یادداشت ها و گزارش های مربوط به اعلام قطعی شدن حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در صدر اخبار امروز روزنامه های کشور قرار گرفت. اما در کنار این خبر، اخبار دیگری از انتخابات و همچنین تحرکات منطقه از جمله اقدامات عربستان سعودی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران روزنامه های صبح ایران برای شماره یک شنبه خود این مطالب را انتخاب کرده اند:

روزنامه اطلاعات

عکس «م-خ!» حرام است عکس نتانیاهو مباح!؟

یکی از یادداشت های امروز اطلاعات اکبر عابدی به سردبیر روزنامه اطلاعات است که در این نامه آمده است: « چرا نباید تصویر و نظریات رئیس جمهوری دوره اصلاحات آقای (م ـ خ!) در مطبوعات و تلویزیون چاپ و مطرح شود؟! اگر فرضاً ایشان متهم به گناه یا جرمی بوده باشند و در زمان وقوع شاکی خصوصی نداشته اند، دادستان وقت یا فعلی می توانسته و می تواند، به عنوان مدعی العموم وارد شده علیه نامبرده شکایت و اعلام جرم نماید. تا طبق نظر نهایی دادگاه مجرمیت وی ثابت یا تبرئه گردد.

اما تا زمانی که این اتفاق نیافتاده ایشان طبق اصل 37 قانون اساسی که می گوید: (اصل، برائت است و هیچ کس [هیچ بند و تبصره‌ای ندارد!] از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود، مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد. (مانند سایر مردم آزاد است که در صورتی که نظراتی دارد، همراه تصویر خود در رسانه ها مطرح نماید ـ این سخت گیری نسبت به آقای (م ـ خ) رئیس جمهوری دوره اصلاحات در حالی است که در مطبوعات و تلویزیون، مکرر عکس های اوباما و رؤسای سابق آمریکا ـ سران داعش ـ طالبان ـ القاعده ـ نخست وزیران اسرائیل به ویژه «نتانیاهو» و مخالفان جمهوری اسلامی همراه نوشته های مربوطه به ایشان چاپ و نشان داده می شود.

- سیاستی که قوه قضائیه و برخی دیگر در مواجه با آقای (م ـ خ!) رئیس جمهوری اسبق ایران در پیش گرفته اند شخصیت وی را بسیار مخوف و منفورتر از نامبردگان ترسیم نموده اند‌.
ـ مهم آن که در این رابطه چیزی نمانده است که چهر‌ه ای متین و معتبر دینی یعنی آقای سید محمود دعایی را که سالیان سال است سمت مدیر مسئولی روزنامه اطلاعات را دارند به خاطر چاپ عکس و نظرات کسی که نه متهم است و نه مجرم به دادگاه بکشانند.
ـ انتظار دارد قوه قضائیه به طوری که همواره عمل به قانون را در نظر دارد با آقای (م ـ خ!) و اشخاص مشابه وضعیت ایشان طبق قانون اساسی و قوه قضائیه عمل نماید نه فراقانونی.»

روزنامه کیهان

به هوشیاری بیشتر نیاز داریم

یادداشت روز 22 آذر کیهان را سعدالله زارعی در مورد تحولات منطقه نوشته و سعی کرده است تا اتفاقاتی که در منطقه رخ می دهد را به ایران ربط بدهد. در قسمت پایانی این یادداشت آمده است: «موضع مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران که بدون شک به درخواست دولت‌ آمریکا صورت گرفته است، حساسیت شرایط را به ما گوشزد می کند. آمریکایی ها با ناامن‌ نشان دادن ایران به عوامل تروریستی خود گرا داده اند که ناامن سازی ایران کلید خورده و آنان باید برای ایفای نقش در این موضوع آماده باشند. در ادبیات نظامی دنیا، این یک علامت انکار برای مداخله به حساب می آید. اما این چه نوع مداخله ای است؟ در این روند دو سطح مداخله می تواند اتفاق بیفتد و البته این دو سطح می توانند توأمان مدنظر قرار گیرد. یکی از این مداخلات شبیه آنچه در عراق یا سوریه اتفاق افتاده است، می تواند مداخله امنیتی و نظامی مستقیم و غیرمستقیم - یا یکی از این دو - باشد. اقدام آمریکا در شکل‌ هی به یک ائتلاف و آنچه اخیرا توسط «فتلاوی» فاش شد، شکل دهی به «ارتش مزدوران» علیه سوریه می تواند یک الگو باشد و در جای دیگر- یعنی ایران - نیز کاربرد داشته باشد. کما اینکه مداخله نظامی مستقیم ترکیه در عراق زیر چتر یک گروه داخلی در این کشور، می تواند یک الگو باشد و در جای دیگر نیز کاربرد داشته باشد. در واقع در این دو مدل رفتاری، مداخله نظامی یک یا چند کشور علیه یک کشور دیگر، الزاما نیازمند موافقت دولت آن کشور نیست، خواست یک ائتلاف بین المللی یا درخواست یک گروه داخلی - ولو غیر قانونی- برای مداخله نظامی کفایت می کند؛ اقدام توأمان و هماهنگ آمریکا و ترکیه که پس از ماجرای پاریس صورت بندی شده و با حمله ترکیه به سوخوی 24 روسیه کلید خورده، نوعی تغییر حقوقی و امنیتی در جغرافیای منطقه است و از این رو ایران باید پیش از آنکه با چنین الگوها و فرمول هایی تهدید امنیتی و حقوقی شود به مقابله جدی با آن برخیزد و از این منظر می توان به اهمیت توافق ایران و روسیه در مسائل امنیتی منطقه پی برد. توافق ایران و روسیه از آنجا که از یک سو ناظر بر مقابله فراگیر با تروریزم است و از سوی دیگر عملیات نظامی ناظر بر محور قرار گرفتن دولت ها در سرزمین های مورد تهدید تروریزم است، یک اقدام آفندی قوی در دفاع از مرزها و حقوق کشورهای منطقه به حساب می آید.

اما یک جنبه دیگر از اقدام مجلس نمایندگان آمریکا مربوط به حوزه سیاسی می شود. این اقدام در آستانه انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ایران صورت گرفته و دارای پیام خاصی است. آمریکایی ها چندی است گمان کرده اند مردم ایران «کنار آمدن» را بر مقاومت در برابر آمریکا انتخاب نموده و نیروهایی در حاکمیت ایران هستند که این انتقال از مقاومت به کنار آمدن را مدیریت می نمایند. مجلس نمایندگان آمریکا در این طرح با زنده کردن اتهام محور شرارت درصدد برآمده است تا به خیال خود مردم ایران را از ترس جنگ و تحریم های جدید به سمت تنزل از مواضع انقلابی سوق دهد.

اما آنان این روش را در طول سال های گذشته تجربه کرده و همواره ناکام بوده اند این بار هم به نتیجه نمی رسند البته به شرطی که بزک کردن هایی که «دوستان آمریکا» در ایران از چهره و نیات آمریکا می کنند به توهم آمریکایی ها دامن نزند و آنان را وسوسه ننماید.»

روزنامه جمهوری اسلامی

وقتی حامیان تروریسم تروریسم را محکوم می کنند!

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی به تحلیل رفتار سعودی ها در منطقه پرداخته و آنها را حامیان تروریسمی دانسته که تروریسم را محکوم می کنند. در این مطلب نوشته شده است: «دولت عربستان، در روزهای گذشته با میزبانی سران گروه های تروریستی سوریه و همچنین پذیرائی از سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، اقدام به یک مانور تبلیغاتی چند جانبه کرد. آل سعود از یکطرف تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را غاصب جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جلوه دهند و از طرف دیگر،‌ خود را ناجی ملت های سوریه،‌ یمن و تمام سرزمین های عربی معرفی نماید.

در بیانیه ای که به مناسبت اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض منتشر شد، بدون آنکه اشاره ای به تهاجم ویرانگر عربستان به کشور یمن و کشتار هزاران نفر از مردم بی گناه این کشور اعم از زن و کودک و پیر و جوان و نابودی صدها مسجد و مدرسه و بیمارستان و خانه مردم شود، سخن از بازسازی یمن به میان آمده که به عنوان همراهی با دولت مزدور آل سعود در این کشور قرار است صورت بگیرد. در همین حال، اعلام حمایت همه جانبه دولت عربستان از گروه‌های تروریستی معارض دولت سوریه و تاکید بر ضرورت حذف بشار اسد از حکومت این کشور و حاکم شدن تروریست هائی که سوریه را به ویرانه تبدیل کرده اند و با ناامن ساختن منطقه، خدمات بزرگی به رژیم اشغالگر صهیونیستی به عمل آورده اند، رژیم آل سعود نشان داد که نه تنها ناجی ملت های عرب نیست بلکه عامل اصلی ناامنی این کشورها و کل منطقه خاورمیانه است.

درباره جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، ادعای اعضای شورای همکاری خلیج فارس، بقدری تکراری و نخ نما شده است که به یک طنز سیاسی تبدیل شده و توجه کسی را به خود جلب نمی کند. جمهوری اسلامی ایران، همواره به این ادعای مضحک پاسخ روشن داده و شیوخ حاشیه خلیج فارس را به تعقل و پرهیز از آلت دست بیگانگان شدن دعوت کرده است. بی ارزش بودن بیانیه هائی از قبیل آنچه اجلاس اخیر شیوخ حاشیه خلیج فارس در ریاض منتشر کرده اند آنقدر روشن است که سلطان عمان حاضر نشد در این اجلاس شرکت کند. پشت پرده ادعای ارضی نسبت به جزایر سه گانه ایرانی، دستورالعملی است که دولت های استعماری به شیوخ خلیج فارس داده اند تا با این ادعا بتوانند چهره اشغالگری رژیم صهیونیستی را به فراموشی بسپارند و بر جنایات صهیونیست ها علیه مردم مظلوم فلسطین سرپوش گذاشته شود. روابط پنهان و آشکار آل سعود و شیوخ قطر و امارات با رژیم صهیونیستی بهترین شاهد برای اثبات این واقعیت است که شیوخ حاشیه خلیج فارس برای بزک کردن چهره کریه رژیم صهیونیستی به ادعای تکراری مالکیت امارات بر جزایر سه گانه ایرانی و اشغال آنها توسط ایران متوسل می شوند.
روی دیگر این سکه تقلبی، جنایاتی است که خود شیوخ حاشیه خلیج فارس علیه ملت های عرب مرتکب می شوند. اکنون افکار عمومی جهان از این واقعیت اطلاع دارند که شیوخ عربستان، قطر و امارات عاملان قتل هزاران نفر از مردم یمن و ویرانی این کشور هستند. همه می دانند که جنایات تروریست ها در سوریه با هزینه آل سعود و شیوخ قطر صورت می گیرد. بر کسی پوشیده نیست که گروه تروریستی داعش و سایر تکفیری ها از آبشخور وهابیت سیراب می شوند و ریشه در حاکمیت مشترک آل سعود و مفتی های وابسته به آنها دارند. طشت آل سعود چنان از بام افتاده که حتی کشورهای اروپائی نیز آل سعود را عامل اصلی ناامنی منطقه خاورمیانه عربی می دانند و سازمان عفو بین الملل همین دیروز اعلام کرد عربستان در یمن مرتکب جنایات جنگی شده است.

آل سعود، برای سرپوش گذاشتن بر جنایاتی که در یمن، بحرین، شرق عربستان و سوریه مرتکب شده اند ضیافت های آنچنانی پیاپی در ریاض تشکیل می دهند و با هزینه کردن دلارهای نفتی تلاش می کنند چهره منفور خود را بزک نمایند و چنین وانمود کنند که درصدد حمایت از ملت های عرب و تامین امنیت منطقه هستند. تبلیغات پرحجمی که دولت عربستان این روزها برای پیروز نشان دادن خود در جنگ یمن می کند و در تلاش است چنین وانمود نماید که عوامل دست نشانده خود را به حاکمیت در یمن برگردانیده، فقط یک رویاپردازی است. واقعیت یمن را باید در سرنگونی جنگنده سعودی در آسمان یمن و غرق شدن ناوهای آن در آبهای این کشور جستجو کرد. مردم یمن، چنان مقاوم هستند که هرگز در برابر آل سعود تسلیم نخواهند شد و تا انتقام خود را از آنان نگیرند از پای نخواهند نشست. آینده یمن، سوریه و بحرین از آن مردم این کشورهاست و برای آل سعود چیزی غیر از ننگ و رسوائی باقی نخواهد ماند.

در مقابل، پرونده نظام جمهوری اسلامی در منطقه به روشنی نشان می دهد که همواره در کنار ملت ها قرار داشته و در برابر تروریسم و حاکمان مستبد، وابسته و زورگو از مردم حمایت کرده است. تردیدی نیست که این منطق پیروز نهائی خواهد بود، زیرا همواره این ملت ها هستند که با اراده پولادین خود بر زورگویان غلبه می کنند حتی اگر حامیان تروریسم با توسل به ترفندهای تبلیغاتی و ظاهرسازی، تروریسم را محکوم کنند.

روزنامه آرمان

آفتاب اعتدال در زمستان تندوری

این روزنامه تیتر یک امروز خود را به کاندیداتوری یادگار امام اختصاص داده و با تیتر «سید حسن آمد» در مطلبی به قلم یاسمن طالقانی آورده است: «یاد و آرمان های امام‌خمینی(ره) هرگز فراموش نخواهد شد چون دلسوزانی که در صدر آنها آیت الله سید حسن خمینی حضور دارد، اجازه نخواهند داد آنچه پایه های کشور را هر روز محکم تر از دیروز می کند، تضعیف شود. این دلسوزان در هر مقطعی که احساس کنند حضورشان در عرصه های مختلف به گسترش آرمان های امام و انقلاب کمک خواهد کرد از این حضور شانه خالی نخواهند کرد و با تمام قوا در مسیر حفظ انقلاب و آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی حرکت خواهند کرد و از سویی این حضور، سدی در برابر قدرت نمایی افرادی خواهد شد که درصددند قرائت خودساخته ای از اصول انقلاب را به جامعه تزریق ‌کنند؛ این طیف همان هایی هستند که آیت الله هاشمی چندی پیش از آنها به عنوان جدیدالاسلام ها یاد و خطر قدرت گرفتن آنها را گوشزد کرد. پس روز چهارشنبه خبری عزم جزم دلسوزان برای نگهبانی از انقلاب را تایید کرد؛ خبری که نشان دهنده تلاش برای تحقق فرمایش امام خمینی مبنی بر اینکه «نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد» بود. امام خمینی، سید مصطفی را امید اسلام می دانست و بسیاری از پیروان امام امروز سید حسن خمینی را از امیدهای آینده ایران و اسلام می دانند. کسی که هم از نظر کاریزما و هم از نظر بیان و هم قدرت علمی شباهت فراوانی به پدربزرگ خود دارد.»

روزنامه شرق

خورشید بی غروب خمینی

روزنامه شرق 22 آذر در یادداشتی به قلم غلامعلی رجایی در مورد قطعی شدن حضور یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان نوشته است: «چند روز بیشتر از انتشار خبر حضور آیت الله سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان نمی گذرد که این خبر به اصلی ترین مسئله خبری این روزهای جامعه ایران تبدیل شده است. شور و شعفی که پس از اعلام حضور خمینی جوان در سطح جامعه و به ویژه فضای رسانه ای کشور ایجاد شد، از سطح یک خبر فراتر رفته و در روزهای آینده تبدیل به یک مطالبه عمومی خواهد شد. امری که البته به مذاق بعضی خوش نیامده و نخواهد آمد و از هم اکنون نشانه های این برنتابیدگی را می شود دید. ورود آیت الله خمینی جوان -که در سپهر سیاسی ایران اسلامی پس از خمینی بزرگ از وی انتظارها و امیدهای زیادی می رود- به عرصه انتخابات خبرگان یک مسئله بسیار مهم است که از زوایای مختلف می توان به آن نگریست:

اول: جامعه ایرانی عصر حاضر و بی تردید در عصرهای آینده، از خمینی و خاندان وی یاد و خاطره خوشی داشته و خواهد داشت. در اینکه ایران پس از شاه -که می توان آن را ایران خمینی نامید- ایرانی است مستقل و غیروابسته و متکی به قدرت ملت بزرگ خویش، هیچ کس حتی دشمنان آن تردیدی ندارند. ورود خمینی جوان به عرصه انتخابات مجلس خبرگان باعث پراکنده شدن نام و یاد و خاطره عطر و بوی معمار کبیر انقلاب اسلامی در سطح جامعه و مراکز تصمیم گیر مهم نظام شده و خواهد شد.

دوم: با ورود آیت الله خمینی جوان به مجلس خبرگان، کسانی که از نزدیک با استعدادهای شگفت وی- که بر‌ همین‌ مبنا، قدیمی ترین یار امام یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی از وی با لقب علامه یاد کردند- آشنایی دارند، خرسند شده اند. غنای علمی و فقهی، آشنایی و تسلط کامل به دو زبان انگلیسی و عربی، آشنایی با سیاست های کلان داخلی و مسائل مهم خارجی، تسلط کافی بر عرصه های غیرفقهی نظیر علوم اجتماعی، شناخت فِرق و ملل و نِحل اسلامی، شعر، ادبیات، هنر و... از‌جمله این ویژگی هاست.

سوم: نسل جوان به آیت الله خمینی جوان علاقه دارند. ورود وی به عرصه انتخابات مجلس خبرگان علاوه بر ایجاد شادی در میان طرفداران و علاقه مندان بیشمار امام در داخل کشور، به ویژه نسل جوان را خوشحال تر از دیگران خواهد کرد و حضور با‌نشاط جوانان جامعه را در پای صندوق های رأی به دنبال خواهد داشت.

چهارم: خاندان خمینی پس از ارتحال امام خمینی با هدایت، درایت و تیزبینی و روشنگری و مشی معتدل آیت الله خمینی جوان نشان داده اند - و مصلحت هم در همین است- که بدون وابستگی به جناح سیاسی خاصی، مستقل از هر گونه گرایش به سمت و ‌سویی خاص، همواره در کنار سلایق سیاسی بوده اند. اصرار خمینی جوان بر مشی جد کبیر خود و کار با همه سلایق سیاسی باعث می شود در انتخابات پیش رو، سلایق سیاسی جناح های موجود کشور- اصولگرایان، اصلاح طلبان، معتدلین و مستقلین- به وی گرایش داشته باشند.

پنجم: آن گونه که سید علی خمینی برادر کوچکتر حاج سید حسن آقا اعلام کرده است خمینی جوان از تهران نامزد می شود. مردم شریف تهران از رشد و هوش بالای سیاسی برخوردارند و همواره در تحولات تاریخی و سیاسی و فرهنگی کشور نقش اصلی و بی بدیلی را ایفا کرده و می کنند.

ششم: علاقه امام به خاندان و یادگارانش موضوعی نیست که نیاز به توضیح داشته باشد. بی شک روح آن عزیز سفر‌ کرده از حضور یادگار ارزشمند خود در عرصه مهم انتخابات مجلس خبرگان رهبری، بسیار خوشحال خواهد شد. اگرچه زمان به تکرار کشیده نمی شود اما می توان تکرارهای زیبایی را در زمانه دید. ورود خمینی جوان به مجلس خبرگان، استمرار تابش خورشید بی غروب خمینی در سپهر سیاسی ایران اسلامی است.»

روزنامه اعتماد

انقلاب ششم اقتصاد

این روزنامه شماره امروز خود را با 2 تیتر یک منتشر کرده که اولی مربوط به قطعی شدن حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان و دیگری در مورد برنامه ششم توسعه است. در مطلب اقتصادی صفحه یک این روزنامه آمده است: «متن پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه کشور اگرچه با چند ماه تاخیر به هیات دولت تقدیم شد اما تغییرات ساختاری پیش بینی شده در این لایحه می تواند توجیه کننده تاخیرها باشد. در این برنامه در صورت تصویب مجلس دست کم ١٠ تغییر اساسی در بدنه دولت ایجاد خواهد شد. این تغییرات بدون تغییر در حجم و اندازه دولت، زیر مجموعه ها را از بخشی تفکیک و به بخشی دیگر ملحق کرده که به نظر می رسد هدف از چنین تغییری ارتقای بهره وری و عملکرد بخش‌ها باشد. دو تصمیم دولت درخصوص ممنوعیت استخدام دولتی و کاهش ١٥درصدی تعداد کارکنان دولت از یک سو و انحلال دانشگاه های علمی- کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی و کاهش ٥٠ درصدی واحدهای پیام نور از سوی دیگر می تواند قابل توجه ترین تصمیمات برای آحاد مردم باشد. همچنین افزایش سهم صندوق توسعه ملی به ٣٠درصد از درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی از جمله مهم ترین تصمیمات در راستای پیشبرد اهداف توسعه ای و زیرساختی کشور خواهد بود.»

روزنامه قانون

شوک جهانی از یک طرح ضد ایرانی

این روزنامه در یکی از مطالب صفحه اول خود با اشاره به طرح مجلس نمایندگان آمریکا در مورد صنعت گردشگری ایران نوشت: «د‌ر این چند‌ روز که د‌ر کشور چند‌ روزی تعطیلات را پشت سر گذاشتیم، نمایند‌گان مجلس آمریکا طرحی را از تصویب گذارند‌ند‌ که خیلی راحت صنعت گرد‌شگری را مورد‌ هد‌ف قرار د‌اد‌ه است و د‌رست د‌ر روزهایی که موسسات بین المللی، ایران را به عنوان مقصد‌ شماره یک گرد‌شگران د‌ر د‌نیا معرفی کرد‌ه، حالا وضعیتی شبه تحریمی، نخواهد‌ گذاشت که د‌رآمد‌های ارزی قابل توجهی نصیب کشورمان شود‌. نکته جالب اینجاست که این طرح با چراغ سبز مجلس سنا هم رو به رو شد‌ه و نکته جالب تر اینکه رئیس جمهور اوباما اعلام کرد‌ه این قانون را نخواند‌ه، امضا خواهد‌ کرد‌!

این طرح که اساسا برای مقابله با ورود‌ احتمالی تروریست ها به ایالات متحد‌ه تنظیم شد‌ه، د‌رست به ضد‌ خود‌ تبد‌یل شد‌ه است. معلوم نیست چرا تهیه کنند‌گان این طرح، نخواسته اند‌ فکر کنند‌ و به یاد‌ بیاورند‌ که حواد‌ثی چون 11 سپتامبر را چه کسانی د‌ر آمریکا، طرح ریزی و اجرا کرد‌ند‌. یا همین هفته پیش د‌ر مرکز بهزیستی کالیفرنیا، اتباع کد‌ام کشور، 12 آمریکایی را به آن د‌نیا فرستاد‌ند‌. گویا کسانی که این طرح را آماد‌ه کرد‌ه اند‌، قرص فراموشی خورد‌ه اند‌ و خود‌ را به فراموشی زد‌ه اند‌ که 11 سپتامبر را اتباع سعود‌ی و پاکستانی به اجرا گذاشتند‌ و ایرانیان د‌ر طول تاریخ چند‌ هزار ساله خود‌، حتی یک عملیات تروریستی د‌ر هیچ جای د‌نیا انجام ند‌اد‌ه اند‌ که همیشه هم قربانی حواد‌ث تروریستی بود‌ه اند‌.

بر اساس طرحی که نمایند‌گان آمریکایی د‌نبال می کنند‌، عملا اسمی از ایران به میان نیامد‌ه اما گفته شد‌ه که کشورهای حامی تروریسم که اتفاقا ایران نیز جزو این لیست هست باید‌ برای ورود‌ به آمریکا ویزا بگیرند‌. معنای ساد‌ه این قانون این است که اتباع کشورهایی چون فرانسه، انگلیس، ایتالیا و ... که بر اساس تفاهم های بین المللی از گرفتن ویزا برای سفر به آمریکا معاف هستند‌ اگر سفری به ایران د‌اشته باشند‌، باید‌ کلی وقت و پول صرف کنند‌ تا از این به بعد‌، بتوانند‌ به ایالات متحد‌ه سفر کنند‌. این طوری است که بسیاری از شهروند‌ان اروپایی قطعا قید‌ سفر به ایران را خواهند‌ زد‌ چرا که د‌رج مهر سفر به ایران د‌ر پاسپورت آنها مساوی است با لحاظ شرایط سخت برای سفر به ینگه د‌نیا.»

روزنامه همشهری

روسیاهی نفت

روزنامه همشهری تیتر یک امروز خود را به موضوع کاهش بهای نفت اختصاص داده و نوشته است: «سقوط قیمت نفت در هفته گذشته تا جایی ادامه پیدا کرد که رکورد کمترین قیمت طی ۷ سال گذشته شکسته شد و طلای سیاه در نزدیکی نازلترین قیمت طی ۱۱ سال اخیر قرار گرفت.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات روز جمعه با یک دلار و 80 سنت معادل 4.5 درصد کاهش برای نخستین بار از دسامبر 2008 تاکنون به کمتر از 38 دلار یعنی 37 دلار و 93 سنت سقوط کرد. طی هفته گذشته طلای سیاه 12 درصد از ارزش خود را از دست داد. نفت برنت در برخی ساعات معاملات روز جمعه تا 37 دلار و 36 سنت نیز پایین آمد که تقریبا فقط یک دلار بالاتر از قیمت 36 دلار و 20 سنتی آن در دوران بحران مالی جهانی است. اگر در هفته های آینده بهای نفت برنت به پایین تر از این سطح سقوط کند، در واقع به پایین ترین قیمت از اواسط 2004 تاکنون خواهد رسید؛ زمانی که نفت با قیمت 34 دلار در هر بشکه معامله می شد.

دور جدید افول قیمت نفت پس از نشست اوپک آغاز شد. وقتی اوپکی ها نتوانستند به تصمیمی برای کاهش سقف تولید برسند، این پیام به بازار مخابره شد که ازدیاد عرضه نسبت به تقاضا ادامه خواهد داشت. از طرفی بازار نفت در انتظار افزایش عرضه نفت از سوی ایران با لغو تحریم هاست.

ماجرای کاهش قیمت نفت از تیرماه سال 93 آغاز شد. زمانی که برخی کشورها با عربستان هم نظر شدند و تصمیم گرفتند موضعی انفعالی در برابر ورود نفت شیل به بازار بگیرند. تحلیل ها آن زمان حکایت از آغاز جنگ نفتی عربستان علیه ایران و روسیه داشت. کارشناسان بین المللی از رفتار عربستان چنین برآورد کردند که این کشور در جریان مذاکرات هسته ای با حمایت از سیاستی که به کاهش قیمت می انجامید، به دنبال افزایش فشار به ایران بود. در حال حاضر نیز تحلیل ها نشان می دهد که رقیبان ایران به دنبال کمرنگ کردن آثار لغو تحریم ها و خنثی کردن افزایش صادرات نفت ایران هستند.»

روزنامه رسالت

قدم های آخر برای ائتلاف اصولگرایان

این روزنامه تیتر یک خود را به یکی از مصاحبه های محمدرضا باهنر اختصاص داده و در مورد به ائتلاف رسیدن اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم نوشته است: «دبیرکل جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری گفت: در حال برداشتن قدم های آخر برای ائتلاف نهایی هستیم. محمدرضا باهنر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سؤال که از ماه های ابتدایی بعد از انتخابات سال 92 اصولگرایان تلاش کردند همکاران غلیظ تر خود از جمله جبهه پایداری را وارد ائتلاف و وحدت کنند. شما در نشست خبری هفته گذشته خود فرمودید که اصولگرایانِ تند درخواست این را دارند که اصولگرایان نرم اخراج شوند. به نظر می رسد همچنان میان این دو جبهه اصولگرایی سایش هایی وجود دارد. با توجه به نزدیکی به موعد انتخابات مجلس، این مسأله چقدر می تواند مانع از رسیدن اصولگرایان به وحدت شود؟ گفت: اصولا در غیبت احزاب، این مشکل را داریم چرا که به دلیل نداشتن حزب، ضوابط حزبی نیز وجود ندارد و معمولا در انتخابات ها هم ابتدا وقتمان صرف وحدت می شود. گرایش ها و غلظت های مختلفی وجود دارد که مختص اصولگرایان نیست. چشم اندازمان این است که اصولگرایان با هم متحد شوند و تلاش داریم در پایان کار به 85 تا 90 درصد وحدت برسیم. وی افزود: اما تا زمانی که ما چند حزب جامع و فراگیر شناسنامه دار نداشته باشیم، این مشکلات را خواهیم داشت، چون در کشورهای دیگر و در زمان انتخابات ممکن است 10 تا 15 نفر خودشان را برای ریاست جمهوری مطرح کنند اما اینها در چارچوب حزب، رقابت هایشان را پیگیری می کنند و سپس ضوابط و قوانین حاکم بر احزاب به گونه ای تنظیم می شود که در نهایت یکی از آنها در هر حزب باقی بماند. باهنر افزود: دوستان ما در گروه های مختلف رقابت را شروع می‌کنند اما به دلیل نبودن ضابطه، معمولا اختلافاتی ایجاد می شود. در یکی دو دوره انتخابات مجلس گذشته، اصلاح طلبان پرتوان وارد نشدند و عملا رقابت جدی، میان اصولگرایان بود اما در این دوره، اصلاح طلبان هم می آیند و فعالیتشان جدی است؛ البته ما هم از حضورشان استقبال می کنیم. بر همین مبنا، طیف اصولگرایی ضرورت وحدت را حس کرده است اما بالاخره یکسری اختلاف هایی وجود دارد که این اختلاف مواضع باید نرم شود و یا تنازل پیدا کند. وی همچنین در پاسخ به این سئوال که یکسری بحث هایی مبنی بر حضور برخی چهره‌های معتدل اصولگرایی همچون علی لاریجانی در فرایند وحدت اصولگرایان مطرح شده است. دو موضوع مطرح است؛ اولا اینکه چقدر گزینه و شخص لاریجانی و کشاندن پای وی به وحدت اصولگرایان برای شما و همکارانتان یک دغدغه است؟ و دوم اینکه چه صحبت هایی میان شما و لاریجانی برای رسیدن به نقطه مشترک وحدت مطرح شده است؟ گفت: بالاخره آقای لاریجانی دو دوره ریاست مجلس را برعهده داشته و ظرفیت سیاسی بزرگی را برای خود دارد و قطعا هم جزء طایفه اصولگرایان به حساب می آید. کسی نمی‌تواند انکار کند که لاریجانی جزء سرمایه های اصولگرایی است. وی تاکید کرد: وحدت و ائتلاف یعنی اینکه ما دو سر طیف اصولگرایی را به یکدیگر نزدیک کنیم البته در حال حاضر هم مشکل خاصی نداریم و مجددا تکرار می کنم که باید با حفظ مواضع، کارها انجام شود و اصلا قرار نیست که مواضع و گرایش‌های اصولگرایی در هم ذوب شود. بحث این است که باید یک کار ائتلافی انجام گیرد و ما در جهت رساندن مجموعه طیف اصولگرایی به ائتلاف نهایی، در حال برداشتن قدم های آخر هستیم.»

روزنامه جام جم

آمریکا شرایط را به قبل از برجام برنگرداند

روزنامه جام جم یکی از یادداشت های امروز خود را از سید حسین نقوی حسینی در مورد اقدامات آمریکا علیه ایران گرفته است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در یادداشتی که به روزنامه جام جم داده نوشته است: «مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص اعمال محدودیت برای سفر به آمریکا در صورت سفر به چند کشور از جمله ایران، از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

اولین نکته این مصوبه این است که آمریکایی ها به شدت نگرانند و وحشت از ناامنی به جان آنها افتاده است و به نظر می رسد در این زمینه باید به آنها حق داد، زیرا به همراه متحدانشان در منطقه، آتشی را روشن کرده اند که حتما دامن آنها را خواهد گرفت. اما اینکه برای فائق آمدن بر این وحشت با گذراندن مصوبه ای، ایران را در کنار برخی دیگر از کشورها به عنوان کشورهای ناامن قرار می دهند، رفتاری واقعا خبیثانه و خصمانه است، زیرا آنها می خواهند با این اقدام این‌گونه وانمود کنند که ایران حامی تروریسم است و گروه های تروریستی در ایران فعال هستند.

این در حالی است که ایران، قربانی تروریسم است و اتفاقا این آمریکاست که از تروریست ها حمایت می کند. از سوی دیگر و به لطف خدا، با اشراف اطلاعاتی و امنیتی که ایران دارد، نه گروه تروریستی می تواند در ایران فعالیت کند و نه اجازه داده می شود که تروریست ها به ایران رفت و آمد کنند و این پرسش مطرح است که چرا ایران باید در این مصوبه در کنار کشورهایی قرار بگیرد که در آنها داعش مشغول فعالیت است و عملیات تروریستی انجام می دهد.

نکته حائز اهمیت دیگر، زمان تصویب این طرح است. ما اکنون در مقطعی هستیم که برجام در حال رسیدن به سرانجام است و دو طرف به اجرای آن متعهدند و همین موضوع باعث شده که مناسبات ایران و کشورهای غربی، رفته رفته بهبود یابد، اما این مصوبه، شرایط را به قبل از برجام برمی گرداند و تزریق کننده نوعی رفتار خصومت آمیز در روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی است. بنابراین از این جهت نیز مصوبه اخیر، یک اقدام خصمانه محسوب می شود و مخل بهبود مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی است.

مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا، خلاف روح برجام است، زیرا تعهد بر این است که 1+5 رفتار خصومت آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند، اما چنین مصوبه ای کاملا اقدام خصمانه علیه ایران محسوب می شود.

علاوه بر این مصوبه، این روزها شاهد افزایش رفتارهای خصمانه از سوی آمریکایی ها هستیم که یکی از آنها بیانیه وزیر خارجه آمریکا بود که ایران را به نقض حقوق بشر متهم می کرد. این رفتار نشان می دهد که آمریکا با وجود توافق برجام، بر اقدامات خصمانه خود افزوده و جمهوری اسلامی ایران قطعا باید به این موضوع واکنش نشان دهد و اگر تهران احساس کند که با وجود اجرای برجام، آمریکا رفتاری انجام می دهد که نتایج برجام را از بین می برد یا خنثی می کند در اجرای برجام تجدید نظر خواهد کرد.»

روزنامه ایران

معانی یک تصمیم انتخاباتی

سرمقاله امروز این روزنامه را جمال کاظمی نوشته و در مورد قطعی شدن حضور یادگار امام در رقابت های انتخابات مجلس خبرگان رهبری آورده است: «حجت الاسلام و المسلمین سید ‌حسن خمینی برای حضور در رقابت های انتخاباتی، گویی دیگر دو به شک نیست. این را همین سه چهار شب پیش برادرش سید ‌علی، آفتابی و علنی کرد. سخنرانی سید‌ علی خمینی به آخر نرسیده، خبر در جهان واقعی و مجازی دهان به دهان چرخید و به صبح نکشیده انبوهی از تفسیر و نقد، پای خبر نشست. هیچ کس از منتقدان خطر نکرد تا به نام و آدرس، از تصمیم خطیر خمینی جوان خرده بگیرد. به عوض، کثیری از سایت ها و صفحات نشان دار یا بی نشان در جهان مجازی، صرفه را در آن دیدند که به چهره این تصمیم اسید بپاشند و از همین آغاز که هنوز سه چهار منزل تا شب انتخابات راه مانده است، زبان به سرزنش واقعه بگشایند. ماجرا به سید‌حسن خمینی فیصله نیافت و دیگرانی نیز به میدان آمدند و خبر دادند که در معرکه آتی انتخاب مردم، نامشان را به محک رأی و خواست مردم خواهند گذاشت.

همین ماجرا، حلقه منتقدان تنگ چشم را به صرافت انداخت تا در هر مکانت و منزلت و مرتبتی که هستند و از هر تریبون و میکروفونی که برخوردارند هشدار بدهند که انگار قرار است جمعی به هوای تغییر در ترکیب پارلمان یا خبرگان، پا به میدان بگذارند. یکی از احیای فتنه سخن گفت و دیگری از تشکیل یک اقلیت قوی. رسواتر از همه، صفحاتی در جهان مجازی بود که حتی از اغفال و اغوای خمینی جوان سخن به میان آوردند. ماجرا اما ساده تر از همه این توطئه اندیشی ها است.

1) سید‌ حسن خمینی، نواده نامدار امام خمینی ‌(س) است. نفس این انتساب و نیز موضعگیری های پخته و پاکیزه او در خلال رخدادهای پرغبار، قهراً او را بهره مند از منزلتی نیکو ساخته است. به تعبیری سهم سید ‌حسن از کاریزمای خاندان خمینی، سهمی چشمگیر بوده است، اما او اینک با حضور در یک رقابت عمومی، مبنای مشروعیت کاریزماتیک خانوادگی خود را در معرض تخمین مشروعیت قانونی خواهد گذاشت. این، غیر از آنکه نشانی از شجاعت و اعتماد به نفس خمینی جوان است، التزام او به آداب دموکراسی را نیز اثبات می کند. چه بسا او نوادر مصادیق در میان بزرگان صاحب کاریزماست که از قرار گرفتن روی ترازوی افکار عمومی پرهیز ندارد. به این اعتبار، سیره سید‌حسن خمینی، می تواند آغاز یک سنت بدیع و کم سابقه در حیات مردان سیاسی ایران باشد.

2) خمینی جوان، چهره ای شناخته به «استقلال» است. او را نه می توان سراسر به اردوی اصلاحات سنجاق کرد و نه تماماً به جبهه اصولگرایی. به حسب همین مشی و مرام، سید‌حسن خمینی نمونه نامداری از گفتمان اعتدال به شمار می آید. لهجه او در اعتدالگرایی، لهجه و لحن انفعالی نیست؛ نمی توان گفت که او «هم اصلاح طلب است و هم اصولگرا» یا «نه اصلاح طلب است نه اصولگرا». تفسیر او از انقلاب، امام و نظام، صاحب ارکان و اصولی ایجابی است که معنایی دقیق به تعریف اعتدال می بخشد. به این اعتبار، تصمیم سید‌حسن خمینی برای ورود به عرصه انتخابات را می توان به معنای تقویت جریان اعتدالی سیاسی تفسیر کرد که البته با سنت تاریخی تحول طلبی در ایران پیوندهای فراوانی دارد. نفس این اعتدالگرایی، کمترین فایدت و منفعتی که دارد، آن است که گرایش های سیاسی گریز از مرکز را مهار، تضعیف یا نقض می کند.

3) مجلس خبرگان، مجمع معتمدان نظام است. سید حسن خمینی را کمتر کسی است که به عنوان معتمد نظام نشناسد، حتی اگر با مذاق و منش سیاسی او بر سر مهر نباشد. مهم آن است که به گفته روحانی، «تمام چهره های علاقه مند به خدمت، در انتخابات حاضر شوند.» روحانی در آخرین مواضع انتخاباتی خود از همگان خواست که انتخابات آینده را به «جلوه گاه وحدت، قدرت ملی و انسجام ملت ایران» بدل کنند. گفتن ندارد که انتخابات در حکم سالن تشریح برای یک نظام سیاسی است تا تحمل، بی طرفی، امانتداری و قانونگرایی ناظران و مجریان پیش چشم همگان، ارزیابی شود.

حاصل این ارزیابی آنگاه مایه سربلندی خواهد بود که حق الناس پنداشتن فرآیند انتخابات، برای تمامی ارکان حاکمیت فریضه به شمار آید. زبانی که از لحظه اعلام حضور خمینی جوان در انتخابات آینده، بی درنگ و بی وقفه از «نگرانی» سخن می گوید، بی گمان از حق الناس دانستن انتخابات عاجز خواهد بود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.