مکتب غلط و اندیشه‌های بی‌پایه سلفی‌گری، آبروی اسلام را می‌برد و موج اسلام‌زدگی در دنیا به وجود می‌آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، به نقل از مرکز خبر حوزه، حضرت آیت‌الله سبحانی در سلسله نشست‌های تفسیر آیات سوره مبارکه حدید که در مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی (حجتیه) برگزار می‌شود در ذیل تفسیر آیه دوم سوره حدید به حاکمیت مطلق خداوند بر جهان اشاره کرده و اظهار داشت: حاکمیت و اداره تمامی امور عالم بدست خداوند است و تمامی نعم و نقم از سوی خدا بر زمین نازل می‌شود.

معظم‌له افزود: در دوران یونان و ایران باستان و عرب جاهلی، چند خدایی در جهان مرسوم بود و مکاتب آن روز بشری معتقد بودند، یک خدا قادر به کنترل و اداره امور عالم نیست، لذا برای هر پدیده طبیعی و هر نوع از موجودات عالم یک خدا را در نظر می‌گرفتند.
ایشان ادامه داد: قرآن کریم در جواب استدلال‌های واهی جاهلان آن دوران می‌فرماید: «حاکمیت جهان و تمامی مخلوقات با خدا است و آنکه موجودات را زنده و می‌میراند، خداوند است».
این مرجع تقلید تصریح کرد: امروز با تمام پیشرفت‌های جهان، هنوز بت‌پرستی در دنیا رایج است و در کشورهای صنعتی همچون ژاپن اگر چه در زمینه صنعت و تکنولوژی پیشرفت‌های شگرفی داشته‌اند، ولی از نظر معرفتی و معنوی عقب مانده‌اند.
حضرت آیت‌الله سبحانی به دو مکتب انحرافی در تفسیر پیدایش جهان و حاکمیت آن اشاره کرده و بیان داشت: مکتب افراطی سلفی‌گری و وهابیت، تمامی علل و اسباب طبیعی جهان را کنار گذاشته و امور دنیا حتی جزئیات را به خدا نسبت داده و منکر تمامی قوانین و حقایق علمی شدند و تمامی پدیده‌ها و حوادث طبیعت را فعل مستقیم خداوند می‌دانند و نقش علل و وسائط مادی را نادیده می‌گیرند.
معظم‌له افزود: این گونه افراط‌ها موج اسلام‌گریزی را در دنیا تقویت می‌کند و چهره بدی از اسلام در جهان نشان می‌دهد و موجب روی‌گردانی بسیاری از اندیشمندان و عالمان تجربی از اسلام می‌شود.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: از سوی دیگر مکتب تفریطی مادی‌گرا در تلاش است تمامی علل و عوامل پدیده‌های جهان را به طبیعت منتهی کند و دست خدا را از اداره امور عالم قطع و یا ناچیز و غیر موثر جلوه دهد.
وی تصریح کرد: طبیعت نمی‌تواند علت وجود و نظم خود باشد و نیازمند مدبر و ناظم است و در این زمینه باید دست به دامن ماوراء‌الطبیعه و علت‌العلل جهان هستی، یعنی خداوند شد.
حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان به مکتب عقلی و علمی شیعیان اشاره کرده و گفت: شیعه، اسباب و علل طبیعی و قوانین علمی در پیدایش پدیده‌های جهان هستی را نادیده نمی‌گیرد یعنی حاکمیت خدا بر جهان توسط علل طبیعی را قانون حاکم بر جهان می‌داند.
آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.