اخبار مرتبط

معاون وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

«باشگاه مخاطبان» پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران آماده دریافت خبر، عکس، فیلم و سوژه های مخاطبان گرامی است. تمامی مخاطبان می توانند از طریق پست الکترونیکی News@jamaran.ir با جماران در ارتباط باشند. «جماران» آمادگی دارد تا نظرات مسئولان را در این مورد منعکس کند.

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران: امام خمینی(س)، در باره ی ضرورت انتقاد می گوید: ..انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه مى‏ شود. انتقاد اگر به حق باشد، موجب هدایت دو جریان مى‏ شود. هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرّاى از انتقاد ببیند...( صحیفه امام ج 21 ص 179) معمار بزرگ انقلاب اسلامی درباره ی اهمیت آموزش و پروش می گوید:« مسامحه و سهل انگارى در تعلیم و تربیت «خیانت به اسلام و جمهورى اسلامى و استقلال فرهنگى یک ملت و کشور» مى‏ باشد و باید از آن احتراز کرد. (صحیفه امام، ج‏17، ص: 4). از نظر این عارف و فقیه و فیلسوف بزرگ:«مسئله فرهنگ و آموزش و پرورش در رأس مسائل کشور است» (صحیفه امام، جلد 15،‌ص 309). به همین علت است که وی جایگاه مدارس را برتر از دانشکاه بر می شمارد و توصیه می کند که: «باید توجه کنید که دوره مدارس مهمتر از دانشگاه است، چرا که رشد عقلى بچه ‏ها در این دوره شکل مى‏ گیرد.» (صحیفه امام، ج‏19، ص: 189). توجه ویژه وی به جوانان و نفش مهم آنان است که وی را، به توصیه وا می دارد که:«من به همه مسئولین و دست‏ اندرکاران سفارش مى‏ کنم که به هر شکل ممکن وسایل ارتقاى اخلاقى و اعتقادى و علمى و هنرى جوانان را فراهم سازید؛ و آنان را تا مرز رسیدن به بهترین ارزش ها و نوآوری ها همراهى کنید؛ و روح استقلال و خودکفایى را در آنان زنده نگه دارید.»(صحیفه امام، ج‏21، ص: 96)

آن چه که در پی می آید متن کامل یادداشت مهدی فتحی، دبیر ریاضی ناحیه یک سنندج است که که باشگاه مخاطبان جماران ارسال شده و به نقد رتبه بندی معلمان،پرداخته است.به تعبیر امام خمینی «اشکال، بلکه تخطئه یک هدیه الهی است برای رشد انسان ها(صحیفه امام، ج 20، ص 421)». بر این اساس جماران از ایجاد عرصه ای عمومی برای گفت و گو درباره سیاست های آموزشی کشور استقبال می کند و آمادگی کامل خود را برای نشر پاسخ های هر شخص و سازمانی که در این زمینه مورد نقد واقع می شود؛ اعلام می کند.

آن چه که در یکی دو سال اخیر، همواره نُقل اغلب مجالس و محافل رسانه ای و رسمی، اعم از دولت و مجلس بوده و می باشد، وضعیت معیشتی معلمان و اوضاع وخیم پرداختی بازنشستگان فرهنگی است، که تقریبا تمامی سطوح مدیریتی دولت را همیشه مورد فشار قرار داده است.

کارشکنی مجلس نهم در انتخاب وزیر آموزش و پرورش

دولت روحانی، پس از روی کار آمدن، برای نشان دادن حسن نیت خود به فرهنگیان، ابتدا محمد علی نجفی را، به عنوان گزینه پیشنهادی برای اخذِ مقامِ وزارت آموزش و پرورش، به مجلس پیشنهاد داد؛ اما این پیشنهاد، درگیر زد و بندهای سیاسی بین دولت و مجلس وقت شد و علی رغم شایستگی فراوان نجفی، وی نتوانست رای اعتماد را از مجلس بگیرد؛ لذا دولت مجبور به معرفی گزینه دیگری برای این پُست حساس شد که در این راستا، با معرفی فانی به عنوان وزیر پیشنهادی، آب سردی بر پیگره معلمان کشور ریخت و فرهنگیان را به کلی از دولت تدبیر و امید نا امید کرد.

لایحه رتبه بندی از واقعیت تا اجرا

مجلس نیز، فورا با وزارت فانی موافقت کرده و وی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش پذیرفت. فانی که عملکرد و سابقه مدیریتی قوی ای در نزد معلمان نداشت و بارها و نیز طی دوران وزارت خود، از سوی مجلس کارت زرد دریافت کرد، برای کنترل اوضاع، لایحه نظام رتبه بندی را که در دولت قبل به تصویب رسیده بود و می بایست از سال 92 اجرایی می شد، مطرح کرد. ولی کسری بودجه، که معضل همیشگی وزارت آموزش و پرورش بوده و هست، اجازه جولان به وی نداد و این لایحه را که در فشار رسانه ها و مجلس و معلمان، مجبور به ارائه آن بود، طوری دست کاری کرد که صرفا نامی از آن، به عنوان رتبه بندی باقی ماند و تمامی آیتم های مورد نظر آن به فراموشی سپرده شد و آیتم هایی که قبلا معلمان، بر اساس آن طبقه بندی می شدند را جایگزین آن کرد.

بر این اساس، معلمان فقط با تغییر نام طبقه شغلی خود مثلا از "خبره" به "خبره حرفه ای" و یا از "عالی" به "عالی حرفه ای" و پر کردن ظاهری برخی فرم ها، شامل مرحله اول رتبه بندی شدند و از 80 هزار تومان تا 580 هزار تومان، به حدود 750 هزار معلم، به صورت ماهیانه اضافه شد و تا حدودی، آن دسته از معلمانی را که بیش از 400 هزار تومان به آن ها اضافه شده بود را، در سکوت موقت برد.

رتبه بندی تبعیض را بیشتر کرد

اما این شیوه اجرای رتبه بندی، تبعیض بین حقوق معلمان را نیز به دیگر مشکلات معلمان اضافه کرد. ادامه این ماجرا نیز، چندان به مذاق معلمان خوش نیامد؛ زیرا علی اصغر فانی به کرات در رسانه ها و تلویزیون ظاهر شد و اذعان داشت که 4850 میلیارد تومان اعتبار برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده است که 1350 میلیارد آن در 6 ماهه دوم سال 94 و 3500 میلیارد تومان آن برای 12 ماه سال 95 مصرف خواهد شد.

لذا بر اساس آن چه وی مطرح نموده بود، می بایست در ابتدای فروردین امسال، به میزان 130 درصد افزایشی که در مهرماه 94 نصیب هر معلم شده بود، دوباره به حقوق معلمان اضافه شود که این نیز باعث آرام شدن تقریبی اوضاع شد، اما اکنون که حدود 9 ماه از عملی شدن وعده های فانی می گذرد، معلمان به وضوح چیز دیگری را مغایر با آن چه وی وعده داده بود مشاهده می کنند که در ذیل به توضیح آن می پردازیم.

وعده ای که عملی نشد

زمانی که وارد سال جدید مالی دولت می شویم، باید هر آن چه که در سال قبل تصویب و اجرایی شده است، در بودجه سال جدید لحاظ شده و اگر افزایشی بر اساس طرحی قرار باشد به یک وزارت خانه برسد، حقوق مبنا همان حقوقی باشد که در آخرین ماه سال قبل پرداخت شده است. لذا 3500 میلیارد تومانی که فانی بدان اشاره کرده است، می بایست سوای از بودجه در نظر گرفته برای امسال بوده و صرفا مربوط به فاز دوم رتبه بندی باشد. اما آن چه که مشاهده می شود این است که 2700 میلیارد از این 3500 میلیارد تومان، در ادامه همان 1350 میلیارد تومانی است که در 6 ماهه دوم سال 94 برای رتبه بندی درنظر گرفته شده است و یعنی اینکه فانی بودجه 18 ماه به علاوه 800 میلیارد دیگر را برای نشان دادن بزرگی رقم آن رسانه ای کرده، و 3500 میلیارد از بودجه امسال را، در سال قبل در بوق و کرنا کرده است که این نشان از فرار وی از زیر بار فشارهای مجلس و معلمان دارد.

سه سال تاخیر برای رسیدن به رتبه بالاتر

مورد دیگر اینکه این طرح از زمان اجرا و از تاریخ 2 / 7 / 94 کلیه درخواست های معلمانی را که از آن تاریخ به بعد می بایست به رتبه بالاتر ارتقا یابند، مسکوت گذاشت و اجازه نداد معلمان به آن چه که حقشان است، برسند. لذا کسانی که از تاریخ 2 / 7 / 94 تا تاریخ 28 / 12 / 94 مشمول ارتقا به رتبه بالاتر می شدند، عملا مدارکشان توسط ادارات پذیرفته نشد، و اکنون نیز، که در سال 95 شروع به پذیرش مدارک همکاران شده است، عملا تمام حق الزحمه حاصل از تفاوت ناشی از ارتقاء رتبه که مربوط به شش ماهه دوم سال 94 بود، به دیون رفت و قابلیت پرداخت ندارد.

همچنین آیتم دیگری که به آیتم های این طرح اضافه شده است، این است که الزاما باید بین ارتقا به رتبه بالاتر و رتبه قبلی کسب شده توسط معلمان، 3 سال کامل طی شده باشد و اگر معلمی به لحاظ سنواتی، حائز اخذ رتبه بالاتر شده باشد، ولی از رتبه قبلی کسب شده 3 سال نگذشته باشد، قادر به ارائه مدارک و ارتقاء به رتبه بالاتر نمی باشد که این خود، یکی دیگر از ضعف های بزرگ این طرحِ ناقص است.

کسانی که مشمول طرح نشدند

از سویی دیگر همکارانی که کمتر از 6 سال سنوات خدمتی دارند و همچنین بازنشستگان و نیروهای ستادی آموزش و پرورش و نیروهای پیش دبستانی، در هیچ کجای این طرح گنجانده نشده اند و آموزش و پرورش، فقط برای نیروهای ستادی خود مواردی را برای افزایش حقوق و مزایای آنها تعریف کرد و این چالش را، تا حدودی برای این سری از همکاران حل نمود که این خود، تبعیضی دیگر در میان بدنه فرهنگیان به وجود آورد.

حال سوال این جاست که همکاران پیش دبستانی و آن دسته از همکارانی که کمتر از 6 سال سنوات دارند، جزو بدنه آموزش و پرورش به حساب نمی آیند که شامل همین طرح ناقص نیز نمی شوند؟ و سوال بعدی اینکه بازنشستگان محترم فرهنگی، که علی رغم این که فرزندانشان بزرگ شده و اکنون صاحب عروس و داماد و نوه و نتیجه هستند و یقینا مخارجشان بیش از پیش شده است، با حقوق بسیار کمی که دریافت می کنند، چگونه بتوانند مخارج سرسام آور زندگی شان را تامین کنند؟ حال آن که علاوه بر مخارج زندگی، اکنون به علت سال ها تلاش و فعالیت و بالا رفتن سن، بی تردید مخارج سر به فلک کشیده درمانی نیز به هزینه های زندگی این عزیزان اضافه شده و غیر از چندغاز حقوق بازنشستگی منبع درآمد دیگری ندارند. لذا این قشر فرهیخته و زحمتکش را نیز از اندک افزایش حاصل از همین طرح ناقص معاف کردن، به دور از قدر شناسی در حق آنان است.

اخبار مرتبط

معاون وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.