اخبار مرتبط

به گزارش این روزنامه، در یک ماه اخیر بحث درباره اجرای پیاده راهی حدفاصل خیابان دارایی تا راسته کوچه موسوم به جمهوری بر سر زبان ها بوده است به طوری که مانورهای زیادی در خصوص مزایا و معایب آن از سوی موافقان و مخالفان پروژه صورت گرفته است، اما مواردی همچون آرام سازی محدوده مورد مطالعه و مدیریت تقاضای سفر در این منطقه، نظم بخشی به جریان عبوری پیاده و سواره، افزایش سطح سرویس پیاده‌روها و ایمنی تردد عابرین پیاده، ایجاد بستری مناسب برای گردش و خرید شهروندان، ایجاد مکانی نمونه در سطح کشور برای جذب گردشگر، ارتقای جلوه بازار بزرگ تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان و امکان طراحی وایجاد ایستگاه های تاکسی و اتوبوس در پیرامون و مبادی ورودی وخروجی پیاده راه از جمله امتیازاتی است که در اجرای این پروژه به آنها اشاره شده است.
این در حالی است که با توجه به اجرای پروژه های مشابه در پیاده‌راه تربیت، شهریار ولیعصر و مقصودیه، انتظار می رفت این پروژه نیز با استقبال مردم منطقه بازار مواجه شود اما این طور نشد و معرفی این پروژه صدای اعتراض تعدادی از اصناف و کسبه بازار سرپوشیده تبریز را در آورد و بدین ترتیب طرحی که قرار بود از اوایل ماه جاری آغاز شود در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته، چرا که بر اساس ابلاغیه‌ جدید فرمانداری تبریز به شهرداری، توقف پروژه اجرای پیاده‌راه خیابان جمهوری خواسته شده تا رضایت بخش اعظمی از اصناف و کسبه بزرگ ترین بازار مسقف جهان جلب گردد.
از سوی دیگر، مشکلات بخش دولتی و خصوصی در اجرای این طرح، کافی نبودن زیرساخت‌های موجود برای انجام پروژه از جمله نبود پارکینگ، رفع مشکلات بارانداز و عمده فروشان و ایمن سازی از جمله مشکلاتی است که باید قبل از اجرای پروژه مذکور به بررسی و رفع آن ها پرداخت تا اجرای پروژه، دیگر ابعاد مقوله های شهری این منطقه را تحت الشعاع خود قرار ندهد.

کف سازی و اصلاح منطقه مدنظر ماست
شهردار کلان شهر تبریز هم در خصوص اجرا یا عدم اجرای پروژه پیاده راه جمهوری به عصرآزادی می گوید: به حول و قوه الهی، این پروژه را عملیاتی خواهیم نمود اما تأکید کرده ام که یک جلسه تخصصی با نمایندگان اصناف و کسبه بازار تبریز برگزار نماییم تا بررسی های تکمیلی در این موضوع صورت بگیرد.
صادق نجفی ادامه می دهد: قرار است شهرداری اقدامات مربوط به سنگفرش و نماها را انجام داده و اجرای پیاده راه را به خود بازاریان واگذار نماییم و هرچه تصمیم بگیرند مورد قبول ماست.
وی می افزاید: ما قصد داریم برای منطقه حدفاصل دارایی تا راسته کوچه هزینه نماییم تا به شکلی زیبا درآید و به طور حتم طرحی که مشاور پروژه درنظر گرفته است و شامل کف سازی و نماکاری می باشد اجرایی خواهد شد و لذا پس از اقدامات بازسازی و اصلاح منطقه، اگر اصناف بازار بزرگ مایل باشند کل پروژه استارت خواهد خورد و اگر نه، بی خیال می شویم!
بدین ترتیب با گذشت روزهای آتی باید دید که سرنوشت شاهرگ میانی کلان شهر تبریز چگونه رقم خواهد خورد و آیا این پروژه حساس مورد قبول بازاریان قرار خواهد گرفت یا خیر...هر چند که ظاهرا اجرا یا عدم اجرای کامل آن به نظر اصناف و کسبه بزرگ ترین مجموعه اقتصادی تبریز بستگی دارد و شهرداری تنها به فکر زیباسازی و اصلاح معبر می باشد.

اغلب اصناف، اعتقادی به اجرای پروژه ندارند
تعدادی از اصناف و کسبه بازار تبریز در گفتگو با خبرنگار عصرآزادی از مخالفت خود در مورد اجرای این طرح سخن به میان آوردند.
طبق اظهارات صورت گرفته می توان به این نتیجه رسید که تقریبا به غیر از صنف طلا و جواهرساز، سایر کسبه بازار اعتقادی به اجرای آن ندارند.
خبرنگار عصرآزادی با حضور در یک جمع 7 نفری از اصناف مختلف بازار که در محوطه بازار امیر گردهم آمده و مشغول بررسی مسایل روز منطقه بودند به گرمی مورد استقبال قرار گرفت و پس از صحبت های صمیمی، این جملات مطرح گردید:
اغلب اصناف بازار همه روزه به بارگیری اجناس پرداخته و اقلام سنگین وزن را جابجا می نمایند که باید مسیر دسترسی به نزدیک ترین شکل ممکن موجود باشد/ همه اصناف در موقعیت بر خیابان قرار ندارند و لذا باید مجریان طرح به فکر کسبه ای باشند که دخل و خرج آنها در گرو عبور از دالان های پر و پیچ و خم بازار و در نهایت راهیابی به خیابان جمهوری صورت می گیرد/ اگر این طرح اجرا شود به طور حتم ضربه مهلکی بر چرخش و گردش اقتصاد بازار وارد خواهد کرد که در واقع موجب رکود اقتصادی کل شهر خواهد شد/ در سال های گذشته، طرحی در جریان بود که خودروهای عبوری از طرف پل قاری و خیابان خاقانی با ورود به زیر خیابان جمهوری حدفاصل میدان دانشسرا تا میدان نماز (راسته کوچه)، از طریق تونل منتهی به راسته کوچه به بیرون هدایت شوند لذا در آن صورت می شد کف خیابان را سنگفرش نمود و به رفت و آمدها تسهیل بخشید اما با شرایط موجود این امر امکان پذیر نیست/ ما بازاریان نیز نیک می دانیم که اجرای این طرح به کاهش آلودگی های هوا، سمعی و بصری و غیره خواهد انجامید اما به غیر از مغازه داران مستأجر، سایر اصناف دل خوشی از انجام پروژه پیاده راه ندارند زیرا پس از اجرا، به سرنوشت پیاده گذرهای دیگر سطح شهر مانند مقصودیه، تربیت، داش ماغازالار و ولی عصر دچار شده و تردد خودروها از این مسیرها باعث هدررفت هزینه ها و بیت المال خواهد شد/ خیابان جمهوری شریان اصلی هسته مرکزی و کانون اقتصاد کلان شهر تبریز محسوب می گردد لذا با اعمال محدودسازی تردد شهروندان سواره در آن، خیابان های همجوار مانند دارایی زیر بار ترافیک سنگین خواهد رفت و انجام کارهای تجاری و بازرگانی منطقه فلج خواهد شد زیرا جایی برای انجام اقدامات صنفی نخواهد ماند/ این گونه طرح ها به مثابه مُسکنی کوتاه مدت جهت آرام سازی منطقه بازار به شمار می آید که متاسفانه پس از گذشت چند سال مجددا مورد تغییرات محیطی قرار خواهد گرفت/ بهترین راه حل ممکن در شرایط کنونی، اجرای طرح ترافیک هسته مرکزی شهر تبریز می باشد تا از این طریق سهم بزرگی از مشکلات موجود مرتفع گردد.

طرح پیاده راه را یک هفته به صورت آزمایشی اجرا کنیم
نایب رییس اتاق اصناف مرکز آذربایجان شرقی در گفتگو با عصرآزادی از دغدغه های متعدد اصناف و کسبه بازار بزرگ تبریز سخن به میان آورده و می.گوید: به دلیل رکود حاکم بر بازار کشور و عدم ثبات اقتصادی، اصناف این بخش نیز روزهای بحرانی و دشواری را می گذرانند به طوری که بازار سنتی تبریز در آستانه سال 2018 به عنوان مرکز ثقل اقتصاد شمال غرب ایران و ارتباط با کشورهای همجوار و نزدیکی به اروپا، نسبت به سایر مناطق کشورمان باید به شکل عادی و به دور از حواشی به داد و ستد و گردش مالی و تجاری بپردازند.
محمدعلی صدیقی ادامه می دهد: بازار تبریز در ایام توریست پذیر سال جاری که به سال میزبانی این شهر از گردشگران کشورهای اسلامی منتهی خواهد شد باید بسترسازی مناسبی در خصوص فعالیت های هموار اقتصادی انجام دهد اما متاسفانه علاوه بر اینکه مانند سنوات گذشته برنامه های خوبی در راستای جذب گردشگر انجام نشده است اینک می خواهیم طرح تعجب برانگیز پیاده راه جمهوری را در شریانی ترین نقطه شهر انجام دهیم بدون آن که به عواقب ترافیکی و صنفی آن بیندیشیم.
وی سپس به تنوع مشاغل و صنوف موجود در بزرگ ترین مجموعه مسقف جهان پرداخته و اضافه می کند: در صنوفی همچون زرگر و پوشاک تا جایی می توان اغماض کرد اما واحدهای تولیدی گسترده ای که در طبقات فوقانی و داخل بازار وجود دارد نمی شود دقیقه ای به توقف کار آن ها فکر کرد زیرا این واحدها دارای دستگاه های تولیدی بزرگی هستند که باید با جرثقیل حمل نمود و این امر علاوه بر محصولاتی است که دایم در مسیر ورودی و خروجی بازار جا به جا می شوند.
عضو هیات مدیره اتاق اصناف ایران در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به وجود 18 مورد پارکینگ خودرو در محدوده بازار بزرگ تبریز می گوید: متاسفانه در صورت اجرای پروژه پیاده راه جمهوری، اغلب آنها در داخل حریم طرح مذکور قرار خواهند گرفت که قابل تأمل بوده و سر ریز انبوهی از خودروها به داخل خیابان دارایی، موجب وقوع گره ترافیکی خواهد گردید.
صدیقی با ذکر این نکته که بازاریان تبریز با کلیات مقوله اصلاح و زیباسازی محدوده دارایی تا راسته کوچه موافق هستند تاکید می کند: البته این امر به شرطی قابل قبول است که باعث رفع دغدغه های اصناف و کسبه بازار گردد لذا در جلسه ای که با شهردار تبریز برگزار شد عنوان گردید که هدف همه ما رشد و توسعه این منطقه حساس از شهرمان است اما نگرش ها متفاوت می باشد و لیکن وقتی می گوییم بارانداز مناسبی در منطقه وجود ندارد می گویند خیابان دارایی خود یک بارانداز است در حالی که این مسیر شرایط غیرقابل قبولی در مقوله تحمل ترافیک دارد کمااینکه خود دارایی نیز باید سنگفرش شده و تردد عمومی در آن ممنوع گردد.
نماینده معتمد اصناف و کسبه بازار تبریز موافقت خود از ارتقای جایگاه این مجموعه را اعلام کرده و تصریح می کند: حقیقت این است که باید طوری برنامه ریزی و طراحی شود که مجموعه بازار بزرگ تبریز به صورت یک مربع درآمده و دور زدن در اطراف بزرگ ترین مجموعه مسقف جهان مهیا شود که امری توریست پذیر نیز خواهد بود، لذا به نظر می رسد در خصوص اجرای پیاده راه جمهوری، حتی نباید هزینه های ابتدایی نیز اعمال شود زیرا با سیاسی کاری نمی توان موجب شکوفایی اقتصاد شد!
صدیقی در پایان اظهارات خود یک پیشنهاد بسیار مناسب را ارایه می.کند و می گوید: بیاییم چند قطعه بتن آماده را به صورت آزمایشی در مقابل تقاطع خیابان جمهوری و دارایی قرار داده و به طور نمادین یک هفته صبر کنیم تا اگر عبور و مرور روزانه مردم و مسافران در منطقه مذکور دچار مشکل نشود کل پروژه پیاده راه اجرا گردد و اگر هم نه، از خیر اجرای آن بگذریم!
دریافت کننده: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
8023/518

اخبار مرتبط

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.