ایت الله رحمت گفت: اسلام ناب آنجا دیده می شود که افراد حاضرند برای اسلام از همه چیز خود بگذرند. در جبهه های جنگ، شهادت ها را می بینیم. در ابتدای انقلاب، دیگران را بر خود ترجیح دادن، ایثار کردن و... را می بینیم. این ها اسلام ناب می شود . مسلما آنجا که هوس خواهان و منفعت طلبان قدرت را در دست گرفتند، دیگر نمی توانیم انتظار اسلام ناب داشته باشیم

آنجایی که منافع سیاستمداران و افراد در گروه ها بر اسلام غلبه پیدا می کند، اسلام آمریکایی می شود و اسلام ناب محمدی(س) در حجاب قرار می‌گیرد.

آیت الله رحمت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در پاسخ به این سوال که معیارهای اسلام ناب محمدی(ص) چیست و چگونه می توان به آن دست یافت، اظهار داشت: آنچه را که امام به عنوان اسلام ناب محمدی(ص) مطرح فرمودند یعنی آنچه که ما از متن روایات و آیات می فهمیم به عنوان دستورات اسلام واضح است. دقت شود که اسلام یک مجموعه از قوانین و دستورات کاملی است که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بیان فرمودند. اگر بتوانیم این قوانین و دستورات را مطابق آنچه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) فرمودند، اجرا کنیم، قادر خواهد بود دنیا را هدایت کند.

وی با اشاره به جهان شمول بودن اسلام، افزود: اسلام دینی است که می تواند دنیا را اداره کند. این اسلام را امام خمینی (س) به عنوان اسلام ناب محمدی معرفی کردند و اسلام آمریکایی در مقابل این اسلام قرار می گیرد. در اسلا م آمریکایی اسم اسلام هست ولی عملکرد به دستورات و قوانین اسلام نیست. اگر از ابتدای صدر اسلام تاریخ را مرور کنیم، دقیقا مشاهده می شود که بعد از پیامبر(ص)، اسلام ناب کنار گذاشته شد و صریحا خلیخه دوم نقل احادیث و روایات پیامبر(ص) را نهی کرد. و این یکی از بزرگترین فجایع تاریخ اسلام بود که به اسم اسلام و به عنوان خلیفه رسول الله(ص)، از نشر روایات رسول الله(ص) جلوگیری کردند. در همین زمان ملاحظه می شود که در روایات ما حدود سی هزار حدیث را ابو غریبه از پیامبر(ص) نقل کرده که بیشتر این روایات جعلی است. ابو غریبه آزادانه از پیامبر(ص) روایت نقل می کرد اما مثلا سلمان فارسی و سایر اصحاب پیامبر(ص) حق نقل روایت از پیامبر(ص) را نداشتند. این اسلام آمریکایی است. هر جا که اصل اسلام و پیامبر مطرح نباشد و تنها از اسم اسلام استفاده شود، اما هوا و هوس و خواسته های گوناگون در مسایل جنبی مطرح باشد، اسلام آمریکایی می شود . معاویه مدعی بود که خلیفه رسول الله است، اما ببینید به کدام دستور پیامبر عمل کرد. این اسلام، آمریکایی می شود.

رحمت افزود: آمریکا الان در کشورهای اسلامی به دنبال این است که اصل اسلام را در ظاهر آن مدفون کند. یعنی اسم اسلام باشد ولی اصل اسلام که ناجی بشریت است و نجات دهنده مسلمانان و مستضعفین از یوغ طغیانگران عالم است، را نمی خواهند. برای این که آنها به دنبال منافع خودشان هستند. در حال حاضر آمریکا در عراق است. چرا آمریکا از عراق خارج نمی شود؟ چرا به محض این که مساله خروج آمریکایی ها از عراق مطرح می شود انفجارات پشت سر هم در شهرهای مختلف عراق اتفاق می افتد؟ برای این که بگوید اینجا ناامن است و ما باید امنیت را برقرار کنیم. چون منافعشان در این است. در سایر کشورها نیز همین طور است. آنجایی که منافع سیاستمداران و افراد در گروه‌ها بر اسلام غلبه پیدا می‌کند، اسلام آمریکایی می‌شود و اسلام ناب محمدی(ص) در حجاب قرار می گیرد. الان متاسفانه در دنیا و بسیاری کشورها این مساله دیده می شود و واضح و روشن است.

وی درباره میزان تحقق اخلاق اسلامی در جامعه و موانع آن اظهار داشت: همیشه در طول تاریخ این مساله بوده است. ما دو خط بیشتر نداریم. یا خط صراط مستقیم و یا اعوجاج و کجروی است. معمولا طرفداران خط کجروی بیشتر است. چون در آنجا امیال و خواسته های نفسانی و منافع شخصی و گروهی است و طبیعتا این ها اکثریت دارند.

رحمت ادامه داد: اسلام ناب آنجا دیده می شود که افراد حاضرند برای اسلام از همه چیز خود بگذرند. در جبهه های جنگ، شهادت ها را می بینیم. در ابتدای انقلاب، دیگران را بر خود ترجیح دادن، ایثار کردن و... را می بینیم. این ها اسلام ناب می شود . مسلما آنجا که هوس خواهان و منفعت طلبان قدرت را در دست گرفتند، دیگر نمی توانیم انتظار اسلام ناب داشته باشیم. آن وقت همه چیزبر وقف مراد آنها می شود. مثل امروز. امروز مصیبتی که داریم همین است که سی سال از انقلاب می گذرد و ما هنوز نتوانستیم اسلام ناب را معرفی کنیم. گاهی آمار و ارقامی گزارش می شود که بسیار وحشتناک است. ما کجا می توانیم سرمان را بالا کنیم و بگوییم یک حکومت اسلامی تشکیل دادیم و این نتیجه آن است. خبر می رسد که جوانی مسیحی شده است. ما باید بپرسیم چرا این اتفاق افتاده؟ به این مساله بر می گردد که ما عملکردمان غلط است. ما نتوانستیم اسلام را عملا درست معرفی کنیم. یکی از معصومین می فرماید که اگر گفته های ما را همان طور که ما می گوییم به مردم گفته شود، مردم عاشق اسلام می شوند. وقتی که امام صادق (ع) می فرماید: " کل ما اقول کذا یقول کذا" یعنی هر چه ما می گوییم، می گویند منظور امام این بود. منظور امام را دیگران می آیند بنا به خواسته نفسانی شان مطرح می کنند. و در طول تاریخ هم بوده و اختصاص به امروز ما ندارد. لذا ما اگر واقعا اسلام ناب را در جامعه پیاده کنیم، مطمئن باشیم که دنیای استکبار نمی تواند در مقابل نظامی که اسلام ناب در آن پیاده شده، مقاومت کند و ما هیچ هراسی از دشمنان اسلام نخواهیم داشت. برای این که اسلام ناب مانند نور می ماند که هر چه کنند، نور از کوچکترین روزنه نفوذ می کند. دشمن هر چه کند اسلام ناب نفوذ می کند و دل ها را روشن می کند. متاسفانه امروز تاریکی حاکم شده و دل ها آن طور که باید روشن باشد، روشن نشده و بسیاری افراد روزنه امیدی هم ندارند و اگر آمار و ارقام درستی گرفته شود، می بینیم که تحیر و سرگردانی امروز فروان است.

رحمت افزود: بهترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم، این است که وصیت نامه امام را برای نسل جدیدمان آن گونه که امام فرموده است، بدون در نظر گرفتن مصلحت اندیشی ها و سیاست پیشگی ها، معرفی کنیم و بعد الگوی عملی این وصیت نامه را نشان دهیم که خود امام و خانواده اش است. امام در خانه به گونه ای عمل می کردند که الگوی عملی اسلام ناب بودند. امام شصت سال با خانم (همسرشان) زندگی کردند و هر دو عاشق هم بودند. چرا که هر دو به اسلام ناب عمل می کردند. کمتر کسی را می توان پیدا کرد که با دلی آرام و قلبی مطمئن، از این دنیا رحلت کند. امام این را به واقع فرمود. ما اگر بتوانیم جامعه را با این الگوها آشنا کنیم می توانیم اسلام ناب را بشناسیم. وقتی الگوی ائمه را برای جامعه مطرح می کنیم بسیاری از جوانان و مردم می گویند که ائمه شخصیت های استثنایی بودند. اما امام شخصی مثل ما بودند. ببینید در هیچ جا امام افراط و تفریط نکرد. این الگوی عملی اسلام ناب است. حالا اگر بیاییم در مسایل کوچک و دستورات احکام به طور دایم وسواس به خرج دهیم و افراط کنیم، دیگر این اسلام نیست. پیامبر و ائمه که این طور وسواس نداشتند. امام خمینی هم به سادگی نماز می خواند. این اسلام را اگر به دنیا عرضه کنیم همه پذیرای این اسلام هستند. چون هیچ گیر و داری ندارد. اما اگر اسلامی که امروز داریم عرضه می کنیم، خارج از تعادل باشد، طبیعتا همه از این اسلام فراری اند.

وی در ادامه افزود: عدالت مهد اسلام است. نمی توانیم بگوییم ما خواهان عدالت هستیم ولی همه کارهای ما بر خلاف عدالت باشد. امروز نمونه های زیادی هست که اسم اسلام هست ولی واقعیت اسلام نیست. ما باید بالاخره آن مجموعه ای که دنیا را می تواند عادلانه سرپرستی کند، به دنیا عرضه کنیم. انشاءلله که روزی پیش بیاید که این هدف محقق شود.

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.