد: سعودی‌ها نمی‌توانند با دروغ پردازی در قالب پروژه ایران هراسی کار خود را به پیش ببرند و امیدواریم که هرچه زودتر عقل بر رفتار آن‌ها حاکم شوند و سیاست اختلاف افکنانه بین امت اسلامی‌را کنار بگذارند و به این موضوع توجه کنند که امت اسلامی‌دشمنان مشترکی دارد.ظریف در نشست سفرای خارجی و روسای نمایندگی‌های سیاسی مقیم جمهوری اسلامی‌ایران هم تاکید کرد: همکاری مبتنی بر دیپلماسی خردمندانه راه حل مشکلات منطقه است.وی با تشریح ظرفیت‌ها و فرصت‌هائی که برجام برای دیگر کشورها ایجاد کرده وخواهد کرد، گفت: ما فرصت‌های طلایی برای شرکت‌ها و موسسات اقتصادی و صنعتی مختلف جهان را فراروی سرمایه گذاری و تبادل

فن آوری می‌بینیم و روند جدید، منافع فراوانی را برای تمامی‌کشورها فراهم خواهد کرد. وزیرامورخارجه با اشاره به تحولات جاری خلیج فارس گفت: ما خواهان برقراری امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس هستیم و هرگونه تنش را مغایر با امنیت و ثبات ایران و منطقه قلمداد می‌کنیم.

*** مراکز اقامتی ترک اعتیاد ویژه کودکان در کشور راه اندازی می شود

سرویس سیاسی- اجتماعی:معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشوربه واگذاری ۳۴۳ واحد مسکونی به معتادان بهزیستی اشاره کرد و گفت: ۹۸۷ واحد مسکونی هم در مراحل مختلف قرار دارند تاپس از آماده سازی ، به معتادان بهبود یافته واگذار شود.

به گزارش خبرنگار ما، محسن روشن‌پژوه در نشست خبری خود با ارائه گزارشی ازوضع پیشگیری و درمان اعتیاد توسط سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: الگوی رسمی مراکز پذیرش، پیشگیری و درمان و بهزیستی و درمان در سازمان بهزیستی از سال ۷۵ شکل گرفت و از سال ۸۰ مسئولیت ارائه مجوز فعالیت مراکز درمان به سازمان بهزیستی سپرده شد .

وی با بیان اینکه از سال ۸۱ رویکرد اجتماع‌محور مورد توجه سازمان بهزیستی قرار گرفت، افزود: این کار در محلات، محیط کار و محیط‌ های آموزشی انجام گرفته است به طوری که براساس آمار در سال ۹۳ بیش از

۵ هزار تیم اجتماع‌محور فعالیت داشته‌اند. علاوه برآن در سال ۹۴ حدود ۲۶۰۰ واحد درمانی، ارائه خدمت کردند . همچنین از سال ۹۰ تا ۹۳ شاهد گسترش خدمات در حوزه درمان و پیشگیری بوده‌ایم و براساس آخرین آمار سال ۹۳ بیش از ۷۰۰ هزار نفر در الگوهای متنوع قرار گرفته اند.

معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی با اشاره به آخرین آمار به دست آمده از شیوع اعتیاد در کشور، گفت: اعتیاد در استان های شرقی و جنوب غربی کشور بیشتر گزارش شده است بنابراین با وجود توزیع متوازن خدمات، ‌در بخش درمان اقامتی و گستردگی فعالیت های درمانی هم نیاز به ارتقا و بازنگری داریم که در دستورکار قرار گرفته است.

روشن پژوه با بیان این که امسال، ۷۰۰ هزار معتاد زیر پوشش الگوهای درمان قرار گرفته اند،گفت : ‌دو هزار و ۶۷۳ واحد بهزیستی در زمینه ارائه خدمات مرتبط با اعتیاد فعالیت می کنندو ۵۷ سرپناه شبانه در زمینه اعتیاد در کشور فعالیت دارند.وی در ادامه با بیان این که برای معتادان زیر ۱۸ سال برنامه‌ای در کشور طراحی نشده است، افزود: از سال گذشته کار تدوین راهنمای درمان اختصاصی کودکان و نوجوانان را آغاز و با توجه به شرایط و ملاحظات سیستان وبلوچستان، نخستین مرکز درمان اعتیاد کودکان ونوجوانان را در این استان به صورت آزمایشی در دو مرکز دخترانه و پسرانه راه اندازی کردیم و تاکنون توانسته ایم ۸۶ کودک را شامل ۵۰ پسر و ۳۶ دختر در این دو واحد سامان دهیم.البته این مرکز می تواند برای استقرار این گونه مراکز در سایر مناطق کشور الگو باشد.

وی همچنین به ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و جنسیتی که دسترسی زنان معتاد را به خدمات درمانی سخت می کند، اشاره کرد و گفت: شیوع اعتیاد در زنان، ۹٫۲ درصد است که این آمار نمی تواند میزان نیاز به خدمات درمانی این قشر را به درستی ‌روشن کند، اما می خواهیم‌خدمات درمانی زنان معتاد را به ۱۰ درصد افزایش دهیم.

اکنون ۴۲ مرکز اقامتی میان مدت درمان اعتیاد، ۱۴ سرپناه و ۱۰ واحد مرکز «دی.آی.سی»(کاهش عوارض اعتیاد) برای زنان براساس الگوهای قدیمی در کشور فعالیت می کنند، اما زنان نیاز به الگوی اختصاصی‌دارند.

روشن پژوه در ادامه با اشاره به بازنگری دستورالعمل مراکز TC اظهار داشت: اکنون ۱۹ مرکز TCدر کشور فعالیت می‌کند و سازمان بهزیستی برای درمان معتادان مبلغی را در حدود ۳۰۰ هزار تومان به عنوان یارانه در نظر گرفته است که البته این رقم به صلاحدید مددکاران افزایش‌یا کاهش می‌یابد. معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور به فعالیت ۱۱۰۰ واحد درمانی تحت عنوان مراکز اقامتی میان‌مدت، تأکید کرد: سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر از معتادان در مراکز اقامتی میان‌مدت حضور یافته‌اند.

و ی به بررسی شیوع مصرف مواد مخدر و طرح خانه به خانه اشاره کرد و گفت: این طرح از طریق سرشماری ۶۱ هزار خانوار در سطح کشو برای شناسایی خانواده‌های مصرف کننده مواد در بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال انجام شده است و سال آینده آمار دقیقی از مصرف مواد مخدر در بین خانواده‌ها منتشر خواهد شد.

*** غول‌های هواپیماسازی دنیا هفته آینده وارد تهران می شوند

سازمان هواپیمایی کشوری از ورود بزرگترین سازندگان هواپیمای آمریکایی و اروپایی در هفته آینده به کشور خبر داد .

رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: صنعت حمل و نقل هوایی از جمله صنایعی محسوب می شود که در طول بیش از سه دهه همواره در معرض سنگین ترین تحریم‌ها قرار داشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از یکسو در منطقه خاورمیانه که دارای بالاترین رشد در حمل و نقل هوایی است، قرار دارد و از سوی دیگر بین دو قطب مهم حمل و نقل جهان یعنی آسیا- اقیانوسیه با حدود ۲۵ درصد و اروپا با ۲۷ درصد سهم جهانی قرار گرفته است و از این لحاظ از موقعیت مناسبی در خصوص جذب و سرویس دهی به پروازهای عبوری، کوتاه شدن مسیر، امنیت هوایی و تبدیل شدن به نقطه ارتباطی بین شرق و غرب برخوردار و دارای بازار مناسبی برای ورود سرمایه گذاری خارجی است.

جعفرزاده با بیان اینکه رفع تحریم‌ها راه را برای ورود سازندگان کلان هواپیمای جهان به بازار ایران باز کرده است، خاطرنشان کرد: به طور حتم با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عرصه برای گسترش و توسعه کمی و کیفی فعالیت شرکت‌های هواپیمایی فراهم شده و می توان با بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل پیش رو به رشد چشمگیری در صنعت دست یابیم.

وی با بیان اینکه با رفع محدودیت‌های حضور شرکت‌های سازنده هواپیما ی اروپایی و آمریکایی، چشم انداز امیدوار کننده ای برای توسعه روابط با کشورها در زمینه گردشگری فراهم شده است، افزود: برهمین اساس طی روزهای چهارم تا پنجم بهمن نخستین نشست بزرگ بین المللی هوانوردی ایران پس از ۳۵ سال با حضور حدود ۲۰۰ تن از صاحبان صنایع هوایی، کارشناسان و روسای شرکت‌های هوانوردی سراسر جهان برگزار شده و چگونگی ورود به بازار ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: این رویداد تحت عنوان اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ که اولین اجلاس بین‌المللی در آستانه رفع تحریم‌هاست، با همکاری مرکز هوانوردی آسیا- پاسیفیک (کاپا) برنامه‌ریزی شده و زمینه ساز تعامل صنعت بین المللی هوانوردی با جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی و توسعه صنعت به عنوان عالی ترین ابزار توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

*** احضار یا دستگیری ۱۵۴ نفر در ارتباط باحمله به سفارت عربستان

معاون امنیتی وزیر کشور با بیان این که گزارش بررسی‌ها درباره موضوع حمله به سفارت عربستان را به مقامات مسئول ارائه کرده‌ایم، افزود: ۱۵۴ نفر درباره این موضوع دستگیر یا احضار شده اند.

حسین ذوالفقاری در گفتگو با فارس، با اشاره به بررسی موضوع حمله به سفارت عربستان اظهار داشت‌: نتیجه بررسی‌ها را دیروز به مقامات مسئول گزارش کردیم. افرادی که هم در کرج و هم در تهران تشکل‌هایی را داشتند، در این قضیه تحت تاثیر احساسات قرار گرفتند و متأسفانه از آن نقطه مناسبی که باید در حد بیان احساسات باشد فراتر رفت و به سفارت عربستان تعرض کردند که شناسایی شده‌اند.

معاون امنیتی وزیر کشور با بیان این که شماری از این افراد دستگیر و تحویل دادستانی شده اند، اظهار داشت: برخی دیگر هم در بازداشت هستند و شماری هم تحت تعقیب قرار دارند که قطعاً‌ آنها هم احضار و یا جلب خواهند شد و ما پرونده را تا آخر دنبال خواهیم کرد.

*** آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی: دوره‌ پرتلاش برای رونق اقتصادی و صنعتی آغاز شده است

آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی صبح دیروز در دیدار پترکاژیمیر، معاون نخست وزیر و وزیر دارائی جمهوری اسلواک و هیأت همراه، با تأکید بر این‌که دوره‌ای پرتلاش برای رونق اقتصادی و صنعتی پس از برجام آغاز شده است، اظهار داشت: ایران آماده توسعه همکاری‌های همه جانبه و تعامل مثبت و سازنده با کشورهای مختلف دنیا از جمله جمهوری اسلواک است.

به گزارش روابط عمومی‌مجمع تشخیص مصلحت نظام، وی به توافق ۱۹۵ کشور دنیا موسوم به توافق پاریس مبنی بر حفظ اقلیم سالم، اشاره و تصریح کرد: از آنجا که آلودگی محیط زیست به ویژه هوا یکی از معضلات بسیار جدی شهرهای کلان و پرجمعیت دنیا از جمله تهران است، تولید انبوه موتورسیکلت و ماشین برقی و استفاده از این وسیله پاک، می‌تواند راه حل جدی برای رفع معضل آلودگی هوا باشد، چرا که بخش اعظم آلودگی هوای تهران مربوط به تردد دو میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به یکی از برنامه‌های سفر معاون نخست وزیر جمهوری اسلواک به شهرهای قزوین و خدابنده، گفت: می‌توانید در این سفرها از دانشگاه آزاد اسلامی‌قزوین بازدید کنید، چون این دانشگاه در زمینه ساخت موتورسیکلت و ماشین برقی بسیار پیشرفت کرده است و شما چون سابقه‌‌ خوبی در تولید خودرو دارید، می‌توانید با همکاری با این دانشگاه کیفیت محصولات تولیدی را بالا ببرید.

هاشمی رفسنجانی به سفر روزهای آینده معاون نخست وزیر و وزیر دارائی جمهوری اسلواک و هیأت همراه به خدابنده هم اشاره کرد و افزود: بزرگترین گنبد دنیا در خدابنده است و چون خیلی قدیمی‌است در حال بازسازی است. شما در این شهر با قدرت معماری ایران در ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش پی می‌برید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بازدید از سواحل زیبای دریای خزر، باغات مرکبات در طول ۶۰۰ کیلومتر و جنگل‌های انبوه شمال کشور را به این هیأت اروپایی پیشنهاد داد و گفت: تنوع آب‌وهوایی ایران در شمال و جنوب و برخورداری از همه‌ منابع طبیعی، مناظر بی‌نظیری برای گردشگران به وجود آورده است.

در ابتدای این دیدار، پترکاژیمیر هم با بیان این که به همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، تبادل استاد و دانشجو ، نفت، گاز و محیط‌زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر، تمایل داریم، گفت: ایران از دوران قدیم کشور دوست ما بوده است و ما بسیار علاقه‌مند هستیم که با فرهنگ‌های مختلف آشنا شویم و تبادل اطلاعات کنیم.

وی به شروع سفر خود و هیأت همراه، از مشهد مقدس و بازدید از موزه فرش اشاره کرد و گفت: برای من تجربه‌ای بی‌نظیری بود که حرم حضرت امام رضا (ع) را دیدم.

معاون نخست وزیر و وزیر دارائی جمهوری اسلواک با بیان این که اروپا با بحران هجوم پناهندگان و آوارگان جنگی روبرو است، گفت: از میزبانی ایران در پذیرش میلیون‌ها پناهنده افغانی تشکر می‌کنیم و همان طور که حضرتعالی گفتید پناهندگان امروز نتیجه کارهای اشتباه و نادرست گذشته اروپاست.

پترکاژیمیر با تأکید بر نقش ایران در امنیت منطقه، اظهار داشت: منطقه بدون ایران به آرامش و ثبات دست پیدا نخواهد کرد.

***آیت‌الله العظمی جوادی آملی: سید حسن آقا از نظر فقهی در زمره علمای بزرگ است

آیت‌الله العظمی جوادی آملی ضمن ابراز خشنودی از حضورسیدحسن خمینی، یادگارامام را از لحاظ فقهی جزو علمای بزرگ دانستند و تصریح کردندکه «من از هر جهت حسن آقا را واجد شرایط می‌دانم

به گزارش شفقنا، آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به سئوال بعضی از شاگردانشان در مورد حضور یادگارامام در انتخابات خبرگان ضمن ابراز خشنودی از این حضور و پس از آرزوی موفقیت برای ایشان مطالبی را فرمودند که پس از اخذ مجوز از دفتر ایشان به شرح ذیل منتشر می‌شود.

دراین جلسه آیت‌الله العظمی جوادی آملی پیرامون شخصیت علمی یادگارامام خمینی خاطر‌نشان کردند: «سید حسن آقا از نظر فقهی در زمره علمای بزرگ است که جلسات درس فقه و اصول را بسیار خوب و پربار برگزار می‌کند

این مرجع تقلید شیعیان که سال‌ها عضو برجسته خبرگان بودند در ادامه سخنان خود نسبت به صلاحیت سیدحسن خمینی اظهارداشتند: «بنده ایشان را ازهرجهت واجد شرایط می‌دانم

یادآور می شود، پیش از این هم مراجع و علمای سرشناس حوزه علمیه قم مراتب حمایت خود را از شخصیت علمی ، سیاسی و اجتماعی سید حسن خمینی ابراز داشته بودند.

*** اوحدی: تصمیم گیری درباره حج تمتع۹۵ منوط به رفع تناقض های گفتاری سعودی هاست

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تصمیم‌گیری در مورد حج ۹۵ منوط به رفع تناقضات رفتار و گفتار سعودی‌هاست و تا آن زمان برنامه‌ریزی‌های خود را بر اساس جدول زمانبندی ادامه می‌دهیم.

سعید اوحدی در گفتگو با مهر در مورد اعزام زائران به حج تمتع و تصمیم‌گیری در این زمینه گفت: هنوز زمان زیادی تا برگزاری حج ۹۵ داریم و در شش‌ماه فرصت باقیمانده باید ببینیم وضع اعزام به تمتع چگونه می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در این مدت باقی مانده برنامه‌ریزی‌های خودمان را بر اساس جدول زمانبندی ادامه می‌دهیم، اما تصمیم‌گیری نهایی منوط به رفع تناقضات بین گفتار و رفتار سعودی‌هاست.

وی گفت: سعودی‌ها اعلام کردندکه اتفاقات رخ داده و قطع رابطه سیاسی با ایران هیچ ربطی به زائران حج تمتع ندارد و پذیرای زائران ما خواهند بود، اما گفتار آن‌ها با رفتاری که از خود نشان دادند، متناقض است.

اوحدی گفت: برای برگزاری حج اقدامات و پیش‌زمینه‌هایی مانند مسکن، آشپزخانه، حمل و نقل و … لازم است که باید از چندین ماه قبل وضع آن‌ها مشخص شود، به طوری که هم‌اکنون می‌بایست کمیته مسکن قرارداد خود را منعقد می‌کرد که این‌گونه نشده است.رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: از سوی دیگر سعودی‌ها دفاتر حج را در مکه بسته‌اند و این خلاف حرفی است که سعودی‌ها اعلام کرده‌اند.

*** کری: اگر عربستان بمب اتم بخرد، تنبیه خواهد شد

وزیر خارجه آمریکا درباره امکان خرید سلاح اتمی از سوی عربستان سعودی اعلام کرد، در این صورت رژیم سعودی تنبیه می شود.

«جان کری» با تاکید بر اینکه ریاض باید به قوانین معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای احترام بگذارد، گفت: عواقب و تنبیه‌های بسیار متنوع برای دست زدن به چنین اقدامی وجود دارد. وی در ویژه برنامه «ولف بلیتزر» شبکه سی.ان.ان درمورد برخی اظهارات مبنی بر اینکه عربستان سعودی ممکن است دست به خرید سلاح اتمی بزند، اظهار داشت، این کار ساده ای نیست و قطعا عواقب زیادی برای ریاض خواهد داشت. کری افزود، باور دارم که عربستان خود می‌داند که خرید بمب اتم آنها را امن‌تر نخواهد ساخت.

از طرفی، «ترکی بن سعود»، رئیس شهرک سعودی «علوم و تکنولوژی ملک عبدالعزیز» از آغاز به کار این شهرک برای تاسیس اولین رآکتور هسته‌ای عربستان خبر داد و تاکید کرد، با شرکت‌های آمریکایی برای ساخت بالگردهای «بلک هاوک» قرارداد بسته است. وی افزود، شهرک ملک عبدالعزیز با شرکت های آمریکایی متخصص در زمینه فناوری ماهواره ای برای ساخت ماهواره در خاورمیانه قرارداد بسته است.

از سویی، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی نوشت، مقام‌های عربستان سعودی در خفا نسبت به رفع تحریم‌های ایران نگران هستند. بر اساس این گزارش، حکام آل سعود در این باره کمتر در ظاهر صحبت کرده‌اند، اما در خفا بیم آن‌را دارند که رفع تحریم‌ها منجر به افزایش قدرت ایران به عنوان رقیب اصلی خود در خاورمیانه شود. به نوشته این رسانه انگلیسی، ریاض این نگرانی‌ها را آشکارا ابراز نکرده است اما موارد آشفتگی را می‌توان در صفحات رسانه‌های نیمه رسمی چون الوطن، الجزیره و… نیز سخنان روحانیون با نفوذ این کشور دید.

از دیگر سو، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت، تلاش‌ عربستان برای تشکیل بلوک ضدایران محدودیت‌ها و نفوذ اندکش در جهان اسلام را نشان داد. این روزنامه در مطلبی تحت عنوان تلاش‌های عربستان برای انزوای ایران با مقاومت مواجه می‌شود،‌ نوشت، برخی متحدان ریاض نگران از دمیده شدن بر آتش تنش‌ها با ایران، فقط به حمایت حساب شده و سنجیده از سعودی بسنده کردند. این روزنامه آمریکایی ادامه داد، در تنش دیپلماتیک ریاض با ایران، نزدیکترین متحدان عربستان سعودی از او حمایت کردند، اما تلاش‌های پادشاهی برای تشکیل بلوک گسترده‌تر ضد تهران، در حال نشان دادن محدودیت‌های نفوذ و تاثیرگذاری آن در جهان اسلام است.

از دیگر سو، روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» به نقل از مقامات آمریکایی نوشت، طی هفته‌های آینده باید شاهد تغییر و تحولات گسترده در ساختار قدرت عربستان سعودی باشیم. این روزنامه در ادامه تصریح کرد، ملک سلمان قصد دارد در اولین گام برای واگذاری قدرت به فرزندش «محمد بن سلمان»، «محمد بن نایف» ولیعهد اول را برکنار کند. این روزنامه انگلیسی همچنین اعلام کرد، ملک سلمان برای جلب رضایت خاندان سعودی در جهت تحقق خواسته خود تاکنون مبالغ هنگفتی را خرج کرده است.

از سویی، روزنامه روسی «کامرسانت» به نقل از یک منبع آگاه نوشت، عربستان تمایل به خرید سلاح جدید دفاع هوایی و تجهیزات مختلف پرواز به ارزش ۱۰ میلیارد دلار دارد. ریاض به شدت تلاش می‌کند، سیستم‌های موشکی اسکندر و سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ روسیه را به دست آورد.در این میان، «علامه سید ساجد علی نقوی»، رهبر شیعیان پاکستان گفت: میانجی‌گری اسلام‌آباد نباید به حل اختلاف تهران و ریاض محدود شود، بلکه مقامات پاکستانی باید نقش مثبت خود را برای صلح در یمن و سوریه نیز ایفا کنند. وی افزود، پاکستان روابط عمیق و دوستانه با ایران و عربستان دارد، بنابراین باید بی‌طرفی خود را در اختلاف بین این دو کشور حفظ کند.

از سویی، «خواجه آصف»، وزیر دفاع پاکستان گفت: ۱۱۲۵ تن از افسران نظامی پاکستان در عربستان فعالیت دارند و اسلام آباد بیشترین توافقنامه های نظامی را با ریاض به امضا رسانده است. وی افزود، اسلام آباد در زمینه آموزش نیروهای نظامی با ریاض همکاری دارد.

از دیگر سو، نخست وزیر انگلیس در سخنانی از روابط تسلیحاتی با ریاض دفاع کرد و آن‌را برای امنیت انگلیس مهم دانست. وی افزود، روابط با عربستان سعودی برای امنیت ما مهم است چرا که آن‌ها مخالف داعش و عقیده‌های خرابکارانه افراطی هستند.در این میان، رئیس جمهوری چین در اولین سفر خود به خاورمیانه وارد عربستان شد، وی قرار است بعد از آن به قاهره و تهران نیز سفر کند.خبر دیگر اینکه، لوران فابیوس و عادل الجبیر، وزرای خارجه عربستان و فرانسه در کنفرانس مشترکی در ریاض تاکید کردند، مذاکرات خوبی در پرونده‌های مختلف از جمله بحران در سوریه، جنگ یمن، مسائل مربوط به ایران و صلح در فلسطین داشتند.

در خبری دیگر، پسر آیت الله نمر تاکید کرد، پدرش از مقامات سعودی می‌خواست تا تمامی بازداشت شدگان سیاسی را آزاد کنند و می‌دانست که خود دیر یا زود کشته خواهد شد. محمد النمر درباره بازداشت پدرش به شبکه روسیا الیوم گفت: ماشین پلیس سعودی از عقب به ماشین پدرم برخورد کرد و نیروهای پلیس سعودی شیخ نمر را از خودرویش به بیرون کشیدند و سپس چهار بار به پاهای وی تیراندازی کردند. وی افزود، پدرش در بیمارستان از درمان مناسب برخوردار نبود و با زنجیر به تخت بسته شده بود این درحالی است که وی به دلیل مجروحیتش قادر به راه رفتن نبود.در این میان، وزارت کشور عربستان اعلام کرد، یکی از معترضان به اعدام شیخ نمر را بازداشت کرده است و از دیگر افراد متهم به مشارکت در این اعتراضات خواسته خود را به مراجع امنیتی معرفی کنند.

از سویی «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان در کاخ خود در ریاض با محمد نواز شریف، نخست وزیر پاکستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، نخست وزیر پاکستان ضمن ابراز نگرانی شدید از بالا گرفتن تنش‌ها میان تهران و ریاض، حل اختلافات از راه‌های مسالمت‌آمیز را خواستار شد. در همین حال،وزیر دفاع پاکستان با اشاره به سفر سران دولت و ارتش پاکستان به تهران برای کمک به حل تنش میان ایران و عربستان، گفت: دیدار محمد نواز شریف با پادشاه عربستان امیدوار کننده بوده و پاسخ مثبت از عربستان دریافت شده است.

*** مرکل: عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ممکن نیست

صدر اعظم آلمان اعلام کرد، عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا با شرایط فعلی ممکن نیست.

آنگلا مرکل، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ترکیه می‌تواند در طول ۱۰ سال آینده عضو اتحادیه اروپا باشد، اعلام کرد، ترکیه هنوز راه درازی را در پیش دارد تا بتواند به عضویت اتحادیه اروپا درآید. وی اضافه کرد، چندان واقع گرایانه نیست که برای مساله پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا یک چارچوب زمانی تعیین کنیم.

از سویی، داود اوغلو، نخست ‎وزیر ترکیه ضمن استقبال از لغو تحریم‌های ضد ایرانی اعلام کرد، اجرای توافق هسته‌ای بهترین راه حل برای حل بقیه مشکلات و پرونده‎های منطقه است. از دیگر سو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانسی بین‌المللی در شهر «غازی‌انتپ» تاکید کرد، مادامی که مساله قره‌باغ حل نشود، روابط میان ترکیه و ارمنستان بهبود نخواهد یافت. «مولود چاوش‌اوغلو» گفت: ارمنستان ۲۰ درصد از خاک جمهوری آذربایجان را اشغال کرده است و بدون آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان نمی‌توانیم درباره عادی‌سازی روابط میان ترکیه و ارمنستان صحبت کنیم.

از سویی، «بولنت توفنگچی»، وزیر تجارت ترکیه اقدام روسیه در مستثنی کردن برخی شرکت‌های ترکیه از تحریم‌ها را اقدامی مثبت ارزیابی کرد. وی اظهار داشت، ترکیه تاکید می‌کند که باید مشکل از طریق گفتگو حل شود و تحریم‌های اقتصادی به ضرر هر دو کشور است. در تحولی دیگر، منابع خبری اعلام کردند، شبه‌نظامیان کرد در استان «شیرناک» در جنوب شرق ترکیه اقدام به کار گذاشتن یک بمب کنار جاده‌ای و منفجر کردنش از راه دور کردند که بر اثر این انفجار هنگام عبور یک خودروی زرهی نیروهای امنیتی، سه افسر پلیس ترکیه کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. در خبری دیگر، یکی از دادگاه‌های استانبول ۱۰ تن را که گمان می‌رود با عامل انتحاری حمله ۱۲ ژانویه سال جاری میلادی در میدان سلطان احمد استانبول ارتباط دارند به اتهام عضویت در یک سازمان تروریستی و قتل بازداشت کرد.


روزنامه جمهوری اسلامی

کشتیرانی ایران از فهرست تحریم‌ها خارج شد

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) از خروج تمامی مدیران، شرکت‌های گروه و تمامی کشتی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از لیست تحریم‌ها خبر داد.

به گزارش مانا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مجموعه شرکت‌های گروه، از شهریور 1387 تاکنون در 22 نوبت تحریم دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت که 20 مورد آن پس از تصویب قطعنامه 1929 و از آغاز تیرماه 1389بوده است.

علاوه بر این از ابتدای سال 1390 تاکنون افک 13 تحریم و دو بخشنامه بر علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر و اعمال کرد که در مجموع (OFAC) تا به حال 132 شرکت و 16 نفر از مدیران کشتیرانی را تحریم کرده که بیشترین تعداد در بین سازمان‌ها و ارگانهای تحریم شده در سطح کشور بوده است.

در مجموع دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون 132 شرکت و 16 مدیر کشتیرانی را تحریم کرده که بیشترین شمار بین سازمان‌های تحریم شده در سطح کشور بوده است.

سفیر و مقامات بندری ایتالیا در راس هیئتی با رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دیدار و خواستار توسعه همکاری فی مابین در شرایط پسا تحریم شدند.

در این دیدار زنو دو آگستینو رئیس اداره بنادر ایتالیا با اعلام آمادگی جهت همکاری با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: حجم مبادلات تجاری بین ایران و ایتالیا گسترش خواهد یافت و این بندر رکن اصلی برای مبادلات تجاری میان ایران و ایتالیا خواهد بود.

همچنین در ادامه این دیدار رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن معرفی توانمندی‌های موجود در مجموعه گروه کشتیرانی، شرایط و نحوه فعالیت‌های مرتبط با گروه کشتیرانی در طول دوران تحریم را تشریح و شرایط پسا تحریم برای شرکت‌های گروه کشتیرانی را، فرصتی مناسب جهت توسعه فعالیتها ارزیابی کرد.

*** صالحی: فرصت همکاری ایران و چک در زمینه‌های هسته‌ای وجود دارد

وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار معاون رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش با بیان اینکه دو کشور ایران و چک همیشه از روابط خوبی برخوردار بوده‌اند اظهار کرد: تاکنون زمینه‌های مناسب همکاری دو کشور شکوفا نشده‌اند. ما آماده همکاری نزدیک با کشور چک که تجربه خوبی از روابط اقتصادی با ایران دارد، هستیم.

صالحی در مورد زمینه‌های همکاری ایران و چک گفت: با توجه به تجربه‌ای که چک در ایمنی، نظام ایمنی، تامین تجهیزات نیروگاهی و دیگر زمینه‌های مرتبط دارد، فرصت همکاری مشترک وجود دارد، از این رو نشست‌های کارشناسی در زمینه‌ چشم‌انداز همکاری‌ها‌ می‌تواند مفید باشد.

بان ملادک وزیر صنعت چک نیز در این دیدار با اشاره به اینکه کشور چک در زمینه صنعت تجربیات خوبی دارد، گفت: 70 درصد مردم چک حامی انرژی هسته‌ای هستند و علت اصلی آن برق ارزان هسته‌ای است.

وزیر صنعت چک گفت: ما علاقمند به انجام توافق در زمینه‌های مشترک هستیم.

*رئیس سازمان انرژی اتمی: ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید به زودی آغاز می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز در روز هوای پاک با مترو به محل کارش رفت.

دکتر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مترو تهران گفت: ساخت دو نیروگاه هسته‌ای 1000 مگاواتی به زودی آغاز می‌شود.

او افزود: دو نیروگاه کوچک دیگر نیز با همکاری چین خواهیم ساخت.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت روز هوای پاک گفت: بهبود آلودگی هوا و محیط زیست به باور عمومی نیاز دارد.

صالحی گفت: در روز اجرای برجام بر همکاری کشورها در توسعه هسته‌ای ایران تاکید شده و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی مثل چین و ژاپن و کره جنوبی آماده همکاری هستند و شرایط با قبل تفاوت کرده است.

***آمانو: آژانس در دوره جدید، وظایف خود را طبق برجام و قطعنامه شورای امنیت انجام می‌دهد

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران و کشورهای 1+5 و شورای حکام برای به سرانجام رساندن برجام تشکر کرد و گفت: با مشورت مقامات ایرانی موضوع ایجاد یک دفتر برای رسیدگی به پادمان را بررسی می‌کنیم تا راستی آزمایی و نظارت بر اجرای برجام را انجام دهد.

وی که در نشست شورای حکام در ارتباط با وضعیت راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید پس از مختومه شدن پرونده «پی.ام.دی» و اجرایی شدن برجام سخن می‌گفت، در توضیح دلایل تاسیس این دفتر گفت: وظایف آژانس بر پایه برجام، امری جدید است که نظارت دقیق را می‌طلبد. آژانس در دوره جدید وظایف خود را طبق برجام و قطعنامه شورای امنیت انجام خواهد داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: ما مسیری طولانی را از اولین روز در موضوع هسته‌ای ایران در سال 2003 تاکنون طی کرده و فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده ایم. ما تلاش خواهیم کرد در آینده تعهدات خود را بر پایه برجام به طور کامل انجام دهیم.

این نخستین نشست شورای حکام پس از مختومه شدن پرونده پی‌ام دی است که تحت دستورکار جدید با عنوان «راستی آزمایی و نظارت در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت» برگزار می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست افزود: انتظار می‌رود ایران بعد از روز اجرا طبق توافقنامه‌ای که با آژانس به امضاء رسانده و طبق موافقتنامه بند 3.1 به تعهدات خود در خصوص پادمان عمل کند.

آمانو اظهار داشت: اکنون مسیر روشن برای آژانس روشن شده تا کار بررسی و نظارت بر تعهدات مربوط به هسته‌ای ایران را تحت برجام، که توسط شورای امنیت درخواست شده انجام دهیم.

وی گفت: روز شنبه، من جلساتی در وین با اتحادیه اروپا، با هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی، وزیر خارجه آمریکا جان کری، و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آقای صالحی و وزیر امور خارجه ایران، آقای ظریف داشتم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: روز دوشنبه هم، برای مذاکره در تهران با رئیس‌جمهور روحانی و ملاقات دوباره با دکتر صالحی و دکتر ظریف به تهران سفر کردم.

آمانو اظهارداشت: مقامات ایران ضمن قدردانی از اقدامات آژانس , تاکید کردند که بعد از آغاز برجام تمام تعهدات خود را عمل خواهند کرد.

گفتنی است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس معاهده عدم اشاعه (ان پی تی)، موافقتنامه پادمان و نیز پروتکل الحاقی که کشورمان اعلام کرده است به طور داوطلبانه آنرا اجرا خواهد کرد، وظایف متعددی را برعهده دارد. همچنین، بر اساس برجام، در پروژه‌های همکاری در حوزه‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای (مثل مدرن سازی رآکتور اراک) و ایمنی هسته‌ای که در آینده در کشورمان اجرایی خواهد شد، برای آژانس هم وظایفی تعریف شده است.


روزنامه ایران

روحانی در جمع فعالان اقتصادی: دولت به نفع بخش خصوصی عقب نشینی کند

در تاریخ سازمان ملل هیچ کشوری را به شورای امنیت و به فصل هفت و ماده ۴۱ و ۴۲ نبرده‌اند مگر آنکه حکومت آن را سرنگون یا آن ملت را تسلیم کرده‌اند تحریم‌ها کاری کرده بود که ما برای انجام مبادلات اقتصادی به قرن‌های پیش برگردیم و حتی برای مبادلات به سراغ صرافی‌ها برویم برنامه ما این است که تمام طرح‌های عمرانی ناتمام را که رقم بسیار بزرگی است به قیمت مناسب به بخش خصوصی واگذار کنیم تا زمانی که اقتصاد دست دولت است و بخش خصوصی، رقابتی و غیررانتی نداشته باشیم، نمی‌توانیم مسائل اقتصادی را حل کنیم برپایه تازه‌ترین نظرسنجی «ایرنا»، 79 درصد شهروندان تهرانی از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها ابراز خوشحالی کردند

نیم نگاه

ما نمی‌خواهیم دولت یازدهم دولت بد حساب باشد. ما دنبال دولت خوش حساب هستیم

تحریم‌ها کاری کرده بود که ما برای انجام مبادلات اقتصادی به قرن‌های پیش برگردیم و حتی برای مبادلات به سراغ صرافی‌ها برویم

دولت می‌خواهد کاری کند که سیاست خارجی به دولت یارانه دهد. از سویی برنامه ما این است که تمام طرح‌های عمرانی ناتمام که رقم بسیار بزرگی است را به قیمت مناسب به بخش خصوصی واگذار کنیم

تا زمانی که اقتصاد دست دولت است و بخش خصوصی، رقابتی و غیررانتی نداشته باشیم، نمی‌توانیم مسائل اقتصادی را حل کنیم

دولت باید قدم به قدم به نفع بخش خصوصی از اقتصاد عقب‌نشینی کند

در تاریخ سازمان ملل متحد هیچ کشوری به شورای امنیت و به فصل هفت و ماده ۴۱ و ۴۲ نبرده‌اند مگر آنکه یا حکومت آن کشور را سرنگون یا کامل آن ملت را تسلیم کرده‌اند. تنها نمونه استثنایی جمهوری اسلامی ایران است

سالن اجلاس سران بی سابقه ترین روز کاری خود را پشت سر گذاشت. روزی که اعضای اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون (با حضور 1200 نفر) جمعی را رقم زدند که به قول معروف جای سوزن انداختن نبود. رئیس جمهوری که با اکثریت اعضای کابینه اقتصادی خود به نخستین اجلاس فعالان اقتصادی غیر دولتی حاضر شده بود از استقبال کم نظیر اعضای اتاق شگفت زده شد و در همین جمع خطاب به کابینه‌اش گفت بنگاه‌های اقتصادی را دودستی نچسبید و اجازه دهید بخش خصوصی و مردم در آن سهیم باشند. این اجلاس که سه روز پس از حذف تحریم‌ها برگزار شد شرایطی را فراهم کرد که رئیس جمهوری تاریخ 30 ماهه تحریم را ورق بزند البته وی معتقد بود این روزها را باید کتاب کرد تا همه بدانند ایران با چه شرایطی روبه‌رو بوده و توانسته با سربلندی به تمام افکار علیه ایران مهر باطل بزند. حسن روحانی از رفتارهای برخی از کشورها در زمان تحریم سخن گفت. وی گفت: خیلی‌ها مذاکره می‌کردند که گروه 1+5 به توافق نرسد. حتی قیمت نفت را پایین آوردند و گفتند نیازی نیست با ایران مذاکره کنید وقتی قیمت نفت را بشکنیم ایران را به زانو خواهیم آورد و فقط باید چند ماه صبر کرد. آنوقت هر چیزی که بگوییم ایران می‌پذیرد. آنها تلاش کردند تا وسوسه ناامیدی را در دل‌ها مستقر کنند و در سازمان ملل اظهار داشتند که ایران فاصله‌ای با بمب اتم ندارد. در حالی که این کشورها می‌خواستند شرایطی را فراهم کنند که کشورها به ما اعتماد نکنند تیم مذاکره‌کننده و مردم ثابت کردند که تمام این حرف‌ها پوشالی است.

رئیس جمهوری در لابه‌لای صحبت هایش به نکته‌ای اشاره کرد که از سوی حضار چند لحظه‌ای مورد تشویق قرار گرفت. وی گفت: هر کسی به غیر از دکتر ظریف (وزیر امور خارجه) نمی‌توانست در مذاکرات هسته‌ای موفق شود. البته در کنار وی دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی هم به علت دانش هسته‌ای که واقعاً سرآمد است باعث شد تا این امر به پایان برسد و شورای حکام بعد از 12 سال پرونده هسته‌ای ایران را مختومه اعلام کند. نفر سوم که موفقیت برجام را سبب شد آقای دهقان وزیر دفاع کشورمان بود.

روحانی ادامه داد: آژانس گفت در طول این ۱۲ سال مسأله‌ای که ثابت کند ایران از مواد هسته‌ای در مسیر نظامی استفاده کرده است به آن مدرک دست نیافته‌ایم بنابراین به گذشته دیگر برنمی‌گردیم و این پرونده بسته می‌شود. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در تاریخ سازمان ملل متحد هیچ کشوری به شورای امنیت و به فصل هفت و ماده ۴۱ و ۴۲ نبرده‌اند مگر آنکه یا حکومت آن کشور را سرنگون یا کامل آن ملت را تسلیم کرده‌اند. تنها نمونه استثنایی جمهوری اسلامی ایران است. از طرف ملت می‌گویم شکر خدا که هرچه طلب کردم از خدا بر منتهای همت خود کامران شدم.

روحانی با اشاره به موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام، اظهارکرد: شاید هم برای ما و هم برای شما رسیدن به این روز ساده و آسان نبود و همه شما می‌دانید که در موضوعی بسیار پیچیده و در هم تنیده که یک سرش توطئه استکبار و صهیونیسم و سمت دیگرش رقبای نا اهل و خصم در این منطقه بود و در قلب آن افراد افراطی که همواره تلاش می‌کردند هرگز نگذارند این روز در تاریخ ثبت شود، موفقیت کار آسانی نبود. رئیس جمهوری تصریح کرد: خیلی‌ها خواستند ۲۳ تیر ۹۴ نباشد، خیلی‌ها خواستند که روز ۲۶ دی ماه ۹۴ نباشد و خیلی‌ها خواستند که پایان مذاکرات با موفقیت همراه نباشد. رئیس جمهوری ادامه داد: شما می‌دانید وقتی با یک جمع اروپایی می‌خواهید صحبت کنید البته ظاهرش اتحادیه اروپا است اما با دو یا سه نفرشان صحبت می‌کردیم مشخص می‌شد که رقابت‌ها و فاصله‌های درونی میان آنها چقدر زیاد است. وی افزود: در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ با آقای دکتر ظریف که با سه کشور اروپایی مذاکره می‌کردیم از نزدیک دیدیم که چقدر فاصله و رقابت میان آنان وجود دارد. آن یکی قهر می‌کرد می‌گفت چرا این پیشنهاد را او داده است، قرار بود با هم پیشنهاد دهیم. در یک جلسه‌ای که گفتیم فلان کشور ریاست را برعهده دارد آن جلسه به هم خورد که چرا گفتید این آقا رئیس ماست.

روحانی تأکید کرد: حال این کشورهای اروپایی بخواهند ضمیمه شوند با کشور برتر از خودشان مانند امریکا و از سوی دیگر این کشورها ضمیمه شوند با روسیه و چین و با یک کشوری که از دید آنها کشور در حال توسعه است و آنها خودشان را از لحاظ قدرت اقتصادی، نظامی، سیاسی و فناوری برتر و بالاتر می‌دانند. چقدر سخت است با اینها حرف زدن. آن هم آنهایی که یک پشتوانه‌ای داشتند و فکر می‌کردند ما بدون پشتوانه هستیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه پشتوانه غربی‌ها ۶ قطعنامه سازمان ملل بود گفت: ادعا می‌کردند و به لفظ می‌گفتند که جامعه جهانی علیه شماست و در وسط این بحران و رقابت آنچه آدم انتظار ندارد این است که کسانی به نام برادر دینی نیز پول خرج می‌کردند، اینجا و آنجا می‌رفتند تا این مذاکرات به نتیجه نرسد. وی تصریح کرد: عده‌ای هم در داخل بذر ناامیدی را افشاندند؛ لذا کار بسیار سختی بود اما هرجا اراده یک ملت باشد لطف خدا هم خواهد بود.

روحانی با اشاره به توافق ژنو گفت: امروز کمتر از دو سال پیش را به خاطر می‌آوریم، روزهایی که قرار بود تحریم‌های جدید بر ما تحمیل شود. این توافق اول جلوی تحریم‌های جدید را گرفت و برخی از تحریم‌ها را برداشت. ۷۰۰ میلیون دلارهایی که آزاد می‌شد در شرایط سختی که ما بودیم براساس این توافق بود و این توافق راه را برای قرار گرفتن در مسیری که منتهی به برجام شد باز کرد. در ادامه رئیس جمهوری وضعیت اقتصادی ایران را این‌گونه تعبیر کرد که 12 سال دست و پای فعالان اقتصادی زنجیر شد و اجازه ندادند این بخش بتواند در عرصه اقتصاد بین‌الملل فعالیت کنند لذا با برداشته شدن تحریم‌ها ما فقط خواهان یک موضوع هستیم و آن اینکه فعالان اقتصادی با سرعت وارد رقابت با سایر کشورها شوند و غل و زنجیر‌ها را به چاه عمیق بفرستند.

وی با اشاره به اینکه اگر همه درست عمل کنیم این جوان غیور(اقتصاد ایران) بعد از ۱۲ سال خیلی زود می‌تواند بدن خود را ترمیم کرده و به صحنه بیاید افزود: در این شرایط خیلی زود داور به او اجازه خواهد داد به میدان رقابت هم بیاید و با دیگران رقابت کند. در این صورت می‌تواند به عنوان یک اقتصاد نوظهور در دنیای امروز در جمع، باشگاه‌ها و لیگ اقتصادهای نوظهور حضور پیدا کند.

وی با بیان اینکه تردید نکنید ملت باید این کار بزرگ را انجام دهد تصریح کرد: دولت باید تنها کمک کند؛ در بحث هسته‌ای هم ملت، رهبر، دعای خیر و لطف خدا به کمک آمد. همه باید به صحنه بیاییم زیرا می‌خواهیم کشور را آباد کنیم؛ تحریم رفته است اما از تحریم تا توسعه راهی طولانی وجود دارد. باید این راه را طی کنیم و این شدنی است.

رئیس جمهوری افزود: خوشبختانه در کشور ما بین دولت، مجلس و رهبری این اتحاد وجود دارد که در شرایط امروز اقتصاد جزو مهم‌ترین اهداف ملی ماست و تردیدی در این مورد وجود ندارد. اینکه رهبری و مجلس مدام به اقتصاد مقاومتی تأکید می‌کنند معنایش این است که همه ما قبول داریم اقتصاد امروز یک مسأله بسیار مهم است؛ چون که اقتصاد، قدرت، استقلال و اشتغال می‌آورد.

روحانی مشکل اصلی امروز را بیکاری، رکود و نبود رونق عنوان کرد و با طرح این سؤال که ما در ۵ سال پیش رو باید چه کنیم تا از این مشکلات عبور کنیم، گفت: من گفتم اقتصاد در زندان و غل و زنجیر است و عین این داستان در بانک‌های کشور نیز است. بانک‌ها را باید زنده کرد تا به صحنه بیایند، بانک‌ها مشکلات زیادی دارند. عین این داستان و تراژدی برای طلبکاران و بدهکاران دولت وجود دارد. دولت باید بتواند از بدهکاری خارج شود. دولت تا کی می‌خواهد با نگاه شرمساری به طلبکارهای خود نگاه کند؟

اما روحانی در ادامه صحبت‌ها یش حرف دل تولیدکنندگان و پیمانکاران را زد. وی گفت: ما نمی‌خواهیم دولت یازدهم دولت بد حساب باشد. ما دنبال دولت خوش حساب هستیم. لذا به تمام اعضای کابینه می‌گویم که تا پایان دولت یازدهم باید بدهی دولت به تمام بخش‌ها تسویه شود. این امر نیز در بودجه سال 95 هم دیده شده است. از این‌رو قول می‌دهم که دیگر دولت بدهکار نباشد. وی در نخستین اجلاس فعالان اقتصادی غیر دولتی هم از دغدغه‌های خود صحبت کرد. «رقم‌های بیکاری بسیار تکان دهنده است»، روحانی این جمله را گفت و ادامه داد: برای آنکه از شرایط فعلی خارج شویم راهی جز رونق اقتصادی نداریم. از سویی در برنامه ششم عنوان شده است که رشد سالانه اقتصادی باید 8 درصد شود. این رشد زمانی به دست می‌آید که بتوان 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد. در این بین کارآفرینان و دولت باید این سرمایه را جذب کنند.

نکته دیگری که رئیس دولت یازدهم به آن اشاره کرد عقب گرد اقتصاد به قرن‌های پیش بود. وی گفت: تحریم‌ها کاری کرده بود که ما برای انجام مبادلات اقتصادی به قرن‌های پیش برگردیم و حتی برای مبادلات به سراغ صرافی‌ها برویم. حتی این اواخر با من بمیرم تو بمیری کارهای اقتصادی را دنبال می‌کردیم. حال با برداشته شدن تحریم‌ها که این روزها پایان یافت، تمام فرآیند مبادلات شفاف خواهد شد.

وی از حوزه‌های اقتصادی خواست که بر صادرات غیر نفتی تمرکز کنند و در سال‌های پیش رو 15 درصد رقم فعلی را افزایش دهند تا دیگر دولت وابسته به درآمد‌های نفتی نباشد. اگر بتوانیم صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم، تقاضا را هم تعریف کرده‌ایم. بدین جهت با هر گونه کاهش قیمت نفت ایران دیگر شکننده نخواهد بود. وی تصریح کرد: ما کشوری هستیم با مشکلات فراوان در شرایطی دور هم جمع شده‌ایم که به ما گفته‌اند زودتر از ۱۰ صبح سر کار نیایید و ما تخلف کردیم و زودتر آمدیم. این بدان معنا است که ما مشکل زیست محیطی داریم و مشکلات زیست محیطی با شعار حل نمی‌شود. حتی با دعای تنها بدون تلاش ما حل نخواهد شد. خدا دعای ما را زمانی مستجاب می‌کند تا تمام تلاش خود را به کار بگیریم.

روحانی ادامه داد: تا زمانی که صنعت ما درست نشود؛ سوخت ما استاندارد نباشد؛ جای نفت کوره را گاز در سوخت نیروگاه‌ها نگیرد؛ خودروهای فرسوده جمع نشود؛ وسایل گرم‌کننده فرسوده داخل خانه‌ها جمع نشود و ساختمان شهری ما براساس منطق نباشد هوای پاک به تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، کرج و باقی شهرهای بزرگ ما برنخواهد گشت. از اینرو همه باید به صحنه بیاییم.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: تا روزی که اقتصاد در دست دولت است، مشکلات آن حل نخواهد شد. یک بخش بزرگ از اقتصاد در دست دولت است. هر چه گفته می‌شود که دولت باید از اقتصاد جدا شود، فایده‌ای ندارد، وزیران دلسوز سخت‌شان است که بنگاه‌ها را رها کنند و آنها را دو دستی چسبیده‌اند. وی با بیان اینکه تا زمانی که اقتصاد دست دولت است و بخش خصوصی، رقابتی و غیررانتی نداشته باشیم، نمی‌توانیم مسائل اقتصادی را حل کنیم، ادامه داد: در شرایطی هستیم که امکانات داخلی ما برای رونق اقتصادی جوابگو نیست. ما با امکانات داخلی نمی‌توانیم حرکتی به وجود آوریم و تقاضای داخلی کافی نیست.

رئیس جمهوری گفت: سال‌های سختی را پشت سر گذاشته‌ایم، در سال‌هایی که بیشترین درآمد ارزی را در تاریخ ایران داشتیم؛ یعنی در سال‌های آخر دهه ۸۰ بالاترین درآمد ارزی وارد کشور شد، اما متأسفانه اشتغال خالص این دوران صفر بود. در دوران جنگ، کودکان ما به سختی دوران کودکی را پشت سر گذاشتند و در دهه ۸۰ وارد عرصه کار شدند. باید برای آنها اشتغال ایجاد می‌کردیم اما نتوانستیم این کار را کنیم. روحانی با اشاره به اینکه باید سرمایه و تکنولوژی وارد کشور شده و بازار جدید برای تولید پیدا کنیم، تصریح کرد: برای اینکه تکنولوژی نو به کشور بیاید، بدون سرمایه‌گذاری خارجی کاری از پیش نمی‌بریم. در برنامه پنج ساله ششم پیش‌بینی کردیم که در بخشی از امور مثل بهداشت و آموزش به جای تصدی‌گری خرید خدمت کنیم چون مردم بهتر از ما می‌توانند مدرسه و بیمارستان درست کنند.

وی با بیان اینکه به غیر از این راه اساسی وجود ندارد، تصریح کرد: دولت باید قدم به قدم به نفع بخش خصوصی از اقتصاد عقب‌نشینی کند. روحانی با بیان اینکه تاکنون دولت به بخش سیاست خارجی یارانه داده، ادامه داد: این دولت می‌خواهد کاری کند که سیاست خارجی به دولت یارانه دهد. از سویی برنامه ما این است که تمام طرح‌های عمرانی ناتمام که رقم بسیار بزرگی است را به قیمت مناسب به بخش خصوصی واگذار کنیم تا شاهد رشد و شکوفایی در کشور باشیم. رئیس قوه مجریه با بیان اینکه برجام آغاز حرکت اقتصادی در کشور است، یادآور شد: امروز کار سیاست خارجی تا حدی سبک شده و بار سنگین کارآفرینان برای احیای کشور و اشتغال جوانان آغاز شده است که در این بین دولت، حامی و در خدمت شما کارآفرینان خواهد بود.

مأموریت ویژه در پسابرجام

وزیر صنعت از ابلاغ مأموریت جدیدی به معاونان خود برای مدیریت دوران پسابرجام در روز جاری خبر داد و گفت: بخشنامه‌های مزاحم صنعتی به مرور

حذف می‌شوند. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: دوشنبه شب یادداشتی را به معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کردم که بر مبنای آن، هر معاونت یا رئیس اداره‌ای مأموریت یافته در سطح کار خود، وظایف و مقررات دولتی را بررسی کرده و اعلام کند که چه بخشنامه‌ها و موانعی پیش روی کار باسهولت بخش خصوصی قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: این یادداشت روز گذشته به معاونان ابلاغ شد که بخشنامه‌های مزاحم صنعتی را حذف کنند. وی تصریح کرد: آن دسته از بخشنامه‌های صنعتی که مزاحم فعالیت کارآفرینان و صنعتگران در دوران پس از برجام است، حذف خواهد شد .

اقتصادمقاومتی در پسابرجام

وزیر اقتصاد گفت: اقتصادمقاومتی راهبرد اصلی دولت در شرایط پساتحریم است لذا ما مصمم هستیم برنامه‌های اجرایی اقتصادمقاومتی را به صورت دقیق عملیاتی کنیم. علی طیب‌نیا گفت: اقتصاد مقاومتی راهبرد اصلی دولت در شرایط پس از اجرایی شدن برجام خواهد بود و بر این اساس برنامه عملیاتی جامعی را برای اجرای اقتصاد مقاومتی تدوین کرده‌ایم. وی اظهار کرد: مصوبه قبلی که شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ سود داشت و در گذشته به خوبی اجرایی نمی‌شد با نظارت‌های جدی‌تری که صورت گرفته در حال حاضر در حد مطلوبی اجرا می‌شود و فکر می‌کنم شرایطی فراهم می شود که ما شاهد کاهش نرخ سود در بازار هم باشیم . وی گفت: امیدواریم با همکاری نزدیک بین قوه قضاییه، مجلس و سایر نهادهای نظارتی اقدامات بسیار موثر‌تری را در این زمینه انجام دهیم.

گشایش ۱۰۰۰ ال‌سی به مرور

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ ارز نیز تا ۶ ماه آینده تک‌نرخی می‌شود. ولی‌الله سیف افزود: از آنجا که تمام کارها از قبل برای فعال شدن سوئیفت انجام شده بود بلافاصله با برداشته شدن تحریم‌ها قابل استفاده شد چرا که یکسری بانک‌ها از قبل در سوئیفت حضور داشته‌اند و اکنون فعال شده‌‌‌اند. وی در مورد اینکه گفته شده در روز اول یک هزار ال‌سی گشایش یافته نیز این گونه پاسخ داد که کار گشایش ال‌سی‌ها آغاز شده و این یک هزار ال‌سی به مرور فعال خواهند شد که بیشتر آنها در زمینه مواد اولیه کارخانجات است. وی تصریح کرد: بر اثر رفع تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام ۳۲ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد می‌شود که ۲۸ میلیارد دلار آن متعلق به بانک مرکزی و ۴ میلیارد دلار آن با تبدیل به ریال به عنوان سهم دولت به خزانه واریز می‌شود.

اقتصاد ایران نیازمند استراتژی

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران اکنون به استراتژی توسعه اقتصادی نیاز دارد، گفت: شایسته نیست در دهه چهارم پس از پیروزی انقلاب یک استراتژی کلان اقتصادی نداشته باشیم.

محسن جلال‌پور گفت: آنچه در پیروزی برجام اتفاق افتاد، تنها یک موفقیت چشمگیر در عرصه سیاسی نبود بلکه در ایجاد رفاه، امید، انگیزه و افزایش سرمایه اجتماعی نیز موفقیت‌هایی به دست آمد و به دنیا ثابت کرد که ایران اهل گفتمان و منطق است.

وی تصریح کرد: نوید همگرایی بخش غیر دولتی اقتصاد ایران در قالب دبیرخانه اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون نوید مسرت بخشی است که به مردم و فعالان اقتصادی ابلاغ می‌شود. وی اظهار داشت: برجام را باید قدم آغازین و بسترساز در اصلاح صحیح اقتصاد ایران دانست.

اشتغالزایی با دستور ویژه

رئیس اتاق اصناف گفت: متأسفانه طی دو سال اخیر با وجود تلاش‌ دولت، هنوز شهدِ شیرینِ حرکت منسجم به سمت اشتغالزایی را نچشیده‌ایم اما اطمینان داریم که تحقق آن، اوامر ویژه رئیس جمهوری را می‌خواهد.

علی فاضلی افزود: دولت یازدهم در شرایطی روی کار آمد که اوضاع نابسامان اقتصادی و فرهنگی، رکود توأم با تورم، رشد اقتصادی منفی و روند رو به تزاید بیکاری، بدهی سنگین دولت به بنگاه‌ها، گریبانگیر اقتصاد بود و ما امروز را روز سپاس از رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و کابینه اختصاص داده‌ایم و می‌خواهیم بگوییم تاریخ این نقطه عطف گرانبها را در اقتصاد ایران از یاد

نخواهد برد. وی افزود: با اطمینان به رئیس جمهوری اعلام می‌کنیم خانواده بزرگ اصناف با ۲۳ میلیون نفر از سیاست های دولت حمایت خواهند کرد.

نرخ بیکاری را تک رقمی می‌کنیم

وزیر کار با تأکید بر اینکه الگوی برجام باید در تمامی شرایط اقتصاد کشور حاکم شود، وعده داد: نرخ بیکاری در دولت یازدهم تک رقمی شود. این امر با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی موجود در کشور امکان پذیر است. علی ربیعی اظهار داشت: برجام یک طرح سیاسی بود ولی فی‌نفسه به عنوان یک طرح اجتماعی و اقتصادی به میان آمد و البته همه هم به خاطر دارند که تا پیش از آغاز مذاکرات برجام چه وضعیتی بر اقتصاد ایران حاکم بود و اگر قرار به محاسبه هزینه فرصت‌های از دست رفته باشیم، به طور حتم به رقم کلانی برمی ‌خوریم. به گفته ربیعی، نخستین فصل برجام جلوگیری از ریخت و پاش‌های غیرضروری و اجرای طرح‌هایی است که امروز یک به یک در حال تعطیلی هستند، ضمن اینکه دیگر حق نداریم «کارهای پوپولیستی» در اقتصاد انجام دهیم.

*** رئیس سازمان مدیریت وعده داد: حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت

مثلثی متشکل از وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاران داخلی تشکیل می‌شود تا دستورالعمل‌های جلب مشارکت‌های مردمی اصلاح شود

تأکید ایران و آلمان بر گسترش همکاری در حوزه بهداشت و درمان

معاون وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در دیدار با وزیر بهداشت، آمادگی کشورش رابرای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های بهداشت و سلامت اعلام کرد.

به گزارش ایران، «بریگی تسی پریس» با ابراز خرسندی از حضورش در ایران گفت: زمینه‌های همکاری زیادی در بحث ساخت ساختمان‌های بیمارستانی، تجهیزات، دارو، بیمه، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در ایران وجود دارد که منحصر به مصرف بازار ایران نمی‌شود و بازار‌های صادراتی منطقه را نیز مد نظر داریم. وی با اشاره به علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران آلمانی برای سرمایه‌گذاری در ایران بویژه پس از لغو تحریم‌ها گفت: هم‌اکنون 40 شرکت بزرگ و صاحبان مشاغل آماده سرمایه‌گذاری در ایران بویژه در حوزه سلامت و بهداشت هستند.

وی به فعالیت چند شرکت بزرگ آلمانی در حوزه دیالیز نیز اشاره کرد و گفت: ما آماده همه گونه همکاری از جمله انتقال دانش به ایران هستیم و در محیط سرمایه‌گذاری ایران فقط به جمعیت 80 میلیونی ایران توجه نداریم بلکه خواهان حضور در بازار 400 میلیونی منطقه هستیم و ایران به لحاظ دارا بودن نیروی انسانی متخصص و امکانات فراوان زمینه خوبی در این خصوص دارد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور هیأت آلمانی در ایران ابتدا از تلاش‌های دولت آلمان در خصوص به سرانجام رسیدن پرونده هسته‌ای و حل مسائل مربوط به برجام تشکر کرد و گفت: امیدوارم در فضای بین‌المللی جدید دوباره شاهد باشیم که شریک اصلی ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور آلمان باشد.

در یک ماه گذشته وزارت بهداشت میزبان 10 هیأت سرمایه‌گذار خارجی در حوزه سلامت بوده است. سرمایه‌گذارانی که منتظر گشوده شدن قفل تحریم‌ها بودند تا از فرصت لغو تحریم‌ها برای بهره‌برداری و توسعه مراکز بهداشتی و درمانی در ایران استفاده کنند.

حالا مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که نسبت به کمبود تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات فرسوده گلایه‌مند بودند، اعلام می‌کنند با اجرا شدن برجام بستر مناسب و امن برای مشارکت بخش غیر دولتی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ساخت بیمارستان و توسعه تخت‌های بیمارستانی فراهم شده و این وزارتخانه از انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی استقبال می‌کند.

وزارت بهداشت قصد دارد، برای جبران کمبود یکصد و 15 هزار تخت که نیازمند 86هزار و 200میلیارد تومان اعتبار است از مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استفاده کند و آنها از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خرید خدمت داشته باشد.

پس از گذشت چند روز از اجرای برجام نخستین همایش ملی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت با هدف جلب حمایت از بخش خصوصی با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

در این همایش محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: انتظار من از این همایش این است که با توجه به ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای رسیدن ایران به جایگاه اقتصادی اول منطقه، همه اقدامات لازم را برای جلب مشارکت بخش خصوصی در حوزه سلامت فراهم کنیم و با دیالوگی که امروز بین وزارت بهداشت و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود، پیشنهادهای لازم برای جلب مشارکت بخش خصوصی در حوزه سلامت در اسرع وقت و حتی تا هفته آینده به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه شود و حتماً این سازمان از همه امکانات و تسهیلات برای تسریع در این روند دریغ نمی‌کند.

وی گفت: برای رسیدن به اهداف این برنامه و اهداف تعیین شده در سند چشم‌انداز 20 ساله به رشد 8درصدی اقتصادی نیاز داریم و برای این کار باید 580 هزار میلیارد تومان به‌صورت سالانه در کشور هزینه شود.

مسلماً دولت چنین توانی ندارد و عقل هم حکم نمی‌کند با چنین سرمایه‌گذاری دولتی اگر هم وجود داشت، اقتصاد دولتی را ترویج کنیم.

وی گفت: سهم بخش خصوصی از این مشارکت سالانه 24 هزار میلیارد تومان تعیین شده که باید سود سرمایه و مشوق‌های لازم را برای این سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه این سازمان برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی و جلب سرمایه گذاری‌های داخلی در همه بخش‌ها از جمله بخش سلامت، از هیچ گونه حمایت و ارائه تسهیلات دریغ نمی‌کند، اظهار داشت: اکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز انتظارات به حقی دارند که باید با اراده و تدبیر دولت و ایجاد فضای کسب و کار مناسب فراهم شود. برای این کار پیشنهاد می‌کنم مثلثی متشکل از وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاران داخلی تشکیل شود تا دستورالعمل‌های لازم را برای جلب مشارکت‌های مردمی اصلاح کنیم. همچنین در بخش دیگر این همایش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه لغو تحریم‌ها عرصه ورود بخش خصوصی در حوزه سلامت را تسهیل می‌کند در پاسخ به برخی افراد که معتقدند بیمارستان‌های خصوصی زیانده است تصریح کرد: در حال حاضر کمپانی‌های بزرگ دنیا مانند توشیبا، فیلیپس، سونی، فوجی و همچنین مپنا اقدام به ساخت و اداره بیمارستان‌های زنجیره‌ای می‌کنند پس اگر این روند اقتصادی نبود این کمپانی‌ها نیز اقدام به ساخت بیمارستان نمی‌کردند چرا که سرمایه در گردش این حوزه بیش از دو برابر نفت و گاز است.

دکتر سید حسن هاشمی ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل ما در این وزارتخانه متقاعد کردن دوستان و همکارانی است که اعلام می‌دارند حوزه بهداشت و درمان حاکمیتی است و منابع، مدیریت، سرمایه‌گذاری و تأمین هزینه‌ها باید توسط دولت انجام شود که این نوعی نگاه سوسیالیستی است.

وی همچنین با بیان اینکه با مدلی که در حال حاضر با پول پزشکان بیمارستان خصوصی احداث می‌شود ممکن است مقرون به صرفه نباشد افزود: معمولاً تعدادی از پزشکان دور هم جمع می‌شوند و پس از دریافت وام 30 درصدی اقدام به احداث بیمارستان می‌کنند اما بخش عمده درآمد آن را به عنوان حق‌‌العمل بر می‌دارند که این مدل در حال حاضر در دنیا منسوخ شده است. بازگشت سرمایه مجموعه‌ای از درآمد هتلینگ و دستمزد است.

*** اقدام مشترک اصولگرایان و اصلاح طلبان پارلمان: نامه انتقادی 7 نماینده مجلس به آیت الله جنتی

توجه جنابعالی را به دریافت کنندگان کارت‌های بهادار از معاون اول محبوس دولت قبل و قاضی معزول جلب می‌نماییم

نامه جمعی از نمایندگان مجلس به دبیر شورای نگهبان

به جای پالایش سیاسی، عملکرد اقتصادی نامزدها بررسی شود

جمعی از نمایندگان مجلس در نامه به دبیر شورای نگهبان خواستند که فارغ از تمایلات سیاسی نظارت کنندگان، ترتیبی اتخاذ گردد تا به جای «الک» ریز پالایش سلایق سیاسی، «سرند» عمل اقتصادی نامزدها به کار گرفته شود.

به گزارش ایرنا، در این نامه که به امضای نادر قاضی‌پور، مسعود پزشکیان، الیاس نادران، غلامرضا مصباحی‌مقدم، علیرضا محجوب، احمد سالک و حمیدرضا فولادگر رسیده، آمده است:

احتراماً ضمن آرزوی توفیق روزافزون جنابعالی و تمامی دست‌اندرکاران آن نهاد در خدمت به نظام مقدس و خداقوت بابت تلاش طاقت‌فرسا برای برگزاری انتخاباتی باشکوه در 7 اسفند سال جاری، به استحضار می‌رساند جنابعالی از زمره مسئولانی هستید که آفات رخنه فساد در بدنه تصمیم‌گیران نظام را با تمام وجود درک نموده‌اید و بارها نسبت به نفوذ آزمندان و فاسدین در مناصب حکومتی هشدار داده‌اید. متأسفانه سال‌هاست که به دلیل عافیت‌طلبی عده‌ای و عدم انجام صحیح تکلیف از سوی عده‌ای دیگر شاهد شیوع همه‌جانبه فساد در کشور هستیم. بی انضباطی مالی و فاصله گرفتن از معنویت با عنصر طمع ممزوج شده و با کمال تأسف فساد عریان‌تر از گذشته به صورت سیستمی بروز نموده است و امروز به جای اینکه فرمایش حضرت امام(ره) را نصب‌العین قرار دهیم و نسل به نسل و سینه به سینه شرافت و اعتبار پیشتازان نهضت مقدس و جنگ فقر و غنا را محفوظ بداریم، در زرق و برق دنیا گرفتار آمده‌ایم و با دامن زدن آگاهانه به نزاع چپ و راست، اصلاح‌طلب و اصولگرا فضای سیاسی و اجتماعی کشور را به بیراهه سوق داده‌ایم. این نمایندگان افزوده‌اند: اینکه در آستانه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آن نهاد محترم، لازم دانستیم به عنوان وکلای ملت در راستای انجام تکلیف شرعی خویش تأکید نماییم که هیچ معروفی را اولی‌تر از غربالگری قوه مقننه از فساد و واکسینه نمودن آن در برابر این بیماری مهلک نمی‌دانیم.

توجه به نگاه ژرف حضرت امام خمینی (رضوان‌الله تعالی علیه) آنجا که فرمودند: «این مجلس است که اساس یک کشور را به صلاح یا فساد می‌برد»، خواسته اصلی ماست و در این راستا استدعا داریم که فارغ از تمایلات سیاسی نظارت کنندگان خدوم و محترم ترتیبی اتخاذ گردد تا به جای الک ریز پالایش سلایق سیاسی سرند عمل اقتصادی نامزدها بویژه صاحبان پایگاه و جایگاه اجتماعی به کار گرفته شود تا ان‌شاءالله مجلسی در شأن و تراز نظام مستضعف‌گرای جمهوری اسلامی داشته باشیم. توجه جنابعالی را به دریافت کنندگان کارت‌های بهادار از معاون اول محبوس دولت قبل و قاضی معزول جلب می‌نماییم که نمونه‌ای از خروار است.

*** پایان 36 سال بلاتکلیفی: کلیات طرح «جرم سیاسی» در مجلس تصویب شد

در صورت تصویب نهایی این طرح، بخش مغفول مانده اصل 168 قانون اساسی اجرایی و بر اساس آن از این پس دادگاه متهمان سیاسی در حضور هیأت منصفه برگزار می‌شود

بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره طرح «تعریف جرم سیاسی» در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان در جلسه دیروز کلیات آن را تصویب کردند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در قانون اساسی، صراحتاً بر لزوم تفکیک جرایم سیاسی از عادی تأکید شد، لیکن تاکنون اقدام قانونی در زمینه اجرای اصل 168 قانون اساسی به عمل نیامده است. در صورت تصویب نهایی این طرح و موافقت شورای نگهبان با آن، بخش مغفول مانده اصل 168 قانون اساسی اجرایی و بر اساس آن از این پس دادگاه متهمان سیاسی در حضور هیأت منصفه برگزار می‌شود. بر اساس این اصل « رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیأت منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد. نحوه انتخاب، شرایط، اختیارات هیأت منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون براساس موازین اسلامی معین می‌کند.»

هر چند رسیدگی به جرایم مطبوعاتی با حضور هیأت منصفه برگزار می‌شود، اما تاکنون به دلیل تعریف نشدن جرم سیاسی در دوره‌های مختلف مجلس، دادگاه متهمان این نوع جرایم بدون هیأت منصفه برگزار می‌شود و متهمان سیاسی در صورت اثبات جرایم شان از حقوق زندانیان سیاسی محروم هستند. البته شبیه همین اصل در متمم قانون اساسی مشروطیت نیز پیش‌بینی شده بود که به موجب آن مرتکبان «تقصیرات سیاسیه» با حضور هیأت منصفه مورد محاکمه قرار گرفته و تعریف «تقصیرات سیاسیه» برعهده مجلس شورای ملی گذاشته شده بود که مجالس قبل از انقلاب هم نتوانستند این تقصیرات سیاسیه را تعریف کنند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دولت‌ها و مجالس مختلف برای تعریف جرم سیاسی اقدام‌هایی انجام داده‌اند که به دلایل مختلف هیچ کدام به فرجام نرسیده است. پیش از این نمایندگان مجلس ششم با تلفیق و تجمیع لایحه ارائه شده از سوی دولت اصلاحات و طرح تهیه شده از سوی نمایندگان، طرحی در 3 فصل و 23 ماده را تصویب کردند. این طرح البته در شورای نگهبان رد شد و با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. تعریف جرم سیاسی در مجمع نیز فرجامی نیافت چون در برنامه چهارم توسعه وظیفه تعریف جرم سیاسی بر عهده قوه قضائیه نهاده شده بود.

طرح فعلی جرم سیاسی در جلسه 20 خرداد 93 کمیسیون حقوقی و قضایی تصویب و آماده ارائه برای طرح در صحن علنی شده بود تا اینکه بالاخره روز گذشته از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن علنی، 120 نفر به کلیات این طرح رأی مثبت، 21 نفر رأی منفی و 8 نفر هم رأی ممتنع دادند.

با وجود برخی ایرادهای وارد شده از سوی حقوقدانان و نمایندگان مجلس بر این طرح، اما اهمیت آن در مشخص شدن عنوان جرم سیاسی و تفکیک آن از جرایم امنیتی است که بر این اساس مجرمان سیاسی علاوه بر برخورداری از امتیازات و حقوق مشخص مثل جدایی از زندانیان دیگر، دادگاه‌شان هم با حضور هیأت منصفه برگزار می‌شود.

موافقان و مخالفان

نادر قاضی پور، مهرداد لاهوتی و کمال الدین پیرمؤذن اگر چه در مخالفت با کلیات این طرح سخن گفتند، اما مخالفت آنها بیشتر معطوف به برخی ایراد‌های موجود در این طرح بود نه مخالفت با اصل تعریف جرم سیاسی. محسن علیمردانی، ایرج ندیمی و میر قسمت موسوی در موافقت با این طرح نطق کردند.

حمایت دولت از تعریف جرم سیاسی

بعد از بیان استدلال‌های مخالفان و موافقان نوبت به نماینده دولت رسید تا نظر خود را در این باره اعلام کند. حجت‌الاسلام انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری پشت تریبون قرار گرفت و از نگاه مثبت دولت به کلیات طرح جرم سیاسی سخن گفت.

انصاری البته یادآوری کرد: بهتر بود با همکاری سه قوه قانونی جامع‌تر تدوین می‌شد.

انصاری با ذکر این نکته که نظر دولت درباره اصل این مسأله مثبت است، گفت: اکنون یک بلاتکلیفی میان جرم سیاسی و دیگر جرایم وجود دارد و نگاه کلی دولت این است که طرح موارد مثبت زیادی دارد اما جامع و مانع نیست.

*** رضایت 79 درصد تهرانی‌ها از اجرایی شدن برجام

برپایه تازه‌ترین نظرسنجی «ایرنا»، 79 درصد شهروندان تهرانی از شنیدن خبر اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها خوشحال شدند و 5/75 درصد آنان اعلام کردند که با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها، نگاه‌شان به وضعیت آینده ایران امیدوارانه است.

مرکز نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا» در سومین روز این رویداد مهم (29 دی 1394) با هدف ارزیابی بازتاب اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها، نظرات پایتخت‌نشینان را در 22 منطقه تهران به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و به صورت تلفنی جویا شد. نتایج این نظرسنجی نشان داد این اتفاق، میان تهرانی‌ها امیدواری مطلوبی را نسبت به وضعیت ایران در آینده ایجاد کرده است به طوری که 3/35 درصد پاسخگویان بیان کردند وضعیت ایران بعد از رفع تحریم‌ها «درخشان‌تر می‌شود» و40 درصد اظهار کردند «وضعیت ایران مطلوب‌تر خواهد شد.» در این بررسی همچنین 2/18 درصد پاسخگویان معتقد بودند «وضعیت ایران تغییر نمی‌کند» و تنها 4/6 درصد نیز با ایران ناامیدی کردند.

*** اطلاعیه جمعی از احزاب اصلاح طلب درواکنش به ردصلاحیت ها: مسئولان الزامات انتخابات رقابتی را فراهم کنند

جمعی از احزاب اصلاح طلب در واکنش به ردصلاحیت های داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس دهم با صدور اطلاعیه ای خواستار اعلام صلاحیت واجدان شرایط قانونی به منظور رقابت جدی و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای شدند.

به گزارش ایرنا، در بخشی از این اطلاعیه با اشاره به بیانات انتخاباتی بنیانگذار انقلاب اسلامی «هیچکس در انتخابات بر دیگری مقدم نیست» و رهبر معظم انقلاب که حتی مخالفان نظام و رهبری را به شرکت در انتخابات دعوت کرده اند، آمده است: بیانات راهبردی رهبر معظم انقلاب در 19 دی ماه سال جاری حجت را بر همگان تمام ساخت آنجا که ایشان به درستی و هوشمندانه دو مقوله مهم «حفظ اعتبار کشور» و تامین ماندگاری و «حصار امنیت کامل کشور» را به مشارکت همه مردم در انتخابات مرتبط ساختند، انتظار طبیعی آن بود تا متولیان امرِ انتخابات مِنجمله هیات های نظارت شرایطی را پدید آورند تا زمینه برای مشارکت بیش از گذشته مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه فراهم شود. متاسفانه تا بدینجا نه تنها این انتظار برآورده نشد که خواسته یا ناخواسته فضایی بوجود آمده که درسال همدلی و همزبانی ، فرجام برجام به فرجام امید نسبت به حاکمیت گفت وگو ، اخلاق ، عدالت ، عقلانیت و مدارا درفضای سیاست داخلی تعبیر شود.

این احزاب در پایان اطلاعیه خود آورده اند: ما به عنوان بخشی از احزاب و تشکل های اصلاح طلب علاقه مند به میهن و باورمند به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از شورای نگهبان و تمامی مسئولین در همه سطوح که امکان اثرگذاری در روند تجدید نظر درتشخیص و اعلام صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را دارند ، می خواهیم تا در فرصت قانونی باقی مانده نسبت به جلوگیری از تضییع حقوق آن دسته از کسانی که بدون هیچ مستند قانونی و صرفا بر مبنای سلائق سیاسی از گردونه رقابت های انتخاباتی حذف شده اند ، اقدام کرده و الزامات برگزاری انتخاباتی رقابتی ، عادلانه و درخور مردم سالاری دینی را بیش از پیش فراهم کنند.

احزاب اصلاح طلب در اطلاعیه خود همچنین از اعضا ، هواداران و عموم ملت فهیم ایران می خواهد تا شور و نشاط خویش را حفظ نمایند تا که با تدبیر بزرگان ، همگان به خلق حماسه ای دیگر در عرصه سیاسی توفیق یابیم. این اطلاعیه از سوی مجمع نیروهای خط امام، حزب اعتماد ملی، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، حزب مردم سالاری، انجمن اسلامی معلمان، انجمن اسلامی مهندسان، حزب اراده ملت ایران، مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی، جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی صادر شده است.


روزنامه همشهری

لایحه بودجه ۹۵ تهران تقدیم شورای شهر شد

شهردار تهران صبح امروز لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران را تقدیم ریاست شورا کرد.

محمدباقر قالیباف در صحن علنی شورا ضمن تقدیم لایحه پیشنهادی بودجه سال 95 با بیان اینکه خوشحالیم در وقت مقرر و قانونی بودجه سال 95 را تقدیم شورای شهر کردیم، گفت: بودجه سال 95 در شرایطی تنظیم شد که ما در حوزه اقتصادی شرایط سختی را می‌گذرانیم.

وی با اشاره به رکود شدید در حوزه ساخت و ساز گفت: میزان صدور جواز ساخت و ساز نسبت به سال 92 حدود 80 درصد کاهش داشته است و طبیعتا شرایط سخت اقتصادی تاثیرات خود را در بودجه شهر تهران نیز گذاشته، البته امیدواریم با شکسته شدن تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن برجام گشایشی در حوزه‌های مالی ایجاد شود که اگر اینگونه شود و چالش‌های اقتصادی حل و فصل شود، برای بودجه سال 95 متمم و اصلاحیه بودجه‌ای در نظر خواهیم گرفت.

شهردار تهران با بیان اینکه نگاه انقباضی در بودجه سال 95 شهرداری حاکم است، گفت: گزارش مختصری درخصوص عملکرد 20 ماهه شهرداری در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که در حوزه حمل و نقل مهم‌ترین دغدغه ما مترو بوده که در طول 20 ماهه گذشته 173 کیلومتر ایجاد کرده‌ایم و توانستیم 122 واگن به مترو اضافه کنیم.

قالیباف با اشاره به نوسازی 3600 تاکسی، 220 اتوبوس دوکابین و نوسازی کامل ناوگان اتوبوس برقی گفت: در حوزه حمل و نقل به تعهدات خود به صورت صددرصد عمل کردیم.

دولت سهم توسعه حمل و نقل عمومی را نمی‌دهد

وی با بیان اینکه دولت متاسفانه به تعهدات 50 درصدی خود در توسعه حمل و نقل عمومی عمل نکرده، گفت: در هر سال دولت کمتر از 20 میلیارد تومان به تعهدات خود عمل کرده و این در حالیست که براساس فهرست‌بهای سال 95 برای ساخت هر کیلومتر مترو 240 میلیارد تومان لازم است و بار اصلی این توسعه بر روی شهرداری است.

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه پسماند و تفکیک از مبدا زباله‌ها نیز شاهد رشد 14.5 درصدی بوده‌ایم، گفت: درخصوص تپه‌های عباس‌آباد نیز باید بگویم که پروژه‌های عمرانی این تپه‌ها در مراحل نهایی قرار دارد و امیدواریم در بهار سال 95 تمامی پروژه‌های عباس‌آباد تکمیل شود.

قالیباف با بیان اینکه نمایشگاه شهر آفتاب در اردیبهشت‌ماه سال آینده تکمیل می‌شود، گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر شد که نمایشگاه کتاب سال آینده در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود.

وی با بیان اینکه 70 درصد مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب شهرستانی هستند، گفت: شهرداری برای جابه‌جایی شرکت‌کنندگان تهرانی در نمایشگاه کتاب تمهیدات ویژه حمل و نقل در نظر گرفته است.

شهردار تهران با بیان اینکه همراه با بودجه سال 95 عملکرد 9 ماهه شهرداری نیز تقدیم شورا شده است، گفت: در سال 94 شهرداری تهران صرفه‌جویی و اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار داده به گونه‌ای که امسال هرگونه خرید اقلام مصرفی و اداری را در شهرداری محدود کرده‌ایم مگر آنکه این خرید با تاییدیه رسمی از فروشگاه شهروند تهیه شود .

به گفته شهردار تهران،سال‌های قبل حدود 450 میلیارد تومان صرف خرید اقلام مصرفی و اداری کردیم، اما امسال 50 میلیارد تومان خرید داشته‌ایم و حتی برگزاری سمینارها را محدود کرده‌ایم.

قالیباف با بیان اینکه در ابتدای امسال کمیسیون برنامه و بودجه شورا مصوب کرده که قبل از شروع پروژه‌ای در شهرداری باید اعتبارات آن تخصیص داده شود، گفت: در سال آتی هیچ پروژه جدیدی را شروع نکرده و اتمام پروژه‌های نیمه تمام در دستورکار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 200 هزار متر مربع پارک، 110 هزار متر مربع فضای سبز، 74 هزار متر مربع فضای مذهبی، 45 هزار متر سرای محلات، 835 هزار متر معابر غیربزرگراهی و 36 هزار متر مربع فضای هنری در شهر تهران ایجاد شده است، گفت: بودجه سال 95 سومین بودجه‌ایست که از برش برنامه دوم توسعه شهرداری استخراج شده و ما سعی کردیم که بر مدار این برنامه عمل کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه انطباق بودجه سال 95 با برنامه دوم توسعه شهرداری بسیار زیاد است، گفت: راهبرد بودجه سال 95 شهرداری سیاست‌های ابلاغی شورا و آیین‌نامه وزارت کشور است و سعی کردیم بودجه‌ریزی بر مبنای توجه به انضباط مالی، کاهش وابستگی به درآمد ناپایدار، تحقق اهداف 5 ساله و استقرار نظام اجرایی باشد.

قالیباف در تشریح اولویت‌های بودجه‌ای شهرداری تهران گفت: حقوق، نگهداشت شهر، بازپرداخت دیون، بازپرداخت سررسید وام‌ها و فاینانس، توجه به حوزه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو و اتمام پروژه‌های ناتمام از رویکردهای اصلی بودجه سال آتی است.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد بودجه شهرداری در حوزه تملک - سرمایه و تملک - مالی بر حوزه حمل و نقل است، گفت: بودجه سال 95 ، 40 درصد غیرنقد و 60 درصد نقدی است و شاهد رشد 8.3 درصدی بودجه در سال 95 بوده‌ایم.

شهردار تهران با بیان اینکه متوسط رشد درآمدهای پایدار در شهرداری 32.7 درصد بوده است، گفت: میزان درآمد پایدار 3 درصد بیشتر از رشد بودجه بوده است.

احساس خطر قالیباف درباره مدیریت شهری در برنامه ششم

قالیباف با اشاره به متن برنامه ششم توسعه با بیان اینکه احساس خطر جدی برای مدیریت شهری دارم، گفت: اگر اتفاقاتی که در برنامه ششم نوشته شده است، رخ دهد، دیگر وجود شهرداری و شورای شهر معنا ندارد و در آینده به پیشرفت کشور خسارات جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس هفتم تصویب شد، گفت: در آن زمان مالیات بر ارزش افزوده سه درصد بوده که مقرر شد به صورت نصف بین شهرداری و دولت تقسیم شود، اما حالا مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد شده است، اما سهم شهرداری نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش نیز یافته است اما با این حال در برنامه ششم پیش‌بینی شده که همه درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به خزانه دولت ریخته و پس از آن از طریق وزارت کشور به شهرداری‌ها اختصاص داده می‌شود که بر این اساس فلسفه وجود شورا و شهرداری بی‌معناست.

شهردار تهران با بیان اینکه نظام اداری و اجرایی شهرداری در برنامه ششم دولتی می‌شود، گفت: در این برنامه آمده است که آیین‌نامه اداری و استخدامی شهرداری‌ها تحت نظر وزارت کشور باشد و این در حالیست که شهرداری‌ها در حال دولتی شدن هستند که به نظر می‌رسد مسیر درستی نیست.

افتتاح خط هفت مترو در دستور کار

قالیباف با بیان اینکه عمدتا در بودجه 95 متمرکز به حمل و نقل عمومی هستیم، گفت: افتتاح خط 7 مترو در دستورکار قرار دارد و امیدواریم واگن‌های مورد نیاز از محل بند «ق» صرفه‌جویی از محل سوخت، واگن خریداری شود، هرچند دولت قول داده است که در دوم بهمن که رییس جمهور چین به ایران صفر می‌کند، فاینانس خرید 1100 واگن حل شود.

وی با بیان اینکه در حوزه نوسازی شهرداری می‌تواند سود وام وام‌های نوسازی را بدهد، گفت: حضرت آقا در اسفندماه گذشته در حوزه محیط زیست تدابیر ویژه‌ای داشته‌اند اما سال گذشته چون بودجه 94 بسته و مصوب شده بود، نتوانستیم به طور ویژه به محیط زیست وارد شویم، اما امسال در بودجه 95 اعتبارات محیط زیست چند برابر شده و مسائل مربوط به منطقه 12 نیز در اولویت قرار دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه بودجه 95 در قالب 35 تبصره تقدیم شورا می‌شود، گفت: امسال هشت پیوست مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری، عملکرد 9 ماهه شهرداری، عملکرد 20 ساله، برش سال سوم، لیست اموال و فروش، لیست مشارکت و سرمایه‌گذاری و لیست دیون به همراه بودجه تقدیم شورا می‌شود.


روزنامه اعتماد

خبرهای تایید‌نشده از حضور دو عضو حقوقدان شورای نگهبان در مجلس / سخنگو: خبری از وساطت لاریجانی ندارم

رد‌صلاحیت‌هایی که وعده وساطت روسای دو قوه را در پی داشت، آثاری از اجرایی شدن را در سومین روز از فرصت اعلام اعتراضات به خود می‌بیند. هرچند این وساطت از سوی سخنگوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نمی‌گیرد، اما تحرکات دو روز گذشته در مجلس شورای اسلامی با حضور دو عضو حقوقدان این شورا، حکایت از عملی شدن این وعده‌ها دارد. در همان روز اول اعلام رد‌صلاحیت‌های گسترده و در زمانی که همه منتظر اقدامات چهره‌های سیاسی شاخص برای رایزنی بودند، نماینده بیجار در مجلس شورای اسلامی از دیدار علی لاریجانی برای گفت‌وگو با شورای نگهبان درباره نمایندگان رد‌صلاحیت شده، خبر داد؛ خبرهایی که حکایت از این امر داشت که رییس مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای نگهبان گفت‌وگو کرده و با توجه به حجم بالای شرکت‌کنندگان و رد‌صلاحیت‌شدگان امکان حضور نمایندگان با این مشغله کاری سخت برای اعتراضات وجود ندارد، از این رو بنا شده برخی حقوقدانان شورای نگهبان به مجلس بیایند و ما با آنها گفت‌وگوهایی در مورد رد‌صلاحیت‌ها داشته باشیم. خبری که البته از سوی شخص رییس مجلس عنوان نشده بود و در روزی دیگر از سوی محمدرضا تابش مورد تاکید قرار می‌گیرد حالا به واقعیت تبدیل شده است. محسن اسماعیلی و محمدرضا علیزاده، دو عضو حقوقدان شورای نگهبان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی مورد به مورد به شکایت نمایندگان فعلی و ادوار رسیدگی کرده‌اند. حضوری که البته گفته می‌شود به درخواست علی لاریجانی صورت گرفته اما از سوی ابراهیمیان با واکنش مثبتی روبه‌رو نمی‌شود. سخنگوی شورای نگهبان از وساطت علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی درباره رسیدگی به صلاحیت تعدادی از نمایندگان فعلی اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید: ممکن است در این مورد با شخص آیت‌الله جنتی صحبت شده باشد. نجات‌الله ابراهیمیان در گفت‌وگو با ایرنا و در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی با شورای نگهبان گفت‌وگو کرده است، این مطلب را بیان کرد. ابراهیمیان همچنین درباره حضور برخی حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی و رسیدگی آنان به اعتراضات نمایندگان فعلی رد‌صلاحیت شده با بیان اینکه چنین تصمیمی در سطح شورای نگهبان گرفته نشده است می‌گوید ممکن است یکی دو نفر از اعضای شورای نگهبان چنین صحبتی کرده باشند اما می‌دانم که شورا چنین تصمیمی نگرفته است و جلسه شورای نگهبان در روز چهارشنبه تشکیل خواهد شد، شاید در این جلسه درباره این موضوع هم تصمیماتی گرفته شود. این عضو شورای نگهبان درباره اتمام مهلت اعتراض داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: قانون انتخابات موعدی برای اعتراض نگذاشته است بلکه به خاطر اینکه امکان جمع‌آوری و رسیدگی آنها به صورت هماهنگ میسر شود، این مهلت سه‌روزه را از ٢٠ روز اعلام کردند. ابراهیمیان اضافه کرد: اگر کسی روز آخر بیاید و اعتراض کند که دیگر فرصتی نمی‌شود تا به اعتراض آن رسیدگی شود، بنابراین، این فرصت موعدی است برای تسهیل و تقسیم کار که شورای نگهبان اعلام کرده است. وی با بیان اینکه هنوز آمار تعداد اعتراضات واصله مشخص نشده است، تاکید کرد: اگر کسی جا مانده است، زودتر اعتراض خود را به شورای نگهبان برساند. عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره اینکه خبرهایی مبنی بر تایید صلاحیت برخی داوطلبان مجلس خبرگان منتشر شده است نیز گفت: ما یک بحث مربوط به صلاحیت داریم که در اختیار فقهای شورای نگهبان است. ابراهیمیان افزود: به موجب قواعد کلی مربوط به نظارت استصوابی، نتایج این بررسی‌ها برای اعمال نظارت شورای نگهبان باید در صحن شورای نگهبان به حیثیت ١٢ نفره مطرح شود که هنوز مطرح نشده است.

*** آیت‌الله واعظ طبسی: مجلس یکدست نمی‌تواند مجلسی فعال باشد

«همه سلایق باید احساس توان حضور در مجلس را داشته باشند.» این جمله بخشی از سخنان یکی از مشهورترین نمایندگان فعلی مجلس خبرگان است. آیت‌الله واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان و تولیت آستان مقدس امام رضا (ع) از مجلسی فعال سخن گفته است و تاکید می‌کند مجلس یکدست و متشکل از اندیشه‌های مشابه نمی‌تواند مجلس فعالی باشد. آیت‌الله واعظ طبسی که برای این دور از انتخابات خبرگان نامزد نشده است، در دیدار با اعضای هیات نظارت بر انتخابات خراسان رضوی از امیدهایش در مورد مجلس آینده می‌گوید، امید به اینکه با تلاش منطقی و اصولی مسوولان، مجلسی با تفکرهای متفاوت شکل بگیرد، مجلسی که در آن بحث‌های اصولی و اساسی مطرح شود. نماینده ولی فقیه در مشهد مجلس یکدست را نه‌تنها فعال نمی‌داند بلکه معتقد است در مجلسی می‌توان بحث‌های اصولی و اساسی را مطرح کرد که همه سلایق در آن حضور داشته باشند. به گزارش ایسنا، آیت‌الله واعظ طبسی گفت: امیدوارم این مجلس با تلاش منطقی و اصولی مسوولان، مجلسی باشد که تفکرهای متفاوت با حفظ اعتقاد و ایمان به قانون اساسی و انقلاب، بتوانند به آن راه یافته و بحث‌های اصولی و اساسی را مطرح کنند. این عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه در مجلس یکدست و بسته راه برای اظهارنظر، بحث و گفت‌وگو باز نمی‌ماند، اظهار کرد: مجلسی می‌تواند به دولت و انقلاب کمک کند که از نیروهای پاک، معتقد به اسلام و ولایت و برخوردار از پایه‌های مستحکم فکری تشکیل شده باشد. واعظ‌ طبسی در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از تلاش‌های هیات نظارت بر انتخابات، گفت: روشن است که بررسی صلاحیت٨٥٤ نفر در استان، به ویژه برای افرادی که به خاطر ایمان و اعتقاد به نظام و نشان دادن حرکت رو به جلوی جامعه و جمهوری اسلامی سعی و تلاش می‌کنند، کار ساده‌ای نیست. وی حساسیت و اهمیت کار شورای نگهبان و هیات‌های نظارت بر انتخابات را یادآور شد و عنوان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، هر فردی که در انتخابات ثبت‌نام می‌‎کند، یک حق دارد و ما که معتقد به اجرای عدالت هستیم، باید به طور کامل در راستای استیفای حقوق افراد دقت کنیم. نماینده ولی فقیه در خراسان سپس با اشاره به برخی اختلاف نظرها درباره وظایف شورای نگهبان تصریح کرد: به نظر من اشکالی در قانون وجود ندارد و تکلیف شورای نگهبان، هیات‌های نظارت، ملاک‌ها، معیارها و همه آنچه باید رعایت شود، روشن است. وی اختلاف نظرها را ناشی از برداشت‌های متفاوت از قانون دانست و گفت: براساس قانون اساسی، نظارت شورای نگهبان یک نظارت استصوابی است، نه استطلاعی، اما در عین حال عده‌ای نظارت را استصوابی نمی‌دانند. این نوع تفکر آنها از روی غرض‌ورزی نیست، بلکه نوع درک و برداشت‌شان از قانون است. آیت‌الله واعظ طبسی در ادامه بر ضرورت دقت نظر در ملاک‌ها و معیارهای سنجش افکار، اعتقادات و پایه‌های فکری داوطلبان تاکید و عنوان کرد: ممکن است افرادی سابقه خوبی نداشته باشند، ولی امروز به آغوش ملت، اسلام و انقلاب بازگشته‌اند. در نقطه مقابل هم ممکن است عده‌ای به ولایت و دینداری تظاهر کنند، در حالی که معنی ولایت را نمی‌فهمند و بر این اساس به آن عمل هم نکرده‌اند و نمی‌کنند. تولیت آستان قدس رضوی افزود: از این رو باید با دقت، اطراف و جوانب قضایا را سنجید و با عجله و شتاب نیز تصمیم نگرفت. وی با تاکید بر اینکه همه امور به گونه‌ای به مجلس بستگی دارد، اظهار کرد: یکی از مواردی که انسان باید در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشد، حق‌الناس است و خداوند از آن نمی‌گذرد، گفتن جمله‌ای است که به موقعیت اجتماعی یک فرد لطمه می‌زند. یا اینکه خدای ناکرده به خاطر سوءبرداشت، افرادی که صلاحیت ندارند، وارد مجلس شوند. واعظ طبسی همچنین در این دیدار با اشاره به حوادثی که در دوران زعامت مقام معظم رهبری به وقوع پیوسته است، گفت: در این دوره اتفاقات بسیار فوق‌العاده‌ای را شاهد بودیم که به یک تدبیر حکیمانه نیاز داشت و این امر به خوبی از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفت. وی مذاکرات هسته‌ای را به عنوان یکی از مصادیق این موضوع ذکر و عنوان کرد: البته معنی مذاکرات این نیست که همه‌چیز ما به مذاکره و تحریم بستگی داشت. ما ایستادیم، مقاومت کردیم، دستورات رهبری را عمل کردیم و به نتیجه رسیدیم، ان‌شاءالله در آینده هم بر اساس عمل کامل و اعتقاد به راه و روش ایشان کار را دنبال می‌کنیم.

***نخست‌وزیر انگلستان در تماس تلفنی با حسن روحانی : خواهان روابط بهتر میان دو کشور هستیم

تماس‌های تبریک در مورد برجام ادامه دارد. دیروز دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان که روابط کشوررش با ایران طی دو سال و نیم اخیر رشد یافته است در تماس تلفنی با حسن روحانی اجرایی شدن برجام را تبریک و از همکاری‌های مشترک گفت. رییس‌جمهور در تماس تلفنی نخست‌وزیر انگلستان ضمن تاکید بر اینکه اجرای عملی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باید به گسترش همکاری‌های اقتصادی منجر شود، اظهارداشت: تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی می‌تواند پایه‌های توافق را نیز مستحکم‌تر کند و این به نفع کشورهای ما و جهان خواهد بود. همه باید تلاش کنیم تا توافق هسته‌ای به خوبی اجرایی و عملیاتی شود. جمهوری اسلامی ایران مشروط بر آنکه طرف مقابل به تمام تعهداتش عمل کند، به همه تعهدات خود عمل خواهد کرد. رییس‌جمهوری به ضرورت توسعه همکاری‌های مشترک ایران و انگلستان در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی اشاره کرد و افزود: باید با ایجاد تحرکی در روابط دوجانبه که می‌تواند به نفع ملت‌های دو کشور، منطقه و جهان باشد، کم کاری‌های گذشته در این عرصه را جبران کرد. جمهوری اسلامی ایران از حضور کمپانی‌های اروپایی و انتقال سرمایه و فناوری و همکاری در عرصه‌های مالی و بانکی استقبال می‌کند. رییس‌جمهور با اشاره به اراده مستحکم دو کشور برای توسعه همکاری‌های دوجانبه گفت: این اراده در میان مقام‌های ارشد دو کشور، زمینه را برای ایجاد تحرکی جدی در روابط فراهم کرده است. روحانی همچنین بااستقبال از رایزنی و هماهنگی میان تهران - لندن در خصوص مسائل منطقه‌ای و ثبات و امنیت خاورمیانه اظهارداشت: بی‌تردید وضعیتی که امروز درسوریه، عراق و یمن حاکم است، قابل قبول نیست و همه ماباید تلاش کنیم تاموضوع تروریسم و بی‌ثباتی در این منطقه مهم حل و فصل شود. نخست‌وزیر انگلستان نیز در این تماس تلفنی با تبریک اجرای رسمی برجام و ضرورت تعهد طرفین به اجرای دقیق آن، اظهارداشت: همه طرفین باید به تعهدات خودتحت برجام عمل کنند و انگلستان قطعا این کار را انجام خواهد داد. دیوید کامرون همچنین تصریح کرد: اطمینان می‌دهم که خواهان روابط بهتر میان دو کشور هستیم. وی بابیان اینکه به زودی بخش صدور ویزا در سفارت لندن در تهران فعال خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که با رییس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

***دلایل اعتراض علی مطهری به رد صلاحیت

علی مطهری اعتراض کرد، نه مثل همه نامزدهای رد صلاحیت شده. او مثل همه آنها مسیر قانونی تعیین شده را رفت، اما در کنارش نامه هم نوشت. نامه‌ای سرگشاده به شورای نگهبان. او بر اساس بندهای ١ و ٣ ماده ٢٨ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شده؛ بندهایی که عدم التزام عملی و اعتقاد به اسلام و نظام جمهوری اسلامی و همین‌طور عدم وفاداری به قانون و اصل ولایت فقیه را دلیل رد صلاحیت اعلام می‌کند. مطهری نوشته «در مورد اعتقاد به اسلام، عرض می‌کنم خود اسلام و مسلمانی هر شخص به گفتن شهادتین است که همه ما گفته‌ایم. اما اعتقاد و ایمان یک شخص به اسلام یک امر قلبی است که بر هیچ فرد دیگری از جمله هیات مرکزی نظارت روشن نیست. بنابراین ادعای آن هیات باطل است. در مورد التزام عملی به اسلام، به‌ عرض می‌رسانم کسی التزام عملی به اسلام ندارد که بر یک گناه کبیره مثلا شرب خمر اصرار داشته باشد. آیا من چنین آدمی هستم؟» او درباره اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی هم تاکید کرده: «روشن است که اینجانب اعتقاد دارم و پدرم از بنیانگذاران این نظام بوده و در این راه به شهادت رسیده است، گرچه ممکن است برداشت من از «جمهوری اسلامی» با برداشت کسانی که به جمهوری بودن این نظام اعتقادی نداشته و برای مردم نقش چندانی قایل نیستند متفاوت باشد.» او ادامه داده که «وفاداری اینجانب به قانون اساسی روشن است و سوال من و برخی نمایندگان دیگر مجلس هشتم از رییس‌جمهور وقت به خاطر زیرپا گذاشتن قانون اساسی بود.» مطهری همچنین درباره اعتقاد به ولایت فقیه هم توضیح داده: «همین طور است وفاداری اینجانب به اصل ولایت‌ مطلقه فقیه، منتها باید برداشت درستی از این اصل داشت. از نظر من، برخلاف نظر عده‌ای، ولایت فقیه با آزادی بیان منافات ندارد و اگر کسی در موضوعی نظر مخالف نظر ولی‌فقیه داشت آزاد است که نظر خود را ابراز کند.» او تاکید کرده است: «عظمت و مترقی بودن اصل ولایت فقیه به همین است که مردم در میان نظرات مختلف، نظر ولی‌فقیه را انتخاب ‌کنند. عده‌ای کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و به ضرر اصل ولایت‌فقیه کار می‌کنند و نقش دوست نادان انقلاب را بازی می‌کنند.»

*** دولت لایحه دو دوازدهم بودجه را ارایه دهد

تاخیر دولت در تقدیم لایحه بودجه به مجلس سبب شد تا رییس مجلس طلب لایحه بودجه دودوازدهم از دولت کند. رییس مجلس تاکید کرد: با توجه به فرصت کمی که تا پایان سال باقی مانده، ما با یک ضیق وقت مواجه هستیم، به همین دلیل نیازمند لایحه دو دوازدهم بودجه هستیم. به گزارش تسنیم علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز پارلمان درباره زمان‌بندی بررسی لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه ٩٥ در مجلس، اظهار داشت: این دو لایحه هم‌اکنون چاپ و تکثیر شده و در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. آیین‌نامه داخلی فرصت زمانی را برای ارایه پیشنهادات نمایندگان به کمیسیون‌های تخصصی درباره برنامه ششم و بودجه ٩٥ در نظر گرفته و ما از نمایندگان می‌خواهیم هرچه سریع‌تر پیشنهادات‌شان را در مورد هر دو لایحه به کمیسیون‌های تخصصی ارایه دهند. وی افزود: کمیسیون‌های تخصصی مجلس از وقتی که لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه ٩٥ به آنان ارسال شده تا ١٥ بهمن‌ماه فرصت دارند بررسی‌های‌شان را انجام دهند و گزارش خود را تقدیم کمیسیون‌های تلفیق این دو لایحه کنند، کمیسیون تلفیق نیز از زمانی می‌تواند بررسی این دو لایحه را آغاز کند که کمیسیون‌های تخصصی گزارش‌شان را به تلفیق بدهند. رییس مجلس با بیان اینکه اعضای کمیسیون‌های تلفیق بودجه ٩٥ و برنامه ششم توسعه تعیین شده‌اند، گفت: امیدواریم کمیسیون‌های تلفیق بتوانند تا پایان سال گزارش خود را درباره برنامه ششم و بودجه ٩٥ تقدیم مجلس کنند، اما از رسانه‌ها می‌خواهم توجه داشته باشند که نمایندگان مجلس نیازمند فرصت برای مطالعه لوایح بودجه ٩٥ و برنامه ششم هستند و این موضوع قابل حذف کردن نیست، ما نمی‌توانیم فرصت نمایندگان برای مطالعه این دو لایحه را حذف کنیم.

*** پس‌لرزه‌های برجام تحول مهم سیاسی در لبنان

سید حسین موسوی : سمیر جعجع، رهبر حزب نیروهای لبنانی در پی ماه‌ها مذاکرات پشت پرده با فراکسیون تغییر و اصلاح به رهبری ژنرال میشل عون، طی مراسم با شکوهی نامزدی ژنرال عون را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد. تقریبا همه نیروهای سیاسی لبنان به استثنای نیروهای ١٤ مارس به رهبری سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان این تحول سیاسی را یک دگرگونی غافلگیرکننده به شمار آوردند. گفتنی است که سمیر جعجع، رهبر حزب نیروهای لبنانی با این اقدام خود در واقع از نامزدی خود برای تصدی پست ریاست‌جمهوری لبنان کناره‌گیری کرد، اما مهم‌تر از این، سمیر جعجع با این اقدام ناگهانی از اجماع نسبی نیروهای ١٤ مارس و به طور مشخص از جناح المستقبل به رهبری سعد حریری در مورد نامزدی سلیمان فرنجیه برای تصدی پست ریاست‌جمهوری لبنان خارج شد و بدین‌ترتیب عملا منافع گروهی و فرقه‌ای (مسیحیان) خود را بر اجماع فراگیر سیاسی زیر پرچم نیروهای ١٤ مارس ترجیح داد. با توجه به این تحول سیاسی یکی از موانع مهم انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان برداشته شد و رقابت مسیحیان مارونی لبنان حول دو شخصیت مسیحی یعنی ژنرال عون و سلیمان فرنجیه متمرکز شد. پست ریاست‌جمهوری لبنان از ١٨ ماه قبل تاکنون به دلیل اختلاف‌نظرهای سیاسی سه جناح قدرتمند این کشور یعنی حزب‌الله لبنان، جناح المستقبل به رهبری سعد حریری و حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع خالی بوده و نهادهای رسمی سیاسی این کشور با یک بحران جدی مواجه بودند.

در این زمینه ارزیابی چند نکته با توجه به این دگرگونی سیاسی در بدنه مسیحیان لبنان ضروری است.

یکم. ژنرال میشل عون، رهبر فراکسیون تغییر و اصلاح از پایگاه اجتماعی نسبتا وسیعی نخست در میان مسیحیان و در مرحله بعدی و به دلیل همپیمانی طولانی مدت ژنرال عون با حزب‌الله لبنان در میان شیعیان این کشور برخوردار است.

از سوی دیگر سلیمان فرنجیه، نماینده پارلمان لبنان از حوزه طرابلس به دلیل تاریخی و خانوادگی نیز از همپیمانان سنتی حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود. اینک حزب‌الله لبنان باید از میان دو نامزدی که به لحاظ سنتی همپیمان این حزب به شمار می‌روند یکی را انتخاب کرده و به نمایندگانش در پارلمان توصیه کند که به یکی از شخصیت‌های یاد شده یعنی ژنرال عون یا سلیمان فرنجیه رای دهند. پیش از این حزب‌الله لبنان اعلام کرده بود که به لحاظ اخلاقی و تاریخی از نامزدی ژنرال عون جانبداری خواهد کرد و در صورتی که موضوع نامزدی سلیمان فرنجیه مورد اجماع همه نیروهای مسیحی قرار گیرد حزب‌الله لبنان باز هم از کانال ژنرال عون و جلب موافقت او نامزدی سلیمان فرنجیه را مورد بررسی قرار خواهد داد. با تحولی که دیروز در موضع حزب نیروهای لبنانی صورت گرفت، منطق حزب‌الله لبنان برای پیشبرد موضوع نامزدی ژنرال عون قوی‌تر خواهد شد.

دوم. جناح المستقبل به رهبری سعد حریری و چتر بزرگ‌تر این جناح یعنی نیروهای ١٤ مارس (متشکل از جناح المستقبل، حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی و چند حزب دیگر) در نخستین واکنش خود از زبان فواد سنیوره از رهبران جناح المستقبل و نخست‌وزیر پیشین لبنان اعلام کرد پست ریاست‌جمهوری لبنان یک موضوع ملی است و به مسیحیان این کشور خلاصه نمی‌شود. بدین ترتیب می‌توان گفت که نیروهای ١٤ مارس همچنان از نامزدی سلیمان فرنجیه جانبداری خواهد کرد. مفهوم ضمنی این موضع جناح المستقبل این است که اختلاف‌نظرهای موجود ادامه خواهد یافت، اما اگر این جناح به این نتیجه برسد که نمایندگان پارلمان لبنان با اکثریت آرا به ویژه با ورود جناح سمیر جعجع به کمپ ژنرال عون و حزب‌الله از نامزدی ژنرال عون برای تصدی پست ریاست‌جمهوری لبنان جانبداری می‌کنند، مذاکرات پشت پرده همچنان تداوم خواهد یافت تا سهم جناح المستقبل و به طور کلی نیروهای ١٤ مارس در ساختار سیاسی قوه مجریه این کشور پس از انتخاب رییس‌جمهور مشخص شود. به نظر می‌رسد نیروهای ١٤ مارس روی سهم پست نخست‌وزیری حساسیت دارد. بدین ترتیب اگر نیروهای ٨ مارس به رهبری حزب‌الله لبنان به اختصاص این سهم به سعد حریری تمایل نشان دهد، به نظر می‌رسد نیروهای ١٤ مارس نیز به صف موافقان نامزدی ژنرال عون خواهند پیوست، زیرا ظاهراً در میان نمایندگان مسیحی و شیعی پارلمان لبنان نامزدی ژنرال عون و انتخاب او محرز است. مشکل اصلی در جهت‌گیری نمایندگان اهل سنت پارلمان و احتمالاً نمایندگان دروزی‌ها (وابسته به جناح المستقبل) و حدود ١٠ درصد از نمایندگان مستقل پارلمان این کشور خلاصه می‌شود که حدود ٥٠ درصد آرای پارلمان لبنان را در اختیار دارند.

سوم. تقریبا همه ناظران سیاسی لبنان و منطقه بر این باور هستند که یکی از آثار قدرتمندتر شدن جایگاه ایران پس از اجرای برجام همین تحول سیاسی در موضع یکی از مهم‌ترین احزاب مسیحی این کشور یعنی حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع است. سمیر جعجع در مراسم سخنرانی اعلام نامزدی ژنرال عون، اسراییل را دشمن خواند و به ادبیات ژنرال عون نزدیک شد.

با گذار لبنان از این مرحله دشوار در صحنه سیاسی می‌توان پیش‌بینی کرد که صحنه‌های بحران‌زده منطقه به افق راه‌حل‌های سیاسی نزدیک می‌شوند و در این میان تاثیرگذاری ایران در این صحنه‌ها بی‌تردید تعیین‌کننده خواهد داشت.


روزنامه کیهان

متانت مردم زنجیره‌ای‌ها را شوکه کرد

بی‌اعتنایی مردم به هیجان‌آفرینی نشریات زنجیره‌ای - که حتی با دعوت به جشن و پایکوبی همراه بود- موجب توجیهات عجیب و غریب در یکی از این روزنامه‌ها شد.

روزنامه آفتاب یزد در مقاله‌ای با عنوان «چرا مردم شادی نکردند؟» نوشت: پس از آن که برجام به مرحله اجرا درآمد شاید برخی تصور می‌نمودند مجدداً همانند گذشته مردم به خیابان‌ها می‌آیند و شادی می‌کنند. اما به دلایلی اینگونه نشد. موضوع چند روزی است که دستمایه دلواپسان برای طرح مطالب توهمی و خیالی شده است و حتی برخی رسانه‌های معتبر غربی نیز نسبت به موضوع فوق واکنش نشان داده و از این واقعه تعجب نموده‌اند.

این روزنامه بدون اینکه به فراخوان‌های جشن اشاره کند می‌افزاید: واقعیت آن است مردم کشورمان در تنگناهای شدید اقتصادی قرار دارند و به این راحتی‌ها لبخند بر لبانشان نمی‌آید. اگرچه اجرایی شدن برجام خوش یمن است و شادی آفرین اما به تنهایی کافی نیست. قطعاً اگر وضعیت معیشتی مردم اینگونه نبود و این چنین سفره‌های‌شان در دولت قبل کوچک و کوچک‌تر نمی‌شد خیلی ساده‌تر و با هر بهانه ریز و درشتی به شادی می‌پرداختند.

در ادامه این مقاله با نافذ دانستن تحلیل‌های منتقدان آمده است: نکته دیگر آن که در طول زمان امضای توافق و اجرای آن تبلیغات سنگین و شدیدی از سوی رسانه‌های تندرو علیه برجام شده و اینگونه القا می‌گشت که توافق چه اجرا شود و چه خیر در زندگی مردم هیچ تحولی رخ نمی‌دهد. اگرچه این تبلیغات مسموم، دروغ ‌اندر دروغ بود اما به هر حال توانست بخشی از مردم را بدبین نماید. به هر حال علیرغم آنکه طی سال‌های گذشته ضریب نفوذ تلویزیون بین مردم کاهش پیدا کرده است اما همچنان این رسانه پرخرج در بخشی از مردم مؤثر است و می‌تواند آنان را تحت تأثیر خود قرار دهد.

آفتاب یزد افزود: دولت حسن روحانی در پسابرجام شرایط دشواری را پیش‌روی خود دارد. باید به گونه‌ای در اقتصاد عمل نماید که مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن طعم برجام را در معیشت خود بچشند.

نویسنده در ادامه توجیهات خود برای رفتار توأم با طمأنینه و متانت مردم - که افراطیون را شوکه کرده است- مدعی شد: به خاطر داشته باشیم همزمان با اجرای برجام در سوی دیگر ماجرا اتفاق تلخی رخ داد و انبوهی از کاندیداهای جناح اصلاح‌طلب زیر تیغ رد صلاحیت رفتند به طوری که طبق گفته آگاهان و ناظران تنها 30 اصلاح‌طلب مارک‌دار در گردونه رقابت باقی مانده‌اند. به نظر می‌رسد همین عامل می‌تواند بخش اعظم شیرینی‌های اجرای برجام را از بین ببرد.

یادآور می‌شود در چند مقطع اعلام توافق ژنو و بیانیه لوزان، توافق وین و سپس روز اجرای برجام، طیف ذوق زده مردم را دعوت به جشن و پایکوبی خیابانی کردند که از هیجان روزهای اولیه، کمترین نشانه‌ای در روز اجرا باقی نمانده بود. همین متانت و عقلانیت مردم و عدم همراهی باعث شوک و نگرانی شدید در طیف مذکور شده است.

*** تصمیمات متناقض برای مدیریت آلودگی هوا

یک روزنامه اصلاح‌طلب تصمیمات مدیریت آلودگی هوا را متناقض و مشکوک توصیف کرد.

«قانون» در این زمینه نوشت: داستان آلودگی هوای این هفته تهران، داستانی عجیب و متفاوت‌تر از همه داستان‌هایی بوده که لااقل در سال‌های اخیر خوانده‌ایم. چنانکه با عبور موج‌بارشی از کشور و افزایش پایداری هوای پایتخت، پیش‌بینی برای افزایش آلاینده‌های جوی برای روزهای پایان هفته شده بود اما کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران، بی‌آنکه از قبل خبری داده باشد، تشکیل جلسه داده و تصمیماتی اتخاذ کرد. تصمیماتی که در هفته‌های گذشته با اوج گرفتن آلودگی هوای شهر تهران نیز مشابه آن گرفته شد اما این بار در حالی که شاخص آلودگی هوای پایتخت در دو روز گذشته وضعیت ناسالم را نشان می‌داد، به یکباره تصمیم عجیب تعطیلی دو روزه مدارس همراه با محدودیت‌های ترافیکی گرفته شد تا اما و اگرهای تصمیمات عجیب کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران بیش از پیش شود.

کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران که همان طور که از اسمش برمی‌آید، صرفاً برای مواقع اضطراری تشکیل جلسه می‌دهد، 3 هفته قبل و با تشدید آلودگی هوا و رسیدن آلودگی به مرز اضطرار - آنچنان که هر چشم مسلح و غیر مسلحی می‌توانست آلودگی هوا را در فاصله چند متری ببیند- تشکیل جلسه داد و تعطیلی سه روزه مدارس تهران را یک روز اعلام کرد. از سویی این کمیته زیربار تعطیلی ادارات و دانشگاه‌ها نرفت و حتی یک دقیقه هم از ساعت کار ادارات کم نکرد تا نفس کشیدن شهروندان با آبشش در روزهای آلودگی هوا، به جوک میان مردم تبدیل شود. آن زمان، رسانه‌ها اعتراض‌های بسیاری به عدم تعطیلی ادارات کردند و مسئولان کمیته مواقع اضطراری کاهش آلودگی هوا، تصمیم کارشناسی را علت عدم تعطیلی اعلام کردند. اما تصمیمات این کمیته در روزهای آلوده چند هفته قبل علامت سؤال‌های بسیاری را ایجاد کرد که چرا در یک روز آلوده با شاخص آلایندگی 153، بازی‌های لیگ برتر برای حفظ سلامت بازیکنان فوتبال تعطیل شد اما در همان روز کودکان به مدرسه رفتند و فردای آن روز و در شرایطی که شاخص آلودگی هوا تغییری نکرده بود، مسئولان کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا برگزاری بازی‌های لیگ را بلامانع اعلام کردند. حال اما پس از 3 هفته، در حالی که هنوز آلودگی هوای شهر حداقل به طور چشمی آزار دهنده نشده بود، بار دیگر این کمیته تشکیل جلسه داده و به یکباره رأی به تعطیلی 2 روزه مدارس ابتدایی پایتخت و مراکز پیش دبستانی آن می‌دهد!

این روزنامه با اشاره به برخی شایعات درباره علت تصمیمات اخیر با سفر آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و... می‌نویسد: ضروری است مسئولان تصمیم‌گیری در موضوع آلودگی هوا رفتاری منطقی و توأم با کار کارشناسی در موضوع آلودگی هوا داشته و با پرهیز از تصمیمات شائبه برانگیز، توجه به سلامت مردم و نجات جان آنها از چنگال آلودگی هوا را مورد اهتمام قرار دهند.

برخی محافل رسانه‌ای طی روزهای اخیر تعطیلی‌ها را مرتبط به علاقه یک جریان سیاسی برای برگزاری جشن شروع اجرای برجام- که از سوی مردم استقبال نشد- مرتبط می‌دانند.

در این 3 سال دهمین بار است که از این خبرها می‌شنویم

یک روزنامه دولتی ضمن تهیه گزارشی تصریح کرد مردم همچنان منتظرند آثار واقعی اجرای برجام را در زندگی خود ببینند.

روزنامه شهروند از قول صاحب یک مغازه الکتریکی در خیابان لاله‌زار نوشت: من خبرها را از دیشب دنبال نکردم ولی امروز توی خیابان دیدم که خیلی‌ها درباره دیشب حرف می‌زنند. انگار دارد خبرهایی می‌شود و من خوشحالم. اگر این مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها باعث ارزانی شود، خیلی خوب است.

«حامد» که 36 ساله است و در خیابان لاله‌زار مغازه لوازم الکتریکی دارد اما نظرش متفاوت است: «در این سه سال این دفعه دهم است که از این خبرها اعلام می‌شود. این خبرها برای ما عادی شده است. الان اوضاع چه فرقی کرده؟ امروز دلار از دیروز هم گران‌تر شده و فعلاً می‌بینیم که این رفع تحریم‌ها اثری روی کار ما نداشته است.»

این روزنامه همچنین به نقل از یک راننده تاکسی 55 ساله می‌نویسد تغییر و تحول برای بالایی‌ها خوب است یعنی از سید خندان به بالا بیشتر استفاده‌اش را آنها می‌برند.

هیجان برجام در بازار در کمتر از 2 روز خالی شد

کاهش هیجان لغو تحریم‌ها، حافظه تاریخی معامله‌گران شاخص بورس را قرمز کرد، ریزش بورس پس از اوج‌گیری، عبور بازار از هیجان، هیجانات فروکش کرد، ارز و سکه تجدیدقوا کردند.

اینها تیتر نشریات مختلف درباره تحولات واکنش بازار ارز و سرمایه نسبت به اجرای برجام است. روزنامه شرق در گزارشی تحت عنوان «حافظه تاریخی معامله‌گران، شاخص را قرمز کرد/ ریزش بورس پس از اوج‌گیری» نوشت: دیروز دوشنبه پس از صعودی کوتاه‌مدت که ناشی از هیجانات لغو تحریم‌ها بود. بازار بورس ریزش کرد. نوسان‌گیران بازار برای دریافت سود کوتاه مدت به فروش سهام مبادرت کردند. همچنین با توجه به حافظه تاریخی معامله‌گران که ریزش بازار پس از توافقات فروردین‌ و تیرماه را شاهد بودند. از ترس ریزش قیمت‌ها، فروش را بر نگهداری دارایی سهام خود ترجیح دادند.

این روزنامه می‌افزاید: ریزش قیمت نفت، مواد معدنی و پتروشیمی تاثیر منفی بر بورس گذاشته است. البته به نظر می‌رسد گرچه ریزش سودآوری شرکت‌ها هنوز به پایان نرسیده است. اما در مراحل پایانی قرار دارد.

روزنامه آرمان نیز ذیل تیتر «کاهش هیجان لغو تحریم‌ها» خاطر نشان کرد: در حالی که در هفته‌های اخیر بازار سرمایه رنگ سبز به خود گرفته بود و سیر صعودی را طی می‌کرد. برخی کارشناسان آن را مدلول لغو تحریم‌ها دانسته و به روند صعودی آن امیدوار بودند. از طرف دیگر، به گمان عده‌ای این رشد هیجانی بوده و نمی‌توان به آن چندان امیدوار بود حال سقوط آنی و ناگهانی شاخص‌های بورس در روز گذشته صحه بر صحبت‌های گروه دوم کارشناسان گذاشت.

روزنامه همشهری نیز گزارش داد: بازارهای مالی و سرمایه‌ای که در روز اجرای برجام واکنشی سریع به خبر لغو تحریم‌ها نشان داده بودند، از روز گذشته به تخلیه هیجان ناشی از این رویداد پرداختند و نوسانات عادی خود را دنبال کردند. با وجود این بازارهایی نظیر مسکن و خودرو که به عنوان بازارهای مقاوم با فاصله زمانی طولانی‌تری به رویدادهای سیاسی و اجتماعی واکنش نشان می‌دهند در انتظار تغییر فضای اقتصاد کلان و تاثیرپذیری از آن هستند. بازارهای سرمایه، طلا و ارز سریع‌ترین واکنش را به خبر لغو تحریم‌ها نشان دادند و به همان سرعت به شرایط عادی بازگشتند. به طوری که شاخص بورس پس از 2 روز افزایش قابل توجه، روز گذشته کاهش 304 واحدی را تجربه کرد.

از سوی دیگر روزنامه اعتماد ذیل تیتر «هیجانات فروکش کرد» نوشت: هیجانات در بازار سرمایه خیلی زود فروکش کرد بعد از دو روز افزایش تقاضا و سبزپوش شدن شاخص‌ها، با افت 304 واحدی بازار سرمایه رو به سردی گرایید. اگر معاملات کد به کد و بلوکی حقوقی‌ها نبود شاخص‌ها با سرعت بیشتری هم ریزش می‌کرد. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز با 304 واحد افت به رقم 65 هزار و 119 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 86 واحدی عدد 10 هزار و 310 واحد را تجربه کرد همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 636 واحدی عدد 71 هزار و 998 واحد را به نمایش گذاشت.

این روزنامه در خبر دیگری مبنی بر اینکه «ارز و سکه تجدیدقوا کردند» خبر داد: بازار روز گذشته در عمده قیمت‌ها کاهشی ناچیز را تجربه کرد. این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که هیجان ناشی از اجرایی شدن «برجام» بسیار زودتر از آنکه تصور می‌شد فروکش کرد.

اعتماد همچنین سقوط شدید قیمت نفت پس از شروع اجرای برجام را فاجعه خوانده و نوشت: رکوردشکنی به عمق فاجعه! قیمت نفت به پایین‌ترین سطح در 13 سال گذشته رسید.

برجام پرهزینه بود اما شعور مردم را بالا برد

واقعیت‌های اجتماعی مهم‌تر از برجام است. مسئله این است که چرا این بار برخلاف چند توافق قبلی کسی برای ابراز جشن به خیابان نیامد؟

رجانیوز ضمن بررسی این مسئله نوشت؛ واقعیت مهم‌تری از روز اجرای برجام وجود دارد و آن این است علیرغم اینکه طی دو سال گذشته و بعد از اعلام خبر توافق ژنو در آذر 92، لوزان در فروردین 94 و وین در تیر 94 بخش‌هایی از حامیان دولت و طبقات مرفه در نقاط شمالی تهران به بهانه توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به خیابان آمده و ابراز شادمانی کردند. این بار پس از آنکه حتی بارها اعلام شده بود قرار است در روز اجرای برجام رسما تمام تحریم‌ها برداشته شود، هیچ واکنش اجتماعی مثبتی در این باره از سوی همان طیف خاص نیز صورت نگرفت و از همین گزاره می‌توان به خوبی فهمید امروز ادعای لغو تحریم‌ها در دل توده‌های مردم چقدر باور شده است.

نویسنده با تاکید بر این که از ابتدا نیز واکنش‌های متوهمانه اقلیت مرفه ساکن شمال تهران نمادی از خوشحالی توده‌های مردم نسبت به توافق هسته‌ای نبود می‌افزاید: اما نکته مهم اینجاست که این بار حتی این بخش از جامعه نیز نتوانستند روز اجرای برجام را بهانه‌ای برای یک واکنش اجتماعی مثبت نسبت به توافق هسته‌ای قلمداد کنند چرا که طی دو سال و نیم اخیر، گذر زمان و افزایش تجربه و ظرفیت فکری مردم، یک آدرس غلط را بیش از همیشه ابطال کرد و آن جمله معروف حسن روحانی بود: «چرخ زندگی مردم زمانی بهتر می‌چرخد که چرخ سانتریفیوژها کمتر بچرخد.»

همه واقعیت برجام و پسابرجام در همین رویداد مهم اجتماعی نهفته است. چرا که اساس شکل‌گیری برجام هم در همین مسئله ریشه داشت. برجام تابستان 94 منعقد نشد، خرداد 92 به ثمر نشست، همان زمانی که آدرس غلط ارتباط دادن چرخ زندگی مردم با چرخ سانتریفیوژها توسط مردم باور شد و حالا دقیقا این گزاره اشتباه به سرعت در شیب ابطال افتاده است چرا که مردم به جای آرزوها، واقعیات را مشاهده می‌کنند که آمریکا چطور در همان روز اجرای برجام تحریم‌های جدید علیه ایران را اعمال می‌کند!

واقعیات برجام امروز به خوبی به مردم نشان داده که در ازای از بین بردن ده تن اورانیوم غنی شده، بتن ریختن در راکتور اراک، از بین بردن چند هزار سانتریفیوژ، صدور مجوز بازرسی‌های بی‌سابقه برای آژانس و... قیمت دلار حتی 200 تومان هم ریزش ندارد و سقوط بورس ادامه‌دار است و دقیقا درس گرفتن از همین واقعیات تلخ است که می‌تواند باعث جهش تاریخی یک ملت شود.

*** چه کسی انقلابی است؟ چه کسی ضد انقلاب است؟(یادداشت روز)

سعدالله زارعی: «انقلاب» و «ضد انقلاب» یک حوزه «گفتمانی» است که در عین حال دارای عینیت اجتماعی است و در هر جایی که از این دو سخن به میان آورده شود، خواه ناخواه وضعیتی مستمر و جاری به تصویر درمی‌آید و در بستر زمان ممکن است یک جابجایی هم اتفاق بیفتد یعنی فردی انقلابی به جرگه ضد انقلاب بپیوندد و یا فردی که مخالف انقلاب است به مدافع انقلاب تبدیل شود. البته تجربه تاریخی نشان می‌دهد که به ندرت اتفاق می‌افتد که فردی که در گذشته ضد انقلاب بوده است، انقلابی شود و فراوان پیش می‌آید که یک عنصر انقلابی، ضد انقلابی شود. این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

انقلاب اگر از یک جایگاه معنوی برخوردار باشد، مقدس خوانده می‌شود و طبعاً کسانی که به دلیل مخالفت با اصول و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، «ضد انقلاب» خوانده می‌شوند، دارای هویتی «ضد ارزشی» خواهند بود و دقیقاً این دسته برای اینکه ضد ارزشی دیده نشوند، منکر معنوی بودن انقلاب یا نظام برآمده از آن می‌شوند اما از یک منظر دیگر انقلاب اگر دارای جایگاه معنوی بود، مخالفت با آن در واقع مخالفت با آرمان‌هایی است که اکثریت جامعه آنها را قبول دارند و خواهان حاکمیت آنها در صحنه اجتماعی می‌باشند. با این وصف ضد انقلاب در انقلاب‌های ارزشی، ضد مردم نیز محسوب می‌گردند.

انقلاب اسلامی ایران در قرون اخیر تنها انقلابی است که دارای هویتی معنوی و در نتیجه ارزشی است و مخالفت با آن یک اقدام ضد ارزشی و مذموم است کما اینکه نظام برآمده از این انقلاب، تنها نظامی است که در جهان امروز دارای هویتی معنوی است. بسیاری از گروه‌های راست‌گرا و یا چپ‌گرا- در معنای متداول در ادبیات سیاسی- از ابتدای انقلاب تلاش کردند تا از انقلاب اسلامی، هویت‌زدایی ارزشی کنند این اقدام در ابتدای انقلاب در قالب برجسته‌‌سازی برخی از وجوه سیاسی که مثلاً انقلاب ما را با هر انقلاب ضد سرمایه‌داری مشابه می‌گرداند و یا با برجسته‌سازی بعضی از جنبه‌های اجتماعی- نظیر مبارزه با فقر- به عنوان علت‌العلل شکل‌گیری انقلاب اسلامی دنبال می‌شد و مارکسیست‌ها مهمترین گروهی بودند که در این مسیر گام برمی‌داشتند که البته به جایی نرسید و مارکسیست‌ها از گردونه توجه اجتماعی خارج شدند. پس از مدتی از درون بعضی از گروه‌هایی که درست یا نادرست در جبهه نیروهای مذهبی هوادار انقلاب اسلامی دیده می‌شدند، خط چپ‌گراها را در یک قالب جدید بازتولید کردند. روزنامه سلام و مجلاتی نظیر ماهنامه کیان از شاخص‌ترین نشریاتی بودند که در دهه 1370 وارد میدان شدند تا از انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن «ارزش‌زدایی» نمایند. آنان ادعا می‌کردند که «حکومت یک مقوله اجتماعی است که براساس نیاز و تمایل شهروندان شکل می‌گیرد و قواعد آن براساس نظر و رأی مردم و نمایندگان منتخب آنان انتخاب می‌گردد» در این میان دکتر سروش و سایر شبه روشنفکرانی که براساس یک نقشه راه مشخص تغییر هویت انقلاب اسلامی را دنبال می‌کردند با صراحت می‌گفتند: «تمام تار و پود حکومت و همه اجزا و اصول راهنما و معیارهای اندازه‌گیری آن از مردم است». سروش با کتمان آیاتی که با صراحت از وظیفه پیامبران در تأسیس حکومت و جهاد برای ایجاد و حفظ آن سخن به میان آورده است، مدعی بود «پیامبر از سوی خداوند برای تأسیس حکومت مأموریتی نداشته و تبیین و تبلیغ دین تنها وظیفه پیامبر بوده است اما مسلمانان به گمان اینکه نداشتن دستور برای تأسیس حکومت یک نقص در دین بوده و نباید باشد، پیرایه‌هایی بر این بستند و آن را واجد چیزی دانستند که از اساس فاقد آن بود» این داعیه برای آن صورت می‌گرفت تا پنداشته شود دین مقوله‌ای است و حکومت مقوله‌ای دیگر و در واقع این همان داعیه استعماری جدایی دین از سیاست بود که اساس فلسفه سیاسی حکومت‌ها را در غرب تشکیل می‌دهد.

این خط را در آن موقع روزنامه سلام و نویسندگان آن به صورت پررنگ‌تر و عملیاتی‌تر دنبال می‌کردند. این روزنامه در یکی از شماره‌های خود نوشت: «حکومت برآمده از جمهوری اسلامی مثل سایر حکومت‌هاست که در چارچوب رأی و نظر مردم پدید آمده و حکم مخالفت و موافقت با آن از حکم مخالفت و موافقت با سایر حکومت‌ها جدا نیست. این کوته‌بینی و قداست‌تراشی است که همراهی با انقلاب و دولت برآمده از آن را مستوجب «ثواب» و مخالفت با آن را شایسته عذاب الهی تلقی نماییم». بر این اساس قداست‌زدایی و در واقع دین‌زدایی از حکومت دینی، مقدمه از میان برداشتن بنیان جمهوری اسلامی بود کما اینکه روزنامه سلام حدود 8 سال پس از تأسیس شورش خیابانی تیر ماه 1378 را با سردمداری کسانی نظیر تاج‌زاده که در حلقه کیان و سلام رفت و آمد داشتند و حالا به مناصب مهمی در نظام هم رسیده بودند، کلید زد و نیز ده سال بعد فتنه بزرگی را با ورود اتهام تقلب به نظام به راه انداختند و در واقع با بکارگیری همه شیوه‌ها و با کمک گرفتن از بدنام‌ترین افراد و گروهها و کشورهای معاند درصدد براندازی نظام بودند که در هر دو مورد توسط مردمی که انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را «مقدس» و «معنوی» می‌دانند، شکست خوردند. پس کاملا واضح است که جداسازی نظام از هویت معنوی مقدمه روی آوردن به اتهامات و اتهامات مقدمه دست زدن به اقدامات ویرانگر علیه نظام بود و چه کسی است که نداند، براندازی نظام اسلامی بزرگترین آرزوی آمریکا و صهیونیسم است و هر کس که در این خط باشد از سوی آنان حمایت جدی و علنی و غیرعلنی می‌شود.

پس مقوله‌ای بنام «ضدانقلاب» وجود دارد و ضدیت با انقلاب اگر از یک نقطه ضعیف شروع شود حتما در نقطه ضعیف متوقف نمی‌شود و رو به گسترش می‌گذارد ما نباید کسانی را که ضعفی دارند به ضدیت با انقلاب متهم کرده و به تعبیری که رایج است افراد را به سمت جبهه مخالف هل دهیم ولی واقعیت این است که انقلابی ماندن یا ضد انقلاب بودن خیلی دست ما نیست. آنانکه به سمت ضدیت با انقلاب سوق پیدا می‌کنند وقتی در مسیر مخالف قرار می‌گیرند لامحاله تا آخر راه می‌روند و ما معمولا قادر به نگه داشتن آنان نیستیم، در استفاده از واژه «ضدانقلاب» درباره آنان نیز اگرچه باید تا می‌توان اجتناب کرد ولی در نهایت این خودداری مشکلی را از آنان حل نمی‌کند. شما ببینید کسی که فتنه 88 را دیده و پیامدهای سنگین آن را ملاحظه کرده و در عین اینکه خود را جزء خانواده انقلاب و نظام می‌داند، حاضر به محکوم کردن فتنه و عوامل آن نیست و در این مواقع معمولا با بکارگیری عبارت‌هایی مثل لزوم وحدت‌گرایی که در اینجا به معنای پذیرش دوباره عوامل فتنه است، در کنار عوامل فتنه و در واقع براندازان نظام قرار می‌گیرد. خب با چنین فرد یا افرادی چه می‌توان کرد؟ آیا این که مواضع آنان همراهی با براندازان است قابل کتمان می‌باشد و اگر ما کتمان کردیم آنها واقعا کنار براندازان قرار ندارند؟ در مثال دیگر می‌توان به فرد یا افرادی از خواص اشاره کرد که در عین علم داشتن به مجرمیت و خیانت اطرافیان خود از آنان حمایت کرده و در گوش آنان دعای سلامت می‌خوانند و در حالی که صدها سند از فساد اقتصادی و اختلاس سنگین اطرافیان خود دیده‌اند، آنان را مظلوم جلوه می‌دهند و در واقع نظام را متهم به ظلم می‌کنند که خود نوع دیگری از فتنه‌انگیزی علیه نظام اسلامی است. خب ما با چنین افرادی چه می‌توانیم بکنیم. ما دوست نداریم در مورد این‌ها از واژه «ضدانقلاب» استفاده کنیم و بقول آقایان نمی‌خواهیم آنان را به این سمت هل بدهیم اما آیا واقعا اینگونه عملکردها ضدانقلابی نیست و آیا می‌توان ذره‌ای احتمال داد که چنین افرادی پس از سالها ظلم به نظام و مردم توفیق توبه پیدا کرده و عاقبت به خیر شوند؟!

ما می‌دانیم که عاقبت به خیری دست خداست چنانچه دائما باید زمزمه کنیم که خدایا عاقبت ما را ختم به خیر بگردان ولی در عین حال این سوال وجود دارد که چرا مخالفان پیامبر(ص) - چه کسانی که از اول مخالف بودند و چه کسانی که بعدا به صف مخالفین او پیوستند - هیچکدام موفق به توبه نشده و با کفر و بی‌ایمانی از دنیا رفتند. همینطور این سوال وجود دارد که چرا هیچکدام از مخالفان قبلی و بعدی حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام موفق به توبه نشده و عاقبت به خیر از دنیا نرفتند؟ این در مورد انقلاب اسلامی هم صدق می‌کند ما به تجربه دیدیم که تنها آن دسته از مخالفانی که بدون علم به واقعیت نظام در برهه‌ای به مخالفت با نظام برخاسته بودند، بعضا - مثل احسان طبری - توفیق توبه پیدا کردند ولی هیچکدام از علمایی که با وجود درک حقیقت و هویت امام و انقلاب اسلامی به مخالفت با آن برخاستند، توفیق توبه پیدا نکردند. دلیل آن این است که - براساس آنچه از آموزه‌های دینی فرا گرفته ایم - خداوند امکان هدایت را از آنان می‌گیرد و در واقع به آنان غضب می‌کند و این غضب راه بازگشت آنان را سد می‌نماید.

«انقلاب» و «ضدانقلاب» در پهنه انقلاب اسلامی خط فارق و جداکننده حق از باطل و ایمان از کفر است و خدای متعال در زمانه‌ ما آن را به مثابه‌ ترازویی فراروی بندگان و عاصیان قرار داده است کما اینکه خداوند متعال برای تمییز و جداسازی خبیث از طیب همیشه شاقولی قرار داده است. دعا کنیم تا آخر انقلابی بمانیم و به سرنوشت کسانی که در نیمه راه به دلیل هواهای نفسانی و اغواهای شیطانی از راه روشن انقلاب جدا شدند، مبتلا نشویم.

*** ضرغامی:رسانه‌ای که شجاعت ندارد وجود خارجی هم ندارد /شریعتمداری: بی‌تفاوتی در رسانه یعنی نفاق، بی‌طرفی کار قاضی است نه روزنامه‌نگار

در همایش «ایثار و رسانه» که به همت سازمان فضای مجازی سراج و سازمان بسیج شهرداری تهران برگزار شده بود، از پنج مدیر رسانه‌ای و خبرنگار جانباز و ایثارگر تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار کیهان، این همایش روز گذشته با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی چون آیت‌الله قرهی استاد اخلاق، سیدعزت‌الله ضرغامی رئیس سابق صداوسیما، حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان، محمودرضا صلاحی رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، حمیدرضا مقدم‌فر مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران، محسن پیرهادی عضو شورای شهر تهران، سعدالله زارعی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل روزنامه کیهان و ... توسط سازمان فضای مجازی سراج و با مشارکت بسیج شهرداری تهران در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در همایش «ایثار و رسانه» از حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، مرتضی نبوی مدیرمسئول روزنامه رسالت، مجید قلی زاده مدیرمسئول خبرگزاری تسنیم، دکتر عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان و سیدمحمد حسن حسینی خبرنگار صدا و سیما که در سوریه به مقام جانبازی رسید، تجلیل به عمل آمد.

در این همایش همچنین از محمدسرافراز رئیس سازمان صدا و سیما و رزمنده دفاع مقدس و برادر دو شهید، محمدعلی معلی عضو سابق شورای سردبیری روزنامه کیهان، بیژن نوباوه خبرنگار اسبق صدا و سیما ونماینده کنونی مجلس شورای اسلامی، رضا داوری مدیر عامل پایگاه اطلاع رسانی مشرق، علیرضا زاکانی مدیر مسئول پنجره و جانباز دفاع مقدس، علیرضا سربخش جانباز و مدیر مسئول مجله سینما رسانه، مصطفی آجورلو مدیر مسئول هفته نامه مثلث، بهزاد بهزادپور و گل‌علی بابایی نویسندگان دفاع مقدس و پرویز سروری مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی جهان نیوز به عنوان روزنامه‌نگاران ایثارگر یاد شد.

ضرغامی:رسانه‌ای که شجاعت ندارد وجود خارجی هم ندارد

سیدعزت الله ضرغامی رئیس سابق رسانه ملی طی سخنانی در این مراسم با یادآوری تلاش‌های مرحوم علی اکبر پرورش برای روشنگری و مبارزه با فضای التقاط در سالهای آغازین انقلاب گفت: کار رسانه‌ای یعنی همین که خوراک مناسب و متناسب با نیازهای روز به جامعه داده شود. رسانه‌ای که حرفی برای گفتن نداشته باشد فایده‌ای برای جامعه ندارد.

وی تصریح کرد: رسانه‌های ما باید به روز و در هر لحظه و ساعت معارف دینی و الهی را با زیبایی و مهارت به جامعه منتقل کنند. ضرغامی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین لازمه فعالیت رسانه‌ای «شجاعت» است، اظهار داشت: رسانه‌ای که شجاعت ندارد، وجود خارجی هم ندارد. چون بیان تأثیرگذار حق مساوی با خطرات است.

وی در ادامه گفت: بچه‌های انقلابی عرصه رسانه و به ویژه افرادی چون حسین شریعتمداری و مرتضی نبوی، لحظه‌ای از پای ننشسته و به صراط خود ثابت مانده‌اند. مثلا آقای شریعتمداری تنها به سرمقاله‌های عالمانه خود اکتفا نمی‌کنند، بلکه مطالب طنز «گفت و شنود» را هم هر روز می‌نویسند که این نشانه درایت ایشان در برهوت جسارت رسانه‌ای است.

ضرغامی با اشاره به اینکه زمانی که استاد مطهری کتاب «داستان راستان» را برای کودکان تألیف می‌کرد، عده‌ای از افراد به ایشان گفتند که تألیف این کتاب در مقام و موقعیت شما نیست، گفت: استاد مطهری در پاسخ به این افراد با شجاعت گفت که احساس می‌کنم یک بیماری اجتماعی بین نخبگان وجود دارد و حتماً این کتاب را نوشته و در مقدمه آن به این بیماری اجتماعی اشاره خواهم کرد.

عزت‌الله ضرغامی همچنین پیشنهاد ایجاد «فست بوک» در فضای مجازی را داد و بیان داشت: متأسفانه امروز 95 درصد تولیدات فضای مجازی مربوط به غربی‌هاست که در این عرصه باید افراد بزرگ خط‌شکنی کرده و اقدام به تدوین فست‌بوک کنند.

شریعتمداری: بی‌تفاوتی در رسانه‌ یعنی نفاق بی‌طرفی کار قاضی است نه روزنامه‌نگار

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و یکی از 5 شخصیت رسانه‌ای که در این مراسم از آنها تجلیل شده بود طی سخنانی گفت؛ به قول رهبر معظم انقلاب کسانی که امروز با انقلاب اسلامی و امام یعنی ولی‌فقیه بیعت می‌کنند با رسول خدا(ص) بیعت کرده‌اند، بنابراین حضور در بستر انقلاب و نظام، موهبت بزرگی است که خدا به مردم این عصر ارزانی داشته است و باید از خدا بخواهیم اولا قدردان این موهبت و ثانیا در این عرصه ثابت قدم باشیم و از هیاهوی دشمنان و یا سختی‌های مسیر هراسی نداشته باشیم.

مدیرمسئول کیهان با تلاوت آیه‌ای از قرآن کریم که از تبیین و ترویج دین خدا با عنوان میثاق الهی یاد کرده است گفت؛ اولین و اصلی‌ترین وظیفه‌ اهالی رسانه، تلاش برای گسترش آموزه‌های اسلامی است.

شریعتمداری گفت این رسالت را شهدا در عمل و در اوج برعهده داشته و دارند و بالاترین مرتبه آن که بی‌نظیر نیز هست، شهادت مولای مظلوم ما حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. وی تاکید کرد، بی‌تفاوتی در رسانه‌ ترجمان دیگری از نفاق است. بی‌طرفی کار قاضی است و نه رسانه ضمن آنکه قاضی در مبنای قضاوت بی‌تفاوت نیست و برپایه اصول تعریف شده‌ای قضاوت می‌کند وی اظهار داشت، نسخه بی‌طرفی را غربی‌ها برای ما می‌پیچند تا جهت‌دهی برعهده خودشان باشد و متاسفانه امروزه در بسیاری از دانشکده‌های روزنامه‌نگاری همین گزاره به خورد دانشجویان داده می‌شود.

مدیرمسئول کیهان گفت؛ اگرچه فشارها بر جمهوری اسلامی ایران همه جانبه است ولی رسانه اگر به رسالت خود وفادار باشد، در اردوگاه رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) حضور یافته است بنابراین سختی کشیدن در این راه شیرین و گواراست و پا پس کشیدن و ترسیدن از هیاهوی حریف محروم کردن خویش از حضور در اردوگاه اسلام و انقلاب است.

در این مراسم همچنین صابر خراسانی شاعر متعهد کشورمان به شعرخوانی پرداخت و حامد زمانی خواننده انقلابی نیز تعدادی از ترانه‌های خود را به صورت زنده اجرا کرد.


روزنامه شرق

نگاهی به اندیشه نخست‌وزیر دولت موقت در سالگرد درگذشتش : سلوک سیاسی بازرگان

نزهت امیرآبادیان : ایرانی، مسلمان و دموکرات؛ مهندس مهدی بازرگان خود را با همین سه کلمه تعریف می‌کرد. دانش‌آموخته ترمودینامیک از پاریس بود، بیشتر از هر چیز نزدیکی به قرآن و پژوهش در آیات آن، او را به سیاست نزدیک کرد. بازرگان نیم‌قرن از عمر خود را صرف پژوهش‌های فکری، دینی، اجتماعی و سیاسی کرد، جست‌وجویی بی‌پایان که نتیجه آن در همه ابعاد فردی و اجتماعی زندگی‌اش ملموس است.

تأسیس نهادهای دینی، علمی، سیاسی، اجتماعی و فنی که حزب «نهضت آزادی ایران» مهم‌ترین نمونه آن است، مسیر زندگی بازرگان را تشکیل می‌داد. او دموکراسی را به‌عنوان راه و روش زیست انسانی، عقلانی، اسلامی و اخلاقی برای انسان مناسب می‌دید.

بازرگان مردی بود که سال‌ها در زندان پهلوی، روزگار گذراند و درنهایت پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از سوی امام‌خمینی (ره)، مسئول تشکیل اولین دولت پس از انقلاب شد. اما با استعفادادن از نخست‌وزیری ترجیح داد در قالب جریان سیاسی، فعالیت کند.

مهندس مهدی بازرگان در تاریخ جمهوری اسلامی مردی چالش‌برانگیز بود، او هنوز هم طرفداران و مخالفان سرسختی دارد، اما منزلت بازرگان آن‌چنان بالا بود که رهبرمعظم انقلاب اسلامی پس از درگذشت او در پیام تسلیت خود خطاب به دکتر یدالله سحابی نوشت:

بسمه تعالی‌

جناب آقای دکتر یدالله سحابی

درگذشت مرحوم آقای مهندس مهدی بازرگان را به جناب‌عالی و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم. ایشان یکی از مبارزین دیرین با رژیم ستم‌شاهی و نیز از جمله پیشروان ترویج و تبیین اندیشه‌های ناب اسلامی با زبان و منطق و شیوه نوین بود و از این رهگذر بی‌شک در چشم همه علاقه‌مندان به گسترش و رواج ایمان اسلامی در میان طبقات تحصیل‌کرده در دوران خفقان و دین‌زدایی رژیم پهلوی، دارای شأن و ارزش به‌خصوصی بود. خداوند ایشان را مشمول رحمت و مغفرت و فضل خود قرار دهد و به تلاش‌های ایشان با چشم رضا و قبول بنگرد. لطفا مراتب تسلیت این‌جانب را به همسر و فرزندان محترم ایشان ابلاغ فرمایید.

سیدعلی خامنه‌ای ٥/١١/١٣٧٣

به مناسبت سالمرگ او با «دکتر غلامعباس توسلی»، از یاران بازرگان و عضو نهضت آزادی ایران و «محمد نبی‌حبیبی» که دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی و از منتقدان سرسخت بازرگان است به گفت‌وگو نشستم.

حبیبی و توسلی در رشته جامعه‌شناسی تحصیل کرده‌اند و هر دو از ابتدای انقلاب در بطن اتفاقات بوده‌اند.

محمدنبی‌حبیبی: انتخاب بازرگان تاکتیک امام در مقابل آمریکا بود

در ابتدای انقلاب، نهضت آزادی و مؤتلفه نگاه‌های اقتصادی شبیه به هم داشتند، یعنی هر دو به اقتصاد بازار آزاد معتقد بودند، اما پس از انقلاب می‌بینیم اختلافات زیادی بین این دو گروه وجود دارد. عامل اصلی این اختلافات چه بود؟

ما در همه موارد اقتصادی هم با نظرات نهضت آزادی موافق نبودیم. اما در مواردی نقاط مشترک داشتیم مانند همین که ما به اقتصاد غیردولتی و بدون نفت اعتقاد داشتیم و داریم، آنها هم تا جایی که من اطلاع دارم دراین‌باره با ما هم‌نظر هستند. البته این شامل همه اعضای نهضت آزادی نمی‌شود، چون برخی از آنها به اقتصاد سوسیالیستی اعتقاد داشتند. اما درهرصورت درباره اقتصاد دولتی و مردمی اشتراکاتی با ما داشتند. ما معتقدیم اقتصاد باید مردمی باشد یعنی مقدرات اقتصاد کشور در دست چند نفر سرمایه‌دار درجه‌یک نباشد و سیاست‌هایی اعمال شود که مردم خود را شریک اقتصادی دولت احساس کنند. اختلافات ما با نهضت آزادی از قبل بود و اکنون نیز آن اختلافات وجود دارد. مهم‌ترین نکته این اختلافات این است که اصولا نهضت آزادی به نظر ما به حکومت دینی معتقد نیست. من از برخی سران نهضت آزادی سؤال کردم شما به ولایت فقیه معتقدید؟ گفتند نه، اما چون در قانون اساسی مصوب مردم ولایت فقیه آمده است، از این جهت به ولایت فقیه ملتزم هستیم، اما معتقد نیستیم. بنابر این ما یک وجه مهم اختلافمان با نهضت آزادی و کسانی که پیرو مشی نهضت هستند، در موضوع ولایت فقیه است.

اینکه به ولایت فقیه التزام داشته باشند و نه اعتقاد، نافی همکاری در دولت و حکومت نیست. یعنی اینکه افرادی با اعتقادات متفاوت در کنار هم جمع شوند و درنهایت به یک قرار و قانون مشترک التزام داشته باشند برای اداره یک جامعه کافی است. چرا اشتراکات اقتصادی که عمده هم هستند، نتوانست به همکاری مؤتلفه و نهضت منجر شود؟

ما اصولا معتقدیم نهضت آزادی در امر حکومت سکولاریستی فکر می‌کند و معتقد است دین نقشی در سیاست ندارد. البته بسیاری از اعضای نهضت آزادی متدین هستند، برخی از آنها حتی به مستحبات و نوافل هم اهمیت می‌دهند اما با وجود اشتراکات در بعضی از مبانی اقتصادی، مشکل اعتقادی ما با نهضت آزادی حل نخواهد شد. آنها صریحا به حکومت غیردینی اعتقاد دارند و ما تأکید بر حکومت دینی داریم. بنابراین اینکه برخی از اشتراکات اقتصادی نتواند مشکلات ما و نهضت آزادی را با هم حل کند، موضوعی بسیار طبیعی است و تا زمانی که ما این‌گونه فکر می‌کنیم و پایبندی اعتقادی به ولایت فقیه داریم برخلاف نظر نهضت آزادی، طبیعی است اختلاف بین ما به قوت خود باقی است.

شما مواضع مهندس بازرگان را در سه مرحله قبل از انقلاب، دوران نخست‌وزیری و مرحله‌ای که از کار اجرائی و دولتی خارج شدند، چگونه می‌بینید؟

مرحوم آقای مهندس بازرگان قبل از انقلاب، خودشان و تشکیلاتشان در بسیاری موارد مقابل حکومت موضع می‌گرفتند. در همین رابطه ایشان به زندان رفتند. اول اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیلات نهضت آزادی به دلیل اینکه اعتقادی به ولایت فقیه نداشتند، دچار تعارضات جدی با نظام شد. مطلب دوم اینکه به غیر از تضاد اعتقادی‌ای که ما با نهضت آزادی داشتیم و داریم، موضوع این بود که مهندس بازرگان در همان ابتدای نخست‌وزیری گفتند انقلاب تمام شد و مردم به خانه‌های خود بروند. اما ما معتقدیم انقلاب به معنای آمادگی برای ظهور امام زمان است، بنابر این با انقلاب اسلامی ایران آغاز شده نه اینکه خاتمه یافته باشد. من یادم هست مرحوم آقای عسگراولادی نکته‌ای گفتند. من از ایشان خواهش کردم این نکته را بنویسند. من این نوشته را دارم. مرحوم عسگراولادی اواخر اسفند ١٣٤١ بعد از غائله انجمن‌های ایالتی و ولایتی که تقابل رژیم شاه با علما و مراجع بسیار زیاد شده بود، حدود ساعت‌ ١١ شب ملاقاتی خصوصی در منزل حضرت امام با امام داشتند، این ملاقات مقدماتی دارد اما در همین ملاقات دونفره، حضرت امام به مرحوم آقای عسگراولادی می‌گویند: «می‌دانید که ما مقصودمان از نهضت چیست؟» آقای عسگراولادی عرض می‌کنند که بهتر است از خود شما بشنوم. امام می‌گویند: «نهضت ما سه مرحله دارد یک، اسلامی‌کردن ایران، دو، اسلامی‌شدن جهان اسلام و سه، جهانی‌شدن اسلام. آنگاه است که به حضرت صاحب‌الزمان عرض می‌کنیم که مولا زمین آماده قدوم مبارک شماست». افق دید حضرت امام درباره انقلاب این است.

من معتقدم مرحوم آقای بازرگان و نهضت آزادی اصولا انقلابی که بخواهد چنین مراحلی را طی کند، قبول ندارند و معتقدند خوب است ما یک نظام خدمتگزار مردم داشته باشیم که ظلم و اجحافی به مردم نشود. آنها هم به یک حکومت دیکتاتوری و زورگو اعتقاد ندارند. مرحوم مهندس بازرگان در دی‌ماه ١٣٥٧ در جلساتی که جامعه پزشکان و مهندسین با هم به صورت مشترک داشتند؛ دقت کنید خاطره‌ای که تعریف می‌کنم مربوط به دی ماه سال ١٣٥٧ است. در منزل یکی از بستگان ما، یعنی برادر همسر من این جلسه تشکیل شده بود. در این جلسه افرادی مانند مرحوم مهندس بازرگان، مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی، مرحوم شهید بهشتی و آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و برخی از دیگر بزرگان ازجمله عده زیادی از مهندسین و پزشکان حضور داشتند. در یک مذاکره خصوصی و نه در عموم، یکی از افراد مشغول صحبت با مهندس بازرگان بود. من از کسی که طرف مذاکره با مهندس بازرگان بود، پرسیدم که شما دو نفری چه می‌گفتید؟ ایشان گفتند که آقای مهندس بازرگان می‌گفتند آقا در پاریس مرتبا می‌نشینند و می‌گویند که شاه باید برود، مگر می‌شود که شاه برود. این مطالب، در دی‌ماه سال ١٣٥٧ بین بازرگان و فرد دیگری ردوبدل شد؛ یعنی در آن زمان مهندس بازرگان معتقد بودند که شاه باید بماند، سلطنت کند، حکومت نکند. این، هم شعار نهضت آزادی بود و هم شعار جبهه ملی. مرحوم آقای دکتر سنجابی دبیرکل جبهه ملی ایران هم همین نظر را داشتند. می‌گفتند شاه بماند، سلطنت کند، حکومت نکند؛ اما امام چه می‌گفتند؟ امام می‌گفتند شرط اصلی، رفتن شاه است.

این دو دیدگاه مشخصا با هم تفاوت داشت. مؤتلفه هم آن زمان پشت‌سر امام بودند، معلوم است که نظری که من از مهندس بازرگان نقل کردم و نظر مؤتلفه اسلامی، ١٨٠ درجه اختلاف دارند. ما معتقدیم انقلابی که امام رهبری و مردم حمایت کردند، حتما تا ظهور امام زمان ادامه دارد و ان‌شاءالله به آن انقلاب وصل می‌شود. بنده معتقدم اکثر اعضای نهضت آزادی اصلا چنین اعتقادی ندارند و می‌گویند که یک انقلابی بوده و کار تمام شده و مردم بروند به خانه‌هایشان، کارهای عادی‌شان را انجام دهند. مبانی اصلی اختلاف ما با نهضت آزادی اینهاست.

اما مهندس بازرگان را نیروهای انقلابی به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب کردند. مهندس بازرگان حکم نخست‌وزیری را از دست امام دریافت کردند، قطعا امام در جریان دیدگاه‌ها و نظریات مهندس بازرگان بود. چرا مهندس بازرگان به‌عنوان نخست‌وزیر مأمور تشکیل اولین دولت انقلاب شدند؟

بنده با شواهد و مستنداتی که دارم، معتقدم امام با شناخت، مهندس بازرگان را رئیس دولت کردند. من معتقدم امام با این اقدام در مقابل آمریکا یک کار تاکتیکی بسیار هوشمندانه انجام دادند. با انتصاب دولت موقت، درواقع خیال آمریکایی‌ها راحت شد که می‌توانند در آینده‌ای که خیلی دیر و دور نیست، به شکل دیگری در ایران اثر‌گذار باشند. در خاطرات مرحوم آقای آذری قمی، احمدآقای خمینی، مرحوم آقای عسگراولادی و مرحوم آقای شفیق، دراین‌باره شواهدی وجود دارد که امام با شناخت کامل از تفکرات مهندس بازرگان، ایشان را منصوب کردند؛ اما امام درواقع مقابل آمریکا یک کار تاکتیکی انجام دادند تا مانع از خطر بزرگ‌تری مانند یک حمله نظامی که ما را تهدید می‌کرد، شوند. بنده معتقدم امام در بسیاری از موارد، با مهندس بازرگان اختلاف مبنایی داشتند: در موضوع ولایت فقیه امام می‌گویند که ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله است؛ اما نهضت آزادی می‌گویند ما اصلا ولایت فقیه را قبول نداریم، التزام داریم، آن هم به علت قانون اساسی. عامل اصلی این اختلافات را در تضاد نهضت آزادی و امام، در موضوع حکومت دینی می‌دانم.

مهندس بازرگان را چگونه انسانی می‌دانید؟

من معتقدم آقای مهندس بازرگان، استادی دانشگاهشان محرز بود و اینکه با دیکتاتوری شاه هم موافقت نداشتند؛ اما به حکومت دینی ذره‌ای اعتقاد نداشتند و فکر می‌کنم اگر به همان استادی دانشگاه در رشته فنی می‌پرداختند، این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

چند وقت پیش آقای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در سخنانشان درباره مهندس بازرگان صحبت کرده بودند که باعث انتقاد تندی از جانب شما شد. دلیل این انتقاد چه بود؟ به‌هرحال، آقای بازرگان جزء نیروهای انقلابی بودند، چه اشکالی دارد که رئیس‌جمهور از ایشان تمجید کند؟

دلیل اعتراض من، تضاد فکری و عقیدتی ما و مهندس بازرگان بر سر حکومت دینی است.

بله، اما نهضت آزادی هم در جریان انقلاب زحماتی کشیده است.

بله، خیلی‌ها کارهایی کرده‌اند.

پس چرا نباید نام و یاد آنها از سوی رئیس‌جمهور کشور برده شود؟

ما مخالفتی با اینکه کسانی از مهندس بازرگان تقدیر کنند، نداریم. من دعا می‌کنم که خداوند متعال آقای مهندس بازرگان را هم مورد رحمت قرار دهد؛ اما این علامت تأیید کارهای بازرگان به‌ویژه در مبانی فکری نیست. فرض را بر این می‌گذاریم که مهدی بازرگان، در مخالفت با حکومت دینی مرتکب اشتباه شده است و می‌گوییم رحمت خداوند متعال بسیار است. مردم پای ولایت فقیه کشته و شهید دادند تا حکومت دینی شکل بگیرد، آن‌وقت آقای مهندس بازرگان و دوستانشان که غالبا افراد بامطالعه هم هستند اعتقادی به آن ندارند، البته لابد مراحلی را طی کرده‌اند تا به این نقطه رسیده‌اند.

دلیل انتقادتان به رئیس‌جمهور هم همین بود؟

آقای رئیس‌جمهور، بالاخره در کسوتی هستند که با بنده و دیگران متفاوت است؛ حتی اگر می‌خواستند درباره محاسن مهندس بازرگان صحبت کنند، باید یک انتقاد تند هم از مبانی فکری مهندس بازرگان که اعتقادنداشتن به حکومت دینی بود، می‌کردند. من توجه جناب آقای رئیس‌جمهور محترم را در مواردی که می‌خواهند راجع‌به سران نهضت آزادی اظهارنظر کنند، به نامه‌ای که حضرت امام در سال ١٣٦٧ در پاسخ به یکی از شخصیت‌های کشور درباره نهضت آزادی مرقوم فرموده‌اند، جلب می‌کنم.

غلامعباس توسلی: بازرگان می‌گفت دعوای ما قدرت نیست حجت است

نگاه مهندس بازرگان به سیاست و قدرت چگونه بود و این نگاه چه نسبتی با اندیشه دینی ایشان داشت؟

از نظر من، ایشان قدرت را در اختیار خداوند و بعد از آن در دست مردم می‌دانستند. امام می‌گفتند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر، مهندس بازرگان معتقد به جمهوری‌اسلامی با پشتوانه مردمی بودند که در آن قدرت متعلق به مردم است. می‌گفتند قدرت امانت مردم است که باید آن را به خودشان برگرداند.

ریشه‌های فکری مهندس بازرگان در قرآن بود آیا می‌توان ایشان را یک سیاست‌مدار قرآن‌مدار دانست؟

ایشان بیشتر کار علمی و فنی می‌کردند. رشته تحصیلی او مهندسی بود، ولی به صورت فوق‌العاده‌ای بر قرآن و آیات قرآنی تسلط داشتند و در بسیاری موارد به قرآن رجوع می‌کردند. باور ایشان این بود که قدرت متعلق به مردم است و باید دموکراتیک باشد، البته این به سیاستی برمی‌گردد که در آن مردم و نمایندگان مردم در اولویت هستند.

ظاهرا در ابتدای انقلاب آیت‌الله طالقانی با قبول نخست‌وزیری توسط مهندس بازرگان مخالف بودند. دلیل این مخالفت چه بود؟

من آنجا نبودم، ولی مهندس بازرگان در جلسه بعدی‌ای که تشکیل شد، گفتند آیت‌الله طالقانی موافق نخست‌وزیری من و تشکیل دولت موقت توسط من نبود. آیت‌الله طالقانی شورا را اصل می‌دانستند و بر شورا تأکید می‌کردند، مهندس به اندازه آقای طالقانی بر بحث شورا تأکید نمی‌کرد و بیشتر بر آزادی‌های فردی، آزادی احزاب سیاسی، آزادی مطبوعات و دیگر آزادی‌هایی که در قانون اساسی ذکر شده است، تکیه داشتند.

اما مهندس بازرگان نپذیرفتند و نخست‌وزیر شدند.

بله، به خاطر مشورت‌های دیگری بود که انجام شد. دوست و دشمن می‌گفتند فقط مهندس بازرگان هستند که می‌توانند با روحانیت سازگار باشند چون ایشان قرآنی هستند و می‌توانند دولت اسلامی تشکیل دهند. بنابراین ایشان تقریبا مجبور بودند که بپذیرند. کسانی مانند آقای مطهری و مرحوم بهشتی و افراد دیگر بر این عقیده بودند که فقط مهندس بازرگان توانایی انجام این کار را دارد. علتش هم این بود که یک نظام شاهنشاهی در ایران مستقر بود که ساختار این نظام بر سازمان‌ها و نهادهایی استوار بود که همه غربی بودند و همه می‌گفتند باید دولتی بر سر کار بیاید که این دستگاه‌ها را بشناسد و بتواند زیر نظر خودش اداره و اصلاح کند.

هنوز هم بسیاری معتقدند مهندس بازرگان بیشتر یک نظریه‌پرداز بود تا یک سیاست‌مدار، شما با این نظر موافقید؟

البته این موضوع پنهان و پوشیده‌ای نیست خود بازرگان هم می‌گفت من پدرم سیاست‌مدار نبوده، از من درخواست شد وارد سیاست شوم. البته می‌توان این گفته را به حساب تواضع ایشان گذاشت. ورود ایشان به سیاست در دوره مصدق بود که در تصفیه‌خانه آبادان به‌عنوان سرپرست انتخاب شدند و کار خود را هم به نحو احسن انجام دادند و بعد در اپوزیسیون نهضت مقاومت ملی سال‌ها فعالیت می‌کردند. بعد از کودتای ٢٨ مرداد و برکناری مصدق، بازرگان در قلب مسائل سیاسی بود و نهضت آزادی را تشکیل دادند. ایشان به همراه آیت‌الله طالقانی و مهندس سحابی به ١٠ سال زندان محکوم شدند. به‌همین‌دلیل می‌گفتند بازرگان به خاطر اطلاعات و تجربه و به دلیل مذهبی‌بودنش، فرد مناسبی برای نخست‌وزیری هستند.

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٥٨، در داخل نهضت اختلافاتی پیش آمد، اختلاف بین کاندیداتوری آقای مهندس بازرگان و دکتر حبیبی بود و ظاهرا مهندس سحابی طرفدار نامزدشدن دکتر حبیبی بودند. این جریان را به یاد دارید؟

در داخل نهضت چند نفر بودند که با بعضی افکار مهندس بازرگان دمساز نبودند و این باعث شده بود که قصد انشعاب داشته باشد، بعد از اینکه مهندس بازرگان قصد داشتند استعفای آنها را قبول کنند که بتوانند جدا فعالیت کنند، این مسئله مطرح شد که آقای بازرگان نامزد نشوند و آقای حبیبی نامزد شوند. اعضای شورای سراسری نهضت نمی‌خواستند انشعاب به وجود بیاید اما این اتفاق افتاد و درنهایت هم مهندس نامزد نشدند و هم انشقاق به وجود آمد.

بیش از ٣٠ سال از استعفای مهندس بازرگان می‌گذرد و خیلی‌ها معتقد بودند اگر ایشان استعفا نمی‌داد، شرایط دیگری پیش می‌آمد. نظر شما چیست؟

به‌نظر من، اولا استعفا به دست خود ایشان نبود اظهارنظر‌ها در طول ٩ ماه دولت موقت بسیار زیاد بود و مخالفت‌های زیادی علیه ایشان وجود داشت. عده‌ای از خواص و روحانیون ایشان را نمی‌خواستند کاری که مهندس بازرگان کرد طبیعی بود. از زمان تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام و مخالفت دولت موقت با این تسخیر، مسائلی برای ایشان به وجود آوردند که باعث استعفای ایشان شد.

مهندس بازرگان بعد از استعفا در مجلس بودند. درباره آن دوره صحبت کنید.

ایشان از دولت موقت استعفا داده بودند و نمی‌خواستند در دولت حضور داشته باشند ولی در مجلس چون نفر دوم یا سوم شده و مردم ایشان را انتخاب کرده بودند، باقی ماندند. دکتر یزدی، مهندس سحابی و دکتر صدر حاج سیدجوادی هم جزء نمایندگان آن مجلس بودند. داعیه مهندس بازرگان این بود که ما در موقعیت اپوزیسیون قرار بگیریم؛ اپوزیسیونی قانونی که می‌تواند انتقاد کند. مهندس بازرگان می‌گفتند دعوای ما، دعوای قدرت نیست، دعوای حجت است. ما باید از رخ‌دادن اشتباهات جلوگیری کنیم، این مانند امر به معروف و نهی از منکر است که در جمهوری اسلامی مورد قبول و واجب است. همیشه باید اپوزیسیونی وجود داشته باشد که بتواند نقد کند. این به‌نفع یک دولت است که اپوزیسیونی بی‌طرف برای نقد در مقابل دولت وجود داشته باشد. تعبیر مهندس بازرگان از دولت ملی دموکراتیک، داشتن تشکیلاتی بود که اپوزیسیون در آن به رسمیت شناخته شود.

مواضع سیاسی مهندس بازرگان بعد از مجلس تا آخر عمر ایشان چه بود؟

ایشان در این مدت از پا ننشستند تمام لوایحی که در مجلس می‌آمد بلافاصله از طرف ایشان زیر ذره‌بین قرار می‌گرفت. ایشان در نقش اپوزیسیون ادامه می‌دادند و تشکیلات را تا جایی که می‌شد، جلو بردند. هیچ‌کس هم نمی‌گفت نهضت آزادی غیرقانونی است.

*** محمدرضا شجریان: استعفای علیزاده تأسف‌برانگیز است

رئیس شورای‌ عالی خانه موسیقی در پاسخ به انتقادهای مطرح‌شده درباره مدیریت خانه موسیقی با اظهار قانونی‌بودن فعالیت هیأت‌مدیره و شورای‌ عالی خانه موسیقی گفت گاهی در طرح مسائل برخی غرض‌ورزی‌های شخصی وجود دارد که باعث تأسف است. شجریان پس از موضع‌گیری شفافِ حسین علیزاده درباره اقدامات غیرصنفی خانه موسیقی و استعفای رسمی او از شورای عالی این خانه، در گفت‌وگو با روابط‌عمومی خانه موسیقی به حمایت همه‌جانبه از شورای عالی و هیأت‌مدیره خانه موسیقی پرداخت. رئیس شورای عالی خانه موسیقی، درباره حسین علیزاده، آهنگ‌ساز و نوازنده تار و سه‌تار که به‌تازگی به صورت مکتوب از سمت دبیر و سخنگویی شورای عالی خانه موسیقی استعفا داده است، گفت: «شورای عالی از این اتفاق متأسف و متأثر است و اینکه چرا ایشان که نخستین مدیرعامل این خانه بوده و در این سال‌ها نیز به عنوان سخنگو و دبیر شورای عالی فعالیت می‌کردند به اینجا رسیده که از خانه‌ موسیقی استعفا بدهند، تأسف‌برانگیز است».

او افزود: «جلسات شورای عالی را ‌باید خود دبیر برگزار می‌کرد، به‌هرحال ایشان این تصمیم را گرفته‌اند و ما نیز به آن احترام می‌گذاریم؛ اما چرا این مسئله تا این زمان مسکوت گذاشته شده است؟ اگر خانه موسیقی اشتباهی انجام می‌داد، من قبل از هرکس دیگری اینجا را ترک می‌کردم. من درباره مسائل مختلف خانه، همواره از مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره سؤال می‌کنم».

شجریان همچنین درباره شبهه غیرقانونی‌بودن فعالیت هیأت‌مدیره و شورای عالی گفت: «در این مدت ایراداتی به خانه‌ موسیقی وارد شده است و می‌گویند شورای عالی و هیأت‌مدیره غیرقانونی است که این مسئله به هیچ عنوان صحت ندارد. همه‌چیز قانونی است و حقوق‌دانان نیز به این مسئله صحه می‌گذارند که فعالیت هیأت‌مدیره و شورای عالی تا اسفند سال ٩٤ قانونی است و در این تاریخ باید دوباره انتخابات برگزار شود و شورای عالی و هیأت‌مدیره‌ جدید انتخاب شوند. من بیش از هرکس دیگری در این زمینه تحقیق کرده‌ام. به نظر می‌رسد گاهی در طرح این مسائل برخی غرض‌ورزی‌های شخصی وجود دارد که باعث تأسف است».

استاد آواز ایران همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا اعضای هیأت‌مدیره و شورای عالی ماه‌ها پس از مطرح‌شدن این انتقادات، هم‌اکنون پاسخ منتقدان را می‌دهند، گفت: «از همان ابتدا به این انتقادات پاسخ داده شده است، منتها بسیاری از آنها شنیده نشده است، ضمن آنکه شما وقتی می‌خواهید مسئله‌ای را نقد کنید، باید آداب نقد را به جا بیاورید. اگر عضو خانه‌ موسیقی هستید و خودتان را جزء خانواده‌ موسیقی می‌دانید، چرا نقدهایتان را رسانه‌ای می‌کنید؟ کسی که انتقاداتش را بدون آنکه ابتدا در خود خانه مطرح کند، رسانه‌ای می‌کند، مصلح نیست».

او درباره انتقادهای مطرح‌شده به خانه موسیقی عنوان کرد: «در میان این انتقادها به نظر می‌رسد برخی می‌خواهند با مطرح‌کردن نامشان در رسانه‌ها خودشان را بزرگ کنند که اتفاقا این مسئله کاملا به ضررشان است. برخی‌ها یک‌جانبه قضاوت می‌کنند و بعد هم آن را رسانه‌ای می‌کنند؛ درحالی‌که حتی حاضر نیستند به دعوت خانه‌ موسیقی برای حضور در جلسه‌ نقد پاسخ دهند. اگر مشکلی دارید بیایید و همین‌جا پاسخ خود را بگیرید».

شجریان همچنین درباره‌ برخی سوءتفاهم‌ها درباره مسائل مالی خانه موسیقی گفت: «هیچ‌کدام از اعضایی که هم‌اکنون در این نهاد مشغول فعالیت هستند، به خاطر بودجه نیامده‌اند و بیان این مطالب می‌تواند از طرف خانه مورد پیگرد قانونی قرار گیرد، تمام این موارد جواب دارد و اگر خانه‌ موسیقی از طریق قانونی پیگیر باشد، به‌راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. ما حرمت هنرمندان را نگاه می‌داریم، اما به شرط آنکه آبروی خودمان در خطر قرار نگیرد. تمام بودجه و کمک‌های مالی‌ای که به این خانه شده است، کاملا شفاف است. خانه موسیقی چه پولی را از کجا دریافت کرده است؟ اصلا چرا باید این حرف‌ها زده شود؟».

او ادامه داد: «عملکرد ما کاملا شفاف است. برخی سخنانی بی‌پایه و اساس مطرح می‌کنند، بدون آنکه مدرکی برای آن داشته باشند و بدتر آنکه آنها را رسانه‌ای می‌کنند که این مسئله به هیچ عنوان کار صحیحی نیست. خانه موسیقی برای این درست شده است که مشکلات را مرتفع و از موسیقی حمایت کند. اعضای این خانه و خود من بشخصه چندین سال است که عضو خانه‌‌ موسیقی بوده‌ایم و هیچ پولی از کسی نگرفته‌ایم. این خانه هیچ منفعت مالی برای ما نداشته است. من خودم تنها براساس علائق شخصی‌ام در جلسات شرکت کرده‌ام و در تمامی موارد نظراتم را مطرح کرده‌ام که تمامی صورت جلسات آن هم موجود است. ما هیچ‌کدام در اینجا نفع شخصی نداریم».


روزنامه دنیای اقتصاد

جهش 999 واحدی شاخص؛ نوسان‌گیری کوتاه‌مدت از بازار سهام محو می‌شود؟ / عبور بورس از بزنگاه

ریزش شاخص بورس در معاملات روز دوشنبه، زمینه‌ساز نوعی مقایسه اشتباه با دوره‌های قبلی و رونق مقطعی بازار سهام شد. روز گذشته اما، رشد 999 واحدی شاخص کل در شرایطی حساس، خط بطلانی بر این شبیه‌سازی غلط بود. بنابراین معاملات دیروز را می‌توان نقطه عطف بورس تهران برای ورود به فصلی جدید دانست. گشایش‌های هسته‌ای که در ذات خود جایگاه کشورمان را در منطقه و جهان تغییر داده، فضای شفافی برای رونق واقعی اقتصاد کشور ایجاد کرده است. سهامداران نیز با امیدواری به این مساله، رویکرد خود به بازار سهام را تغییر داده و با اطمینان بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند. انتظار می‌رود عبور اقتصاد از فضای مه‌آلود و ثبات در بازارهایی که پیش از این محل سفته‌بازی بودند، روحیه نوسان‌گیری میان سرمایه‌گذاران را به‌تدریج کاهش دهد. گمانه‌ای که با بازگشت سریع قیمت سهام به مسیر صعودی پس از اصلاح روز دوشنبه، تقویت شده است. هرچند کارشناسان چالش‌های مهمی را پیش روی اقتصاد کشور و بازار سهام عنوان می‌کنند، اما معتقدند مقایسه فضای فعلی با دوره‌های پیشین از دقت لازم برخوردار نیست. به این ترتیب، شاخص کل بورس تهران توانست با جهش روز گذشته به کانال 66 هزار واحدی راه پیدا کند که بیشترین مقدار در پنج ماه اخیر محسوب می‌شود.

گروه بورس- هدیه لطفی: رشد قابل‌توجه مولفه‌های اصلی بورس تهران که با همراهی جهش 999 واحدی شاخص دنبال شد سرانجام به ورود نماگر اصلی بازار پس از 5 ماه به کانال 66 هزار واحدی ختم شد. به‌طوری‌که در پایان معاملات شاخص کل بورس در محدوده 66 هزار و 118 متوقف شد و به این ترتیب بازدهی 47/ 7 درصدی از ابتدای ماه جاری برای بورس رقم خورد. به گزارش «دنیای اقتصاد» پس از فروکش کردن هیجان روزهای اخیر در بورس تهران که با عرضه سنگین سهام و تشکیل صف‌های فروش، افت شاخص را در روز دوشنبه رقم زد، روز گذشته مجددا بازار خیزی دوباره به سمت صعود برداشت که در این راستا تمامی لیدرهای بازار یکپارچه سبزپوش شدند و به افزایش هرچه بیشتر صعود شاخص کمک کردند. به‌طوری‌که در ساعت اولیه معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس با جهشی صعودی به کانال 66 هزار واحدی وارد شد که در جریان معاملات این روند نه تنها حفظ شد، بلکه کمی شدت یافت و رسیدن به محدوده 66 هزار و 141 واحدی را نیز تجربه کرد که در نهایت اندکی متعادل شد و افزایش 53/ 1 درصدی در کارنامه روز گذشته شاخص به ثبت رسید. به‌طورکلی دو فاکتور اصلی در رشد بازارهای مالی دخیل است؛ از یک جهت سودآوری واقعی شرکت‌ها منجر به رشد بازار خواهد شد و از سوی دیگر انتظارات به‌عنوان فاکتوری تعیین‌کننده در تعیین جهت بازار شناخته می‌شود، به‌طوری‌که خوش‌بینی‌ها یا بدبینی‌ها می‌تواند به‌عنوان عاملی موثر در بازار قلمداد شود. به نظر می‌رسد با رفع تحریم‌ها و آمادگی اقتصاد کشور برای صعود، فصل جدیدی در بورس تهران نیز ایجاد شده است که می‌تواند معادلات قبلی را تغییر دهد و پس از دو سال رکود شاهد احیای بازار سهام باشیم.

خطای نگاه به عقب؟

تجربه رشد‌های چشمگیر بورس در سال 92 که به افزایش متوسط P/ E بازار به محدوده 5/ 8 تا 9 واحد منجر شد این تفکر را ایجاد کرد که سهامی که P/ E در محدوده 5 تا 6مرتبه دارند را می‌توان به‌عنوان سهامی جذاب برای خرید انتخاب کرد؛ حال که بازار روندی نزولی در پیش گرفته این معیار با توجه به شرایط تغییر کرده و سهام با P/ E، 3 یا 4 مرتبه سهامی مناسب برای خرید هستند(شرایطی که نسبت مزبور به‌طور متوسط در بازار سهام به کمتر از 5/ 5 مرتبه رسید). در این میان، شرایط کلان اقتصادی از جمله کاهش نرخ تورم و همچنین کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند به‌عنوان عاملی موثر در این نسبت (P/ E) باشد؛ به این ترتیب برخی در مقایسه این نسبت‌ها معتقدند که چون متوسط P/ E بازار در 10 سال اخیر در محدوده 6 مرتبه بوده بنابراین با رسیدن به این عدد دیگر جایی برای صعود ندارد و بالطبع روند نزولی در روزهای آینده خواهد داشت و برخی دیگر فراتر رفته و معتقدند که بازار حبابی است؛ زیرا متوسط این نسبت در دو سال رکود اخیر کمتر از 5/ 5 مرتبه بوده است. در واقع شاید خطای ما این باشد که به مقایسه شرایط کنونی بازار سرمایه با 2سال گذشته آن می‌پردازیم؛ در حال حاضر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور تغییر کرده است. به عبارت دیگر با رفع سایه سنگین تحریم‌ها، زمین بازی عوض شده و بالطبع انتظار سرمایه‌گذاران نیز از این بازار تغییر کرده است.

حال در این شرایط دو نظریه از سوی فعالان بازار مطرح است؛ گروهی معتقدند رشد اخیر بازار هیجانی است و نسبت به دوران رکودی اخیر کمی حباب‌گونه حرکت می‌کند، اما برخی دیگر می‌گویند چون جایگاه اقتصاد کشور تغییر کرده، بنابراین وضعیت بورس نیز متحول شده و نباید شرایط کنونی را با وضعیت گذشته بازار مقایسه کرد. در واقع با توجه به آنکه نرخ تورم رو به کاهش بوده و تصمیم بر آن است که نرخ سود سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک نیز متناسب با آن کاهش یابد و همچنین خوش‌بینی‌‌هایی که به آینده اقتصادی کشور به وجود آمده است، انتظار نسبت P/ E بالاتری نیز می‌توان از بازار داشت. موضوعی که فرضیه حبابی شدن بازار در شرایط کنونی را مردود اعلام می‌کند. البته باید توجه داشت که این فضا به معنای آنی بودن این اثرات بر سودآوری شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نیست و برای یک رونق بلندمدت باید زمینه‌های زیادی فراهم شود که در بلندمدت امکان‌پذیر است.

بورس در دوران جدید

در این راستا دکتر بهروز خدارحمی، دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری معتقد است: در حال حاضر پس از اجرایی شدن برجام، دوران جدیدی در اقتصاد کشور و به ویژه بازار سرمایه تشکیل شده است و این موضوع به این معنا نیست که دوره قبلی به پایان رسیده باشد بلکه با اجرایی شدن برجام، رفع تحریم‌ها و ایجاد سوئیفت، انتظارات عقلایی در بازار به وجود آمده که این موضوع منجر به جلوگیری از یکسری اقدامات که می‌توانست آسیب‌های جدی به بازار داشته باشد، شده است. وی در ادامه افزود: به عبارتی دیگر، بازار سرمایه با اجرایی شدن برجام به‌صورت عملی، شروع به حرکت در مسیری مثبت کرده است که مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی پیش‌زمینه ورود به فاز اجرایی و رشد ادامه‌دار در بازار خواهد بود. خدارحمی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار سرمایه در مرحله‌ای از رشد قرار دارد که به واسطه تعامل‌های بین‌المللی از پتانسیل رشد بالایی برخوردار است که با بهره‌گیری از نظرات تحلیلگران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، می‌توان سهام ارزنده‌ای برای سرمایه‌گذاری در بلندمدت معرفی کرد.

برآیند حرکات مثبت تا پایان سال

از سوی دیگر، مهرداد خالقی از تحلیلگران بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: پس از حصول توافق در تیر ماه سال جاری، عملا به واسطه تشدید ریزش قیمت نفت و کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و کامودیتی محور بودن بورس تهران، شرایط مناسبی را تجربه نکردیم؛ روزها یکی پس از دیگری در حال سپری شدن بود و تقریبا خیلی‌ها دیگر از برگشت بازار نامید شده بودند. تا اینکه با شروع دی ماه و زمزمه‌هایی از کاهش نرخ بهره بین بانکی و همچنین در پیش بودن اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها کم کم کفه تقاضا در بازار بهبود یافت. وی ادامه داد: مطابق معمول بازار ابتدا به سراغ نمادها و صنایع کوچک رفت و کم کم یخ بازار آب شد و با ورود نقدینگی به رگ‌های بازار شاهد رشد دسته جمعی نمادهای بازار بودیم، سپس با مشخص شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که بیش از 28 درصد ارزش بازار بورس را تشکیل می‌دهند به باقی نمادها پیوستند و به این ترتیب پس از ماه‌ها، بغض بازار ترکید و حالا چند روزی است که شاهد گام‌های 1000 واحدی شاخص کل هستیم.

خالقی در ادامه گفت: هر چند در حال حاضر گزارش‌های 9 ماهه را در پیش داریم که قاعدتا چندان هم دلچسب نخواهند بود، اما از آنجا که بازار آینده شرکت‌ها را می‌خرد، ظاهرا در مقطع کنونی سهامداران به استقبال آثار رفع تحریم‌ها می‌روند؛ رفع تحریم‌هایی که بیشتر آثارش در میان‌مدت و بلند‌مدت قابل مشاهده خواهد بود تا کوتاه‌مدت! به عقیده این تحلیلگر به هر حال شرکت‌های ما مجبور نیستند از این پس مواد اولیه خود را با قیمت بالاتر تامین کنند و هنگام فروش هم تخفیفات ویژه برای فروش محصول بدهند. از طرف دیگر، بازگشایی ال‌سی می‌تواند باعث شود شرکت‌ها تامین مالی با نرخ پایین داشته باشند و به این ترتیب مشکل کمبود نقدینگی بسیاری از شرکت‌ها می‌تواند حل شود. همه این موارد در نهایت منجر به کاهش بهای تمام شده شرکت‌ها و در برخی موارد باعث افزایش مبلغ فروش شرکت‌ها به واسطه افزایش ظرفیت تولید می‌شود. وی ادامه داد: با این حال باید توجه کرد که هنوز بخشی از بازار درگیر افت قیمت محصولات خود در بازارهای جهانی هستند. هنوز نرخ سود بانکی 20 درصد است؛ بنابراین از بازار نباید انتظارات عجیب (خصوصا در کوتاه‌مدت) داشت. این تحلیلگر در ادامه به بررسی شرایط دماسنج بورس تهران از لحاظ نموداری پرداخت و گفت: پس از لمس کف 61هزار واحدی، شاخص یک جهش جزئی و سپس اصلاح زمان بر و فرسایشی را تجربه کرده است؛ در ادامه و با آغاز دی ماه شاهد رشد تند و تیز شاخص بودیم و در حال حاضر قیمت فاصله چندانی با ترند نزولی فرضی خود ندارد.

به عقیده خالقی، محدوده 66500 - 66400 واحد مقاومت مهمی برای شاخص در یکی، دو روز آینده خواهد بود. وی ادامه داد: از طرفی دیگر اسیلاتور DT در پارامتر بهینه وارد محدوده اشباع از خرید شده است؛ اگر گذشته شاخص کل را بررسی کنیم (در تصویر مشخص شده) قیمت هر بار در محدوده اشباع از خرید، تقاطع منفی انجام می‌داد شاخص وارد یک سیکل نزولی و برعکس هر بار وارد محدوده اشباع از فروش می‌شد یک رالی صعودی را تجربه کرده است. خالقی در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ظرف یکی، دو روز آینده به واسطه قرار گرفتن شاخص در محدوده مقاومتی شاهد روزهای پرعرضه‌ای در بازار سهام باشیم، حتی ممکن است پس از این رشد تند و تیز، بازار به‌صورت موقت چند روزی را استراحت کند تا اسیلاتورها از فاز هیجانی و اشباع خارج شوند. در مجموع به نظر می‌رسد برآیند حرکات بازار تا پایان سال صعودی خواهد بود؛ در صورتی‌که شاخص بتواند به مرور سطح 66هزار و 500واحد را پشت سر بگذارد در قدم اول می‌تواند تا 68700 واحد و سپس حتی 70500 واحد رشد داشته باشد.


روزنامه جهان صنعت

پاشنه آشیل اقتصاد جهان

نرخ رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین میزان در 25 سال گذشته رسیده و باعث کاهش بهای سهام در بازارهای بورس و نگرانی در مورد بهای نفت‌خام در بازار جهانی شده است.

آمار رسمی دولت چین که دیروز منتشر شد، نشان می‌دهد که نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی 8/6 درصد و از نرخ 9/6 درصد در سه ماهه قبل از آن پایین‌تر بود. به این ترتیب، نرخ رشد اقتصادی سالانه این کشور طی سال گذشته میلادی به 9/6 درصد رسید که پایین‌ترین نرخ از سال ١٩٩٠ است.

در چهار ماهه آخر سال ٢٠٠٨، همزمان با شدت گرفتن بحران مالی جهانی، رشد اقتصاد چین که در ابتدای آن سال بالاتر از ١١ درصد بود به طور موقت به اندکی بالاتر از شش درصد تنزل کرد اما به زودی افزایش یافت و به هشت و سپس بالای ١٠ درصد رسید. آنچه آمار فعلی را متمایز می‌کند این است که تغییری در روند نزولی نرخ رشد اقتصاد چین دیده نمی‌شود و این نگرانی را پدید آورده که شاید دوره رشد سریع اقتصاد این کشور به پایان رسیده باشد.

نرخ رشد اقتصادی در سال ٢٠١۴، یعنی سال پیشتر 3/7 درصد بود. نرخ اعلام شده برای سال گذشته اندکی کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط حزب کمونیست چین، یعنی نرخ هفت درصد برای سال گذشته است.

به گزارش رویترز، رشد اقتصادی چین در سه ماهه پایانی سال 2015 به ضعیف‌ترین رقم از زمان بحران مالی رسید و موجب افزایش فشارها بر دولت این کشور شد که برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران پس از گام‌های اشتباهی که در زمینه سیاستگذاری برداشته و موجب آشفتگی بازارهای مالی شد، با مشکل مواجه است.

پس از آنکه کاهش مجدد شاخص‌ها در بازارهای بورس و ارزش یوآن این نگرانی را افزایش داد که وضعیت اقتصادی چین به سرعت در حال بدتر شدن است، نگرانی‌ها درباره توانایی چینی‌ها در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب در صدر فهرست ریسک‌های پیش‌روی سرمایه‌گذاران جهانی در سال 2016 قرار گرفت.

اقتصاد چین که در سال‌های اخیر به لکوموتیو اصلی رشد اقتصاد جهانی تبدیل شده بود، گرفتار یک دوره کاهش رشد طولانی شده است. در حالی که چین تلاش دارد از یک اقتصاد تمرکزمحور به یک اقتصاد بازارمحور تحول پیدا کند و این مستلزم کاهش کنترل اقتصاد توسط دولت است، صادرات ضعیف، کار نکردن کارخانه‌ها با تمام ظرفیت، کند شدن سرمایه‌گذاری و وضعیت ضعیف بازار املاک و سطح بالای بدهی‌ها از مشکلات پیش‌روی دولت چین هستند.

رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه پایانی 2015 آنگونه که انتظار می‌رفت نسبت به یک‌سال قبل به 8/6 درصد کاهش یافت که پایین‌ترین رقم رشد از سه ماهه نخست 2009 تاکنون بود. این در حالی است که رقم رشد در سه ماهه سوم 2015، معادل 9/6 درصد بود.

به گفته یک اقتصاددان موسسه تجار اوراق بهادار چین، بازار آشفته املاک که عامل اصلی تقاضا برای مصالح ساختمانی از سیمان گرفته تا فولاد است، مهم‌ترین عامل مشکلاتی است که چین برای بهبود عملکرد خود با آن مواجه است.این اقتصاددان اضافه می‌کند: سیاست رونق بخشیدن به صنعت املاک که در سال 2015 اعمال شد هنوز تاثیر خود را نگذاشته است. من ریسک‌های کاهشی بیشتری برای رشد اقتصادی چین در سال 2016 پیش‌بینی می‌کنم و در واقع این ریسک‌ها شدید هستند.

البته در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه جهان، اقتصاد چین همچنان از رشد قابل توجهی برخوردار بوده اما با توجه به سهم بزرگ چین در اقتصاد جهانی، آثار تحولات اقتصاد آن کشور به خصوص کندی رشد بر شرایط اقتصادی سایر کشورها تاثیر می‌گذارد.

بعد از آمریکا، چین دارای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است و نقش مهمی در تولید کالاهای موردنیاز کشورهای دیگر ایفا می‌کند. چین واردکننده عمده مواد خام از جمله نفت از خارج است و اقتصاد صادرکنندگان این کالاها از جمله ایران به شدت به رشد اقتصادی چین وابسته است.

علاوه بر این، مازاد تجاری قابل توجه چین به این کشور امکان سرمایه‌گذاری در سایر نقاط جهان را داده است که در شرایط رکودی فعلی، کمکی مهم در جلوگیری از تعمیق رکود بوده است. کاهش نرخ رشد داخلی این خطر را به دنبال دارد که سرمایه‌گذاری خارجی آن کشور نیز کاهش یابد.

همزمان برخی ناظران معتقدند که با توجه به شرایط داخلی چین، کاهش رشد اقتصادی ممکن است این کشور را دستخوش بی‌ثباتی سیاسی کند و نتایج پیش‌بینی نشده‌ای را هم برای آن کشور و هم برای سایر نقاط جهان در پی آورد.در واکنش به تداوم روند نزولی نرخ رشد اقتصاد چین، دولت این کشور از اواخر سال ٢٠١۴ میلادی تاکنون، شش بار نرخ بهره بانکی را کاهش داده با این امید که افزایش تقاضای داخلی بتواند از رشد تولید حمایت کند.

با این همه سرمایه‌گذاری در بخش‌های اساسی، مانند تولیدات صنعتی و ساختمان همچنان ناکافی بود و رشد آن نسبت به گذشته کاهشی قابل توجه داشت. البته افزایش دستمزدها باعث افزایش نسبی در مصرف داخلی شده اما با توجه به وابستگی وسیع تولیدات این کشور به بازار صادراتی، این افزایش برای جلوگیری از کاهش نرخ رشد کافی نبوده است.انتشار خبر کاهش نرخ رشد اقتصادی چین به سرعت بر بازارهای جهانی تاثیر گذاشت و در معاملات دیروز باعث کاهش شاخص بهای سهام در بازارهای بورس شد.

همچنین، با توجه به امکان افزایش عرضه در بازار جهانی نفت در پی لغو رسمی تحریم اقتصادی ایران، نگرانی در مورد کاهش تقاضای چین برای واردات نفتی می‌تواند شکاف بین عرضه و تقاضا را بازهم بیشتر کند و کاهش بیشتر بهای نفت‌خام را در پی داشته باشد.

نرخ رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین میزان در 25 سال گذشته رسیده و باعث کاهش بهای سهام در بازارهای بورس و نگرانی در مورد بهای نفت‌خام در بازار جهانی شده است.

آمار رسمی دولت چین که دیروز منتشر شد، نشان می‌دهد که نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی 8/6 درصد و از نرخ 9/6 درصد در سه ماهه قبل از آن پایین‌تر بود. به این ترتیب، نرخ رشد اقتصادی سالانه این کشور طی سال گذشته میلادی به 9/6 درصد رسید که پایین‌ترین نرخ از سال ١٩٩٠ است.

در چهار ماهه آخر سال ٢٠٠٨، همزمان با شدت گرفتن بحران مالی جهانی، رشد اقتصاد چین که در ابتدای آن سال بالاتر از ١١ درصد بود به طور موقت به اندکی بالاتر از شش درصد تنزل کرد اما به زودی افزایش یافت و به هشت و سپس بالای ١٠ درصد رسید. آنچه آمار فعلی را متمایز می‌کند این است که تغییری در روند نزولی نرخ رشد اقتصاد چین دیده نمی‌شود و این نگرانی را پدید آورده که شاید دوره رشد سریع اقتصاد این کشور به پایان رسیده باشد.

نرخ رشد اقتصادی در سال ٢٠١۴، یعنی سال پیشتر 3/7 درصد بود. نرخ اعلام شده برای سال گذشته اندکی کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط حزب کمونیست چین، یعنی نرخ هفت درصد برای سال گذشته است.

به گزارش رویترز، رشد اقتصادی چین در سه ماهه پایانی سال 2015 به ضعیف‌ترین رقم از زمان بحران مالی رسید و موجب افزایش فشارها بر دولت این کشور شد که برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران پس از گام‌های اشتباهی که در زمینه سیاستگذاری برداشته و موجب آشفتگی بازارهای مالی شد، با مشکل مواجه است.

پس از آنکه کاهش مجدد شاخص‌ها در بازارهای بورس و ارزش یوآن این نگرانی را افزایش داد که وضعیت اقتصادی چین به سرعت در حال بدتر شدن است، نگرانی‌ها درباره توانایی چینی‌ها در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب در صدر فهرست ریسک‌های پیش‌روی سرمایه‌گذاران جهانی در سال 2016 قرار گرفت.

اقتصاد چین که در سال‌های اخیر به لکوموتیو اصلی رشد اقتصاد جهانی تبدیل شده بود، گرفتار یک دوره کاهش رشد طولانی شده است. در حالی که چین تلاش دارد از یک اقتصاد تمرکزمحور به یک اقتصاد بازارمحور تحول پیدا کند و این مستلزم کاهش کنترل اقتصاد توسط دولت است، صادرات ضعیف، کار نکردن کارخانه‌ها با تمام ظرفیت، کند شدن سرمایه‌گذاری و وضعیت ضعیف بازار املاک و سطح بالای بدهی‌ها از مشکلات پیش‌روی دولت چین هستند.

رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه پایانی 2015 آنگونه که انتظار می‌رفت نسبت به یک‌سال قبل به 8/6 درصد کاهش یافت که پایین‌ترین رقم رشد از سه ماهه نخست 2009 تاکنون بود. این در حالی است که رقم رشد در سه ماهه سوم 2015، معادل 9/6 درصد بود.

به گفته یک اقتصاددان موسسه تجار اوراق بهادار چین، بازار آشفته املاک که عامل اصلی تقاضا برای مصالح ساختمانی از سیمان گرفته تا فولاد است، مهم‌ترین عامل مشکلاتی است که چین برای بهبود عملکرد خود با آن مواجه است.این اقتصاددان اضافه می‌کند: سیاست رونق بخشیدن به صنعت املاک که در سال 2015 اعمال شد هنوز تاثیر خود را نگذاشته است. من ریسک‌های کاهشی بیشتری برای رشد اقتصادی چین در سال 2016 پیش‌بینی می‌کنم و در واقع این ریسک‌ها شدید هستند.

البته در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه جهان، اقتصاد چین همچنان از رشد قابل توجهی برخوردار بوده اما با توجه به سهم بزرگ چین در اقتصاد جهانی، آثار تحولات اقتصاد آن کشور به خصوص کندی رشد بر شرایط اقتصادی سایر کشورها تاثیر می‌گذارد.

بعد از آمریکا، چین دارای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است و نقش مهمی در تولید کالاهای موردنیاز کشورهای دیگر ایفا می‌کند. چین واردکننده عمده مواد خام از جمله نفت از خارج است و اقتصاد صادرکنندگان این کالاها از جمله ایران به شدت به رشد اقتصادی چین وابسته است.

علاوه بر این، مازاد تجاری قابل توجه چین به این کشور امکان سرمایه‌گذاری در سایر نقاط جهان را داده است که در شرایط رکودی فعلی، کمکی مهم در جلوگیری از تعمیق رکود بوده است. کاهش نرخ رشد داخلی این خطر را به دنبال دارد که سرمایه‌گذاری خارجی آن کشور نیز کاهش یابد.

همزمان برخی ناظران معتقدند که با توجه به شرایط داخلی چین، کاهش رشد اقتصادی ممکن است این کشور را دستخوش بی‌ثباتی سیاسی کند و نتایج پیش‌بینی نشده‌ای را هم برای آن کشور و هم برای سایر نقاط جهان در پی آورد.در واکنش به تداوم روند نزولی نرخ رشد اقتصاد چین، دولت این کشور از اواخر سال ٢٠١۴ میلادی تاکنون، شش بار نرخ بهره بانکی را کاهش داده با این امید که افزایش تقاضای داخلی بتواند از رشد تولید حمایت کند.

با این همه سرمایه‌گذاری در بخش‌های اساسی، مانند تولیدات صنعتی و ساختمان همچنان ناکافی بود و رشد آن نسبت به گذشته کاهشی قابل توجه داشت. البته افزایش دستمزدها باعث افزایش نسبی در مصرف داخلی شده اما با توجه به وابستگی وسیع تولیدات این کشور به بازار صادراتی، این افزایش برای جلوگیری از کاهش نرخ رشد کافی نبوده است.انتشار خبر کاهش نرخ رشد اقتصادی چین به سرعت بر بازارهای جهانی تاثیر گذاشت و در معاملات دیروز باعث کاهش شاخص بهای سهام در بازارهای بورس شد.

همچنین، با توجه به امکان افزایش عرضه در بازار جهانی نفت در پی لغو رسمی تحریم اقتصادی ایران، نگرانی در مورد کاهش تقاضای چین برای واردات نفتی می‌تواند شکاف بین عرضه و تقاضا را بازهم بیشتر کند و کاهش بیشتر بهای نفت‌خام را در پی داشته باشد.

*** وعده بانک مرکزی در مورد کارت خرید کالا محقق نشد /امین حضور دست به کار شد

تاخیر در اجرای طرح فروش اقساطی کالا با وام بانکی باعث دلسردی تولیدکنندگان شده و در این میان فروشندگان لوازم‌خانگی زودتر از دولت برای فروش اقساطی کالاهای داخلی و خارجی با تسهیلات ۱۰ درصدی دست به کار شده‌اند‌.

طرح فروش اقساطی کالاهای داخلی با تسهیلات 10 میلیون تومانی قرار بود با هدف رفع رکود و خالی کردن انبار کارخانه‌های داخلی انجام شود و دولت آن را در قالب بسته خروج از رکود اعلام کرد‌. این اتفاق در اواسط مهرماه امسال افتاد ولی با گذشت سه ماه و نیم از آن زمان، هنوز اجرایی نشده است‌.

تاخیر در اجرای طرح فروش اقساطی کالا، علاوه بر اینکه مردم را برای خرید لوازم‌خانگی منتظر نگه داشته و رکود بازار را تشدید کرده است، باعث دل بریدن تولیدکنندگان از این طرح شده و وعده‌های امروز و فردای دولت، آنها را با سردرگمی روبه‌رو کرده است‌.

در این میان، فروشندگان لوازم‌خانگی نیز بیکار نماندند و در رقابت با دولت و طرح فروش کالاهای داخلی، از امروز طرحی را اجرایی می‌کنند که بر اساس آن لوازم‌خانگی داخلی و خارجی با اقساط 10 ماهه و سود بانکی 10 درصد به مشتریان عرضه خواهد شد‌.

این در حالی است که در طرح دولت، فروش لوازم‌خانگی با اقساط 12 ماهه و سود بانکی 12 درصد پیش‌بینی شده است‌. هرچند ابتدا قرار بود مدت بازپرداخت اقساط 18 ماه باشد ولی بعدا این مدت به 12 ماه کاهش یافت‌.

آخرین وعده بانک مرکزی

طبق اعلام بانک مرکزی قرار بود بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور بر اساس درخواست دستگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی برای کارکنان و بازنشستگان حائز شرایط از تاریخ 19 دی‌ماه کارت اعتباری خرید کالای ایرانی صادر کنند‌.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، کارکنان رسمی و پیمانی سازمان‌های فوق که حداکثر حقوق و مزایای تعهد نشده ماهانه آنها معادل 15 میلیون ریال است و همچنین بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری که حداکثر مستمری تعهدنشده آنها ماهانه 15 میلیون ریال است، مشمول طرح دولت می‌شوند‌.

سقف اعتبار این کارت‌ها حداکثر معادل چهار برابر حقوق و مزایای تعهدنشده ماهانه (سقف گواهی کسر از حقوق) متقاضی است و تضمین بازپرداخت اقساط فقط از طریق گواهی کسر از حقوق و بدون نیاز به تضامین و وثایق دیگر انجام می‌شود‌. به این ترتیب در شرایطی که قرار بود کارت‌های اعتباری از 19 دی‌ماه توسط بانک‌ها صادر شوند، هنوز هم خبری از اجرای طرح نیست و تولیدکنندگان همچنان بلاتکلیف هستند‌.

دیوار بلند واردات مقابل تولیدات داخل

در این وضعیت، توزیع‌کنندگان کالا که در ابتدای مطرح شدن اجرای طرح دولتی فروش اقساطی کالا تلاش زیادی برای گنجاندن لوازم‌خانگی وارداتی در این طرح کردند، پس از آنکه نتوانستند موافقت نهایی دولت برای تخصیص تسهیلات به کالاهای خارجی را جلب کنند به فکر اجرای طرحی در رقابت با طرح دولتی فروش اقساطی کالاهای داخلی افتادند و قصد دارند لوازم‌خانگی خارجی را در کنار تولیدات داخلی به صورت اقساطی عرضه کنند‌.

برخی تولیدکنندگان معتقدند در فروش اقساطی کالا، فروش محصولات وارداتی بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت تا کالاهای داخلی‌.

یک تولیدکننده در توضیح دلیل این موضوع به فارس گفت‌: با توجه به اینکه واردات کالاهای خارجی از طریق کارت بازرگانی و توسط افراد متفرقه صورت می‌گیرد که برای فروش آن فاکتور رسمی صادر نمی‌شود‌.

وی ادامه می‌دهد‌: در چنین خرید و فروشی الزامی برای ارائه مشخصات به سازمان امور مالیاتی وجود ندارد و در نتیجه این نوع معاملات قابل ردیابی نیستند‌.

به گفته وی، در خرید و فروش کالاهای داخلی امکان فرار مالیاتی وجود ندارد و افزایش یا کاهش قیمت‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست‌.

این تولیدکننده، بالا بودن سود فروش محصولات وارداتی نسبت به کالاهای داخلی را از دیگر دلایل تمایل فروشندگان به عرضه کالاهای خارجی عنوان کرد و گفت‌: با وجود شعارهای دولت مبنی بر حمایت از تولیدات داخل و اقتصاد مقاومتی، تاخیر در اجرای طرح دولت باعث آسیب دیدن صنعت داخل شده و بازار کارخانه‌ها راکدتر از قبل شده است‌.

در هر حال به نظر می‌رسد دولت عزم چندانی برای اجرای طرح فروش اقساطی لوازم‌خانگی داخلی ندارد و بر خلاف طرح فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی که به فوریت اجرایی شد، برنامه خاص و زمان‌بندی شده‌ای برای اختصاص تسهیلات به فروش لوازم‌خانگی داخلی وجود ندارد و تولیدکنندگان و مردم همچنان باید به مذاکرات بانک مرکزی و وزارت صنعت چشم بدوزند‌.

***انحراف منابع عمرانی به هزینه‌های جاری افزایش یافت

گزارش تفریغ بودجه سال 1393 صبح روز گذشته در صحن علنی پارلمان قرائت شد.

امین‌حسین رحیمی، رییس دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال 1393 کل کشور را در صحن علنی پارلمان قرائت کرد.

طبق این گزارش تفریغ بودجه انحراف منابع عمرانی به سمت هزینه‌های جاری افزایش یافت.گزارش تفریغ بودجه سال 93 نشان می‌دهد بودجه سال‌های 89 تا 93 حدود 80 درصد از مصارف عمومی دولت به هزینه‌های جاری و تنها 20 درصد به هزینه‌های عمرانی و مالی اختصاص داشته است.

ادامه این روند طی سال‌های آتی منجر به اختصاص تمام منابع عمومی دولت به اعتبارات هزینه‌ای خواهد شد زیرا هزینه‌های جاری اجتناب‌ناپذیر بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد، در شرایطی که با عدم تحقق منابع مواجه هستیم، پرداخت‌های عمرانی مغفول خواهد ماند.

دیوان محاسبات در این گزارش آورده است: نسبت هزینه جاری به هزینه عمرانی یکی از شاخص‌های ارزیابی کارایی دولت‌ها در جهت استفاده بهینه از منابع بودجه‌ای و در راستای رشد و توسعه و ارتقای بهره‌وری تلقی می‌شود.

کوچک‌تر بودن این نسبت می‌تواند نمایانگر کارآمدی دولت در جهت استفاده بهینه از منابع باشد. ارقام بودجه مصوب سال‌های 89 تا 92، برای شاخص مذکور حدود 5/2 واحد پیش‌بینی شده بود در حالی‌که بر اساس اطلاعات تفریغ بودجه، شاخص موردنظر معادل 5/4 واحد بوده که ناشی از انحراف قابل‌توجه از آنچه متقن در قانون بودجه پیش‌بینی شده می‌باشد. ارقام قانون بودجه 93 مبین آن است که شاخص مذکور معادل 6/3 واحد بوده که در عمل بر اساس گزارش تفریغ به 9/4 واحد رسیده است.

همچنین کمتر از 45 درصد هزینه‌های جاری از مالیات تامین می‌شود.

براساس گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات، بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازه زمانی سال‌های 89 تا 93 درآمدهای مالیاتی کمتر از 45 درصد از هزینه‌های جاری دولت را پوشش داده و بقیه اعتبار مورد نیاز از محل سایر درآمدها و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای تامین می‌شود.

طبق قانون برنامه پنجم سهم درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی باید به 10 برسد، این نسبت بدون احتساب درآمدهای گمرکی طی سال‌های 84 تا 91 متوسط معادل پنج درصد و با احتساب درآمد گمرکی هفت درصد است.

این نسبت در اقتصاد توسعه‌یافته معادل 30 تا 40 درصد و اقتصادهای در حال توسعه 20 تا 30 درصد تولید ناخالص داخلی است.

نتایج حاصل از گزارش تفریغ بودجه نشان می‌دهد نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع عمومی دولت از 32 درصد سال 82 به 40 درصد در سال 93 افزایش یافته است. در سال 93 نیز معادل 74 درصد و بر اثر گزارش تفریغ 50 درصد از هزینه‌های جاری از طریق منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای تامین شده است.

افزایش تراز منفی از ۱۵ به ۸۵ درصد

افزون بر این براساس آنچه گزارش خلاصه تفریغ بودجه نشان می‌دهد، طی سال‌های ۸۹ تا ۹۳ تراز منفی عملیاتی در قوانین بودجه روند افزایشی داشته است.

خلاصه گزارش تفریغ بودجه 93 کل کشور که دیروز در جلسه مجلس شورای اسلامی قرائت شد، نشان می‌دهد، طی سال‌های 1389 تا 1393 تراز منفی عملیاتی در قوانین بودجه روند افزایشی را طی کرده به طوری که مبلغ آن از 22 هزار میلیارد تومان در سال 89 به بیش از 49 هزار میلیارد تومان در سال 93 افزایش یافته است.

بار مالی جبران تراز عملیاتی در این مدت از محل منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به طور عمده از فروش نفت و بخشی از دارایی‌های مالی بوده است.

براساس این گزارش، تراز عملیاتی یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد بودجه به شمار می‌رود که عبارت از تفاوت بین درآمد منابع عمومی دولت و هزینه جاری دولت است.ارقام بودجه در گزارش تفریغ طی سال‌های 89 تا 93 نشان می‌دهد شاخص تراز عملیاتی کشور منفی بوده یعنی دولت نتوانسته از محل درآمدها هزینه جاری خود را تامین کند و برای جبران این کسری ناچار شده دارایی سرمایه‌ای و مالی خود را واگذار کند.

این در حالی است که طبق قانون باید اتکای هزینه جاری دولت به نفت در طول برنامه پنجم باید سالی 10 درصد کاهش پیدا کند.

براساس گزارش تفریغ بودجه، تراز عملیاتی در سال 89 بیش از 17 هزار میلیارد تومان منفی بوده که این کسری در سال 93 به 44 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

براساس این گزارش، نسبت منفی تراز عملیاتی بودجه از 15 درصد سال 89 به 25 درصد در سال 90، سپس 28 درصد در سال 91 و بعد 30 درصد در سال 92 و در نهایت 85 درصد در سال 93 رسیده است که این امر نشان از بی‌انضباطی مالی طی پنج سال اخیر دارد.

*** رییس‌جمهور چین وارد ریاض شد / تلاش پکن برای رفع تنش ایران و عربستان

رییس‌جمهور چین دیروز با هدف مذاکره با مقامات عربستان برای رفع تنش آن کشور با ایران، وارد ریاض شد.

شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین دیروز به‌عنوان نخستین ایستگاه سفر خاورمیانه‌ای خود به عربستان، ایران و مصر وارد ریاض شد.

پینگ در این سفر بی‌سابقه قصد دارد علاوه بر جلب سود اقتصادی هنگفت از خاورمیانه، میان دو قدرت موثر این منطقه بحران‌زده، یعنی ایران و عربستان نیز برای رفع تنش‌های به‌وجود آمده میانجیگری کند.یک تحلیلگر چینی می‌گوید: اگرچه سفر رییس‌جمهور چین پیش از اجرایی شدن برجام برنامه‌ریزی شده بود، اما او به ریاض و تهران می‌رود تا دو کشور را برای رفع تنش‌های فی‌مابین تشویق کند.وی در این خصوص افزود: اگرچه رییس‌جمهور چین تلاش خود را برای حل بحران انجام خواهد داد اما بی‌تردید نمی‌تواند نقش اصلی را در این میان بازی کند چرا که چین طی چند ماه اخیر چندین بار میزبان مقامات و مخالفان دولت سوریه بود که این امر در جای خود خوشایند ریاض نیست.چین بارها بر راه‌های دیپلماتیک حل بحران سوریه تاکید کرد اما در عین حال موضع همدلانه‌ای را با رییس‌جمهور سوریه حفظ کرده است و حتی قطعنامه‌های سازمان ملل علیه رییس‌جمهور سوریه را نیز وتو کرده است.

پیش از این نخست‌وزیر پاکستان نیز برای میانجیگری بین ایران و عربستان به ریاض سفر کرده و دیروز وارد تهران شده بود.


روزنامه خراسان

رقابت سوژه‌های جنجالی در سودای سیمرغ

آن چه جشنواره فیلم فجر را بیش از هر چیز کانون توجه قرار می‌دهد و بر گرما و رونق آن می‌افزاید حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌هایی است که برای کارگردانان، بازیگران و فیلم‌های حاضر در این اتفاق سینمایی پیش می‌آید. هر سال در میان فیلم‌هایی که برای کسب سیمرغ به میدان رقابت جشنواره می‌آیند، آثاری وجود دارند که به دلایل مختلف از داستان، مضامین، سوژه‌های ملتهب، پر تنش وجنجالی گرفته تا ماجراها و حواشی هنگام ساخت و پس ازآن کنجکاوی همگان را برای تماشای این فیلم‌ها بر می‌انگیزد .بی تردید این آثار سینمایی پس از نمایش در کاخ جشنواره بیشتر زیر ذره بین می‌روند و حاشیه‌های جدیدتری برایشان ایجاد می‌شود که کنجکاوی تماشای آن‌ها را دو برابر می‌کند . در جشنواره سی و چهارم فجر هم نمایش شماری از فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ » به سبب مضامین سیاسی -اجتماعی جسارت آمیز و متفاوتی که سازندگان‌شان آن را دستمایه قرار داده اندحاشیه ساز خواهد بود که البته همین‌ها نمک جشنواره است.

بادیگارد

تردید محافظ شخصی یک فعال هسته‌ای

ابراهیم حاتمی کیا امسال با «بادیگارد» که از همان نخستین مراحل تولیدحاشیه ساز بود به جشنواره سی وچهارم فجر می‌آید. از کلید خوردن در سکوت خبری ،ارائه نکردن عکس‌های پشت صحنه، جایگزینی و انصراف بازیگران گرفته تا تکذیب پی در پی حضوربرخی بازیگران در فیلم وآسیب دیدن پرستویی در پشت صحنه. ولی آن چه«بادیگارد» را خبر ساز و پر حاشیه کرد، مضمون سیاسی و جنجال برانگیز آن بود. خبرگزاری فارس در خبری که به سرعت در رسانه‌های داخلی و خارجی نقل شد اعلام کرد حاتمی کیا در این فیلم دولت دهم را مورد نقد قرار داده است. مشاوره دادن دو روزنامه نگار اصلاح طلب در زمینه نگارش فیلم نامه به حاتمی کیا ،معرفی الهام چرخنده از سوی برخی نهادها برای بازی در فیلم ،جدیدترین اثر حاتمی کیا را حاشیه ساز کرد. پرستویی که پس از 10سال دوباره با حاتمی کیا همکاری کرده است ایفاگر نقش«حبیب» است که محافظ شخصی یکی از شخصیت‌های مهم نظام است ولی در جایی و براساس حوادثی متوجه می‌شود این فرد بیش از آن که به فکر نظام باشد به فکر منافع شخصی است. حبیب دچار تردید شده و همین موضوع سبب می‌شود محافظت از آن فرد را کنار بگذارد. اما به دلیل خدمات و خلوص وی او را به محافظت از فرد دیگری می‌گمارند که یکی از فعالان هسته‌ای کشور است. مریلا زارعی، بابک حمیدیان، شیلا خداداد، فرهاد قائمیان، امیر آقایی، محمود عزیزی، افسانه ناصری، کامران نجف زاده و پریوش نظریه از دیگر بازیگران «بادیگارد»هستند.

دختر

فرار از خانه برای حضور در یک میهمانی

رضا میرکریمی در هشتمین فیلمش سراغ موضوعی متفاوت از دیگر آثارش رفته و شاید به همین خاطر از همان مرحله صدورپروانه ساخت حاشیه ساز شد و بی‌گمان این حاشیه‌ها در روزهای برگزاری جشنواره نیز دامنگیر فیلم خواهد بود.

داستان«دختر» درباره دختری جوان و متعلق به خانواده‌ای سنتی است که در خوزستان زندگی می‌کند و پدرش سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان است. در حالی که خانواده اش آماده مراسم خواستگاری خواهرش هستند، وی قرار است برای حضور در میهمانی دوستانش به تهران برود ولی خانواده اجازه نمی‌دهند .دختر از خانه فرار می کندو می‌کوشدحضور در این میهمانی را تجربه کند.حضور دختری بی‌پشتوانه در جامعه امروز و تلاش‌های پدر برای پیدا کردن دختر و بازگرداندنش به خانه اتفاقات فیلم را شکل می‌دهد. میرکریمی به سراغ چهره‌ای کمتر دیده شده برای واگذاری نقش محوری فیلم رفته ؛ البته وی سرانجام ماهور الوند دختر کارگردان مطرح ایران، سیروس الوند را برای این نقش برگزید و در برنامه هفت نیز فریدون جیرانی ازبازی وی در نخستین تجربه‌اش به عنوان یک استعداد درخشان در عرصه بازیگری ایران یاد کرد. فرهاد اصلانی بازیگر فیلم "دختر" گفته است موافق حاشیه‌هایی که برای فیلم ایجاد شده نیست و این حواشی پیش از آغاز و هنگام برگزاری جشنواره همواره وجود دارد. فرهاد اصلانی، مریلا زارعی و ماهور الوند در «دختر» ایفاگر نقش‌های اصلی هستند.

اژدها وارد می‌شود

یک زندانی تبعیدی درقبرستانی باستانی

مانی حقیقی نیزبه احتمال فراوان از حاشیه سازان فجر سی و چهارم است. داستان عجیب و غریب فیلم جدیدش «اژدها وارد می‌شود»و حاشیه‌هایی که در همان روز‌های نخست پس از ارائه فیلم به دفتر جشنواره ایجاد شد می‌تواند در روزهای برگزاری جشنواره پر رنگ تر شود. مانی حقیقی فیلمش رادر سکوت کامل خبری ساخت چون می خواست تماشاگر بدون پیش داوری به تماشای فیلم بنشیند. شورای پروانه نمایش با دیدن فیلم مانی حقیقی که حاوی تصاویر و اظهاراتی از مسعود بهنود تحلیلگر شبکه خبری بی‌بی سی فارسی است خواستار حذف وی از این فیلم شد. حقیقی در پاسخ به حاشیه‌ها گفت: حاشیه‌هایی که ایجاد می‌شود نمک جشنواره‌است و مرا ناراحت نمی‌کند. پس از آن نیز در صفحه شخصی خود نوشت: «خوش و خرم باشید، به شایعه‌ها توجه نکنید و فقط اخبار منابع معتبر را دنبال کنید. » نام فیلم حقیقی نخست "شن، جن، ین" بود که ترانه علیدوستی یکی از سرمایه گذاران آن است. در خلاصه داستان فیلم چنین آمده است: «دوم بهمن ماه ١٣۴٣ است، یک شورلت ایمپالای نارنجی رنگ از قبرستان باستانی می‌گذرد و به سمت کشتی به خاک نشسته‌ای می‌راند. داخل کشتی یک زندانی تبعیدی سیاسی حلق آویز شده ،روی دیوارهای کشتی خاطرات روزانه‌اش را نوشته بود، آیا این نوشته‌ها به کارآگاه حفیظی کمک خواهند کرد تا بفهمد چرا سال‌ها است کسی مرده اش را در این قبرستان دفن نکرده است؟» امیر جدیدی، همایون غنی زاده، احسان گودرزی، نادر فلاح وعلی باقری در«اژدها وارد می‌شود »ایفای نقش کرده اند.

لانتوری

اسید پاشی پس از شکست عشقی

رضا درمیشیان امسال با جدیدترین فیلمش «لانتوری»برای رقابت در بخش سودای سیمرغ به میدان آمده است. وی سعی کرد این فیلم را در سکوت خبری پیش ببرد تا حواشی کمتری برایش ایجاد شود وحتی یک عکس هم از فیلم منتشر نکرد. ایوبی رییس سازمان سینمایی ،فروردین ماه در پشت صحنه فیلم حضور یافت وبا عوامل این اثر دیدار و گفت وگو کرد و باعث شد خبر فیلم رسانه‌ای شود. با وجود این که بیش از 80درصد «لانتوری» جلوی دوربین رفته بود، خرداد ماه خبر توقف فیلم برداری آن بر تلکس خبرگزاری‌ها آمد و مدیرتولید فیلم علت این اقدام را همکاری نکردن برخی نهادهای دولتی برای صدور مجوز فیلم برداری در برخی لوکیشن‌ها دانست. «لانتوری» درامی عاشقانه است که صراحت کلام جوانی متولد دهه ۶۰ را دارد اما اشاره آن به یکی از اتفاقات ناگوار اجتماعی آن را متمایز می‌کند.درمیشیان در«لانتوری» به سراغ سوژه‌ ملتهب و جنجال برانگیز اسید پاشی رفته است .داستان فیلم در باره پسر جوانی از طبقه پایین جامعه است که عاشق دختری از طبقه مرفه می‌شود و رسیدن این دو به نقطه جدایی، زمینه اسیدپاشی پسر به دختر را فراهم می‌کند. درمیشیان برای بیان این داستان ملتهب به سراغ زوج باران کوثری و نوید محمدزاده رفته است که در«عصبانی نیستم» نیزهمبازی بودند. به نظر می‌رسد «لانتوری» درمیشیان که در بخش« پانوراما»ی جشنواره فیلم برلین 2016 پذیرفته شده یکی از فیلم‌های پرحاشیه جشنواره امسال باشد. مریم پالیزبان ،حسین پاکدل‌ ،بهناز جعفری و نادر فلاح‌ دیگربازیگران «لانتوری» هستند.

کفش هایم کو؟

مهاجرت و آلزایمر در بستر یک داستان پر تنش

کیومرث پور احمد امسال با فیلمی به جشنواره آمده است که بر خلاف سایر آثارش به موضوعی ملتهب می‌پردازد. «کفش هایم کو؟» در باره تبعات مهاجرت و بیماری آلزایمر است. البته پور احمد این موضوع را بر بستر یک داستان خانوادگی پر تنش مطرح کرده است تا جایی که همان روز‌های ارائه فیلم به دفتر جشنواره زمزمه‌هایی مبنی بر خروج فیلم از فهرست سودای سیمرغ به گوش رسید و علی قائم مقامی تهیه‌کننده «کفش هایم کو؟» تاکید کرد درخواست برای اصلاح این فیلم تنها دو دیالوگ و یک پلان بوده و کیومرث پوراحمد مجموع اصلاحات درخواست شده بر فیلم را اعمال کرده است. فیلم جدید پور احمد داستان حبیب کاوه کارخانه دار قدیمی مبتلا به بیماری آلزایمر است که خانواده اش او را ترک کرده‌اند اما با بازگشت دخترش به ایران اتفاقاتی پر تنش برایش رخ می‌دهد.رضا کیانیان در نخستین همکاری با پوراحمد نقش چالش بر انگیز واصلی فیلم یعنی فرد مبتلا به آلزایمر را ایفا می‌کند. فیلمنامه را پوراحمد و فرید مصطفوی نوشته اند. پیش از ساخت فیلم اخباری مبنی بر حضور فاطمه معتمدآریا در این پروژه منعکس شد ،اما به دلیل همزمانی سفر خارج از کشور این بازیگر، رویا نونهالی جایگزین او شد. مجید مظفری نیز پس از 6سال با این فیلم به سینما باز می‌گردد. پوراحمد انگیزه ساخت این فیلم را مطرح کردن بیماری آلزایمر برای خانواده‌هایی می‌داند که اعضای خانواده شان با چنین بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. رضا کیانیان، مجید مظفری، رویا نونهالی و بهاره کیان افشار از بازیگران «کفش هایم کو ؟» هستند.

امکان مینا

عشق، تردید و خیانت

بعد از جنجال‌های «مارمولک» سازندگان آن، دو مسیر متفاوت در پیش گرفتند. کمال تبریزی مثل همیشه چند فیلم پر حاشیه ساخت. «همیشه پای یک زن در میان است»، «از رئیس جمهور پاداش نگیرید»، «خیابان‌های آرام» و «طبقه حساس» که هر کدام با مشکلات و جنجال‌هایی در زمان نمایش روبه رو شد. اما منوچهر محمدی به سراغ پروژه‌های کم حاشیه تری رفت و اغلب آثارش را با همکاری حوزه هنری ساخت. همکاری مجدد کمال تبریزی با منوچهر محمدی موردِ کنجکاو برانگیز فیلم است.

دو نفری که تجربه‌های موفقی را پشت سر گذاشته اند، 12 سال پس از فیلم پر سروصدای «مارمولک» این بار در درامی مربوط به دهه 50، همکاری کرده وسراغ یک فیلم سیاسی رفته اند. فیلم جدید تبریزی که تا پیش از این«کوری» شناخته شده بود به «امکان مینا» تغییر نام داد. تبریزی برای«امکان مینا» تهران دهه 60 را بازسازی کرده و لوکیشن‌های اصلی آن در میدان هفت تیر و تجریش تهران است . با توجه به این که فضای فیلم به نوعی مربوط به حفاظت اطلاعات در اوایل انقلاب اسلامی است صحنه‌های اکشن و تیراندازی زیادی در این اثر وجود دارد . در خلاصه داستان فیلم که فیلم‌نامه‌ اش را فرهاد توحیدی به نگارش در آورده، آمده است:«تردید و شک‌های بیهوده زندگی مینا و مهران را به مسیر تازه‌ای می‌کشاند که سرانجام این اتفاقات چیزی جز خیانت نیست و زندگی عاشقانه این زوج را به تباهی سوق می‌دهد .» میلاد کی مرام ،مینا ساداتی ،شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی و سیامک صفری بازیگران فیلم جدید کمال تبریزی هستند.

سیانور

عاشقانه‌ای پلیسی با طعم سیاست

بهروز شعیبی که پیش از این با فیلم «دهلیز» میهمان جشنواره بود امسال با فیلمی که حاشیه‌هایی برای آن ایجاد شده به «سودای سیمرغ»فجر آمده است و بر اساس گمانه‌ها و پیش بینی‌ها به نظر می‌رسد"سیانور" یکی از فیلم‌های سیاسی جدی جشنواره امسال باشد . قصه «سیانور» در دهه 50 می‌گذرد و محور اصلی آن زندگی عاشقانه یک زوج است که در آن دوره زمانی به تصویر کشیده شده است. فیلم به مدیریت علیرضا برازنده به صورت نگاتیو فیلم برداری می‌شودکه یکی از ویژگی‌های "سیانور" به شمار می‌رود. در خلاصه داستان فیلم چنین آمده است:« پایان یک سکوت طولانی. امیر و هما پس از مدتی یکدیگر را می‌یابند در حالی که یک انتخاب بیشتر ندارند: سیانور یا زندگی؛ آنها زندگی را انتخاب می‌کنند... » عوامل تولید «سیانور» بر این تاکید دارند که آن راعاشقانه‌ای پلیسی معرفی کنند. اما فیلم روایتی از سال‌های دهه 50 است که حوادث و آدم‌های فیلم را با زندگی برخی شخصیت‌های انقلابی و گروهک منافقین گره زده است. حامد کمیلی در یکی از نقش‌های اصلی فیلم قرار است بازیگر قصه‌ای واقعی از تاریخ انقلاب شود که تاکنون بازنمایی نشده است. گمانه زنی رسانه‌ها حاکی از آن است که در فیلم به زندگی یک شخصیت مهم سیاسی پرداخته شده و هنوز مشخص نیست که این فرد کیست و چه کسی نقشش را بازی می‌کند. فیلمنامه این فیلم را مسعود احمدیان نوشته است و تهیه کنندگی فیلم راسیدمحمود رضوی برعهده دارد. مهدی هاشمی، آتیلا پسیانی، بابک حمیدیان، فرزین صابونی، رضا مولایی، پدرام شریفی، فریدون محرابی، هانیه توسلی، بهنوش طباطبایی و حامد کمیلی بازیگران این فیلم هستند.

*** حدادعادل: باید مجلسی سرکار بیاید که معیشت مردم را سرلوحه خود بداند

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان با بیان این که «دشمن در صدد است در مجلس دهم به شکلی مداخله کند و دشمن می خواهد مجلسی روی کار بیاید که با رهبری زاویه داشته باشد» یادآور شد: مجلس دهم باید مجلسی باشد که به سود کشور و ملت اقدام کند و برای حل مشکلات معیشتی مردم به ویژه در مرحله پسابرجام بتواند رهنمودهای مقام معظم رهبری را سرلوحه امور خود قرار دهد.به گزارش خراسان، دکتر غلامعلی حدادعادل که شب گذشته در همایش همیاران انقلاب و شورای ائتلاف اصول گرایان در مشهد سخن می گفت، تاکید کرد: در چنین شرایطی مهم ترین مصلحت مردم وحدت همه نیروهای اصول گرا در انتخابات آتی است و امروز روزی نیست که بنده و امثال من فقط به فکر خودمان باشیم بلکه اصول بر فرد ارجحیت دارد.وی افزود: نام ها و عنوان ها را کنار گذاشته و زیر پرچم اصول گرایی به میدان بیاییم و با وحدت خود نماینده هایی در مجلس دهم انتخاب کنیم تا یار مقام معظم رهبری باشند نه این که مانند مجلس ششم باری بر دوش معظم له باشند و در نهایت مراقب باشیم و کاری نکنیم که علی تنها بماند. وی به پاسخ نامه رئیس جمهور درباره برجام و برچیده شدن تحریم های اقتصادی اشاره و عنوان کرد: معظم له در عین تشکر از دولت و تیم مذاکره کننده صراحتاً از رفتار آمریکایی ها سخن به میان آورده و خواستار هوشیاری دولت و ملت شده اند. وی تصریح کرد: راهی جز رعایت اصول مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی نداریم با این روش می توانیم در برابر توطئه های دشمن مصون بمانیم. دکتر حدادعادل ادامه داد: اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی اسلامی دو روی یک سکه هستند و ما نمی توانیم به سبک غیراسلامی زندگی کنیم و به اقتصاد مقاومتی اسلامی دست پیدا کنیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی در صدد نفوذ است ولی مقام معظم رهبری مانند دیده بانی از آینده ما را از هر گونه نفوذ مصون داشته و ریشه آن را نفوذ فرهنگی قلمداد می کنند.

وی با اشاره به این که باید مراقب نفوذ سیاسی باشیم افزود: مقام معظم رهبری فرمودند دشمن در صدد نفوذ در انتخابات است، امروز روز امتحان است ما باید ولایت پذیری را با بصیرت تمام نشان دهیم.


روزنامه آرمان

گزارش اصلاح‌طلبان به رهبر انقلاب

ردصلاحیت‌ها این روزها به مهم‌ترین موضوع در محافل سیاسی و غیرسیاسی تبدیل شده است؛ ردصلاحیت آنهایی که عمدتا گرایش اصلاح‌طلبانه و میانه‌رو داشتند سبب شده تا نقشه انتخابات در اذهان طوری ترسیم شود که با وعده‌هایی مبنی بر حضور همه تفکرات سیاسی همخوانی کامل نداشته باشد. ردصلاحیت‌شدگان در زیر پرچم حامیان و بزرگان سیاسی خود می‌کوشند تا برای دریافت تاییدصلاحیت رایزنی کنند و قهر از انتخابات را به زباله‌دانی بیندازند چنانکه اجرای این موضوع برایشان نتایجی درگذشته نداشته است. نکته جالب اینکه برخی از ردصلاحیت رقیب خود خشنود هستند و انگار انتخابات با یک جریان فکری و سیاسی را می‌پسندند. آنها از خود سوال نمی‌کنند که قرار است رقابت میان چه کسانی باشد چون حضور یک گروه که دیگر رقابتی جدی ندارد! از سویی دیگر وقتی رئیس‌جمهور قول پیگیری وضعیت ردصلاحیت‌ها را می‌دهد، برخی جور دیگر تحلیل می‌کنند مثلا موسی قربانی نماینده 4 دوره مجلس گفت: آقای روحانی شوخی کرده است. در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و در قوانین عادی، هیچ اختیاری برای رئیس‌جمهور در باب نظارت و مراحل بررسی تایید صلاحیت‌ها وجود ندارد و نظارت بر انتخابات به صراحت به عهده شورای نگهبان است. وی افزود: اگر روحانی می‌خواهد به دلیل دوستی که با برخی از این افراد دارد وکیل مدافع رد صلاحیت‌ها باشد و درباره آنها با شورای نگهبان مذاکره کند هیچ اشکالی ندارد اما رئیس‌جمهور هیچ وظیفه قانونی درباره رد صلاحیت‌ها ندارد. او می‌تواند از جایگاه شهروندی خود نظراتش را به شورای نگهبان منعکس کند. البته آقای قربانی تفسیر به رای کرده‌اند واز گفته رئیس‌جمهور نظر مورد پسند خود را بیان کرده‌اند، اما نباید فراموش کرده باشند که آقای روحانی بیش از هر کس به قانون اشراف کامل دارند؛ چرا که رئیس‌جمهور یک حقوقدان است و قطعا با توجه به جایگاهی که دارد خود بهتر از دیگران می‌دانند از چه طریقی باید با شورای نگهبان رایزنی کنند.

سه راه برای اصلاح‌طلبان

اصلاح‌طلبان پس از آنکه به گفته حسین مرعشی متوجه شدند 99 درصد ثبت‌نام‌کنندگانشان ردصلاحیت شده است طی جلساتی تصمیم گرفتند راهکاری برای بررسی مجدد صلاحیت‌هایشان بیابند که دیروز این راهکار علنی و اعلام شد. عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: قرار است کتبی یا شفاهی مساله ردصلاحیت‌های اصلاح‌طلبان را به رهبر معظم انقلاب گزارش کنیم و از ایشان می‌خواهیم دستور تجدیدنظر نسبت به ردصلاحیت‌ اصلاح‌طلبان را بدهند. محسن رهامی با اشاره به ردصلاحیت اصلاح‌طلبان عنوان کرد: پیگیری‌های لازم از طریق دولت و نهادهای مرتبط با آن و دوستانی که با شورای نگهبان در ارتباط هستند با برخی اشخاص موثر صورت گرفته و رایزنی‌هایی شده است. وی ادامه داد: احتمالا در روزهای آینده رایزنی‌ها و ملاقات‌هایی با اعضای شورای نگهبان و دولت در راستای رسیدگی به موضوع رد صلاحیت اصلاح‌طلبان خواهیم داشت و کار را از هر سه کانال جلو می‌بریم. رهامی درباره برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر اینکه تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان در هیات‌های اجرایی فله‌ای صورت گرفته، تصریح کرد: در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی نیز استعلام‌های مربوط به منابع چهارگانه در مواردی منفی گزارش شد و تعدادی ردصلاحیت شدند. در‌ آن مرحله نیز حدود ۶۰نفر از اصلاح‌طلبان در تهران و شهرستان ردصلاحیت شدند، اما ما معتقدیم اصلاح‌طلبان فله‌ای تاییدصلاحیت نشده‌اند، در مرحله بعد این رقم بالا رفت و قابل قیاس با رد صلاحیت‌های مرحله اول نبود. عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اعلام این خبر که همچنین قرار است کتبی یا شفاهی موضوع ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان را به رهبر معظم انقلاب گزارش کنیم، تصریح کرد: از ایشان می‌خواهیم دستور تجدیدنظر نسبت به ردصلاحیت‌ اصلاح‌طلبان را بدهند.

نامه‌هایی به مقصد شورای نگهبان

دیروز بازار نامه‌نگاری هم داغ بود. جمعی از احزاب اصلاح‌طلب نیز در واکنش به نتایج بررسی صلاحیت‌ها درباره برخی داوطلبان مجلس دهم، با صدور بیانیه‌ای خواستار اعلام صلاحیت واجدان شرایط قانونی برای رقابت جدی و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: بسیاری از کارشناسان دلسوز و مستقل نسبت به سرنوشت‌ساز بودن چند سال آینده در حیات سیاسی‌، اقتصادی و اجتماعی کشور اذعان دارند به‌طوری که گذر از گردنه‌های پیش رو را بدون مشارکت و نقش‌آفرینی تمامی ‌جریانات‌، عناصر و ظرفیت‌های سیاسی و تخصصی علاقه‌مند به کشور ناممکن می‌دانند. جمعی از نمایندگان مجلس نیز در نامه به دبیرمحترم شورای نگهبان خواستند که فارغ از تمایلات سیاسی نظارت‌کنندگان خدوم و محترم ترتیبی اتخاذ شود تا الک ریز به جای پالایش سلایق سیاسی برای سرند عمل اقتصادی نامزدها به ویژه صاحبان پایگاه و جایگاه اجتماعی به کار گرفته شود. در این پیام که به امضای نادر قاضی پور، مسعود پزشکیان، الیاس نادران، غلامرضا مصباحی‌مقدم، علیرضا محجوب، احمد سالک و حمیدرضا فولادگر رسیده، آمده است:«توجه به نگاه ژرف حضرت امام خمینی (رضوان‌ا... تعالی علیه) آنجا که فرمودند: «این مجلس است که اساس یک کشور را به صلاح یا فساد می‌برد»، خواسته اصلی ماست و در این راستا استدعا داریم که فارغ از تمایلات سیاسی نظارت‌کنندگان خدوم و محترم ترتیبی اتخاذ شود تا الک ریز به جای پالایش سلایق سیاسی برای سرند عمل اقتصادی نامزدها به ویژه صاحبان پایگاه و جایگاه اجتماعی به کار گرفته شود تا ان‌شاءا... مجلسی در شأن و تراز نظام مستضعف‌گرای جمهوری اسلامی داشته باشیم توجه جنابعالی را به دریافت‌کنندگان کارت‌های بهادار از معاون اول محبوس دولت قبل و قاضی معزول مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی جلب می‌نماییم که نمونه‌ای از خروار است. از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم که در ارتباط با مردم و رسیدگی به مشکلات آنان و حمایت از محرومان و مستضعفان ثابت قدم باشیم. »

ادعای موتلفه‌ای‌ها و پاسخ واعظ طبسی

اما اظهارات نبی حبیبی و اسدا... بادامچیان دبیرکل و عضو ارشد حزب موتلفه بسیار قابل تامل است. حبیبی درباره روند همگرایی اصولگرایان گفته است: «روند همگرایی اصولگرایان برای رسیدن به فهرست واحد شتاب خوبی دارد و من از هر زمان دیگری امیدوارتر شده‌ام. فضای خوب و صمیمانه‌ای بر بحث‌ها حاکم است. ما اکنون به این واقعیت رسیده‌ایم که همان قدر که برای آمدن و در فهرست قرار گرفتن احساس تکلیف کرده‌ایم، برای رفتن و به نتیجه رساندن ائتلاف هم ولو ناممان در فهرست نباشد احساس تکلیف کنیم. فقط یک راه برای توفیق در انتخابات آینده وجود دارد و آن هم راهبرد «یک صدا و یک فهرست» است.» یعنی حبیبی اشاره‌ای به این موضوع ندارد که رقیب ردصلاحیت شده و اکنون اکثرا اصولگرایان در میدان حضور دارند و اگر رقابتی باشد در بسیاری از حوزه‌ها میان اصولگرایان است. بادامچیان هم گفته است که «اگر همین مجلس را به اصلاح‌طلبان بدهیم همه مشکلات ما حل می‌شود. مسلما خیر؛ اصلا نمی‌خواهیم دعواهای گذشته را زنده کنیم. به عقیده من اکثریت مجلس آینده را اصولگرا یان تشکیل خواهند داد. پیش بینی مصداق‌ها از سوی استان‌ها تعیین می‌شوند و مرکز دخالتی در انتخاب این افراد نداشته بلکه به تایید و حمایت از آنها خواهد پرداخت؛ چنانچه اختلافی در برخی مناطق وجود داشته باشد درصدد حل آن برخواهیم آمد». در پاسخ به بادامچیان باید از او خواست تا انتخابات را تعریف کند چون اگر قرار باشد انتخاباتی بدون حضور رقیب قدرتمند برگزار شود دیگر نمی‌توان نام رقابت حداکثری با حضور تمام سلایق بر آن گذاشت چنانکه آیت‌ا... عباس واعظ طبسی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی یکدست و متشکل از اندیشه‌های مشابه نمی‌تواند مجلس فعالی باشد، گفت: مجلسی که از نقطه نظر تفکر یکدست و بسته باشد، راه را برای اظهارنظر، بحث و گفت‌وگو می‌بندد. نماینده ولی فقیه در خراسان افزود: باید همه سلایق احساس کنند که می‌توانند در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند، البته به شرط آنکه ایمانشان به انقلاب، قانون اساسی و ولایت درست باشد و این موضوع تشخیص داده شود. مجلسی می‌تواند به دولت و انقلاب کمک کند که از نیروهای پاک، معتقد به اسلام و ولایت و برخوردار از پایه‌های مستحکم فکری تشکیل شده باشد.

مطهری نامه نوشت

در آخرین روز ثبت شکایت‌ داوطلبان رد صلاحیت شده چهره‌های مختلفی برای اعتراض به رد صلاحیت خود، به ورزشگاه تختی مراجعه کردند. فاطمه راکعی، مرتضی الویری، ابراهیم اصغرزاده، غلامعلی رجایی، شهربانو امانی، طاهره رضازاده، علی مطهری و حمید رسایی از افرادی بودند که دیروز برای ثبت اعتراض خود نسبت به بررسی صلاحیت‌ها اقدام کردند. علی مطهری در نامه‌ای به شورای نگهبان نسبت به رد صلاحیتش اعتراض کرد. در این نامه آمده است: اینجانب از طرف هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به استناد بندهای 1 و 3 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شده‌ام. نکات ذیل را متذکر می‌شوم: بند 1 ماده 28 به عنوان شرایط کاندیداهای مجلس به این شرح است: اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی. این بند شامل چهار جزو است: اعتقاد به اسلام، التزام عملی به اسلام، اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی. درباره اعتقاد به اسلام، عرض می‌کنم خود اسلام و مسلمانی هر شخص به گفتن شهادتین است که همه ما گفته‌ایم. اما اعتقاد و ایمان یک شخص به اسلام یک امر قلبی است که بر هیچ فرد دیگری از جمله هیات مرکزی نظارت روشن نیست. بنابراین ادعای آن هیات باطل است. درباره التزام عملی به اسلام، به‌ عرض می‌رسانم کسی التزام عملی به اسلام ندارد که بر یک گناه کبیره مثلا شرب خمر اصرار داشته باشد. آیا من چنین آدمی هستم؟ درباره اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، روشن است که اینجانب اعتقاد دارم و پدرم از بنیان‌گذاران این نظام بوده و در این راه به شهادت رسیده است، گرچه ممکن است برداشت من از «جمهوری اسلامی» با برداشت کسانی که به جمهوری بودن این نظام اعتقادی نداشته و برای مردم نقش چندانی قائل نیستند متفاوت باشد. التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی نیز یعنی تابع قوانین این نظام بودن. روشن است که اینجانب همواره بر اجرای قانون اساسی و قوانین عادی تاکید داشته و با قانون‌شکنی‌ها مبارزه کرده‌ام. اما بند 3 ماده 28 شامل دو جزو است: وفاداری به قانون اساسی و وفاداری به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه. وفاداری اینجانب به قانون اساسی روشن است و سوال من و برخی نمایندگان دیگر مجلس هشتم از رئیس‌جمهور وقت به خاطر زیرپا گذاشتن قانون اساسی بود. همین طور است وفاداری اینجانب به اصل ولایت‌ مطلقه فقیه، منتها باید برداشت درستی از این اصل داشت. از نظر من، برخلاف نظر عده‌ای، ولایت فقیه با آزادی بیان منافات ندارد و اگر کسی در موضوعی نظر مخالف نظر ولی‌فقیه داشت آزاد است که نظر خود را ابراز کند، هم‌چنان که خود مقام رهبری در دیدار با دانشجویان فرمودند: این طور نیست که همه باید نظر من را تکرار کنند، هرکس نظر خودش را بگوید. و نیز فرمودند: از من انتقاد کنید، چه کسی گفته از من انتقاد نکنید؟!عظمت و مترقی بودن اصل ولایت فقیه به همین است که مردم در میان نظرات مختلف، نظر ولی‌فقیه را انتخاب ‌کنند. عده‌ای کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و به ضرر اصل ولایت‌فقیه کار می‌کنند و نقش دوست نادان انقلاب را بازی می‌کنند. بنابراین استناد هیات مرکزی نظارت به بندهای 1 و 3 ماده 28 قانون انتخابات مجلس برای رد صلاحیت اینجانب، نادرست بوده است.

بیانیه حزب اعتدال و توسعه

حزب اعتدال و توسعه بیانیه‌ای درباره روند بررسی صلاحیت کاندیداها در هیات‌های نظارت صادر کرد که در آن با بیان اینکه اقتدار جهانی به دست آمده در پرتو پیروزی هسته‌ای و لغو تحریم را با انتخاباتی پرشور و رقابتی تقویت کنیم، آمده است: حزب اعتدال و توسعه انتظار دارد شورای محترم نگهبان، موقعیت با صلابت ایران نزد افکار عمومی جهان در شرایط کنونی و امید ملت را ملاک تشخیص و عمل قرار دهد و با تمسک به آیه 46 سوره انفال که «فضای اختلاف را در هم شکستن صلابت می‌داند» فضای همدلی و همبستگی و نشاط انتخاباتی ملت را تقویت و دشمن را ناکام نماید.

*** خالی‌کردن جیب ایرانیان با بازی

سندوس محمدی: بازی‌های آنلاین پدیده نوظهور قرن حاضر هستند که در کمتر از یک دهه توانسته‌اند خصوصی‌ترین حوزه‌های زندگی افراد را درنوردند و کار را به جایی برسانند که تصور زندگی کردن بدون آنها برای کاربرانشان کاری سخت به نظر برسد و همین راه را برای ورود لغت جدیدی به نام «اعتیاد به بازی» در ادبیات قرن جدید باز کرده است. در سخن راندن از تبعات اعتیاد به بازی‌های آنلاین، آسیب‌های روانی، اجتماعی و شخصیتی تنها یک سوی ماجرایی هستند که در سوی دیگرش هزینه‌های کلان اقتصادی است و گفته می‌شود در ایران ماهانه به رقمی معادل 200 میلیارد تومان می‌رسد و از آنجایی هم که بازی‌های خارجی محبوبیت 95 درصدی در ایران دارند این سود کلان به جیب خارجی‌ها سرریز می‌شود.

20 میلیون ایرانی که روزانه 40 میلیون ساعت را صرف گشت و گذار در فضای مجازی بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند ایران را به کشور اول خاورمیانه در این صنعت تبدیل کرده‌اند. اما روی تلخ ماجرا زمانی است که بدانیم بازی‌های داخلی با محبوبیتی پنج درصدی در مقابل محبوبیت 95 درصدی بازی‌های خارجی مغلوب شده‌اند. آمارها از 14 میلیارد ساعتی سخن می‌گویند که ایرانی‌ها صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند و اگر این پیش فرض که وقت طلاست را قبول داشته باشیم آن‌گاه ضرری که بازی به گیمرهای ایرانی که قسمت اعظم آنها جوانان زیر 24 سال هستند می‌زند چندین برابر چیزی است که در نگاه اول ممکن است به نظر برسد. در حقیقت زمانی را که یک جوان می‌توانست صرف پژوهش، علم اندوزی، مهارت‌آموزی یا گذران وقت با خانواده و دوستان کند به بازی کردن اختصاص می‌دهد و همین مساله باعث عقب راندن او از جریان معمول زندگی می‌شود و هزینه مادی کلان بازی‌ها به‌علاوه ضررهای دیگری که به زندگی افراد می‌زنند باعث می‌شود آنها به حاشیه رانده شوند.

67 درصد گیمرها زیر 24 سال هستند

نشریه تکنولوژیک Techcrunch اقدام به انتشار آماری جالب توجه از بازار بازی‌های موبایل در ایران کرده است که داده‌های آن را از طریق بررسی 837 گیمر موبایل و طراحان بازی موبایل بر روی شبکه پیام‌رسان لاین در تاریخ 2 تا 10 ژانویه به دست آورده است. اکثریت جمعیت 80 میلیون نفری ایران (در حدود 60 درصد) زیر 30 سال هستند، در نتیجه چندان تعجبی ندارد که 67 درصد گیمرهای موبایل زیر 24 سال باشند. ایران همچنین بالاترین نرخ سواد نسبت به جمعیت را در دنیا دارد در نتیجه باز هم تعجبی ندارد که 63 درصد از گیمرهای موبایل در ایران دانش‌آموز باشند. 80 درصد از این افراد مجرد بوده و ازدواج نکرده‌اند و گزارش‌ها حاکی از آن است که در حدود نیمی از آنها (47 درصد) درآمدی کمتر از 571 دلار در ماه دارند. درباره درآمدها و پرداخت‌های حاصل از بازی، طراحان بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها قادر به محلی‌سازی درگاه‌های پرداخت در ایران به ویژه شتاب و شاپرک نیستند. این موضوع مشکلات زیادی را برای گیمرهای ایرانی که اغلب جوان، مجرد و کم درآمد هستند ایجاد کرده است. تقریبا یک نفر در هر پنج نفر -حدود 19 درصد - از گیمرهای ایرانی هر ماه اقدام به انجام خرید‌های داخل بازی یا in-game می‌کنند. سایر تراکنش‌ها از طریق فروشگاه‌های ثانویه‌ای صورت می‌گیرد که به نوعی با درگاه‌های پرداخت محلی ایران همگام هستند. 60 درصد از این گیمرها در ماه کمتر از پنج دلار و 19 درصد بین پنج تا 20 دلار در ماه برای بازی‌ها هزینه می‌کنند. درباره مجموع کل استفاده از بازی‌های موبایل، 67 درصد از گیمرهای ایرانی چندین بار در روز مشغول بازی کردن هستند و 19 درصد حداقل روزی سه ساعت بازی می‌کنند و 34 درصد بین یک تا سه ساعت مشغول بازی هستند.

ایرانی‌ها سالانه 200 میلیارد به جیب سوپرسل می‌ریزند

در لیست بازی‌های آنلاین محبوب ایرانی می‌توان کلش آو کلنز را صدرنشین دانست. بر اساس آمارهای منتشرشده روزانه بیش از 30 میلیون نفر در دنیا در حال انجام این بازی هستند. درآمد روزانه این بازی دو میلیون و 400 هزار دلار است و جالب است بدانید که کلش آو کلنز روزانه رقمی حدود 50 میلیون تومان در ایران درآمد دارد، یعنی ایرانی‌ها سالانه 200 میلیارد تومان به جیب سوپرسل (شرکت سازنده این بازی) می‌فرستند. شروع این بازی در ابتدا رایگان است اما ادامه دادن بازی رایگان تمام نمی‌شود، از یک مرحله‌ای به بعد بدون پرداخت هزینه نمی‌توان انتظار ارتقا در بازی را داشت و این زمانی اتفاق می‌افتد که فرد ماه‌هاست به این بازی ورود پیدا کرده است و ادامه ندادن و پیشرفت نکردن در بازی کار غیرممکنی است. عبدا... 25 ساله یکی از طرفداران پر و پا قرص بازی محبوب ایرانی‌ها یعنی کلش آو کلنز است. او حداقل روزی چهار ساعت از وقتش را به بازی کردن اختصاص می‌دهد، اما این انتهای ماجرای هزینه کردن برای بازی نیست و بازی هزینه‌های مالی هم دارد. او در این باره به «آرمان» می‌گوید: «کلش آو کلنز بازی مورد علاقه من است و مواردی پیش آمده است که برای آن پولی پرداخت کنم ولی معمولا هزینه من به نسبت دوستانم چندان بالا نیست. بعضی از دوستانم ماهانه 100 تا 150 هزار تومان برای این بازی هزینه می‌کنند. افراد شاخ هم که هزینه‌های یک میلیونی دارند. بعضی‌های دیگر هم از همان آغاز 10 تا 20 میلیونی هزینه می‌کنند و هزینه‌های بعدی هم متعاقب این هزینه اولیه به صورت ماهانه پرداخت می‌شوند.» با استناد به سخنان این بازیکن حرفه‌ای می‌توان گفت که کلش آو کلنز برای جوانان ایرانی سالانه به طور متوسط بین یک تا 12‌میلیون هزینه دارد. عبدا... در ادامه حرف‌هایش به نکته جالبی اشاره می‌کند: «بازی کردن بعضی وقت‌ها زندگی روزمره آدم را مختل می‌کند، در مهمانی مشغول بازی هستی، کافه می‌روی بازی می‌کنی، مشتری می‌آید تو باز هم در حال بازی کردن هستی. این دقیقا همان اعتیاد به مواد مخدر است منتها با این تفاوت که جسم انسان ویران نمی‌شود.» معتادان به اینترنت به کسانی گفته می‌شود که ساعات بسیار طولانی را در طول روز به گذران وقت در اینترنت و فضای مجازی اختصاص می‌دهند به نحوی که عملکرد شغلی و تحصیلی آنها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. طبق آمار انجمن روانپزشکان ایران، مبتلایان به اعتیاد اینترنتی در کشورمان به مرز ۳۳ درصد رسیده‌اند در حالی که آمار جهانی ۲۵ درصد اعلام شده است. بخش عمده‌ای از این اعتیاد اینترنتی هم به بازی‌های آنلاین بازمی‌گردد. اعتیاد به اینترنت در دنیا به حدی فراگیر شده است که متخصصان حوزه بهداشت و سلامت از راه‌اندازی مراکز ترک اعتیاد در حوزه فناروی سخن رانده‌اند. «بازی کردن زندگی من را مختل کرده بود، حتی چند بار هم باعث دعوای بین من و خانواده‌ام شد.» صادق 20 ساله در همان جمله‌های اول تیر خلاص را می‌زند و زمانی که از 12 ساعت بازی در روزهای تعطیل سخن می‌گوید، عمق فاجعه از این هم بیشتر می‌شود. او در ادامه به «آرمان» می‌گوید: «من زمانی که هیچ کس بازی کلش آو کلنز را بلد نبود در بالاترین مراحل بودم و بعد لول خودم را با قیمت یک میلیون به دایی‌ام فروختم. البته لول 103 که من آن موقع به قیمت یک میلیون فروختم الان قیمتی ندارد چون بازیش زیاد شده است.» صادق در حال حاضر در دوران ترک است و دلایل اعتیادش به این بازی را چنین بیان می‌کند: «این بازی اعتیادآور است و دغدغه فکری فرد می‌شود، به نحوی که احساس می‌کنی اگر به آن سر نزنی از دنیا عقب مانده ای. پیشرفت در این بازی تبدیل به خوره‌ای می‌شود که به جان آدم می‌افتد و رها شدن از آن کار سختی است.» دستیابی به یک اکانت معمولی در کلش آو کلنز سه ماه زمان می‌برد و افراد هرچه پول بیشتری پرداخت می‌کنند می‌توانند اکانت‌های بزرگ‌تر و با امکانات بیشتری دریافت کنند. خرید و فروش اکانت‌ها تبدیل به یک منبع درآمدزایی برای کاربران این بازی در دنیای مجازی و واقعی شده است. حتی سایت‌هایی هم در زمینه خرید و فروش اکانت فعال شده‌اند که افراد از طریق گذاشتن آگهی در این سایت‌ها می‌توانند دست به خرید و فروش اکانت‌هایشان بزنند، در یکی از سایت‌های پر رفت و آمد در این زمینه قیمت فروش اکانت بر اساس لولی که فرد در آن قرار دارد، از 500 هزار تومان آغاز شده و تا 2 میلیون و 500 هزار هم می‌رسد.

***مهدی‌هاشمی همچنان در بیمارستان

وکیل مهدی هاشمی درباره انتقال چندروز قبل مهدی هاشمی از زندان اوین به بیمارستان نیکان برای بستری شدن و انجام عمل جراحی گفت: به دلیل دردی که مهدی هاشمی در ناحیه شکم احساس کرد به بیمارستان منتقل شد و همان زمان به روش آندوسکوپی اقدامات تشخیصی صورت گرفت. وی سپس با بیهوشی کامل تحت عمل جراحی قرار گرفت و یک غده از بدنش خارج شد. همچنین چند روز گذشته را نیز مهدی هاشمی در بیمارستان و تحت مراقبت‌های ویژه جهت انجام آزمایشات و دریافت نتیجه آنها همچنان بستری است. سیدمحمود علیزاده طباطبایی اضافه کرد: خوشبختانه حال موکلم خوب است و همچنان در بیمارستان به سر می‌برد. البته کارهای بیمارستان تمام شده و فکر می‌کنم امروز یا فردا ترخیص شود. وی افزود : پزشک برای موکلم، استراحت تجویز کرده که اگر موافقت شود، استراحت را در منزل می‌گذراند و در غیر این صورت به زندان بازمی‌گردد. سیدوحید ابوالمعالی، وکیل دیگر مهدی هاشمی هم با اعلام اینکه مهدی هاشمی هنوز از بیمارستان مرخص نشده است، گفت: نتیجه عمل جراحی و معاینات پزشکی به دادستانی و زندان اوین ارسال شد. وی با بیان اینکه اعلام شده باید پزشکی قانونی هم مهدی را معاینه کند، افزود: پزشکی قانونی نتیجه معاینات خود را برای دادستانی ارسال کرد اما هنوز مشخص نشده مدت زمان دو هفته‌ای را که مهدی بر اساس نظر پزشکان نیاز به استراحت دارد باید در زندان به سر ببرد یا خارج از زندان. وکیل مهدی هاشمی تصریح کرد: تصمیم‌گیری در این زمینه با دادستان تهران است اما هنوز در رابطه با وضعیت مهدی تصمیمی گرفته نشده است. ابوالمعالی هفته گذشته درخصوص ملاقات آیت‌ا... هاشمی با مهدی نیز گفت بود : آیت‌ا... هاشمی هم که نگران وضعیت مهدی بود به بیمارستان آمد. از مأموری که همراه مهدی به بیمارستان آمده بود خواهش کردیم اتاق را ترک کند اما وی گفت چون زندانی تحت نظر است، باید در تمام لحظات کنارش باشم.

*** خیز‌احمدی‌نژادی‌ها برای مجلس!

آرش عسکری: «احمدی‌نژاد هیچ برنامه انتخاباتی ندارد.» این جمله‌ای است که در یک سال اخیر به کرات توسط نزدیکان احمدی‌نژاد بر زبان رانده شده یا در نشست‌های رسمی و غیررسمی گفته شده است. جمله‌ای که به انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم اطلاق دارد و هرگونه برنامه انتخاباتی احمدی‌نژاد را برای این دوره از انتخابات رد می‌کند. جمله‌ای که البته بنا به شواهد، تاحدودی عکس آن ثابت شده است. به هر حال ممکن است شخص احمدی‌نژاد فعالیت مستقیم انتخاباتی نداشته باشد و این مساله را هم هر روز در تریبون‌های مختلف اعلام کنند اما آیا مقوله بدیهی و روشن خیز «احمدی‌نژادی‌ها» برای مجلس آینده هم قابل انکار است؟ مساله‌ای که دیگر به هر حال از جایی رو شده و با هیچ توجیهی نیز نمی‌توان آن را انکار نمود. از فعالیت نزدیکان احمدی‌نژاد گرفته تا آمار خیره‌کننده ثبت‌نام مدیران، وزرا و استاندارانش برای کاندیداتوری در انتخابات پیش رو. از سویی نیز مدیران و نزدیکان احمدی‌نژاد سعی دارند حضور خود در انتخابات را منهای احمدی‌نژاد و مستقل از وی بدانند و به همین دلیل راه‌اندازی «جبهه یکتا» را نیز در جهت فعالیت انتخاباتی منهای احمدی‌نژاد می‌خوانند. این در صورتی است که خود احمدی‌نژاد و در قالب جریانی به نام «گفتمان انقلاب اسلامی» تقریبا به صورت همزمان و بطور موازی شروع به فعالیت کرده و با راه‌اندازی کمیته‌هایی در حال سازماندهی و تشکیلاتی کردن این جریان است. در همین راستا هم سفر‌هایی به برخی از شهر‌ها داشته و با همان گفتمان «یکتایی‌ها» جذب نیرو نموده است. از سویی واضح و مبرهن است که احمدی‌نژاد به واسطه یاران نزدیک، وزرا و مدیرانش مفهوم پیدا می‌کند و نزدیکان وی نیز دست‌کم تا زمانی که دست به خودانتقادی نزده و رسما از او اعلام برائت نکرده‌اند زیر برند «احمدی‌نژادی بودن» تعریف می‌شوند.

بروز و ظهور حلقه اول

علاوه بر مدیران و استاندار نزدیک به احمدی‌نژاد و همچنین برخی وزرای وفادار به او که بخشی از تیم یاران وی را تشکیل می‌دهند اما احمدی‌نژاد همیشه به داشتن یک حلقه اول از نزدیکان جدا نشدنی مشهور بوده است. حلقه اولی که مهم‌ترین مهره آن را شخص پرحاشیه و پر راز و رمز دولت‌های نهم و دهم یعنی اسفندیار رحیم مشایی تشکیل می‌دهد و پس از آن نیز از کسانی چون بقایی، جوانفکر و رحیمی یاد می‌شود. به هر حال اکنون رحیمی به دلیل اتفاقاتی که پیرامون حکمش و نامه‌نگاری‌های رد و بدل شده میان او و احمدی‌نژاد افتاد و همچنین به دلیل اجرای حکم فعلا از بازی دور است. جوانفکر نیز که در کنار احمدی‌نژاد و جریانات حامی وی بوده و هست و درباره او نیز بحثی نیست. اما دو مهره از میان مهره‌هایی که ذکر شد تا همین چند روز پیش تکلیف نامشخص و در ابهامی داشتند. «اسفندیار رحیم مشایی» و «حمید بقایی»؛ مهره‌هایی که یکی در بازداشت موقت و دیگری در سکوت و بی‌خبری محض به سر می‌برد. اکنون اما با نزدیک‌تر شدن به تب و تاب‌های انتخاباتی و ورود به جنبه میدانی، انتخابات درباره این دو مهره نیز اتفاقاتی در حال رخ دادن است. نخستین خبر دوشنبه منتشر شد. «بقایی با تبدیل قرار بازداشت آزاد شد.» حیدری وکیل بقایی گفته است: «قرار بازداشت بقایی تبدیل و وی آزاد شده است.» مساله‌ای که طی روز‌های آینده می‌تواند علاوه بر خبرساز بودن به شایعات درباره فعال شدن دوباره تیم احمدی‌نژاد دامن بزند. همچنین روز گذشته و تنها یک روز پس از آزادی بقایی به چندین ماه عدم‌حضور مشایی در مجامع عمومی و بی‌خبری مطلق از وی پایان داده شد. روز گذشته و در جریان مراسم درگذشت پدر حسن قشقاوی مسئول کنسولگری وزارت امور خارجه کشور یک چهره دیگر نیز در کنار مقامات حضور یافته در مراسم نشسته بود. اسفندیار رحیم مشایی یار دیرین و نزدیک احمدی‌نژاد و اصلی‌ترین مهره حلقه اول وی. حال با این اوصاف و با وجود این نشانه‌ها می‌توان شروع فعالیت «احمدی‌نژاد» و «احمدی‌نژادی‌ها» را در کنار هم برای انتخابات پیش رو گمان برد. همچنین در جدول پایین به وضوح میزان حضور وزرا، نزدیکان و مدیران احمدی‌نژاد و سایر دولت‌های پس از انقلاب در این دوره از مجلس شورای اسلامی مشخص است. جدولی که نشان می‌دهد آمار احمدی‌نژادی‌ها از مجموع آمار همه دولتی‌های دولت‌های بعد از انقلاب بیشتر است.

احمدی‌نژاد و سفر‌هایی بی‌سر و صدا

همچنین محمود احمدی‌نژاد که به هر دلیل موفق نبوده است در حلقه یاران اصولگرای سالیان دراز خود برای نقش آفرینی در این انتخابات قرار بگیرد تلاشش را معطوف داشته که تا جای ممکن به کمک نزدیکان خود در این دوره از انتخابات تاثیرگذار باشد. وی که به نقل از برخی سایت‌های خبری پس از دعوت از 20نفر از همفکران خود که برخی از آنان نیز در زمره نمایندگان مجلس بوده‌اند برای یک نشست هم اندیشی با پاسخ منفی تعدادی زیادی از آنان روبه شده است، اکنون خود آستین‌ها را بالا زده است و به صورت کاملا نامحسوس به فعالیت می‌پردازد. در همین خصوص نیز وی در روزهای اخیر به گیلان سفر کرده است. دلیل این سفر احمدی‌نژاد البته عیادت از مادر شهیدان جنیدی عنوان شده است. وی با حضور در بیت ابوالشهدا حاج شیخ احمد جنیدی امام‌جمعه فقید شهرستان رودسر، از‌ام الشهداء جنیدی عیادت کرد. سفری که با وجود فاصله‌ای کمتر از 30روزه تا روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌تواند به گونه‌ای متفاوت تفسیر شود.

*** جعفر شجونی در گفت‌وگو با آرمان: عزادار رد صلاحیت‌ها هستیم!

آرمان- محمد سادات هندی: حجت‌الاسلام جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز و از روحانیون اصولگرایی است که به انتقادهای تند و تیزش از اصلاح‌طلبان مشهور است. او که زمانی از حامیان پر و پا قرص محمود احمدی‌نژاد بود در اواخر عمر دولت دهم بدل به یکی از منتقدان وی شد. شجونی حالا هم از منتقدان سفت و سخت حسن روحانی و دولت یازدهم است. با این حال اگر هر ایرادی به شجونی وارد باشد، اما او همانی است که می‌نمایاند. در حرف‌های او صداقتی است که مخاطب را همراه می‌کند. او همان چیزهایی را می‌گوید که بدان باور دارد. شجونی این‌بار نیز با گشاده‌رویی پاسخگوی سوالات «آرمان» بود. وی از رد صلاحیت‌ها که برخی از چهره‌های اصولگرا را نیز در بر گرفت اظهار گلایه کرد و با این حال گفت که نمی‌تواند به آسانی دل از شورای نگهبان بکند و خواهان آن شد که این شورا در رد صلاحیت‌ها تجدیدنظر کند. شجونی در انتهای گفت‌وگو نیز توضیحی درباره ماجرای شوخی‌اش با آیت‌ا... جنتی داد و گفت که نیت خیر داشته است و فقط ‌ای کاش در بیان آن شوخی‌ها به گونه‌ای دیگر عمل می‌کرد.

حاج آقا از ائتلاف اصولگرایان چه خبر؟ ظاهرا اصولگرایان در حال حرکت به سمت وحدت هستند.

راستش من دو سفر به تبریز و بروجرد داشتم. به همین علت از اینکه آقایان در حال چه کاری هستند خبر دقیقی ندارم. اما امروز (سه شنبه) جلسه‌ای داریم که باید دید به کجا رسیده‌ایم و وحدت در چه مرحله‌ای است. ما امیدواریم که اکثریت مجلس دست اصولگرایان باشد.

قرار بود که آقایان لاریجانی و قالیباف نماینده‌ای به جلسه شورای اصولگرایان بفرستند. این اتفاق افتاده است؟

از آن نیز خبری ندارم. اما همه اصولگرایان به دنبال وحدت و اجماع کامل هستند.

نتیجه بررسی هیات‌های نظارت هم اعلام شد و شاهد رد صلاحیت گسترده‌ای بودیم که در همین دو روزی که از اعلام نتایج گذشته است سبب گلایه‌هایی شده است. شما انتظار این میزان از رد صلاحیت‌ها را داشتید؟

والا نه. من بسیاری از آدم‌های محترم و متدین در آستارا و فومن که خودم متعلق به همان خطه هستم و همین طور تبریز که رد صلاحیت شده‌اند را می‌شناسم. در واقع این رد صلاحیت‌ها باعث دلخوری ما شده است. من امیدوارم که شورای نگهبان تجدیدنظری کند. البته هر صندلی مجلس 43 نفر مشتری دارد و معلوم نیست که اصلا اینها وقت کرده باشند صلاحیت همه این 12 هزار نفر را موبه مو بررسی کرده باشند یا نه. باید از آقایان سوال کرد که چطور در این وقت کم این کار را کرده‌اند. بنده هم از این رد صلاحیت‌ها ناراحت هستم. بعضی از افراد خوشنام که عزت و احترام بین مردم دارند، زیر آبشان زده شده است!‌ ظاهرا بعضی درباره آدم‌ها اطلاعات غلط داده‌اند. در شهرستان‌ها این کار صورت گرفته است. من واقعا دلم می‌خواهد شورای نگهبان تجدید نظری داشته باشد.

همان روزی که اعلام شد قرار است تحقیقات محلی صورت گیرد، خیلی‌ها از این مساله انتقاد کردند.

این رد صلاحیت‌ها نه به نفع شورای نگهبان است و نه به نفع دیگران. بهتر است در تصمیم‌گیری‌ها تجدید نظر شود.

به نظر شما این تجدید نظر شامل حال اصلاح‌طلبان هم می‌شود؟

اصلاح‌طلبان جایگاهی در انقلاب ندارند. مثل جبهه ملی و نهضت آزادی. اصلاح‌طلبان فرقی با آنها نمی‌کنند. آنها نه ترور شده‌اند، نه شهید داده‌اند، نه جبهه رفته‌اند، نه برای انقلاب کاری انجام داده‌اند. اصلاح‌طلبان در مجلس ششم خودشان را لو دادند. آنها از حاکمیت بیرون رفته‌اند. اتاق فکر لندن تشکیل دادند. اینها چه گلی به سر مملکت زده‌اند که حالا می‌خواهند کاندیدا شوند؟! اصلاح‌طلبان می‌خواهند از ضعف روحانی استفاده کنند.

آقای روحانی در نشست خبری اخیرشان گفتند که از همه اختیارات ریاست‌جمهوری شان برای مساله رد صلاحیت‌ها استفاده می‌کنند. چه کاری از ایشان به عنوان رئیس‌جمهور ساخته است؟

خب ایشان رئیس‌جمهور مملکت است و در حد خودش اختیاراتی دارد. ان‌شاءا... که بتوانند رایزنی کنند و کاری صورت بدهند. رئیس‌جمهور رئیس مردم است. بالاخره می‌تواند کارهایی بکند. من هم از شورای نگهبان خواهش می‌کنم تحقیق بیشتری کند. ما هم خودمان برای رد صلاحیت‌ها عزاداریم. بهترین آدم‌ها را مثل آقای (شاپور) مرحبا در آستارا رد کرده‌اند. بهترین جوان‌هایی که تحصیلکرده هستند، مثل آقای مهندس زبردست را در فومن رد کرده‌اند. آدم‌هایی که ولایت‌مدار هستند. من پریشب در تبریز بودم. حاج سلمان (خدادادی؟!) که آدمی است که قبلا نماینده مردم در مجلس بوده است و آبروی زیادی در بین مردم آذربایجان دارد را رد کرده‌اند. خب آخر ما هم باید بفهمیم! متاسفانه دست ما کوتاه است.

اگر مردم ببینند خیلی از کاندیداهای مورد علاقه‌شان رد صلاحیت شده‌اند، مشارکت مردم کم نمی‌شود؟

مردم ما می‌فهمند که باید این نظام را نگه دارند. بعضی از اشتباهات برخی از نهاد‌ها را نباید دلیل بر عیب نظام بدانند. بنده انقلابی‌ام. اگر بگویند پسرت را زندانی کرده‌اند، من نباید اعتراض کنم. باید بروم تحقیق کنم ببینم به چه علت زندانی کرده‌اند. ما نمی‌توانیم نظام را فدای خودمان کنیم. باید رفت و انتقاد و اعتراض کرد و نامه نوشت. حالا تا چند روز دیگر همه‌چیز مشخص می‌شود.

ظاهرا قرار است آقای لاریجانی هم درباره رد صلاحیت‌ها با شورای نگهبان رایزنی کنند. به نظر شما این رایزنی‌ها تاثیری دارد؟

نمی‌دانم. باید منتظر ماند و دید.

حاج آقا روز اجرا شدن برجام هم مصادف شد با اعلام بررسی صلاحیت‌ها. به نظر شما اجرا شدن برجام می‌تواند در بهبود اقتصاد کشور اثرگذار باشد؟

ما به امید زنده‌ایم. پیامبر اکرم فرمودند: اگر امید نبود هیچ باغبانی درخت نمی‌کاشت. اگر امید نبود هیچ مادری به نوزادش شیر نمی‌داد. من پریروز در هواپیما بودم. تیتر روزنامه‌ای را دیدم که نوشته بود برجام ما را خوشحال کرد، رد صلاحیت ما را بد حال کرد. این حرف را بزرگ‌ترها باید بشنوند و رسیدگی کنند.

اگر اجرا شدن برجام به رونق اقتصادی کشور کمک کند، ممکن است در نگاهی که دارید، تجدید نظر کنید؟

امیدواریم که وضع مردم خوب شود. اما دولتی که می‌آید به مردم کلید نشان می‌دهد و می‌گوید 100 روز دیگر قفل بیکاری را باز می‌کنم و مشکل گرانی را حل می‌کنم و اتفاقی نمی‌افتد، یعنی اینکه به وعده‌اش وفا نمی‌کند. ما که با دولت دشمنی نداریم. ما می‌بینیم عملکرد چه هست.

گفته می‌شود حدود 50 نفر از نمایندگان فعلی مجلس هم نامشان در بین رد صلاحیت‌شدگان است. نظر شما چیست؟

این نماینده‌ها باید کار خودشان را انجام دهند. شورای نگهبان هم بالاخره تصمیم خودش را گرفته است. این نماینده‌ها باید کار نمایندگی خود را انجام دهند. خب این‌گونه پیش آمده است. ما باید تلاش کنیم این مساله حل شود.

آقای ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌هایی که بر اساس ماده 28 انجام شده است، گفته‌اند ممکن است برخی اعتقاد به اسلام داشته باشند اما التزام عملی نداشته باشند یا به نظام اعتقاد داشته باشند، اما در عمل این موضوع احراز نشود. شما با این استدلال موافقید؟

والا من نمی‌توانم به سادگی دل از شورای نگهبان بکنم. چون شش نفر از اینها از فقها هستند و شش نفر هم از حقوقدانان. باید دید که آن چهار مرجعی که درباره بررس صلاحیت اشخاص به شورای نگهبان اطلاع می‌دهند، الهی عمل کرده‌اند یا خیر؟ باید از شورای نگهبان پرسید نه از شجونی.

شما ماجرای توقف قایق نظامیان آمریکا در خلیج فارس را دنبال می‌کردید؟

بله. نظام کرامت به خرج داد که آمریکایی‌ها را رها کرد. حتما تشکیلات امنیتی ما مصلحتی دیدند که به این نتیجه رسیدند که آنها را ول کنند.

برخی این رها کردن نظامیان آمریکایی را این‌گونه تعبیر کردند که با توجه به اینکه ما در آستانه نهایی شدن برجام هم بودیم، به نوعی ممکن است بهبود روابط بین دو کشور را شاهد باشیم. شما با این تحلیل موافقید؟

این آرزو را آرزومندان به گور خواهند برد. گرگ هنوز گرگ است و به آن اعتمادی نیست. مگر اینکه میش گرگ بشود تا با هم کنار بیایند، وگرنه میش تکه پاره خواهد شد.

حمله گروهی از افراد به سفارت عربستان باعث حرف و حدیث‌ها و انتقادات بسیاری شد. شما فکر می‌کنید چه کسانی و با چه انگیزه‌ای این کار را انجام دادند؟

عده‌ای هستند که ما به آنها اصطلاحا شیعیان انگلیسی می‌گوییم. اینها شنونده حرف‌های رهبری نیستند. به میل خودشان هر کار غلطی را انجام می‌دهند. دولت باید مراقب باشد که این اتفاق‌ها نیفتد. بحث سفارت آمریکا با این قضیه فرق می‌کند. الان نباید این کار انجام می‌شد. البته قطع رابطه را هم آنها انجام دادند نه ما. ما امیدواریم به شکل مسالمت آمیز مسائل حل شود. البته عربستان خیلی بد کرده است. آن سالی که حجاج ما را در مکه کشتند، همین موردی که در منا اتفاق افتاد و جنایتی که انجام دادند. اینها می‌گویند ما خادم‌الحرمین هستیم. آدم از کسانی که مدعی خادم الحرمینی هستند انتظار دیگری دارد. یا همین حمله و بمباران و کشتار مردم یمن که قابل اغماض نیست. با این حال همه‌چیز بستگی به نظر دولت دارد که با عربستان چه رفتاری داشته باشد.

حاج آقا به عنوان سوال آخر؛ نقل قول‌هایی که شما از آیت‌ا... جنتی در برنامه «دید در شب» آقای رشیدپور انجام دادید، بازتاب زیادی داشت. فکر نمی‌کنید که باعث دلخوری ایشان شده باشد؟

عرض کنم که خدا می‌داند که من چقدر آیت‌ا... جنتی را دوست دارم. قبل از انقلاب در زندان با هم، هم اتاق بودیم. من فقط اشتباهی که انجام دادم این بود که مثل ایشان حرف زدم وگرنه عقیده دارم که خودش خواست جک‌هایش گفته شود. سه تا سوال کرد، من هم جواب دادم. عقیده من این است که چون خودش به جک‌ها خندید، دیگر ضد انقلاب برای او جک نخواهد ساخت. نیت من خدمت به آقای جنتی بود. ایرادی که به خودم می‌گیرم این است که‌ ای کاش صحیح و سالم حرف می‌زدم.


روزنامه رسالت

اختلافات علنی شد؛ جنگ قدرت در دربار سعودی

این روزها دربار سعودی روزهای پر آشوبی را سپری می کند. انزوا در منطقه و جهان از یک سو و شکست در یمن و سوریه و عراق از سوی دیگر منجر به حرکت سریع تر رژیم خودکامه آل سعود به سوی سقوط و زوال شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

اختلافات داخلی دربار آل سعود مسئله ای نیست که بتوان آن را در برهه فعلی انکار کرد. عربستان سعودی اکنون مرحله انتقالی را تجربه می کند که در جریان آن قدرت در حال انتقال از نسل دوم فرزندان عبدالعزیز به نسل سوم و نوادگان اوست و تفاوتی ندارد که پس از پادشاه کنونی محمد بن نایف ولیعهد کنونی بر تخت سلطنت تکیه بزند یا همان طورکه بسیاری از منابع غربی احتمال داده‌اند محمد بن سلمان جانشین ولیعهد به طور مستقیم قدرت را در زمان حیات پدرش در دست بگیرد.این احتمال با در نظر گرفتن نقش رو به گسترش این امیر جوان قوت می‌گیرد زیرا محمد بن سلمان از یک سال پیش که پدرش ملک سلمان بن عبدالعزیز به پادشاهی رسید، قدرت زیادی به دست آورده است. به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، در این میان چالش های متعددی به شکل بی سابقه ای بروز یافته است و در آن مسائل مختلفی از جمله برقراری توازن در داخل خاندان حاکم و نیز ثبات اقتصادی و موقعیت منطقه ای به یکدیگر گره خورده اند.

فعال عربستانی که به دلیل افشای خبرهای پشت پرده از داخل آل سعود مشهور شده است، در تازه‌ترین افشاگری خود از اتحاد بن نایف و بن عبدالله علیه سلمان و پسرش خبر داده است.مجتهد در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است محمد بن نایف ولیعهد سعودی و متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز فرمانده گارد سلطنتی با یکدیگر عهد و پیمان بسته‌اند که از یکدیگر در برابر سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و محمد بن سلمان فرزندش به عنوان جانشین ولیعهد حمایت کنند.بن نایف و بن عبدالله با یکدیگر پیمان بسته اند که از یکدیگر در برابر اقدامات محمد بن سلمان در صورتی که بخواهد هر یک از این دو نفر را کنار بزند، حمایت کنند، زیرا آنها به این باور رسیده اند که بن سلمان عملا به دنبال کنار گذاشتن آنها از قدرت است.مجتهد که گمان می‌رود یکی از شاهزادگان آل سعود باشد، گفته است شرط‌بندی و تکیه کردن محمد بن نایف بر حمایت آمریکا رنگ باخته است، چرا که آمریکا و دیگر کشورهای غربی با بن سلمان به عنوان مسئول نخست عربستان به عنوان یک واقعیت تعامل می‌کنند.وی تصریح کرد محمد بن نایف به اشتباه محاسباتی و ارزیابی خود از بخن سلمان که وی را کودن و بی‌باک می‌خواند، پی برده است و اکنون به این نتیجه رسیده است که بن سلمان فرد زیرکی است که توانسته است محمد بن نایف را به حاشیه براند و به همین سبب وی(بن نایف) با متعب بن عبدالله توافق کرده است که هر یک از آنها از قدرت و نفوذ خود از جمله نفوذ نظامی برای حمایت از یکدیگر در صورتی که فرمان برکناری آنها صادر شد، استفاده کنند.مجتهد افزود: کسانی که از ماهیت و جایگاه وزارت کشور و گارد سلطنتی سعودی اطلاع دارند، می‌گویند افسران و اعضای این دو نهاد برای دست زدن به تحرک علیه بن سلمان آمادگی ندارند، حتی اگر این مسئله صورت نمادین از سوی شخص پادشاه صورت گیرد و به همین سبب بن نایف و متعب ممکن است مجبور شوند از فرزندان عبدالعزیز کمک بگیرند تا از آنها در مقابل بن سلمان حمایت کنند.وی با اشاره به آشکار شدن اختلافات در داخل خاندان سلطنتی گفته است این اختلافات علنی شده است. هفته‌نامه ساندی ‌تایمز نیز در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک آمریکا نوشت: «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی برای کنار زدن «محمد بن نایف» از منصب ولایتعهدی و واگذاری این سمت به پسرش «محمد بن سلمان» آماده می‌شود و تابستان آینده قدرت را به فرزندش واگذار خواهد کرد.محمد بن سلمان (30ساله) جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی است.

*** نامه ای سرگشاده به پرزیدنت ناکام

"میکو پلد"، نویسنده ای است که در حال حاضر در آمریکا زندگی می کند. او در بیت المقدس به دنیا آمده و بزرگ شده است. پدرش "متی پلد"، ژنرال اسبق رژیم صهیونیستی بود. پلد سخنرانی های متعددی در دفاع از مسئله فلسطین، درون ایالات متحده و خارج از آن برگزار کرده است. در اینجا بخش هایی از نامه سرگشاده او به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که به تازگی منتشر شده است می خوانیم:

هنگامی که ملت آمریکا در دوره اول به تو رای داد، خیلی از مردم بسیار خوشبین بودند. مردی که پدرش یک آفریقایی مسلمان بود و خودش هم نامی اسلامی داشت و به نظر

می رسید قلبی مهربان و مغزی باز و روشن داشته باشد. اینها امیدوار کننده و نویدبخش بود. تو با وعده های زیادی بر سر قدرت آمدی. سخنرانی مراسم تحلیف ریاست جمهوریت را خیلی ها در سراسر جهان به امید تغییر شنیدند. ولی بعدها معلوم شد که آن چیزی جز بازی با کلمات نبود. تو به فقرا و افرادی که در این کشور از حقوق خود محروم شده بودند، امید را وعده دادی و صحبت از تعامل با جهان عرب و اسلام و حتی صلح در فلسطین به میان آوردی.

ولی متاسفانه عملکرد تو ناامیدکننده بود. به عنوان یک سیاهپوست، تو این فرصت بی سابقه را داشتی که مشکلات سیاهان را مطرح نمایی، اما چنین نکردی. تو هیچ اهمیتی به جان سیاهپوستان یا زندگی آنها در آمریکا ندادی. تو سخنان ناچیزی در مورد توقف کشتار سیاهان و بازداشت گروهی آنان به زبان آوردی و عملکردت از سخنانت هم بدتر بود. از تو هیچ سخن یا عملی در مورد پرداخت غرامت به فرزندان برده ها دیده یا شنیده نشد. همان زنان و مردانی که اقتصاد آمریکا بر شانه های آنان ساخته شد و اگر برای اثبات این مطلب شاهدی نیاز باشد، جنبش "جان سیاهان ارزش دارد" به خوبی نشان می دهد که اولویت های تو چیزهای دیگری بودند.

در شرایط امروز حتی با وجود رئیس جمهوری که نام میانی اش "حسین" می باشد، اوضاع برای عربها و مسلمانان در آمریکا از همیشه بدتر است. به عنوان فرمانده کل قوا تو برای افغانستان، یمن، لیبی و اکنون سوریه چیزی جز مرگ و ویرانی به جای نگذاشتی.

تو در سخنرانی مراسم تحلیف ریاست جمهوری گفتی: "من به کسانی که از طریق فساد و فریب و خاموش ساختن مخالفان به قدرت چسبیده اند می گویم که بدانید تاریخ به نفع شما نیست، اما اگر بخواهید مشت خود را باز کنید، ما دست به سویتان دراز خواهیم کرد." لیکن تو به گرمی دستان دیکتاتورهای سعودی را که مخالفان خود را با مرگ خاموش می ساختند، فشردی...

همچنین در همان سخنرانی، تو به ما وعده دادی: آمریکا دوست هر ملت و هر مرد و زن و کودکی است که به دنبال آینده ای صلح آمیز

و شرافتمندانه است. اما در همان حال که داشتی این سخنان را بر زبان می راندی، اسرائیل داشت افسار گسیخته غزه را بمباران می کرد، بیش از هزار غیرنظامی را قتل عام می کرد... و تو هیچ نگفتی. تو به اسرائیل اجازه دادی که به بمباران و کشتار فلسطینیان، با حمایت کامل مالی، نظامی و سیاسی ایالات متحده ادامه دهد. به عنوان رئیس جمهور در هفت سال گذشته، تو حمایت کامل خود را از اسرائیل به عمل آوردی تا مردان، زنان و کودکان را بکشد، قطع عضو کند، زندانی کند و شکنجه دهد. شمار فلسطینیانی که بی خانمان شدند، شمار کودکان فلسطینی دستگیر شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته و شمار پناهندگان فلسطینی که در انتظار بازگشت به خانه شان هستند، هر دقیقه بیشتر می شود. با این وجود تو از اسرائیل حمایت کردی. آقای رئیس جمهور، در تابستان سال 2014، هنگامی که اسرائیل هزاران فلسطینی را قتل عام می کرد و همچنین جوانان فلسطینی را که در غزه شجاعانه برای دفاع از خانه و خانواده هایشان می جنگیدند، گرچه نتیجه ای

هم نداشت، به جای حمایت از کسانی که در پی صلح و شرافتند، تو تصمیم گرفتی که تسلیحات نظامی و منابع مالی بیشتری در اختیار اسرائیل بگذاری. با وجود اینکه ادعا کردی: برای کسانی که می خواهند اهدافشان را با ارعاب و سلاخی بیگناهان پیش برند، اکنون به آنها می گوییم که روح ما قویتر شده و شکسته نخواهد شد. آنگاه به نتانیاهو اجازه دادی تا تو را به رسوایی کشاند، تا مانند قیصر که وارد رم شد، با دستانی آغشته به خون فلسطینیان وارد کنگره شود. او پیروز میدان بود، در حالی که تو بزدلانه به گوشه ای

خزیدی و به او اجازه دادی تا دروغ های نفرت انگیزش را استفراغ کند. آقای رئیس جمهور، در آن زمان روح قدرتمند تو کجا رفته بود؟...

پلد در ادامه این نامه، به موضوع دستگیری بنیانگذاران "مؤسسه ارض مقدس" که از زمان جرج بوش تحت بازداشت به سر

می برند پرداخته است. موسسه ارض مقدس، بزرگ ترین مؤسسه خیریه اسلامی در آمریکا بود که کمک های مردمی را جمع آوری کرده و برای مردم بی دفاع فلسطین ارسال می نمود تا بلکه اندکی از فقر جانکاهی که گریبانگیر آنان و به خصوص ساکنین غزه است، بکاهد. لیکن این مؤسسه از سوی دولت آمریکا بسته شده و فعالیت آن متوقف گردید و پنج مسلمان فعال در آن زندانی شدند. در پایان پلد عنوان می دارد که در حال نگارش کتابی در همین رابطه است که احتمالا در سال 2016 به چاپ خواهد رسید.

منبع: انتفاضه


روزنامه مردم سالاری

کانادا در سایه برجام خواهان از سرگیری روابط با تهران شد / مردان افرا در راه ایران

علی ودایع: پیامدهای اجرایی شدن تفاهم برجام در حوزه‌های مختلف در حال رخ نمودن است. غول‌های صنعتی جهان که از مدت‌ها پیش برای ورود به بازار ایران برنامه ریزی کرده بودند پشت بورس تهران صف کشیدند تا نرخ بورس به سقف برسد. مرسدس بنز، پژو، رنو، شل، بی پی، بوئینگ، ایرباس و ده‌ها مورد دیگر طرح‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌اند.

آمریکایی‌ها که اصلی‌ترین دشمنان جمهوری اسلامی‌محسوب می‌شدند در جران همین تفاهم برجام با ایرانیان به توافق دست یافتند و حالا در مناظرات انتخاباتی علی‌رغم خباثت جنگ طلبان صحبت‌هایی از ولع کاخ سفید برای بازگشایی سفارت آمریکا در تهران شنیده می‌شود. گفته شده که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به عنوان قدرتمندترین زن جهان عزم خود را جزم کرده است که مسافر تهران شود. همه اتفاقاتی که در حال وقوع است نشان می‌دهد که سعودی‌ها و صهیونیست‌ها به چه دلیل از ایران پسابرجام خشمگین هستند. تفاهم برجام تنها یک بده بستان در مسئله هسته‌ای و تحریم‌های خصمانه نبوده است، بلکه گشایشی برای چانه زنی‌های کلان جمهوری اسلامی‌و جهش در روابط دیپلماتیک تهران با کشورهای مختلف است. سرزمین افرا، همسایه شمالی و رفیق شفیق آمریکا روز گذشته در موضع‌گیری جدیدی خواهان گشایش در روابط اوتاوا با تهران شد. جاستین ترودو، نخست‌وزیر جدید کانادا، از تمایل دولتش به ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و اتاوا خبر داد. قطع روابط دیپلماتیک با ایران، اواخر سال 2012 توسط دولت محافظه‌کار و راست‌گرای استیون‌هارپر، نخست‌وزیر پیشین این کشور صورت گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جاستین ترودو با اشاره به پی‌آمدهای توافق جامع هسته‌ای با ایران گفت: «ایران اقداماتی جدی در راستای احترام به مطالبات بین‌المللی انجام داده است و در واکنش به این تحولات مثبت من انتظار دارم که روابط دیپلماتیک میان ایران و کانادا هم احیا شوند.»

نخست‌وزیر 44 ساله کانادا تاکید کرد که در جلسات آتی کابینه دولت کانادا در هفته‌های پیش‌رو، موضوع برقراری روابط دیپلماتیک با ایران به بحث گذاشته خواهد شد تا تصمیم نهایی در این باره اتخاذ شود. قطع یک‌طرفه روابط دیپلماتیک تهران و اتاوا از سوی دولت استیون‌هارپر، تصمیمی‌بحث‌برانگیز بود که به تحلیل برخی از ناظران سیاسی تحت فشارهای تل آویو گرفته شد. جان برد، وزیر امور خارجه وقت کانادا، در آن زمان دلیل روشنی برای اتخاذ این تصمیم ارائه نکرد.

روابط تجاری ایران و کانادا در سال 2012 به 130 میلیون دلار رسید که 95 میلیون دلار آن را صادرات غلات، روغن‌های گیاهی، میوه، مواد شیمیایی و ماشین آلات به ایران تشکیل می‌داد. ایران هم 40 میلیون دلار میوه، خشکبار و پارچه به کانادا صادر کرد. در پی قطع روابط دیپلماتیک ایران و کانادا، دولت محافظه‌کار وقت اعلام کرده بود که کانادا تحریم‌هایش علیه ایران را حتی در صورت لغو تحریم‌های جهانی، همچنان پابرجا نگه خواهد داشت. محافظه‌کارها در مه 2013 روابط تجاری کانادا با ایران را نیز کاملا قطع کردند.

حالا با روی کار آمدن لیبرال‌ها در اتاوا، استفان دیون، وزیر جدید امور خارجه کانادا، هفته پیش در گفت‌وگو با روزنامه «گلوب اند میل» اعلام کرد که کشورش آماده است تا در زمان مقتضی تحریم‌های یک‌طرفه علیه ایران را لغو کند تا کمپانی‌های کانادایی هم بتوانند در کنار کمپانی‌های اروپایی و آمریکایی فعالیت تجاری در بازار ایران را از سر بگیرند.

*** مهدی مهدوی‌کیا: با ناراحتی از فوتبال خداحافظی کردم

مهدی مهدوی‌کیا کاپیتان اسبق باشگاه پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران به سوالات مخاطبان پاسخ داد. به گزارش نسیم، مهدی مهدوی‌کیا کاپیتان اسبق باشگاه پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران با سعه صدر به سوالات مخاطبان این رسانه پاسخ داد. متن سوالات و گفت‌وگو با کاپیتان اسبق تیم ملی به شرح زیر است:

بعد از منتشر شدن خبرهای موفقیت تیم آکادمی کیا، بسیاری از سوالات پرسیده شده از شما از طرف خانواده‌ها بود؟چگونه خانواده‌ها می‌توانند برای فرزندان خود با آکادمی کیا در ارتباط باشند؟

در مورد نحوه ارتباط خانواده‌ها با آکادمی در یک سال گذشته به اندازه کافی اخبار منتشر شده است و آدرس آن کاملا مشخص است. آکادمی کیا در ورزشگاه باباخانی در جنوب شرق تهران است که خانواده‌ها از سراسر ایران از صبح تا بعداز ظهر می‌توانند مراجعه کنند. ما اگر ببینیم فردی استعداد خوب فوتبالی داشته باشد وی را در آکادمی قبول می‌کنیم. شماره تلفن و سایت باشگاه هم هست و خانواده‌ها می‌توانند از طریق آن با ما در ارتباط باشند. از حضور و شناسایی استعدادها استقبال می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم استعدادهای خوبی را از سراسر ایران شناسایی کنیم.

خداحافظی غریبانه شما یکی از اتفاقات تلخ فوتبال ایران در سالیان گذشته است.

هر فوتبالیستی زمانی خداحافظی می‎کند و قطعا ماندگار نیست و من هم از یک جایی شروع کردم و یک جایی هم باید کارم را تمام می‌کردم. اگر پرسپولیس در آن سال در جام حذفی قهرمان می‌شد خداحافظی من از فوتبال شیرین می‌شد و یا از بدشانسی من یا هر شرایط دیگر بود جام را به دست نیاوردیم و شرایط طوری شد که پرسپولیس به قهرمانی نرسید و با ناراحتی از فوتبال خداحافظی کردم و این حسرت بزرگی برای من بود اما همه چیز قرار نیست خوب پیش برود و گاهی از این اتفاق‎ها در فوتبال می‎افتد.

من خیلی طبیعی از فوتبال خداحافظی کردم. شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند که خداحافظی من از فوتبال سخت باشد اما دیدید که راحت از فوتبال خداحافظی کردم و خوشحالم که در تمام تیم‌هایی که بازی کردم دوران خوبی را داشتم.

آیا بهتر نبود بعد از جدایی از داماش از فوتبال خداحافظی می‌کردید؟ اگر زمان به عقب بازگردد بعد از بازگشت از آلمان در فوتبال ایران بازی می‌کردید؟

شاید اگر اصرار خانوده نبود به فوتبال ایران نمی‌آمدم و اما دوست داشتم با پیراهن پرسپولیس خداحافظی کنم. شاید برای مدت کوتاهی می‌آمدم اما با وجود اینکه می‌توانستم در فوتبال دسته 2 آلمان و سوئیس و کشورهای اطراف بازی کنم شرایطی شد که به فوتبال ایران برگشتم و به خاطر موانع قانونی نتوانستم به پرسپولیس برگردم. این راهی است که رفتم و انسان هیچگاه نباید ابراز ندامت کند.

در پرسپولیس و استیل آذین هم که حتی سقوط کرد، دوران خوبی داشتم. در داماش نیم فصل خوبی را پشت سر گذاشتم و نیم فصل در بالای جدول بود. از زمانیکه فوتبال بازی کردم بسیار راضی هستم و امیدوارم مردم هم راضی باشند.

خیلی از هواداران پرسپولیس هنوز از رفتار یحیی گل‌محمدی نسبت به شما دلگیر هستند، نظر خودتان در خصوص اتفاقات آخرین فصل حضورتان در پرسپولیس چیست؟

در مورد اتفاقاتی که در ماه‌های آخر در پرسپولیس افتاد هیچ کسی مقصر نیست. من و یحیی دوست صمیمی بودیم و سال‌ها در تیم ملی هم اتاق بودیم. وی مسئولیت سرمربیگری پرسپولیس را داشت و دوست داشت پرسپولیس بهترین نتیجه‌ها را بگیرد و تصمیماتش قطعا برای موفقیت تیم بود. در مورد آن اتفاقات نمی‌خواهم دوباره صحبت کنم اما اگر قطعا با قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی همراه بود همه چیز ختم به خیر می‌شد و شرایط خوبی برای پرسپولیس رقم می‌خورد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

من و یحیی گل‌محمدی کماکان ارتباط داریم و دوستان صمیمی بودیم و خواهیم بود و مشکلی نیست. اتفاقاتی در زمینه فوتبالی بود که به نکات فنی سرمربی و تصمیمات او بر می‌گشت. همیشه گفته بودم که به هر کسی که مربی باشد احترام می‌گذارم. همه فوتبالیست‌ها باید یاد بگیرند که مربی تصمیم گیرنده است و در مسایل فنی تصمیم می‌گیرد و من هم احترام گذاشتم. باز هم تکرار می‌کنم اگر با قهرمانی پرسپولیس همراه بود، همه چیز بسیار شیرین می‌شد.

شما سالیان سال در فوتبال اروپا بازی کردید در حالی که در آن مقطع ما بازیکنان زیادی را داشتیم که به فوتبال اروپا راه پیدا کردند اما استمرار شما را نداشتند؟ دلیل این استمرار چه بود؟

ماندن در فوتبال اروپا به مدت 11 سال و آن هم در فوتبال آلمان و شرایط سخت آن قطعا کار آسانی نیست. تمرین در فوتبال آلمان به شرایط بدنی سختی نیاز داشت و اما به همراه وحید هاشمیان توانستیم خود را در آلمان نگه داریم. یکی از رمزهای ما پشتکار و دل بستن به کار و گذشتن از خیلی چیزها بود.

فوتبالیست‌های حرفه‌ای باید آن را رعایت می‌کردند و خوشحالم که به عنوان یک فوتبالیست ایران 11 سال در آلمان بازی کردم و امیدوارم مجددا فوتبالیست‌های ایران را در آلمان و کشورهای بزرگ ببینیم چرا که حق فوتبالیست‌های ایرانی است که در این کشورها بازی کنند.

اگر می‌خواهیم به روزهای خوب گذشته برگردیم باید برنامه ریزی دقیق داشته باشیم ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها جای ما را در اروپا گرفتند و کار برای ما سخت شده و باید کار پایه‌ای انجام داد. امیدوارم با این کاری که در پیش گرفتیم در آینده دوباره فوتبالیست‌های ایرانی را در اروپا ببینیم و دوست دارم که این اتفاق بیفتد.

از آخرین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر 8 فصل گذشته است ؟ چه دلایلی باعث عدم نتیجه گیری پرسپولیس در 8 سال اخیر شده است؟

تیم پرسپولیس در این هشت سال گذشته سختی‌های زیادی را تحمل کرده است. عدم ثبات مدیریت در این تیم وجود داشت و هر 6 ماه یک بار و چند ماه یک بار مدیر تیم عوض می‌شد. نداشتن برنامه دراز مدت و تغییرات در کادرفنی دست به دست هم داد تا پرسپولیس به ثبات لازم نرسد اما امیدوارم با حضور برانکو و شرایطی که برای تیم ایجاد کرده قهرمانی برای پرسپولیس و هوادارانش بازگردد.واقعا در دنیا ندیدم که تیمی این قدر هوادار داشته باشد. اگر پرسپولیس خوب بازی کند می‌تواند در استادیوم آزادی یکی از پرتماشاگرترین تیم‌های دنیا باشد. امیدوارم این تیم به شرایط خوبی بازگردد. من از بچگی عاشق این تیم بودم و امیدوارم دوباره این تیم قهرمان شود و ما از نتایجی که این تیم بدست می‌آورد لذت ببریم.

با توجه به رابطه خوب شما با علی کریمی، خیلی از علاقمندان به فوتبال از شما خواستند باعث آشتی کریمی و دایی شوید.

دایی و کریمی از دوستان خوب من هستند و همیشه رابطه خوبی با هر دوی آنها داشتم. من سعی کردم با همه رابطه خوبی داشته باشم ولی بعضی از مواقع انسان نباید در تصمیمات شخصی دیگران دخالت کند، همان طور که گاهی اوقات در مورد خداحافظی دیگران می‌گویم تصمیم شخصی بوده است. حالا یک مساله‌ای بوجود آمده و امیدوارم این موضوع حل شود و در یک فضای دوستانه این اتفاق بیفتد. دنیا ارزش این کارها را ندارد. متاسفانه عادت کردیم وقتی مریض می‌شویم و یا روی تخت بیمارستان هستیم و یا یکی فوت می‌کند به یاد هم می‌افتیم و از همه تعریف و تمجید می‌کنیم. متاسفانه وقتی زنده هستند قدر همدیگر را نمی‌دانند و قدر رفاقت‌ها را باید بیشتر بدانند و ارزش رفاقت از همه چیز بالاتر است. امیدوارم دو دوست خوب من اختلافات را کنار بگذارند و دوباره آن روابط حسنه را داشته باشند. من می‌گویم اگر ما فوتبالی‌ها با هم خوب نباشیم و به هم احترام نگذاریم نباید انتظار داشته باشیم بقیه جامعه هم به ما احترام بگذارند. امیدواریم این اتفاق ختم به خیر شود.

آیا برنامه‌ای برای مربیگری در فوتبال ایران دارید ؟ هواداران پرسپولیس و تیم ملی سوالات بسیاری در خصوص مربیگری شما در این دو تیم پرسیدند؟

درحال حاضر در آلمان و در فوتبال پایه هامبورگ آموزش می‌بینم اما نکات زیادی است که باید یاد بگیرم و علاقه زیادی دارم تا این نکات را به باشگاه خودم در ایران منتقل کنم. در سال آینده تمام مسائلی که در فوتبال پایه هامبورگ اتفاق افتاده را در آکادمی خودم اجرا می‌کنم و سعی می‌کنم آن امکانات را به کار بگیرم تا بچه‌های ما بتوانند با فوتبال روز دنیا آشنا شوند و بعد از آن مدارک مربیگری را در آلمان می‌گیرم، امیدوارم بتوانم در این راه موفق باشم. امیدوارم در فوتبال آلمان بمانم. از ساختار این فوتبال و نظم وانضباط این کشور خوشم می‌آید.

فعلا برنامه خاصی برای مربیگری در ایران ندارم با توجه به اینکه عاشق تیم ملی و پرسپولیس هستم دوست دارم اگر واقعا زمانی لازم بود با قدرت، دانش زیاد و فکر جدید بتوانم به پرسپولیس و تیم ملی کمک کنم.

بزرگترین حسرت فوتبالی شما چه چیزی بوده است؟

یکی از بزرگترین حسرت‌های فوتبالی من قهرمانی در جام ملت‌های آسیا بود که دو بار تا نزدیکی آن رفتم ولی با وجود شایستگی‌ها به فینال نرسیدیم به خصوص در 2004 چین، با پرسپولیس هم دو بار به جام قهرمانی نزدیک شدیم اما متاسفانه به فینال نرسیدیم. آخرین حسرتم به فینال جام حذفی با پرسپولیس برمی‌گردد که دوست داشتم با خوشحالی هواداران در روز خداحافظی‌ام جام قهرمانی را بالای سر ببرم ولی این اتفاق نیفتاد.

دلیل حواشی‌ای که در سالیان اخیر گریبان بازیکنان جوان فوتبال ایران را گرفته است، چه چیزی است؟

متاسفانه حواشی زیاد شده و باید تا حدودی از شما مطبوعاتی‌ها گلایه‌مند باشیم. مسائل حاشیه‌ای را بزرگ می‌کنید. روزنامه و سایت ورزشی زیاد است و همه به دنبال تیتر یک و خبر خوب هستند و متاسفانه فوتبال ما آن قدر پتانسیل ندارد که همه سایت‌ها و روزنامه‌ها را پر کند، نمی‌دانم خوب است یا بد ولی 90 درصد اخبار ورزشی فوتبال است. بیشتر به مسائل حاشیه‌ای پرداخت می‌شود و به مسائل دامن زده می‌شود. نمی‌دانم چه کاری باید انجام داد تا این مسائل کم شود ولی متاسفانه چیزی است که در سال‌های اخیر زیاد می‌بینیم. امیدوارم بیشتر روی مسائل فنی فوتبال و ساختارها تمرکز کنیم و کمک کنیم فوتبال ما پیشرفت کند و خودمان را به آنچه که در فوتبال دنبال اتفاق می‌افتد نزدیک کنیم. اگر این اتفاق بیفتد در سال‌های آینده خبرهای بهتری می‌شنویم. فوتبالیست‌های ما هم باید مراقب باشند و بر روی مسائل فوتبالی تمرکز کنند تا شاهد حواشی نباشیم.

نظر شما درخصوص تیم امید ایران و حسرت 40 ساله ایران برای صعود به المپیک چیست؟

تیم امید بازیکنان و کادر فنی خوبی دارد و خاکپور کار خودش را بلد است و تدارک و اردوهای خوبی را پشت سر گذاشته است بازیکنان این تیم همه در لیگ برتر بازی می‌کنند و انشاءالله بعد از این همه سال، خوشحالی را به فوتبال ما بیاورد و تیم را راهی المپیک کند اگر این اتفاق رخ دهد یک جهش بزرگ در فوتبال ما اتفاق می‌افتد.

بهترین همبازی شما در دوران بازیگری کدام بازیکن بوده است؟

در همه این سال‌ها که کار کردم و در همه تیم‌هایی که بودم رابطه خوبی با هم تیمی‌هایم داشتم و از کنار هم بودن لذت بردیم. چه زمانی که در پرسپولیس، بانک ملی و تیم ملی بودم و چه زمانی هم که خارج از ایران بودم با کادرفنی، همبازی‌ها و تماشاگران تیم رابطه خوبی داشتم. نمی‌توانم از یک نفر نام ببرم. آن قدر دوستان خوبی داشتم که می‌ترسم اگر از یکی نام ببرم بقیه دلخور شوند ولی از همه آنها سپاسگزارم. از همه کسانی که از ابتدا در تیم بانک ملی تا زمانی که از فوتبال خداحافظی کردم در کنارم بودند، سپاسگزارم. شاید یکی از دلایلی که توانستم در فوتبال پیشرفت کنم، حضور دوستان خوبی بوده که در کنارم بودند و با آنها بازی کردم و به همه آنها افتخار می‌کنم و دوستی ما همیشه پابرجا خواهد بود و از تک تک آنها سپاسگزارم.


روزنامه شهروند

واکنش وزیر به د‌ریافت مکرر کارت زرد‌ از مجلس : آموزش و پرورش د‌ر ۲ سال گذشته د‌ر مسیر عقلانیت بود‌ه است

یک استیضاح و چهار کارت زرد قبل و بعد آن. این کارنامه حضور «علی اصغر فانی» وزیر آموزش‌وپرورش در مجلس است؛ موضوعی که حالا او را به یکی از رکوردداران حضور وزرای دولت‌ها در مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان تبدیل کرده است.

فانی تا به حال پنج بار به مجلس رفته است؛ دو بار برای پاسخ به سوال نمایندگان، یک بار جلسه استیضاح و دو بار باز هم برای پاسخ به سوال نمایندگان، بعد از جلسه استیضاح. کارت زرد دو روز پیش مجلس به فانی باعث شد که او رکوددار دولتمردان در دریافت کارت زرد باشد. تاکنون دولتمردان ۱۸ کارت از مجلس دریافت کرده‌اند که چهار موردش از آن فانی است و به این ترتیب او تاکنون ۲۲‌درصد از کل کارت‌های زرد دولت را به خود اختصاص داده است.

آخرین باری که وزیر آموزش و پرورش برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس رفت به دو روز پیش برمی‌گردد؛ وقتی او برای پاسخ به سوال «حلیمه عالی» نماینده زابل درباره «مدیریت و انتصابات ضعیف در آموزش و پرورش و به‌ویژه درباره رئیس آموزش و پرورش بنجار، بی‌توجهی وزیر به مشکلات موجود در وزارتخانه و مشکلات مدارس کشور و فرهنگیان» بار دیگر به مجلس رفت. پاسخی که البته باز هم نمایندگان مجلس از آن قانع نشدند و این از رأی‌شان پیدا بود: «٩٩ رأی موافق، ٦١ رأی مخالف و ١١ رأی ممتنع نمایندگان مجلس از مجموع ٢٠٠ نماینده حاضر.»

در دو روز گذشته اما در محافل مختلف از این کارت زرد به وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم به‌عنوان کارت زرد چهارم یاد شده است؛ موضوعی که البته «محمدرضا باهنر» که ریاست جلسه علنی دو روز پیش مجلس را برعهده داشت، درباره آن گفته است: با توجه به این‌که شخص وزیر یک بار استیضاح شده و صلاحیتش تایید شد بنابراین کارت زردهای قبلی پاک می‌شود و این دومین کارت زردی است که مجلس به وزیر آموزش و پرورش می‌دهد.» این موضوع اما باز هم باعث نشده که فانی در صدر لیست کارت زرد گرفته‌های دولت که در آن نام طیب نیا، نعمت زاده، ربیعی، جنتی، رحمانی فضلی، گودرزی و واعظی به چشم می‌خورد، نباشد.

دیروز اما وزیر آموزش و پرورش برای نخستین‌بار در ماه‌های گذشته و بعد از دریافت کارت زرد از مجلس، به موضع نمایندگان درباره عملکردش واکنش نشان داده است؛ البته واکنشی به سبک و سیاق همیشگی‌اش، کج دار و مریز: «من انجام وظیفه می‌کنم و درباره اموری که باید اجرا شود وظایف خود را انجام می‌دهم. روز گذشته در مجلس گزارشی از تحولات آموزش و پرورش در دو‌ سال اخیر ارایه کردم و احساس می‌کنم آموزش و پرورش در مسیر صحیح حرکت کرده است. همچنین آموزش و پرورش در مسیر عقلانیت و برنامه‌ریزی، جهت‌گیری‌های درستی را نسبت به پیش‌بینی اقدامات برای اجرای سند تحول دنبال می‌کند و در این مسیر هرگونه مشکلی را تحمل می‌کنیم.»

فانی که دیروز به مراسم گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش رفته بود، حرف‌های دیگری هم برای گفتن داشت؛ حرف‌هایی که هرچند در آنها اشاره مستقیمی به نمایندگان مجلس و ایراداتشان به عملکردش در آنها نبود؛ مانند انتقاد از مطرح شدن موضوعاتی از قبیل خصوصی‌سازی مدارس توسط آموزش و پرورش، انتقادات درباره تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای گذشته و وضع بودجه وزارت آموزش و پرورش: «آنچه اکنون در کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی و طی مراحل است، لایحه دایمی شدن مدارس غیردولتی است و خصوصی‌سازی نیست.» و «آموزش و پرورش در طول تاریخ همواره با کسری بودجه‌ مواجه بوده و ما هم آن را قبول داریم. امسال بودجه آموزش و پرورش ٢٤‌ هزار ‌میلیارد تومان بود. این درحالی است که ماه گذشته بیش از دو‌ هزار‌ میلیارد تومان بابت حقوق پرسنل پرداخت کردیم و اگر بخواهیم این مبلغ را به کل ماه‌های‌سال تعمیم دهیم در واقع ٢٤‌ هزار‌ میلیارد تومان حقوق داده‌ایم و برای سایر فعالیت‌هایمان هیچ بودجه‌ای نداشتیم.»

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که هزینه‌های جاری ١٠٥‌هزار مدرسه نیازمند اعتبار هستند، گفت: «همیشه کسری بودجه داریم و گاهی اوقات در رسانه‌ها و در مجلس از وزیر انتقاد می‌کنند که چرا مطالبات را پرداخت نکرده است. باید از آنها پرسید شما چقدر بودجه داده‌اید که حالا انتظار دارید؟ هرچه می‌دهید همانقدر باید انتظار داشته باشید.» فانی ادامه داد: «مدیریت بر منابع آموزش و پرورش یک مساله بسیار مهم است؛ البته دولت بدون کمک مردم نمی‌تواند امور جاریش را پیش ببرد. یک اصل اساسی در آموزش و پرورش توسعه مشارکت‌هاست. در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود که آموزش و پرورش درحال خصوصی‌سازی است و فریاد وامصیبتا سر می‌دهند، درحالی‌که باید گفت آموزش و پرورش توسعه مشارکت‌ها را دنبال می‌کند و چیزی غیراز این نیست.» وزیر آموزش و پرورش در واکنش به انتقاداتی درباره تعطیلی دو روزه اخیر مدارس به علت آلودگی هوا هم گفت: «طبق مصوبه دولت کمیته اضطرار نسبت به تعطیلی مدارس تصمیم می‌گیرد و ما تابع آن هستیم. در این کمیته نمایندگان وزارت بهداشت، محیط ‌زیست و سایر دستگاه‌های مربوط حضور دارند. سلامت دانش‌آموزان برای ما بیش از هر چیز دیگری حایز اهمیت است و راضی نیستیم سلامت آنها به خطر بیفتد و امیدواریم وضع هوا بهبود یابد.» او در جمع خبرنگاران با پاسخ به پرسش دیگری درباره حل مشکل پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی گفت: «دولت ردیفی در بودجه برای پرداخت پاداش پایان خدمت همه بازنشستگان کشور مشخص و اعتبار ٤٥٠٠‌ میلیارد تومانی پیش‌بینی کرده است و امیدواریم مشکل پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان به‌طور کامل حل شود. بودجه آموزش و پرورش به بیش از ٢٨‌ هزار‌میلیارد تومان در لایحه فعلی که اکنون در مجلس است رسیده و نسبت به رقم مصوب ‌سال گذشته ٢١,٦‌درصد رشد را نشان می‌دهد. امیدواریم در ‌سال آینده بتوانیم با مدیریت بهتر بودجه آموزش و پرورش را با مشکلات کمتری اداره کنیم.»

فانی در ادامه با بیان این‌که اجرای آموزش همگانی بر اساس قانون اساسی بر عهده دولت است و ما از امکانات دولت، دستگاه‌ها و مردم برای اجرای اصل ٣٠ قانون اساسی استفاده می‌کنیم، گفت: «لایحه دایمی شدن مدارس غیردولتی اکنون در مجلس در دست بررسی است و لایحه مربوط به خصوصی‌سازی نیست که برخی به غلط و از روی سهو آن را طور دیگری مطرح می‌کنند. مراحل بررسی و تصویب قانون دایمی کردن مدارس غیردولتی در کمیسیون آموزش مجلس درحال طی شدن است و ان‌شاءلله در صحن علنی به نتیجه خواهد رسید.» او در ادامه با بیان این‌که یکی از سیاست‌های اعلامی ما توسعه مشارکت‌هاست و ذیل آن کارهای مختلفی انجام دادیم که تفاهمنامه با بیش از ٢٥ دستگاه ازجمله آنهاست گفت: «در همین راستا منابع فراوانی جذب کرده‌ایم و تقویت شوراها را دنبال می‌کنیم. قانون شوراهای آموزش و پرورش یک قانون مترقی است که از ‌سال ٧٧ تصویب شده و ٢٢‌ سال از عمر آن می‌گذرد و ابعادی دارد که هنوز به آن ورود نکرده‌ایم. یک پیام قانون شوراها جلب مشارکت سایر دستگاه‌ها و پیام دیگر آن توسعه تمرکززدایی در آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش یک سازمان بسیار متمرکز است و رسمیت در آن بالاست به این معنا بخش‌نامه‌ها، مقررات و قوانین در آن بسیار بالاست و قانون شوراها می‌تواند رسمیت را در آموزش و پرورش کاهش دهد.»

داستان کارت‌های زرد دنباله دار

با این‌که وزیر آموزش و پرورش دیروز گفته حالا که بودجه وزارتخانه‌اش بیشتر شده، امیدوار است در‌ سال آینده آموزش و پرورش را بهتر اداره کند، اما اینطور که پیداست نمایندگان مجلس نهم شورای اسلامی چندان دل خوشی از او ندارند و معلوم نیست چندماه مانده تا پایان کارشان در مجلس، قصد ادامه دادن داستان کارت‌های زرد دنباله دار به فانی را دارند یا نه.

نخستین بار‌ سال ٩٣ بود که وزیر آموزش و پرورش دو کارت زرد را از سوی مجلس شورای اسلامی دریافت کرد. اولین کارت را اواخر فروردین ۹۳ در بررسی سوال «امیرحسین قاضی‌زاده»، نماینده مشهد و «مهرداد بذرپاش»، نماینده تهران درباره علت سیاسی بودن انتصابات مدیران آموزش و پرورش بدون منطق کارشناسی و شایسته‌سالاری و بکارگیری افرادی که در سنین بازنشستگی قرار دارند، دریافت کرد. آن زمان نمایندگان با ۷۱ رأی موافق ۱۱۵ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در مجلس به وزیر آموزش و پرورش نخستین کارت زرد را نشان دادند. بار دیگر مجلس شورای اسلامی در ۷ بهمن ۹۳ سوال از وزیر آموزش و پرورش را در دستور کار خود داشت. «نادر قاضی‌پور»، نماینده سوال‌کننده در مورد تعیین تکلیف معلمان پیش‌دبستانی و شرکتی، برگزاری آزمون استخدامی و مطالبات فرهنگیان از وزیر آموزش و پرورش توضیح خواست اما توضیحات وزیر نتوانست قاضی‌پور را قانع کند بنابراین از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر ۷۴ رأی موافق، ‌۱۱۴ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع، نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و به این ترتیب فانی دومین کارت زرد را دریافت کرد. تیر امسال هم بررسی طرح استیضاح فانی در مجلس شورای اسلامی کلید خورد، اما فانی توانست با ۱۶۷ رأی مخالف نمایندگان مجلس به «عدم ‌اعتماد» به او، باز هم وزیر آموزش و پرورش باقی بماند. بعد از آن و در روز آخر آذر گذشته بود که نمایندگان مجلس کارت زرد سوم و کارت زرد اول بعد از استیضاح فانی را به او دادند.

«توجه نکردن به منابع انسانی و فرهنگیان از لحاظ بیمه سلامت، حقوق و سایر مزایا و تعطیلی مدارس راهنمایی در روستاها و بعضی از شهرها، چرایی بکارگیری نیروهای بازنشسته و ناکارآمد، علت استخدام نکردن مربیان پیش‌دبستانی و چرایی پرداخت نشدن مطالبات فرهنگیان و بی‌توجهی به مدارس روستایی» از موضوعاتی بوده که از وزیر آموزش و پرورش در پنج‌باری که به مجلس رفته است، درباره آنها از او سوال شده است. کارشناسان آموزشی و نمایندگان مجلس این روزها درباره دلیل‌های دادن ٤ کارت زرد به فانی و سوال‌های مکرر نمایندگان از او حرف‌های زیادی دارند. مثلا «علیرضا سلیمی»، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره علت این‌که چرا نمایندگان از پاسخ‌های فانی قانع نشدند و ٤ مرتبه کارت زرد گرفته، گفته است: «علت مشخص است، مشکلات این وزارتخانه حل نشده، فانی باید با تحرک بیشتری دنبال استیفای حقوق معلمان باشد. او تاکنون پاداش پایان خدمت بازنشسته‌ها را نداده و از سوی دیگر استراتژی مشخصی درباره استخدام نیروهای حق‌التدریس ندارد.» «عبدالوحید فیاضی»، دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم به «مهر» در این‌باره گفته که وزیر بیشتر دنبال سیاسی‌کاری است: «واقعیت این است که آقای فانی اگرچه تئوریسین قوی و حرفه‌ای هستند ولی از لحاظ مدیریتی موفق نیستند و نمی‌توانند امور مربوط به معلمان را دنبال کنند. مشکل دیگر این است که ایشان نیروهایی را در استان‌ها انتخاب کرده که پیشینه سیاسی داشته و بیشتر دنبال فعالیت‌های انتخاباتی هستند و این مطلوب ما نمایندگان مجلس نیست.» «مرتضی نظری»، کارشناس مسائل آموزشی هم در این‌باره گفته: «اکثر نمایندگان مجلس و فرهنگیان انتظار تحول و بهبود شرایط فعلی را دارند و نسبت به روزمرگی و کم‌تحرکی این وزارتخانه انتقاد دارند ولی باید واقعا ببینیم که نمایندگان چرا دایم این پرسش‌های مشترک را تکرار می‌کنند و چه منظوری را می‌خواهند برسانند. فانی خلاف افراد سابق خیلی اهل در بوق و کرنا کردن فعالیت‌های خود نیست و همین باعث شده که مانند وزیران قبل او را به کار شاخصی نشناسیم و نتوانیم درباره او قضاوت درستی کنیم. شاید این یکی از دلایلی باشد که نمایندگان فکر می‌کنند فانی توانمند نیست.»

*** اعلام نگرانی وزیر بهد‌اشت : د‌یالیزی‌ها ۱۰ سال د‌یگر ۲ برابر می‌شوند‌

وزیر بهداشت می‌گوید: تا ١٠‌سال دیگر، تعداد بیماران دیالیزی دوبرابر می‌شود. براین اساس تا یک‌دهه دیگر، تعداد بیماران نیازمند دیالیز، به ٥٠ تا ٦٠‌هزار نفر می‌رسد. حالا خدمات‌دهی به این بیماران نگرانی حسن‌هاشمی است، او در همایش ملی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری درحوزه سلامت از سرمایه‌گذاران خواست تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند: «در دنیا تمام این خدمات‌درمانی به صورت خرید خدمت انجام می‌شود، در دنیا به ازای هریک نوبت دیالیز، پولی به شرکت مربوطه پرداخت می‌شود و درمان به صورت خرید خدمت انجام می‌شود، اینگونه نیست که در ٩٠٠ بیمارستان با مدیریت‌های نامتجانب دستگاه تهیه کرده و پرسنل بگیرند.» حسن‌هاشمی، با بیان این‌که درحال حاضر هیچ جای دنیا، کسی برای دستگاه سی‌تی‌اسکن پول نمی‌دهد و آن را خرید خدمت می‌کنند، گفت: «سرمایه‌گذاران درکنار سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها، درحوزه سلامت هم سرمایه‌گذاری کنند، چراکه در این حوزه ریسک‌پذیری کمتر است و همه پروژه‌ها تعریف شده و کاملا توجیه اقتصادی دارند.»‌ هاشمی در ادامه این همایش، با ابراز تاسف از این‌که درحوزه سلامت عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد، گفت: «این عقب‌ماندگی‌ها، ناشی از این است که حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این حوزه درست تعریف نشده است، ما سال‌ها درحوزه‌هایی مانند برق، گاز، مخابرات و... رنج می‌بردیم؛ چراکه می‌خواستیم همه کارها را دولت انجام دهد، اما با ورود بخش خصوصی به این حوزه‌ها دیدیم که برای مردم آسایش ایجاد شد و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها معنی‌دار شد. همچنین در بحث ورود سرمایه‌گذاران قدرتمند داخلی و خارجی هم در انتقال دانش و فناوری و هم در ایجاد بازارهای بین‌المللی موثر بود.»

او افزود: «بخش عمده مشکل ما متقاعدکردن کسانی است که معتقدند حوزه سلامت حوزه‌ای حاکمیتی بوده و دولت باید همه منابع، هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های این حوزه را دراختیار قرار دهد و باید بگویم به نوعی نگاه در این حوزه، نگاهی سوسیالیستی به خدمات است. تقریبا در دنیا کشوری را نمی‌شناسم که به مردم اینگونه خدمات ارایه دهد و نظام سلامت موفقی هم داشته باشد.»‌ هاشمی با بیان این‌که صنعت نوسازی کشور باید نوسازی شود، تأکید کرد: «اگر می‌خواهیم کیفیت دارو را در داخل ارتقا بخشیده و صنعت دارویی ما بتواند در بازارهای بین‌المللی رقابت کند، باید صنعت دارویی کشور نوسازی شود و سرمایه‌گذاری در آن بسیار سودآور است.» وزیر بهداشت ادامه داد: «در زمینه بیمارستان و خدمات نیز وضع همین‌طور است، البته مدلی که ما در بخش پزشکی و با پول پزشکان انجام می‌دهیم، ممکن است اقتصادی نباشد، چراکه برای این کار وام‌هایی با سود ٣٠ تا ٤٠‌درصد می‌گیریم و بعد بیمارستان ساخته و بخش عمده آورده بیمارستان را به‌عنوان حق‌العمل برمی‌داریم. این درحالی است که این مدل اداره بیمارستان‌های خصوصی سال‌هاست که در دنیا برچیده شده و اکنون مدلی وجود دارد که سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاری می‌کند و به عده‌ای حقوق می‌دهد و مجموع درآمد بیمارستان از هتلینگ و دستمزد به‌عنوان بازگشت سرمایه و سود به شمار می‌رود.»

او براین موضوع تأکید کرد که شرکت‌های بزرگ در دنیا، به صورت بیمارستان‌های زنجیره‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند: «این نوع سرمایه‌گذاری بسیار سودآور است، در تجهیزات پزشکی نیز کمتر کشوری را می‌شناسم که دولت تجهیزات پزشکی را خریداری کند. این کاری است که ما همیشه انجام می‌دهیم و در مدیریت آن نیز به دلیل عدم نگهداری مناسب یا سوءتدبیر، بسیار ناکارآمد عمل می‌کنیم.»

به گزارش ایسنا، ‌هاشمی با بیان این‌که مدیریت اورژانس کشور نیز می‌تواند قابل واگذاری به بخش خصوصی باشد، افزود: «ما تا چه زمانی باید آمبولانس بخریم، سوخت تهیه کنیم و دغدغه‌های اینچنینی داشته باشیم، درحالی‌ که باید هزینه هر نوبت آوردن و بردن بیمار را تعیین و به بخش خصوصی پرداخت کنیم و سپس بخش خصوصی این خدمات را ارایه کند و ما خرید خدمت کنیم.»

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هم در این همایش حضور داشت، او بر این موضوع تأکید کرد که باید انتظارات سرمایه‌گذاران به دبیرخانه شورای اقتصاد منعکس شود: «شورای اقتصاد آمادگی این را دارد که در قالب ماده ٢٧ قانون رفع موانع تولید، تسهیلات لازم را به سرمایه‌گذاران ارایه دهد تا موجب تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاری درحوزه سلامت شود.» نوبخت، جداکردن همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را بسیار مناسب دانست: «برای نخستین‌بار پس از رفع تحریم‌ها این فضا به وجود آمده که اعتماد مردم به دولت افزایش یافته است.» به گفته او، پیام این همایش به سرمایه‌گذاران خارجی اینست که می‌توانند به خوبی در ایران سرمایه‌گذاری کنند اما وقتی سرمایه‌گذار خارجی عدم استقبال سرمایه‌گذاران داخلی را می‌بیند، امیدی برای سرمایه‌گذاری ندارد و ترجیح می‌دهد به جای ایران درکشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کند.


روزنامه قانون

نامزد‌های آمریکا به فکر ایران

مهدی دل روشن :امسال آخرین سالی است که باراک اوباما، در کاخ سفید اقامت دارد و در پایان سال 2016 باید جای خود را به یک نفر دیگر بدهد. در طول سال‌های اخیر، همواره مسئله ایران بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأثیرگذار بوده و این موضوع غیر قابل انکار است که دیدگاه های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره نوع تعامل و تقابل با تهران، تا حدودی در آرای شهروندان آمریکایی موثر بوده است.

هر چند اولین بار این بیل کلینتون دموکرات بود که ماشین تحریم ها علیه ایران را استارت زد اما در چند سال اخیر، این جمهوریخواهان و در رأس آنها جرج بوش بوده که پروژه ایران هراسی را با سرعت سرسام آوری پیش برده است.

در این چند وقت اخیر که کمپین تبلیغاتی کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شکلی پر و پیمان شروع به کار کرده است، تحلیلگران زیادی نظرات‌شان را درباره رئیس جمهور مطلوب ایران بعد از اوباما، مطرح کرده اند مخصوصا الان که چهار روز از آغاز دوران پسابرجام می گذرد، اینکه چه کسی از سال 2017 پا در ساختمان سفید رنگ

واشنگتن دی.سی بگذارد تا حدودی برای مردم و دولت ایران، مهم است. بحث اینجا درباره توقف برجام نیست؛ داستان درباره مطلوبیت بیشتر اجرای برجام است. برجام و توافق هسته ای، سلیقه رئیس جمهور خاصی نیست، قرار داد منعقد شده بین ایران و اعضای 1+5 مسقیما مربوط به دولت و حکومت ایالات متحده می شود و اگر خطایی رخ دهد، نه به دموکرات ها ارتباطی دارد و نه به جمهوریخواهان ؛ مسئله مربوط به دولت آمریکاست.

اما برگردیم به بحث اصلی؛ شواهد نشان می‌دهد که اساساً دموکرات ها، تعامل بیشتری با ایران داشته اند و در مقابل جمهوریخواهان، پیوسته تلاش داشته اند تا با جمهوری اسلامی، سر جنگ داشته باشند! پس همین اول کار، کسانی چون دوانالد ترامپ، مارکو روبیو، جب بوش، کریس کیستی، بن کارسون و ... از لیست مورد بحث من‌خط می خورند و آنها را کاملا کنار می گذاریم چون تقریبا تمام کاندیداهای احتمالی جمهوریخواه در یک چیز تفاهم دارند و آن ایران ستیزی است. پس ما باید به سه گزینه دموکرات بپردازیم؛ هیلاری کلینتون، برنی سندرز و مارتین اومالی.

اومالی، فرماندار سابق ایالت مریلند است که در تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۰۷ میلادی به عنوان فرماندار انتخاب شد و تا سال ۲۰۱۵ در این سمت بود.

پیش از آن هم هشت سال شهردار بالتیمور بود. او اساسا شانسی برای رأی گیری اول فوریه در آیوا ندارد اما تفکراتش نشان می دهد که به‌خاطر وابستگی مالی به لابی های صهونیستی، نمی توان خیلی روی او برای تعامل با ایران حساب کرد.

هیلاری کلینتون اما کسی است که در دوره اول ریاست جمهوری اوباما، سکاندار وزارت خارجه بود و مستقیما در مقابل موضوع ایران، صاحبنظر بود. حتی در آخرین مصاحبه اش در دوران صدارت دستگاه دیپلماسی ایالات متحده، گفت که سخت‌ترین مسئله دوران کاری اش، ایران است. ما از خانواده کلینتون ها خاطرات خوشی نداریم؛ همان طور که پیش‌تر هم گفتم، همسر هیلاری بود که ماشین تحریم ها علیه ایران را به حرکت در آورد. از طرفی، هیلاری در دوران وزارت خارجه نشان داد که در مقابل ایران ، سخت تر از اوباماست و شاید یکی از دلایل کنار گذاشتن او از کابینه، پیش نرفتن پروژه گفت‌وگو با ایران بود.

اینجا باید بگویم که اگر جان کری کاندیدا می‌شد، به مراتب بهتر از هیلاری بود. اما برسیم به گزینه آخر که گزینه مطلوب است؛ برنی سندرز.

خیلی ها می گویند سناتور دموکرات آمریکایی، بهترین گزینه برای ایران است. وی ترجیح می دهد که حضور فعال زیادی در خاورمیانه نداشته باشد و از دخالت در این منطقه کنار بکشد. آقای سندرز اخیرا بر اهمیت نقش‌‌آفرینی ایران در جهت حل بحران های موجود در خاورمیانه نیز تاکید کرده است.

او کلا برخلاف هیلاری حرف می زند؛ چندوقت پیش بود که گفت« بشار اسد برود داعش قوی خواهد شد».

او همچنین از برجام اعلام حمایت کرده و این توافق را بهترین معامله ممکن می داند. شاید گزاف نباشد که بگویم او گزینه مطلوب اوباما هم هست و رئیس جمهور فعلی، اساسا او را به هیلاری ترجیح می دهد. هر چه هست در سال 2016 تا اینجای کار همان طور که در مناظره های دموکرات ها و جمهوریخواهان دیده ایم و شنیده‌ایم، مسئله ایران موضوعی مهم به حساب می آید. همان‌طور که گفته شد، برنی سندرز نشان داده است که بیشترین تعامل را با ایران خواهد داشت. شاید خیلی ها اینجا بگویند که رئیس جمهور آمریکا ، نقش زیادی ندارد و لابی های قدرت و ثروت چگونگی ارتباط واشنگتن با تهران را تعیین می‌کنند اما نگاهی به کارنامه اوباما ثابت خواهد کرد که رئیس جمهور آمریکا اتفاقا از قدرت کافی برخودار است و کسانی مثل اوباما و سندرز می‌توانند جمهوریخوهان را آچمز کنند.

*** صد‌ا و سیما « میلی » به بهبود‌ی ند‌ارد‌

مینا مهری : چندروز پیش دولت لایحه بودجه سال 95 را تقدیم مجلس کرد.بر این اساس بودجه سازمان صداوسیما در لایحه بودجه سال آتی به یک هزار و 335 میلیارد و 800 میلیون تومان رسیده که نشان می‌دهد دولت بودجه صدا و سیما را نسبت به بودجه سال گذشته این سازمان 333 میلیارد و 464 میلیون تومان اضافه کرده‌ است و این درحالی است که عملکرد سال گذشته صداو سیما به‌گونه‌ای بود که بارهاو بارها مورد اعتراض دولتمردان یازدهم واقع شده بود اما دولت حسن روحانی با اختصاص چنین ردیف بودجه‌ای می‌تواندبه این سازمان کمک کرد. قبل از ارائه ردیف بودجه سال 95 به مجلس، رئیس سازمان صداوسیما در صحبت‏های اخیرش به مشکلات مالی این رسانه اشاره کرده و گفته بود که «دولت در سال‏جاری حدود 1000 میلیارد تومان در ردیف بودجه جاری به رسانه‏ ملی کمک مالی می‏کند؛ درحالی‌که خرج صداوسیما بیش از 3000 میلیارد تومان است که بخشی از آن بدهی‏هایی است که از گذشته بر دوش رسانه مانده است.سرافراز با گله از کم بودن بودجه صدا و سیما هم گفته بود: «حقوق کارکنان و بازنشستگان رسانه ملی بیش از 1400 میلیارد تومان است و کمک‏های دولت حتی به تامین حقوق کارکنان نیز نمی‏رسد.» صداو سیما این روزها به نهاد عریض‌و طویلی تبدیل شده است که دیگر توانایی مدیریت صحیح خود را هم ندارد. مهم‌ترینش طرح این سوال است که چرا صداوسیما باید اینچنین مجموعه پر‌خرجی باشد. پر‌خرج و البته کم‌بازده.

بدنه‌ای تنومند وبازده‌ای ضعیف

کوچک سازی ساختار عظیم و کم تحرک و کارمندی صداوسیما و تلاش برای چابک سازی این سازمان جزو دیگر اتفاقاتی بود که دردوره سرافراز به صورت معکوس رخ داد و ساختارهای صداوسیما همچنان رشد داشتند. رمضان شجاعی‌کیاسری، نماینده مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما این وضعیت صداو سیما را این‌گونه تشریح کرده بود: «صداوسیما از جهت محتوایی به خاطر نداشتن اعتبار نمی‌تواند فیلم و سریال تولید کند و کیفیت برنامه‌سازی‌‌اش به دلیل نداشتن پول پایین آمده است. صداوسیما الان در بدنه خودش خیلی سنگین است. شبکه جهانی بی‌بی‌سی با دو هزار نفر اداره می‌شود و صداوسیما ٤٨هزار نیرو دارد. البته نیروهای استخدامی فکر می‌کنم سی و دو سه هزار نفر باشند و مابقی قراردادی هستند. برخی از این شبکه‌های صداوسیما تعداد کارکنان‌شان از مخاطبان‌شان بیشتر است» .

تاسیس بی‌حساب شبکه‌های غیرمفید

علاوه بر بحث کارمندان ، این سازمان سیاست‌هایی در پیش گرفته که علاوه بر ناکارآمد بودن، هم به حجم بدنه این سازمان می‌افزاید و هم موجب نارضایتی بیشتر مخاطبان می شود یکی از این سیاست‌ها ، تاسیس شبکه‌های بیشماری‌است که با نگاهی به لیست اسامی این شبکه ها سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا وجود چنین شبکه‌هایی با این رویکرد واقعا لازم است؟ تلویزیون ملی از سال 1357 تا سال 1372 تنها دو شبکه تلویزیونی داشت اما پس از آغاز به کار شبکه سوم سیما در آذرماه سال 72، به مرور زمان شاهد افزایش تعداد شبکه‌های تلویزیونی بودیم به طوری که‌ سازمان صداوسیما هم اکنون دارای 16 شبکه تلویزیونی سراسری و 10 شبکه تلویزیونی برون مرزی است و 34شبکه استانی و محلی هم زیر پوشش آن قرار دارد که این 34 شبکه مربوط به 31 استان و همچنین شبکه‌های آبادان، مهاباد و کیش است. سازمان صدا و سیما همچنین در لندن، پاریس، برلین، مسکو، آنکارا، سارایوو، بیروت، باکو، دوشنبه، دمشق، نیویورک، کوالالامپور، پرتوریا، دهلی، کابل، اسلام آباد و بروکسل دارای دفتر نمایندگی است. صدا و سیما دارای چندین سازمان و موسسه زیرمجموعه است که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که از آن جمله می‌توان به انتشارات سروش، روزنامه جام‌جم، خبرگزاری واحد مرکزی خبر، سیمافیلم، سیما چوب، دانشکده‌صداوسیما، شرکت‌صوتی و تصویری سروش، شرکت فرهنگی‌هنری‌صبا که به تولید انیمیشن می‌پردازد و ایران سیما که آرشیو اینترنتی برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما محسوب می‌شود، اشاره کرد. مجموع این تشکیلات نشان‌دهنده گستره وسیع فعالیت‌های سازمان صدا و سیماست که البته باوجود توسعه کمی ‌به ویژه در سال‌های اخیر، همچنان از نظر کیفی در اقناع مخاطبان موفق نبوده است. شبکه‌هایی همچون بازار مخاطب اندکی دارند و شبکه‌هایی همچون سلامت و نسیم هم که مدت زیادی از آغاز به کار آنها سپری نمی‌شود، نتوانسته‌اند مخاطب چندانی جذب کنند. شبکه‌های نمایش و به ویژه تماشا و آی‌فیلم با یکدیگر همپوشانی دارند و حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند.

اصولگرا و معتدل، هردو منتقد سیمای ملی

صدا و سیما از دولت بودجه می‌خواهد، درحالی که عملکرد آن را خیلی هم قبول ندارد. سیاست‌های صداوسیما به جایی رسیده است که حتی مجلس اصولگرا معترض رویکردهای صدا و سیما شده و دولت اعتدالگرا هم که از رویه «جام جم» ناراضی است و این اختلافات به قدری بالا گرفت که همین چند ماه پیش فراکسیون اکثریت مجلس، محمد سرافراز را به بهارستان احضار کرد تا پاسخگوی انتقادات نمایندگان باشد. نتیجه آن جلسه هم نه تنها آرام شدن فضا نبود بلکه شکایت‌ها و اعتراض‌ها از رفتار صدا و سیمایی‌ها در بهارستان بالاتر هم رفت. سرافراز اما هیچگاه در قبال عملکرد سازمان صداو سیما جواب قابل قبولی برای افکار عمومی ارائه نکرد و با نادیده گرفتن عملکرد این نهاد در قبال دولتمردان باز هم بر رابطه خوب رسانه با دولت تاکید کرد و گفت : «در دور جدید فعالیت‌های رسانه، شرایط خوبی را برای دولتمردان ایجاد کرده‌ایم که با حضور در برنامه‌های مختلف به بیان عملکرد و دیدگاه‌های خود بپردازند و در مناسبت‌ها این حضور بیشتر از دوره‌های مشابه در سال‌های قبل بوده است البته رسانه ملی دیدگاه‌های انتقادی را نیز منتشر می‌کند. بنابر‌این انصاف نیست که رسانه‌ملی اپوزیسیون دولت معرفی شود.» اما حقیقت آن است که صداوسیما بارها و بارها به شیوه های گوناگون نشان داده است آنچنان که باید و شاید موافق با دولت عمل نمی کند و همواره انتقادات شدیدی از دولتمردان یازدهم به این نهاد وارد شده است.که شاید اوج این اختلافات را بتوان در یک موضوع که از نظر بسیاری از کارشناسان جزو مهم‌ترین اتفاقات سیاسی کشور است ، دانست . موضوع برجام که ماهیت آن بر مبنای رفع اختلافات ایران با سایر کشورها بنا شده بود، خود به اختلافی جدید در داخل کشور تبدیل شده که صداوسیمای سرافراز را هم با عملکردش می ‌توان در جرگه منتقدین برجام دانست!

بدخلقی با دولتمردان

هنوز اتفاقا شب یلدا از یاد مردم و رسانه‌ها نرفته است که سیمای ملی در اقدامی تعجب‌برانگیز از پخش مصاحبه دکتر ظریف در برنامه 90 خودداری کرد اقدامی که موجب اعتراض شدید بسیاری از رسانه‌ها و مردم شد و وزارت امورخارجه هم به آن واکنش نشان داد و این رفتار صداو سیما را مورد نقد شدید قرار داد.علاوه بر این ،مرداد ماه امسال بود که معاون وزیر امور خارجه به انتشار گزارشی از سخنانش در خبرگزاری صدا و سیما به شدت اعتراض کرد. دکتر سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 طی اظهاراتی از اینکه محتوای یک جلسه خصوصی و کاری با شورای خبر صدا و سیما به صورت ناقص، مخدوش و با اغلاط فراوان محتوایی و نگارشی، در سایت خبری صدا و سیما منتشر شد، اظهار شگفتی کرده و چنین امری را نه تنها غیرحرفه ای و غیراخلاقی بلکه یک خلاف بین اداری و مغایر با منافع و امنیت ملی دانسته و خواستار پیگیری آن از سوی مقامات عالی سازمان صداو سیما شد.گفتنی است سایت خبری صدا و سیما با فاصله کوتاهی خبر مزبور را از سایت برداشته و توضیح داد مطالبی که به نقل از دکتر سید عباس عراقچی، معاون وزارت امورخارجه در نشست با مسئولان معاونت خبر روی خروجی قرار گرفته ناشی از یک خطا در برداشت آن مطلب بوده است.

نه مخاطب، نه درآمد

آنچه برای صداوسیما مخاطب را حفظ می کند، نه افزایش تعداد شبکه های تلویزیونی و نه افزایش کیفیت این شبکه هاست بلکه صرفا افزایش کیفی تولیدات است که متاسفانه این افزایش کیفی مشاهده نمی شودتا سیاست ارزان سازی برنامه (اسپانسر) را داشته باشند که عملا منجر به افت کیفی محسوس تلویزیون شده است آنچه در خارج از ایران به نوعی کاملا حل شده وبرنامه‌سازان شبکه‌های بزرگ به خوبی در مورد آن مطلع اند اگر این برنامه شان توانایی جذب اسپانسر مالی را نداشته باشد علاوه بر تامین هزینه‌های خود برای شبکه سودرسانی نداشته باشد به راحتی قابل حذف و جایگزینی است حال هرچقدر هم که برنامه محبوبی میان مخاطبان آن شبکه باشد. اتفاقی که در صداوسیما از هیچ جنبه‌ای شاهد وقوع آن نیستیم یعنی برنامه‌های تولیدی این سازمان نه تنها جنبه درآمدزایی و تامین هزینه‌های خود را ندارند بلکه حتی رضایت مخاطبان را هم از نظر کیفی جلب نمی‌کنند و این محصول اصرار بیهوده سیمای ملی در ساخت برنامه‌های تولیدی بی‌کیفیت برای شبکه‌های مختلف سیماست. تلویزیون می تواند در این زمینه وارد عمل شده و نخست علاوه بر پخش زنده رقابت های ورزشی و برنامه‌های سرگرمی برای شبکه‌های اصلی خود، به بخش خصوصی اهمیت بیشتری داده و با گسترش فعالیت‌های بخش خصوصی در این سازمان به کیفیت هرچه بیشتر برنامه‌های تولیدی کمک کند اتفاقی که برای برنامه «دید در شب» افتاده است و این برنامه با وجود اینکه کاملا خصوصی ساخته و در فضای مجازی پخش می‌شود از بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما مخاطب بیشتری دارد. در دنیای امروز تاک‌شوها و برنامه‌های اینچنینی نیاز روز رسانه‌ای با رسالت سرگرمی است و تلویزیون باید بپذیرد برای رقابت برای جذب مخاطب ایرانی در چنین فضایی که هیچکس مجبور و محدود به دیدن برنامه‌های سیمای ملی نیست باید برنامه‌های جدیدی تدوین و رویکرد متفاوت‌تری در پیش گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.