در یادداشت علی اصغر شعردوست که روز پنجشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: در روزهای پربرکت ماه رمضان و در آستانه سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) شهر معارف پرور و عالم خیز تبریز شاهد رخدادی مهم و موثر است.
تبریز شهر ریشه دار و پربرکتی است که در همه عرصه ها، چهره های نامداری در دامن خود پرورانده است که دامنه خود و آثارشان در بنیان علم، فرهنگ و معرفت جهانی تاثیر داشته است.
یکی از مهمترین عرصه هایی که آذربایجان و بویژه تبریز به آن شهره است، حوزه علوم دینی و معرفتی است.
با گذر از دوران گذشته در 100 سال اخیر از آیت الله کوه کمری که در تذکره های علما با نام آیت الله سیدحسین تُرک کوه کمری معروف است تا آیت الله حجت که بنیاد نوین حوزه علمیه قم با نام وی گره خورده تا علما و مراجع بزرگی که در حوزه های فقه و اصول و تفسیر و عرفان شهره آفاق بوده اند.
از حاج میرزا جوادآقا ملکی تبریزی تا آیت الله سید علی قاضی و در همین اواخر چهره های نورانی و تابناکی همانند آیت الله امینی صاحب الغدیر، علامه طباطبایی صاحب المیزان، علامه محمدتقی جعفری و دیگر بزرگانی که حتی نام بردن از آن ها خود محتاج فرصتی وسیع است.
در شکل گیری انقلاب اسلامی و تداوم آن هم سهم علمای تبریز، بسیار جدی و حائز اهمیت است به نحوی که تبریز تنها شهر کشورمان است که دو امام جمعه اش شهید شده اند.
در عرصه عالمان دین تبریز چهره های ماندگار و نامدار مهمی داشته و دارد و خاندان آل هاشم نیز از آن جمله اند که امروز فرزند رشیدی از آن سلاله به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب و امام جمعه تبریز منصوب شده است.
حجت الاسلام آل هاشم، شخصیتی والا و برآمده از خاندانی معنوی و متشخص در تبریز بوده و رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب وی با عبارت زیبا، جامع و بلیغ 'فرزند آن شهر عزیز' از آن یاد کرده اند.
در همین حکم رهبر معظم انقلاب مردمان تبریز را با ویژگی های مومن، باانگیزه و شجاع که گام های بلندشان در تمامی دوران ها کم نظیر است، مورد تفقد قرار داده اند.
حجت الاسلام آل هاشم از نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب منشاء خدمت صادقانه و خالصانه برای کشور و مردم بوده اند و علاوه بر فضائل فراوان، ویژگی ممتاز دیگری دارد که در مسئولان پایتخت نشین کمتر دیده می شود.
وی در هر مسئولیتی که داشته همواره دغدغه تبریز و تبریزی ها را داشته و فضل و تقوا، حرّیّت و سماجت، دانش و بینش وسیع و عمیق، مردمداری و گشاده رویی از جمله ویژگی های نماینده رهبر معظم انقلاب و امام جمعه جدید تبریز است.
در فرازهایی از حکم صادره از سوی رهبر فرزانه انقلاب (مدظله العالی) انتظارات معظم له از امام جمعه جدید تبریز مورد تاکید قرار گرفته که پیشینه انقلابی و فعالیت های مستمر و مهم اجرایی حجت الاسلام آل هاشم حاکی از توانایی های وی برای برآورده کردن انتظارات و تاکیدات ایشان است.
برخی از این موارد تاکید شده شامل گسترش خدمات فرهنگی با بهره گیری از جوانان بانشاط، مؤمن و انقلابی و ارتباط زیاد با فرزانگان، اهالی فرهنگ، جوامع علمی و دانشگاهی و روحانیت معظم و توجه، همدلی و همدردی با ضعیفان و ایثارگران همراه با تلاش خردمندانه و سلوک صمیمانه است.
به طور یقین حجت الاسلام آل هاشم با شناخت جامع و عمیق از تبریز و بهره گیری از نیروهای مستعد و توانا موفق به انجام آن ها خواهد شد.
مدیریت ارشد استان و مدیران اجرایی در سطوح مختلف که علایق دیرینه متقابل بین آنان و امام جمعه جدید تبریز وجود دارد در این مسیر علاقمندانه با وی همراهی خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، آیت الله محسن مجتهدشبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه سابق تبریز با 80 سال سن پس از 22 سال به دلیل شرایط جسمانی از این سمت خداحافظی کرد.
حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم از روحانیون برجسته آذربایجان و رئیس عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی به عنوان امام جمعه جدید تبریز منصوب شده است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.