به گزارش ایرنا عباس آخوندی شامگاه چهارشنبه در بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: نظام مهندسی قرار بود تا کار کیفی با طول عمر بالا و ارزش افزوده بیشتر برای مردم انجام دهد اما در زمان حاضر وقت گیرشدن جمع آوری امضاها، کار را برعکس کرده است.
وی با اشاره به اینکه اصلاح آئین نامه کنترل ساختمان منتقدان زیادی دارد، اضافه کرد: مهندسی با بحران اخلاق روبرو است و ما از مهندسان می خواهیم تا قانون کنترل ساختمان را اجرا کنند.
به گفته وی ترجیح دادن منافع ملت بر منافع کارفرما در حقیقت نخستین گام در مسیر اخلاق مهندسی است و بر اساس نظام نامه مصوب اخلاق مهندسی، مهندسان متعهد می شوند که خلاف منافع جامعه کاری نکند و دچار تضاد منافع نشود.
آخوندی ابراز امیدواری کرد تا با کمک مجلس و مهندسان، نظام کنترل ساختمان به بهترین شکل ممکن تدوین شود و بیان کرد: اهداف راه اندازی سازمان نظام مهندسی محقق نشده است.
وی ادامه داد: بیش از 400 هزار مهندس در کشور فعالیت دارند و در حقیقت کار مهندسی نباید توسط غیر مهندس انجام شود اما این گفته به آن مفهوم نیست که سازمان نظام مهندسی برای مردم تعیین تکلیف کند.
وی اضافه کرد: برخی از مهندسان که در شرکت های بزرگ مهندسی کارهای بزرگی را انجام می دهند نیز عضو سازمان نطام مهندسی ساختمان نیستند و این امر باید برچیده شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: وقتی شهرداری ها به عنوان مرجع صدور پروانه، مجوز ساختمان 20 طبقه را در کوچه 6 متری صادر می کنند، به سرچشمه بروز مشکلات برای مهندسان و جامعه تبدیل می شوند.
آخوندی افزود: در اصلاح قانون کنترل ساختمان اصلاح این امور دیده شده است و اگر مهندسی ببیند که شهرداری مشکل ایجاد می کند، باید گوش زد کند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز گفت: 15 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و حاشیه نشینی به معضل اصلی کشور تبدیل شده است.
به گفته محمدرضا رضایی کوچی از ظرفیت مهندسان در سطح کشور به درستی استفاده نشده و وجود 400 هزار مهندس یک ظرفیت بزرگ برای کشور است که باید بیش از پیش از آن بهره برداری شود.
وی اظهار کرد: ساختمان‌های بسیاری همانند پلاسکو در سطح کشور وجود دارد که نیازمند مهندسی است و خود این مهم نیز سبب اشتغال‌زایی برای مهندسان می‌شود.
به گزارش ایرنا، بیستمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با حضور 600 عضو هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان امروز آغاز در ارومیه به کار کرد و فردا /جمعه/ به کار خود پایان می دهد.
این اجلاس با هدف بررسی عملکرد سازمان های نظام مهندسی کشور و مشکلات موجود و تصویب خط مشی عمومی نظام مهندسی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، معاونان عمرانی استانداری های سراسر کشور، مدیران کل راه و شهرسازی و شهرداران مراکز برخی استان ها و اعضای هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی استان ها در حال برگزاری است.
2093/3072
** خبرنگار: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.