life

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر گفت: گستره مردمی بودن در ایده جشنواره تئاتر فجر وجود دارد و ما نیز به دنبال آن هستیم.

به گزارش جی پلاس، نشست رسانه‌ای سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پیش از ظهر امروز با حضوز سعید اسدی، دبیر جشنواره برگزار شد. اسدی در ابتدای این به توضیحاتی در مورد فراخوان و تغییرات آن پرداخت و گفت: با توجه به نقدهایی که در هفت دوره قبلی جشنواره صورت گرفته است باید این جشنواره ارتقا پیدا کند و به سمت نکات حرفه‌ای‌تر پیش برود، علاوه بر نقصی که در نظام تولید ما وجود دارد، جشنواره بهانه‌ای شد برای حضور بیشتر گروه‌هایی که ممکن است نامشان از کیفیت خوبی برخوردار نباشد. جشنواره باید رویکرد تولید هنری و اجرایی را جایگزین روند کنونی و سال‌های گذشته کند، چراکه امسال بخش عمده‌ای از آثار را به تولیدات گذشته اختصاص داده می‌شود و فقط اندکی از دستاوردهای جشنواره اجراهای جدید هستند. وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر باید بازتاب آن چیزی باشد که در تئاتر کشور رخ می‌دهد، اظهار داشت: امسال ۷۵ اثر را در لیست جشنواره قرار می‌دهیم و با کاهش کمی از فراخوان سعی می‌کنیم، ارتاقیی کیفی به آن ببخشیم. بخشی از فرایند جشنواره، انتخاب متن و بازبینی است که این بخش را حذف کرده‌ایم،در بخش نسل نو متنی را دریافت نمی‌کنیم. بلکه راه‌ ورود آثار تغییر کرده، کسانی که هویت دانشگاهی دارند یا کسانی که پایان‌نامه‌هایی تحت این عنوان ارائه می‌دهند، می‌توانند در بخش نسل نو حاضر شوند. اسدی تصریح کرد: در دوره سی‌و چهارم بخش مناطق حذف شده است و آثار بیشتر در بخش مرور پذیرفته می‌شوند. به این تریب آثاری که تولید شده‌اند و به اجرای عمومی رسیده‌اند و همچنین برگزیدگان جشنواره تئاتر استانی در بخش مرور هستند.بخش مناطق دشواری‌هایی را به جهت عزیمت گروه‌ها به استان‌های مختلف و وضعیت نامناسب سالن ایجاد می‌کرد که ما تصمیم گرفتیم این بخش حذف شود و هزینه‌ای که در این بخش صرف می‌شد را به فجر استانی اختصاص دادیم و آثار برای مردم استان‌های مختلف که بعدا جزئیات آن را می‌گوییم تولید شود. دبیر تئاتر فجر با اشاره برنامه‌ریزی خاص و دقیق در فجر استانی اظهار داشت: آثار برگزیده استانی برای جشنواره اصلی تئاتر فجر انتخاب می‌شوند و البته این بخش غیر رقابتی است. بحث بعدی این است که چگونه می‌توان آثار تولیدی تازه را با دیگر آثار تولیدی مقایسه کنیم باید بگویم زمان کافی و مناسبی برای تولید آثار تازه در نظر گرفته شده و برای گروه‌ها حدود ۸۰ روز زمان تمرین در نظر گرفته شده است. در بخش تازه‌های تئاتر ایران نیز ما با توجه به هویت حقوقی گروه‌ها و پس از آن هویت گروهی کارگردان و در پایان هویت حقیقی افراد سر و کار داریم. تاکید با بر گروه گرایی برای این است که بتوانیم رویکرد تشکیل گروه را تقویت کنیم. وی ر رابطه با بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر سی‌وچهارم گفت: برای این بخش فراخوانی نداریم و از گروه دعوت به عمل می‌آید؛ هدف ما این است که بخش خیابانی جشنواره از نظر کیفی ارتقاء پیدا کند. همکارانم در بخش بین‌الملل نیز از همین حالا پیگیر دعوت از چند گروه تئاتر خیابانی هستند تا با توجه به شرای ما در جشنواره حضور پیدا کنند. اسدی با اشاره به اینکه از ابتدای پاییز سمینار و کارگاه‌های جشنواره برگزار می‌شوند، اظهار داشت: در این دروه تاکید بر استقلال این دوره داریم که البته دوباره تاکید موضوعی ما بر تشکیل گروه تئاتر است. این حوزه نیازمند ساختار تولیدی مناسب است و موضوع سمینار جشنواره هویت گروه و مدیریت گروه تئاتر است و برای این اتفاق دانشگاه را درگیر می‌کنیم. دبیر تئاتر فجر با اشاره به انتخاب دو فرد حرفه‌‌ای در بخش عکس و پوستر گفت: آثار منتخب در بخش نمایش‌نامه نویسی نیز زمان‌بندی ما تغییر کرده است و آثار این بخش می‌توانند خارج از جشنواره به صورت جنبی توسط نویسنده خوانش شوند. در ضمن در تمامی بخش زمان‌بندی تمدید نخواهد شد. در ادامه سعید اسدی در رابطه با تدبیر جشنواره برای داشتن جشنواره‌ای مردمی با توجه به شعار تئاتر برای همه اظهار داشت: در رابطه شعار تئاتر برای همه باید بگویم که این شعار تنها برای جشنواره نیست، بلکه شعار تئاتر ایران است و شعاری است که مرکز هنرهای نمایشی بر آن گذاشته است. یکی از معضلات جشنواره تئاتر فجر طی سالیان گذشته این بوده است که بار بسیاری از مسائلی که برای جشنواره نبوده است، بر دوش جشنواره گذاشته شده است. وی تصریح کرد: اگر بخواهیم تئاتر برای همه را ببینیم، اگر فرآیند انتخاب در فراخوان را ببینید، بخش عمده‌ای که از آثار انتخاب می‌شوند از تمامی سالن‌های ممکن در سراسر کشور هستند و همه کسانی که در هر شهری هستند، بنابراین گستره تئاتر ایران در همه عرصه ها در نظر گرفته شده است. در تمام بخش ها این را رعایت کرده‌ایم، سهم ویژه‌ای که برای همه استان ‌ها قرار داده شده یعنی همه استان‌های می‌توانند حرف بزنند. تا آنجایی که به مفهوم یک جشنواره باز می‌گردد کارهایی را انتخاب کردیم که بازتاب مردمی داشته، البته نه معنای پوپولیستی آن که تئاتر عامه پسند را بیاوریم، بلکه کیفیت هنری، فرهنگی و اجتماعی اثر برایمان اهمیت دارد، هرچند که این ادعای بزرگی است که بخواهیم بگوییم چقدر این آثار را داریم، اما در چشم‌انداز کلی این گستره تئاتر ایران است که در تئاتر فجر نشان داده می‌شود و اینکه این جشنواره آینه‌ای از تئاتر ما هست،‌ اما تمام نما بودن آن با توجه به حجم آثار، انتخاب‌ها و موارد دیگر است. اما گستره مردمی بودن در ایده جشنواره وجود دارد و ما نیز به دنبال آن هستیم. دبیر جشنواره تئاتر فجر در مورد تبلیغات و عدالت فرهنگی بیشتر جشنواره نسبت به مردم اظهار داشت: این عدالت فرهنگی چگونه می‌تواند رخ دهد؟ ما امسال در درون دبیرخانه جشنواره بخشی را داریم به نام ارتباط و تبلیغات، ما هسته این اتفاق را ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم با سازمان‌های مرتبط با این اتفاق را ارتباط بگیریم. خوشبختانه نگاه مثبت شهرداری تهران این روزها به هنر خیلی برجسته است، مانند اتفاقی که یک گالری به وسعت شهر را شکل داد. حتما نگاه مدیران شهرداری تهران، هم سازمان زیباسازی و هم سازمان فرهنگی هنری حتما شرایط را فراهم می‌کند که بتوانیم جشنواره را در سراسر شهر معرفی کنیم. ارتباط رسانه‌ای با رادیو و تلویزیون نیز فکر شده است و این چشم انداز وجود دارد که بتوانیم مردم را از برگزاری جشنواره آگاه کنیم. وی افزود: ما یک جغرافیای فرهنگی در هر شهر داریم و طبیعتا خیلی از اتفاقات در آنجا رخ می‌دهد. اما برای اینکه جشنواره بتواند علاوه بر محدوده فرهنگی خود که همین تئاتر شهر تا تالار وحدت است دیده شود فکری داریم اما نمی‌توانیم جزئیاتی از آن را بگویم و اینکه ما چگونه از امکانات سطح شهر استفاده می‌کنیم در آینده با برنامه‌ریزی که انجام می‌دهیم بگویم. دبیر جشنواره فجر در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا نهادها دیگر از نظر مادی هم به جشنواره کمک می‌کنند یا نه اظهار داشت: اینکه هرجایی چگونه می‌خواهد نسبت خودش را با جشنواره حل کند، پاسخش با همان نهادها است. اما این را می‌دانم که در مطالعه‌ای که شروع کردیم برای تدوین آئین نامه جشنواره، در قانون‌های بالادستی ارگان های دولتی موظف هستند به یکدیگر کمک کنند. اسدی در پاسخ به سوالی در رابطه با بخش بین‌الملل اظهار داشت: نقطه ضعفی که بخش بین الملل جشنواره همواره داشته است شرایطی بوده که به نوعی انتخاب را برای انتخاب کنندگان سخت می‌کند. به هر تلاش ما این است که آثار خوبی را به جشنواره امسال بیاوریم. البته هرچند ممکن است تعداد آثار بین الملل ک باشد اما سعی‌ می‌کنیم در کیفیت تفاوت احساس شود. از طرف دیگر بخش بین‌الملل در جشنواره در اصل تئاتر ملل است، چراکه این بخش برای معرفی ملت‌ها است. دبیر جشنواره در ادامه در رابطه با چرایی حذف بخش رادیو تئاتر گفت: با توجه به برگزاری این بخش در سال‌های گذشته و نبود تعریف مشخص در رابطه با اجرای رادیو تئاتر روی صحنه، این بخش حذف شد.البته اگر رادیو خودش بخواهد چند تولید خوب خود را به نمایش بگذارد ما مشکلی نداریم و استقبال می‌کنیم، اما در فراخوان خود این بخش را حذف کرده‌ایم. اسدی در پایان در رابطه با تثبیت تغییرات جشنواره در دوره‌های بعد اظهار داشت: من نمی‌توانم تضمینی بدهم، اما با توجه به نقد‌های مختلفی که بوده در حال حاضر کارگروهی برای مطالعه بر روی جشنواره در مرکز هنرهای نمایشی تشکیل شده تا بتوانند یک سازماندهی مناسب برای تدوین و تصویب فراخوان جشنواره‌ها داشته باشند. منبع: تسنیم

کدخبر: 526303
ارسال نظر

موضوعات داغ